Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2009

Movias 5. udbud afgjort

Af Thomas de Laine

Østtrafik-bus i Hårlev
Rute 732 er endnu ikke fordelt i Movias 5. udbud, men det står klart, at den blå og turkise STS-designbemaling snart er historie. Og at DitoBus genvandt en stor del af Østtrafik-kørslen. Foto på Hårlev st. 8. juni 2009: Thomas de Laine.

Udbuddet af 86 busser og ca. 225.000 årlige køreplantimer på Syd- og Vestsjælland er i dag blevet afgjort. Og resultatet er en vis udskiftning af entreprenørerne i Movias sydlige område.

DitoBus vinder rute 50, 52, 53, 62, 64, 632 og 962 i område syd og ruterne 37, 310, 711 og 712 i område Vest fra Arriva, genvinder rute 12 i område Vest og genvinder endelig 34 af de busser, man i dag kører under navnet Østtrafik, nemlig på ruterne 76, 77, 78, 79, 90, 91, 710, 711, 712, 720, 721, 722, 725, 976 og 979, sammen med rute 8E i område syd, der vindes fra Arriva. Tilsammen har DitoBus vundet udbudsenhederne 1, 2, 5, 11, 14 og 15 med i alt 43 busser, og selskabets kørselsandel for Movia stiger til 7,7 pct.

Østtrafiks (DitoBus) kørsel på ruterne 99N, 253, 255, 258, 259, 730, 731, 732 og 733 med 9 busser - udbudsenhed 12 og 13 - er ikke blevet tildelt en entreprenør endnu. Afgørelsen er her udskudt og ventes primo oktober.

Ørslev A/S, der som turistbusselskab kendes under navnet Ørslev Turisttrafik, bliver ny rutekørselsentreprenør med 11 busser på linjerne 1, 2, 655 og telebusrute 1, 2, 3 og 4 i Vordingborg Kommune samt på rute 63. Al kørslen overtages fra Østtrafik bortset fra telebusruterne, der overtages fra Arriva. Ørslev kører i forvejen Flextrafik-kørsel for Movia. I alt har Ørslev vundet udbudsenhederne 3, 4 og 6 og vil fra april have en kørselsandel for Movia på 0,5 pct.

Concordia Bus udvider sin kørsel for Movia med 27 busser på ruterne 1, 1A, 2, 2A, 3, 3A, 4, 5S, 6S, 6A, 7S, 681, 682, 683, 684 og 686 i Næstved Kommune samt på ruterne 70, 72, 73, 74, 75, 80, 689 og 975. Alle ruterne overtages fra Arriva. Med denne gevinst, der udgør udbudsenhederne 7, 8 og 9, når Concordia en størrelse på ca. 125 kontraktbusser i Danmark og en kørselsandel for Movia på 5,9 pct.

Endelig har Arriva genvundet kørslen med 5 busser på ruterne 690, 692, 693, 695, 700, 701, 703, 704, 705, 706 og 707 i udbudsenhed 10. Arrivas kørselsandel vil derfor fra april 2010 være faldet til 45,6 pct., når de endnu ikke effektuerede resultater af udbud A3 og A4 medregnes.

Af de 86 udbudte busser vil 37 blive nye og miljøvenlige, handicapegnede busser. De resterende vil være ældre busser, der renoveres. En stor del kørslen i udbuddet var ledsaget med krav om, at der skulle overtages en række busser, og en pæn del af disse kører altså videre.

De nye kontrakter træder i kraft 28. marts 2010 og gælder i mindst 6 år. Movia vil fremover også måle passagertilfredshed på kørslen i dette udbud, og den målte tilfredshed vil kunne udløse ret til kontraktforlængelser, så kontrakterne kan nå helt op på 12 år.

Ved udbuddet indkom 220 tilbud fra 6 busselskaber, men faktisk var hele 17 busselskaber blevet prækvalificeret til udbuddet. Køreplantimeprisen blev i dette udbud 652 kr. i prisniveau december 2008. Det er en væsentlig stigning i forhold til seneste udbud i samme områder, og det kan formentlig i høj grad forklares med bortfaldet af fordelen ved cross border-leasing.

En konsekvens af udbuddet er også, at der fra udgangen af marts kun vil køre gule busser på Sydsjælland. Det blå/turkise og blå/gule design fra Storstrøms Trafikselskab vil med andre ord forsvinde fra dette tidspunkt.

Tak til Jef F.P. Pallavicini for en rettelse!

Kilder: Pressemeddelelse fra Movia 23.09.09; status for udbud ved Movias bestyrelsesmøder 14.05. og 10.09.09