Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2008 ➜
Sydtrafiks 2. udbud i gang
Af Thomas de Laine
Trafikselskabet Sydtrafik sender nu 80 busser og 216.056 årlige køreplantimer i udbud. Der er tale om kørsel i Esbjerg og på Fanø samt i trafikselskabets sydøstlige del. Hertil kommer X-Bus-kørsel. Tilsammen udgør kørslen knap en fjerdedel af trafikselskabets årlige køreplantimeproduktion.
De mest berørte entreprenører er Rutebilselskabet Haderslev, der har 44 busser i udbud, og Arriva, der har 30.
Den udbudte kørsel er inddelt i følgende 8 udbudsenheder:
- 201. Rute 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 10, 13, 14 og 15, Esbjerg bybusser, samt 491 (i dag rute 631) på Fanø med 30 busser og 121.121 årlige køreplantimer. 6 busser skal være 13,7 m-bybusser, og 2 busser skal være landevejsbusser. De øvrige skal være almindelige 12 m-bybusser. Bybusserne må højst være 12 år gamle, mens landevejsbusser kan være op til 16 år gamle. Der skal ikke overtages busser med kørslen. Kontrakten vil være 8-årig. I forbindelse med denne udbudsenhed skal der tillige bydes på driften af Esbjerg rutebilstation i hele kontraktperioden. Kørslen udføres i dag af Arriva.
- 221. Rute 221, 222, 223, 225, 226, 227 og 229 med 5 landevejsbusser og 4.179 årlige køreplantimer. Busserne kan være op til 16 år gamle. Der skal ikke overtages busser med kørslen. Kontrakten vil være 7-årig. Kørslen udføres i dag af Rutebilselskabet Haderslev.
- 231. Rute 30 (i dag rute 10) og 31 (i dag rute 12) med 3 13,7 m-busser og 12.289 årlige køreplantimer. Busserne kan være op til 12 år gamle. Der skal overtages 3 stk. Volvo B12M 13,7 m-busser årgang 2002-03. Kontrakten vil være 8-årig. Kørslen udføres i dag af Rutebilselskabet Haderslev.
- 232. Rute 900X og 915X med 6 13,7 m-busser af X-Bus-standard og 13.824 årlige køreplantimer. Busserne må højst være 8 år gamle. Der skal overtages 5 stk. Volvo B12M 13,7 m-busser årgang 2002-03. Kontrakten vil være 8-årig. Kørslen udføres i dag af Rutebilselskabet Haderslev.
- 233. Rute 121, 122, 140, 141 og 142 med 6 busser og 5.535 årlige køreplantimer. 4 busser skal være almindelige landevejsbusser, og 2 busser skal være minibusser af hensyn til kapaciteten på færgeruten Ballebro-Hardeshøj, som rute 140 benytter. Landevejsbusser må højst være 16 år og minibusserne højst 12 år gamle. Der skal ikke overtages busser med kørslen. Kontrakten vil være enten 2- eller 8-årig. Kørslen udføres i dag af Ottesens Rutetrafik, Sønderborg.
- 234. Rute 114 (i dag rute 14), 131 (i dag rute 171) og 133 (i dag rute 173) med 4 landevejsbusser og 3.955 årlige køreplantimer. Busserne må være op til 16 år gamle. Der skal overtages 4 stk. Volvo B10M årgang 1998-2000. Kontrakten vil være enten 2- eller 8-årig. Kørslen udføres i dag af Rutebilselskabet Haderslev.
- 235. Rute 101, 102, 103, 111, 112, 113, 117 og 119 med 19 landevejsbusser og 40.194 årlige køreplantimer. 5 busser skal være 13,7 m-busser. 9 12 m-busser må være op til 16 år gamle; de øvrige busser højst 12 år. Der skal overtages 5 stk. Volvo B12M 13,7 m-busser årgang 2002-03 og 5 stk. Scania OmniLine-, Volvo B10M- og Volvo B12M-landevejsbusser på 12 m årgang 1999-2002. I forbindelse med denne udbudsenhed skal der tillige bydes på driften af Sønderborg Busstation i hele kontraktperioden. Kontrakten vil være enten 2- eller 8-årig. Kørslen udføres i dag af Rutebilselskabet Haderslev.
- 236. Linje 1, 2, 3, 4, 5, 6 og rute 110, Sønderborg bybusser, med 7 busser og 14.959 årlige køreplantimer. 2 busser skal være mindre laventrébusser på højst 8 m med 20-30 pladser, heraf mindst 12 siddepladser. Alle busser må højst være 12 år gamle. Der skal overtages 5 stk. Volvo B10BLE- og B12BLE-busser årgang 1998-2004. Kontrakten vil være enten 2- eller 8-årig. Kørslen udføres i dag af Rutebilselskabet Haderslev.
Bybusser skal have dørarrangement 2-2-1 eller flere døre og sideperron, mens landevejsbusser skal have dørarrangement 1-1-0 og midterperron. Der er ikke krav om brug af "handicapegnede" busser som landevejsbusser, hvilket vil sige, at egentlige højgulvsbusser kan bruges. Landevejsbusser skal have et bagagerum på mindst tre kubikmeter og kunne medtage mindst to cykler. Bybusser skal være i Sydtrafiks HT-gule design, mens landevejsbusser skal have det mørkeblå design. X-Bus-vogne skal naturligvis være i det himmelblå X-Bus-design og opfylde nogle ekstra krav. Blandt andet må en X-Bus højst være 6 år gammel - for 8-årige kontrakter tillades dog busser med en alder op til 8 år. Busser på ruter, det tager mere end halvanden time at gennemkøre, skal endvidere have toilet.
Som det ses, skal der overtages busser sammen med kørslen i flere af udbudsenhederne. Der vil derimod ikke være busovertagelse ved de nye kontrakters udløb. Overtagne busser behøver ikke at opfylde de samme krav fra trafikselskabet, som de busser, entreprenøren selv tilvejebringer.
Der er tale om et offentligt udbud med tildelingskriteriet det økonomisk mest fordelagtige tilbud, hvor prisen vejer 75 pct. og kvaliteten 25 pct.
Udbudsbekendtgørelsen har været bragt i slutningen af september 2008, og 15. oktober offentliggjordes udbudsmaterialet. 10. december er der tilbudsfrist, og vinderne vil blive valgt mellem ultimo januar og medio marts 2009.
I alle tilfælde er der kontraktbegyndelse 28. juni 2009; for enhed 221 dog 9. eller 12. august 2009 (udbudsmaterialet er ikke helt konsistent om dette, men datoen 12. august nævnes flest gange). På nogle af udbudsenhederne skal der bydes parallelt på 2- og 8-årige kontrakter, hvor Sydtrafik formentlig vil træffe beslutning om kontraktperiodens længde i forbindelse med afgørelsen på udbuddet.
Kilde: Udbudsmateriale vedr. Sydtrafiks 2. udbud, Sydtrafik 15.10.08