Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2009

Succes for forsinket CityCirkel

Af Thomas de Laine

Første bus på CityCirkel-linjen
Første batteribus i drift forlader Højbro Plads. Foto: Thomas de Laine. Ritt og linje 11
Det er femte gang, København får en linje 11. Ritt Bjerregaard med et linjeskilt fra sporvognslinjens tid. Foto: Thomas de Laine. Citybus i Niels Hemmingsens Gade
I efteråret 1981 havde København også citybusser. Dengang var det med Steyr-minibusser, som her i Niels Hemmingsens Gade. Foto: Torben Liebst.

På en mørk regnvejrsfredag i juni fik København for tredje gang i historien elektriske busser i gaden. Det skete, da overborgmester Ritt Bjerregaard indviede CityCirkel-linjen - en ringlinje rundt i den indre by, hvor små batteridrevne elbusser kører med et interval på omkring 7 minutter. Konceptet bruges en del i Italien, hvor også busserne og i hvert fald en del af inspirationen kommer fra.

Indvielsesarrangementet fandt sted på Højbro Plads fredag 12. juni mellem kl. 10 og 12. Overborgmester Ritt Bjerregaard (S) talte, og HT-Orkestret spillede. Sporvejshistorisk Selskab var mødt op med veteranbus, og i et telt var der kaffe, te og kage til de regnvåde mennesker, der var kommet for at overvære indvielsen. Ved 11-tiden afgik den første bus på linjen.

Det var ikke helt problemfrit at få CityCirkel-linjen på gaden. Indvielsen måtte udskydes i flere måneder på grund af forsinkelser i leveringen og myndighedernes godkendelse af de batteridrevne busser. Busserne er af typen Urban 40 Elettrico fra det italienske firma Car. Ind. og er baseret på en Renault Master med elektrisk motor fra Ansaldo. Der var tilstrækkeligt med busser til, at indvielsen kunne finde sted 12. juni, men der manglende da endnu én af de i alt 11 busser. Linjen kræver dog kun 9 vogne i drift. Ifølge kontrakten med Arriva skulle driften være påbegyndt 1. marts, så forsinkelsen var altså over tre måneder - noget både Movia og kommunen har været stærkt utilfredse med. Samlet set er Arriva derfor blevet modregnet ca. 2,3 mio. kr. i betalingen efter kontraktens bestemmelser! Primo september var den 11. og sidste bus leveret, men endnu ikke sat i drift.

Busserne på linjen er udsmykket med særlige grønne CityCirkel-mærker og har linjeforløb i tagkanten som på A- og S-busserne. De er også forsynet med den grønne miljøsommerfugl, idet de ikke udleder lige så meget CO2 som dieselbusser. Desuden kommer forureningen ikke lokalt med udstødning af farlige partikler, og ved bremsning føres strøm tilbage til batterierne. Endelig er kørslen meget lydløs - faktisk så meget, at man kan overveje de sikkerhedsmæssige aspekter ved det. Da busserne er smallere og kortere end almindelige busser, kan de køre i den gamle bys smalle gader. Til gengæld har de også kun 13 sidde- og 9 ståpladser. Alle 11 busser har navne så som H.C. Ørsted, Christian 4. og Tove Ditlevsen. Sidstnævnte fik lov at blive første vogn på linjen.

Rute og køreplan
CityCirkel-linjen hedder også linje 11 og følger ruten fra Nørreport st. ad Nørre Voldgade, Nørregade, Gammeltorv, Vestergade, Vester Voldgade (Rådhuspladsen), Studiestræde, Hammerichsgade, Vesterport st., Bernstorffsgade (Hovedbanegården), Tietgensgade, Ved Glyptoteket, Niels Brocks Gade, Ny Kongensgade, Vester Voldgade, Ny Vestergade, Frederiksholms Kanal, Vindebrogade, Højbro Plads, St. Kirkestræde, Bremerholm, Holmens Kanal, Kgs. Nytorv st., A. Bournonvilles Passage, Heibergsgade, Peder Skrams Gade, Holbergsgade, Nyhavn, Kvæsthusgade, Skt. Annæ Plads, Bredgade, Dronningens Tværgade, Borgergade, Gothersgade, Landemærket, Krystalgade, Nørregade, Vendersgade og Linnésgade tilbage til Nørreport st. En del af ruten er "vinkeområder", hvor bussen kan prajes og ikke har faste stoppesteder. På disse strækninger er fortovene blevet forsynet med grønne pletter dér, hvor bussen må standse. I forbindelse med oprettelsen er ensretningen i Krystalgade i øvrigt blevet vendt. Linjen kører mandag-fredag i tidsrummet kl. 9-20, om lørdagen kl. 10-16 og på søn- og helligdage kl. 11-15. Intervallet er som nævnt cirka 7 minutter. Det koster almindelig Movia-takst at køre med busserne, og billetter sælges fra en særlig automat i bussen på grund af indretningen, hvor indstigning sker bag chaufføren. Københavns Kommune ønsker dog, at linjen skal blive gratis. Linjen køres af Arrivas Ryvang-garage, hvor busserne også lades op. De kan køre ca. 150 km på en opladning.

Linje 11 og elektriske busser i historien
Den nye linje 11 er den femte i rækken, idet København tidligere har haft én sporvognslinje og tre buslinjer med dette nummer. Sporvognslinje 11 kørte 1944-58, og senest har linjenummeret været anvendt af en buslinje fra 1989 til 2002.

Der har tidligere været elektrisk busdrift i København, nemlig som trolleybusser i årene 1938-63 og som duobusser - en kombination af trolley- og dieselbusser - i perioden 1993-97. De nye batteribusser er nok elektriske, men ikke trolleybusser, da de ikke henter strøm fra luftledning. Det er nemlig den lille vogn på ledningen, som via en stang er i forbindelse med bussen, der er en "trolley" - deraf trolleybus.

Allerede en succes
Modsat hvad man måske kunne forvente, har CityCirkel-linjen haft et pænt passagertal. I hvert fald ifølge chaufførernes uofficielle tællinger, der viste, at omkring 33.000 mennesker kørte med i løbet af juli måned. Movias mål for det første år er 350.000 passagerer, har Movias områdechef for København Torsten Rasmussen udtalt til Berlingske.

Hvor lang levetid, linjen får, er ikke godt at vide, men den kører da i hvert fald under klimatopmødet i december, hvilket jo nok har været en del af motivationen for at lave den. Arrivas kontrakt løber fra oktober 2008 til efteråret/vinteren 2010, men kan ved enighed mellem Movia og Arriva forlænges med op til yderligere fire år, så den senest udløber i efteråret 2014. Sidste gang, København havde citybusser, var i efteråret 1981, hvor linjen kun kørte i 2½ måned. Dén er allerede slået...

Kilder: Status for udbud ved Movias bestyrelsesmøde 14.05.09; TrafikNyt nr. 5/juni 2009; pressemeddelelse fra Københavns Kommune 12.06.09; Berlingske.dk 10.08.09