Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2009 ➜
Sydtrafiks 3. udbud i gang
Af Thomas de Laine
I alt 156 busser og 286.446 årlige køreplantimer som busselskaberne Ribe Rutebiler og Bække Buslinier hidtil har kørt for Sydtrafik er nu sendt i udbud. Udbuddet, der har kontraktbegyndelse allerede i slutningen af juni måned, er en konsekvens af store økonomiske problemer i de to busselskaber, som begge indgår i Iversen Busser-koncernen.
Udbuddet gennemføres som offentligt udbud med tildelingskriteriet det økonomisk mest fordelagtige tilbud. Her vægtes prisen 75 pct. og kvalitet 25 pct. Udbudsmaterialet blev offentliggjort 18. marts, og mandag 4. maj er der frist for at aflevere tilbud. Fredag 29. maj forventer Sydtrafik at udpege vinderne, som får lige knap en måned til at forberede sig, idet driften skal overtages ved køreplansskiftet søndag 28. juni 2009. Sydtrafik og Iversen Busser har indgået en aftale, der sikrer busselskabets likviditet indtil da.
Den udbudte kørsel er spredt i hele Sydtrafiks område og omfatter mere præcist følgende (rutenumre i parentes er de nuværende numre):
- 304. Rute 445 (45), 452 (612), 454 (614), 455 (615), 470 (570), 472 (572), 473 (573), 474 (574), 1819 (19), 481 (711), 485 (715), 486 (716), 487 (717), 60, 1818 (18) og 1708 (8) med 21 busser, heraf 19 almindelige busser og 2 små busser, og 41.426 årlige køreplantimer. Kontrakten er 8-årig og skal for en del ruters vedkommende først påbegyndes 12. august.
- 308. Rute 1817 (17), 411 (511), 413 (513), 422 (652), 423 (653), 424 (654), 426 (656), 82 og 96 med 10 busser og 9.515 årlige køreplantimer. Kontrakten er 5-årig og skal for en del ruters vedkommende først påbegyndes 12. august.
- 311. Rute 1816 (16), 573 (753), 574 (754), 575 (755), 576 (756), 577 (757), 591, 592, 83, 84, 86, 48, 88, 79, 56 og 57 med 21 busser og 45.838 årlige køreplantimer. Kontrakten er 6-årig og skal for en del ruters vedkommende først påbegyndes 12. august.
- 322. Rute 16 med 1 bus og 1.725 årlige køreplantimer. Kontrakten er 2-årig.
- 323. Rute 210 (20), 217 (27), 31 (12), 23, 28, 201, 204, 206, 241, 242, 245, 261, 262, 263, 265, 272 (622), 275 (625), 276 (626), 279 (629), 280 (630), 281 (631) og bybuslinje 1-8 i Aabenraa med 30 busser, heraf 1 13,7 m-bus, og 56.808 årlige køreplantimer. Kontrakten er 7-årig og skal for en del ruters vedkommende først påbegyndes 10. august. Der skal ved denne udbudsenhed endvidere gives tilbud på driften af Aabenraa Busstation.
- 341. Rute 153 (66), 156 (606), 158 (661), 159 (662), 188 (681), 189 (683), 171 (641), 172 (642), 174 (644), 176 (646), 177 (647), 29, 181 (581), 186 (586) og 24 med 16 busser og 22.138 årlige køreplantimer. Kontrakten er 6-årig og skal for en del ruters vedkommende først påbegyndes 10. august.
- 351. Rute 350 (320), 351 (321), 354 (324), 355 (325), 326, 357 (327), 362 (402), 364 (404), 367 (407), 375 (790) og 376 (791) med 14 busser og 22.234 årlige køreplantimer. Kontrakten er 3-årig og skal for en del ruters vedkommende først påbegyndes 10. august.
- 361. Rute 701 (201), 711 (211), 714 (214), 63 (207) og 68 (311) med 12 busser og 29.525 årlige køreplantimer. Kontrakten er 5-årig.
- 381. Rute 341, 342, 343 og 339 (359) med 3 busser og 2.907 årlige køreplantimer. Kontrakten er 2-årig og skal for nogle ruters vedkommende først begyndes 10. august.
- 391. Rute 641 (531), 642 (532), 643 (533), 644 (534), 646 (536), 647 (537), 622 (732), 623 (733) og 40 med 11 busser og 16.442 årlige køreplantimer. Kontrakten er 2-årig og skal for en del ruters vedkommende først påbegyndes 12. august.
- 396. Rute 41, 98, 621 (731), 661 (771), 662 (772) og 663 (773) med 10 busser og 20.804 årlige køreplantimer. Kontrakten er 4-årig og skal for en del ruters vedkommende først påbegyndes 12. august.
- 397. Rute 693 (93), 671, 672, 673, 675, 679 og 44 med 7 busser, heraf 1 13,7 m-bus, og 17.084 årlige køreplantimer. Kontrakten er 4-årig og skal for en del ruters vedkommende først påbegyndes 12. august.
Af de udbudte busser må de 63 højst være 12 år gamle i kontraktperioden, mens 93 må være op til 16 år gamle. Alderskravene svarer nogenlunde til kravene i Sydtrafiks 2. udbud. Dette udelukker dog ikke nyere busser, idet vurderingen af tilbuddene bl.a. afhænger den tilbudte busalder og bussernes miljøstandard.
Et spørgsmål i forbindelse med dette udbud er, hvad der kommer til at ske med de mange nye Irisbusser, som Iversen Busser har fået leveret til den nu opsagte kontrakt. Der er ikke overtagelse af nogen busser som del af udbuddet, men omvendt kan det nok være vanskeligt for busselskaber, der byder på kørslen, at fremskaffe det nødvendige antal egnede busser til slutningen af juni, hvorfor man kan tænke, at det vil være nærliggende at købe nogle af alle disse næsten nye busser.
Kilde: Udbudsmateriale vedr. Sydtrafiks 3. udbud, marts 2009