Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2009 ➜
To HT-Volvo'er kommer på museum
Af Thomas de Laine

Sådan ser HT 1449 ud i dag. Foto: Kim Løvenskjold.

HT 1596 i dens nuværende bemaling. Foto: Thomas de Laine, oktober 2006.
HT var en stor Volvo-kunde lige fra begyndelsen i midten af 1970'erne og frem til privatiseringerne femten år senere. Det blev til flere hundrede busser til by-, landevejs- og nærtrafik, og hovedparten fik karrosseri på fabrikken i Aabenraa.
I dag er alle disse busser historie, men på det seneste er to Volvo-bybusser fra HT overgået til bevaring. Det drejer sig om...
- HT nr. 1449, der er en Volvo B10M/Aabenraa fra 1982. Bussen er fra den første leverance Volvo-bybusser, HT fik opbygget på midtmotorchassis, idet man hidtil havde ladet bybusser fra Volvo opbygge på hækmotorchassis. Bussen blev i 1994 gennemrenoveret som en del af Busdivisionens såkaldte ReBus-projekt og nåede derfor at køre hele 18 år i København. Den fik efterfølgende også nogle år på de polske landeveje, idet bussen er blandt de mange, der siden begyndelsen af 1990'erne har været eksporteret. Denne bus bevares nu af Busbevarelsesgruppen Danmark.
- HT nr. 1596, som også er en Volvo B10M/Aabenraa, men fra 1983. Denne bus adskiller sig en del fra førnævnte: Den fik et andet karrosseridesign med bl.a. en anden front, den er opbygget med bagperron og dobbelte bagdøre, som en del HT-busser fik det i begyndelsen af 1980'erne, og endelig gennemgik den aldrig ReBUS-renoveringen, som det meste af samme serie ellers gjorde. Det sidste indebærer, at den stadig har originalt interiør med røde plasticsæder mv. Bussen har siden 1995 været køreskolebus og er nu overtaget af Sporvejshistorisk Selskab. Bussen stilles i første omgang i depot, men er altså bevaret for eftertiden.
Begge foreninger ønsker i øvrigt at takke giverne, nemlig henholdsvis det polske busselskab Transgór Mysłowice og Uddannelsescenteret for Kollektiv Trafik.
I officielle samlinger findes i alt følgende HT-busser bevaret:
HT-nr. | Type | Årgang | Bevaret hos | Bemærkninger |
---|---|---|---|---|
995 | Leyland-DAB serie 1 | 1964 | SHS (depot) | |
322 | Leyland-DAB serie 2 | 1968 | SHS | |
428 | Leyland-DAB serie 2 | 1969 | SHS (depot) | |
531 | Volvo B59/Aabenraa | 1970 | Volvo, Göteborg (depot) | B59-prototype, chassisnr. 1 |
571 | Volvo B59/Aabenraa | 1972 | SHS | |
801 | Saurer-Leyland-DAB-ledbus | 1977 | SHS (depot) | |
880 | Volvo B59/Aabenraa | 1978 | Riga, Letland | Givet 1992 fra HT til Riga |
1388 | Scania BR112/DAB | 1982 | SHS (depot) | |
1449 | Volvo B10M/Aabenraa-ReBUS | 1982 | Busbevarelsesgruppen | |
1501 | Leyland-DAB serie 6 | 1982 | SHS (depot) | |
1596 | Volvo B10M/Aabenraa | 1983 | SHS (depot) | |
1856 | Volvo B10M/DAB | 1988 | SHS | |
1950 | DAB serie 15 | 1995 | Busbevarelsesgruppen | |
3078 | Leyland-DAB serie 2 | 1973 | SHS | Til HT 1974 fra Herlev-Ruterne |
Kilder: Nyheder fra Busbevarelsesgruppen Danmark 05.01.09 og Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm 04.12.08
Tak til Morten Egeskov Storgaard og Dennis Holm Petersen for tilsendte rettelser!