Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2009 ➜
Gassen går af København
Af Thomas de Laine
I Øster Farimagsgade kunne man for et år siden stort set kun møde DAB-gasbusser. Fra december bliver Scania OmniLink'erne i stedet så godt som enerådende her. Gasbus af første levering på linje 40 i Øster Farimagsgade. Foto: Thomas de Laine, 30. august 2008.
Opdateret 14. september: Arriva fremrykker udskiftningen af gasbusserne på flere linjer til oktober måned. Se nedenfor.
Ved juletid slutter en 12 år lang epoke i Københavns bushistorie: Gasbusserne forsvinder fra gadebilledet! Men allerede nu er der kun gasbusser tilbage på nogle få linjer.
Gasbusserne dukkede op i det københavnske gadebillede i september 1997, hvor Combus indsatte de første 51 af slagsen på linje 8, 39, 40, 68 og 69. I 1998-99 fulgte yderligere gasbusser til Combus, Bus Danmark og Linjebus, så det samlede antal nåede op over 250 busser - en fjerdedel af Hovedstadsområdets vognpark. Heraf var langt hovedparten gasbusvarianten af DABs serie 15-lavgulvsbus. I dag er det også den eneste gasbustype, der er tilbage. Da både Combus, Bus Danmark og Linjebus i sidste ende er blevet til en del af Arriva, kører alle tilbageværende gasbusser nu hos dette selskab.
De sidste gasbusser vil kunne opleves på linjerne 29, 42/43 og 166. Det er City-Trafik, som har fået de nye kontrakter på disse linjer, og da City-Trafiks nye busser skal bruges til ekstrakørsel under klimatopmødet 7.-19. december, overtages linjerne først 20. december. De andre linjer med gasbusser kommer på nye kontrakter en uge tidligere.
Status for gasbuslinjerne var i begyndelsen af september følgende:
Linje 3A vil køre med gasbusser frem til oktober måned, hvor Arriva indsætter nye Volvo B7RLE-busser. Det sker i forbindelse med den nye kontrakt på linjen, men indskiftningen af de nye busser er fremrykket, da man ønsker gasbusserne udfaset hurtigt.
Linje 10 får ligesom linje 3A udskiftet gasbusserne med fabriksnye Volvo B7RLE-busser i oktober.
Linje 14 mistede gasbusserne til fordel for fabriksnye Scania OmniLink-busser henover sommeren. Enkelte af 14'erens busser er dog overført til linje 3A, hvor de kører frem til december.
Linje 22 har haft gasbusser siden januar, hvor den overtog et antal af de gasbusser, der blev udrangeret fra Amager-linjerne (linje 30 m.fl.) ved årsskiftet. Årsagen til, at der på dette sene tidspunkt blev indsat gasbusser på linje 22, var formentlig vognmangel hos Arriva i Gladsaxe. Det blev dog kun en relativt kort periode, linje 22 havde gasbusser: I august begyndte Arriva at indsætte brugte Scania OmniLink-busser, som er overført fra den tabte bybuskørsel i Esbjerg. Når dette skrives, kan der dog stadig opleves gasbusser på linje 22 på en del af turene.
Linje 29 kører fortsat med gasbusser og vil gøre det, indtil City-Trafik indsætter nye VDL Ambassador-busser på linjen i december.
Linje 30, 32, 33 og 36 mistede gasbusserne ved årsskiftet 2008/09, hvor de blev erstattet af nye Scania OmniLink-busser. En del af busserne er dog overført til Gladsaxe og Ryvang garager, hvor de er taget i brug på de resterende gasbuslinjer og linje 22 (se denne).
Linje 40 fik udskiftet sine gasbusser med nye Scania OmniLink'er ved køreplansskiftet 11. januar 2009. Linje 40 havde da haft gasbusser lige siden de første kom i september 1997, altså i 11 år og 4 måneder.
Linje 42 og 43 får nyt materiel, når City-Trafik til december overtager linjerne. Også her indsættes der nye Scania OmniLink-busser. Linjerne vil til den tid, sammen med linje 40 og 185, være de linjer, der har haft gasbusser i den længste periode - nemlig cirka 11 år og 4 måneder.
Linje 66 kører endnu med gasbusser, der bliver udskiftet med Volvo B7RLE-busser i oktober.
Linje 80N, der deler med busser med linje 3A, kører med gasbusser frem til oktober måned.
Linje 85N kører i dag med gasbusser, men dette vil ligeledes ophøre, formentlig fra oktober måned.
Linje 166 overtages i december af City-Trafik, og gasbusserne udskiftes da med nye VDL Ambassador-busser.
Linje 185 får nye Volvo B7RLE-busser i december, når De Blaa Omnibusser overtager linjen. Denne linje er også blandt dem, der har haft gasbusser længe, nemlig siden midten af 1998.
Alle gasbusserne tilhører som nævnt Arriva, der udrangerer busserne. Arriva forsøger så vidt vides at få busproducenter til at tage gasbusserne i bytte for fabriksnyt materiel.