Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2009

Nye tiltag i DSBs køreplan for 2010

Af Thomas de Laine

DSB skifter køreplan 13. december, og køreplanen byder på flere nyheder:

Fra 19. januar 2010 indsættes et nyt system af nonstop-lyntog mellem Århus og København. Disse tog kommer til at hedde ICL Nonstop og får en køretid fra Århus til København på ca. 2 timer og 40 minutter. Der vil være adgang til alle DSB 1'-fordelene i toget så som internet, mens passagerer, der køber en 1'-plads, vil få udvidet service. ICL Nonstop kører mandag-torsdag og har både morgen- og eftermiddagsafgang i begge retninger. Toget vil kun kunne bruges med pladsbillet.

Landsdelstrafikken udvides også med direkte tog mellem Esbjerg og København i form af en morgen- og en eftermiddagsafgang fra København og en eftermiddagsafgang fra Esbjerg samt en natafgang fra Esbjerg kl. 1.50, der gør det muligt at være i Københavns Lufthavn kl. 6 om morgenen.

Fyn kommer der pendlerlyntog - "pendlerlyn" - fra Odense til København med stop i Nyborg, Slagelse og Valby. Der er tale om to afgange mod København morgen og én retur om eftermiddagen. I Nyborg passer afgangstiden med FynBus' pendlerbus fra Svendborg. På Svendborg-banen får Svendborg Vest halvtimesdrift i stedet for timedrift, og stationens busforbindelser forbedres. Den tætte trafik over Vestfyn betyder, at det desværre ikke er lykkedes at undgå, at de fleste regionaltog mellem Odense og Fredericia må vente 11 minutter i Ejby for at gøre plads til passage af et InterCity- og et InterCity Lyn-tog.

Jylland bindes bedre sammen, idet forbindelserne mellem Århus og Kolding styrkes med flere direkte tog og op til 34 minutter kortere rejsetider. De direkte tog mellem Århus og Kolding medfører, at passagererne slipper for det lange ophold i Fredericia, og MR-togene erstattes med IC3- og IC4-tog. Passagerer mellem Århus og Esbjerg får også gavn af dette, da turen med skift i Kolding herefter kan klares op mod en halv time hurtigere. Der indsættes desuden direkte tog mellem Esbjerg og Århus nogle få gange i løbet af dagen. Fredag kommer der desuden en afgang med IC4-tog mellem Kolding og Århus.

Den sjællandske regionaltrafik får simplere køreplaner. Der bliver en køreplan for hele dagen med ét tog i timen, en køreplan med yderligere tog i dagtimerne mandag-fredag og endelig en køreplan med tog i myldretiderne. Køreplanerne har faste minuttal og fast standsningsmønster indtil kl. 20, hvor der er i dag er skiftende minuttal henover dagen. Dette har dog ikke kunnet opnås på strækningerne Holbæk-Kalundborg og Vordingborg-Nykøbing F, hvor DSB i stedet har prioriteret hurtige tog. Mellem Nykøbing F og Hovedstaden bliver rejsetiden reduceret, og Sydbanen får flere afgange med ICE-TD-togene. Trekroner station ved Roskilde får et tog mere i timen i retning mod København, så der bliver fire tog i timen i myldretiden og tre tog i timen resten af dagen.

Sidst, men ikke mindst, bliver 45 nye, lejede dobbeltdækkervogne gradvist indsat i trafikken, og det vil i det store hele betyde farvel til de gamle, blå Bn-vogne. Bn-vognene vil herefter være henvist til strækningen København-Ringsted og et mindre antal tog på Nordvestbanen. En del af Ringsted-togene vil i øvrigt få udskiftet de blå vogne med IR4-tog i løbet af 2010, idet DSBFirst returnerer 8 togsæt af denne type til DSB.

Tak til Keld H. Mikkelsen for en rettelse!

Kilde: DSB i dag 24.11.09