Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2007 ➜
HURs 19. udbud: Partner Bus vandt linje 5A
Af Thomas de Laine
I oktober deltog Partner Bus' ejer Nettbuss i en prøvekørsel med en 14,7 m-bus på linje 5A. Her ses prøvebussen i selskab med en af Arrivas ordinære linje 5A-busser på Sundbyvester Plads. Foto: Thomas de Laine.
Partner Bus bliver næsten tredoblet til oktober, mens Arriva blev den helt store taber og må sige farvel til 78 kontraktbusser. Det blev resultatet af HURs 19. og sidste udbud, som det nye trafikselskab Movia nu har afgjort.
Partner Bus til centrum
Det er kun lidt mere end et år siden, at norske Nettbuss købte Partner Bus i Skibby. Partner Bus kører et antal deciderede rutebillinjer i Hornsherred med godt 20 busser og har gjort det nogenlunde uændret siden 1990 - de første fire år dog under navnet Frederikssund-Skibby Bustrafik.
Efter nordmændenes køb har virksomheden dog rørt en del på sig med bl.a. fjernbuskørsel og deltagelse ved licitationer andre steder. Og ved HURs 19. udbud var der for første gang gevinst, og en opsigtsvækkende én: Partner Bus overtager linje 5A, der er Danmarks største buslinje med 39 13,7 m-busser og omkring 60.000 daglige passagerer. Det svarer til omkring 17 mio. passagerer om året. Partner Bus fik HURs kvalitetspris for bedste kvalitet i 2005, men det bliver - alt andet lige - svært at opnå en lige så god præstation på linje 5A.
Letvægtsbusser og markedsandele
En anden nyhed er, at der i Nordsjælland bliver indsat letvægtsbusser. Den lavere vægt betyder, at busserne kører længere på literen og slider mindre på vejene. En letvægtsbus blev fra december 2005 prøvekørt af først Arriva og senere De Hvide Busser, og det skete bl.a. på nogle af de linjer, der indgik i 19. udbud. Under forhandlingerne har HUR efterspurgt letvægtsbusser på linjerne i Helsingør-området, og det kom der en kontrakt med De Hvide Busser ud af. De Hvide når dermed op på omkring de 50 kontraktbusser i alt.
Der var også gevinst til Veolia, der skal indsætte 24 nye busser på linje 15, 19 og 176. Med linje 15 skal der overtages 13 dobbeltdækkere, men de skal øjensynligt ikke anvendes til kørslen. Det er i øvrigt set flere gange andre steder i landet, at busselskaberne byder med nye busser, også på udbudsenheder, hvor der er busovertagelse. Det var f.eks. tilfældet på Bornholm, hvor Ribe Rutebiler har indsat nyt materiel, selvom man overtog Veolias busser.
Arriva, der ellers i forvejen kørte alle de udbudte linjer, måtte lade sig nøje med ganske lidt, nemlig alene en kort kontrakt med 5 busser på linje 173E. Dermed har man tabt 78 kontraktbusser. Det er nok sandsynligt, at Arriva nu vil søge at overflytte visse af 13,7 m-busserne fra linje 5A til kørslen på f.eks. linje 300S, men hovedparten må nok sælges til udlandet. Rygterne siger i øvrigt, at man overvejer at flytte linje 350S til Ryvang garage, hvor der bliver bedre plads.
Efter 19. udbud vil Arriva køre 32,2 pct. af kørslen i det tidligere HUR-område, hvilket er den laveste andel i dette område, Arriva nogensinde har haft. I dag har Arriva 41,9 pct. Veolias andel vil stige fra 24,1 til 27,2 pct., mens De Hvide Busser vil gå fra 3,1 til 5,0 pct. Partner Bus springer fra 1,7 til 6,3 pct.
Alt i alt blev kørslen fordelt som følger:
Partner Bus:
Linje 5A og 84N med 39 13,7 m-busser og ca. 160.800 årlige vogntimer (udbudsenhed 6).
Veolia Transport Danmark:
Linje 15, 19 og 176 med 24 busser og ca. 110.900 årlige vogntimer (udbudsenhed 4 og 5).
Arriva Skandinavien:
Linje 173E med 5 13,7 m- eller ledbusser og ca. 3.400 årlige vogntimer (udbudsenhed 3).
De Hvide Busser:
Linje 90N, 340, 345, 346, 347, 801, 802, 803, 805 og 806 med 15 busser og ca. 69.800 årlige vogntimer (udbudsenhed 1 og 2). Busserne på disse linjer skal være letvægtsbusser.
Alle busserne bliver nye undtagen de 5 Arriva-busser på linje 173E, der til gengæld renoveres. 59 af busserne vil leve op til Euro 4-normen, mens 24 busser kan matche den endnu skrappere EEV-standard. EEV står for Enhanced Environmentally friendly Vehicles.
Kørslen skal overtages 21. oktober 2007. Kontrakterne er 6-årige som udgangspunkt, men kan blive forlænget i op til to år. Kontrakten på linje 173E er dog som nævnt kortere.
Movias direktør Johannes Sloth udtaler, at man glæder sig over den fortsatte konkurrence på markedet og at få nye miljøvenlige busser for en bustimepris, der stadig ligger under 500 kr. Det fremgår af bilag til pressemeddelelsen, at den gennemsnitlige pris blev 484 kr.
Kilde: Pressemeddelelse fra Movia 22.01.07