Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2006

Første nye tog til Lokalbanen er leveret

Af Thomas de Laine

Nyt tog til Lokalbanen i Vordingborg
Lokalbanens første nye Lint-tog passerer Vordingborg 29. august 2006. Foto: Jef F.P. Pallavicini.

To små motorvognstog i betongrå og HT-gul blev tirsdag 29. august overleveret fra Tyskland til Danmark. Togene er de første af en leverance på 27 togsæt til de nordsjællandske lokalbaner, som snart vinker farvel til Y-togene.

Efter ankomst i Rødby Havn blev togene kørt via Næstved, Køge og Roskilde til S-togsdepotet i Høje Taastrup. Om aftenen kørte de det sidste stykke til Lokalbanens domicil i Hillerød, hvor de er gemt godt væk. Interesserede fotografer skulle dog have en chance for at fange togene ved prøvekørsler mellem Grønnehave og Helsingør søndag 3. september ca. kl. 9-12.

HUR fik i 2001 overdraget ansvaret for de tidligere privatbaner i Hovedstadsområdet. I 2002 dannedes Lokalbanen A/S, der har ansvar for driften af hovedstadsområdets lokalbaner, og Hovedstadens Lokalbaner A/S med ansvar for infrastrukturen. Den statslige jernbanestrækning Hillerød-Helsingør, hvor driften i dag udføres af DSB S-tog og ikke Lokalbanen, er desuden etapevis overdraget til HUR. Det er HUR, der anskaffer de nye togsæt.

Fremtidens materiel på Lokalbanen er af typen Coradia Lint 41 fra den tyske fabrik Alstom i Salzgitter. Typen er ikke ny i Danmark og anvendes f.eks. allerede af Arriva på de midt- og vestjyske strækninger, som selskabet kører på kontrakt for Transportministeriet.

Togene indsættes på lokalbanestrækningerne Hillerød-Frederiksværk-Hundested, Hillerød-Gilleleje, Hillerød-Tisvildeleje, Hillerød-Helsingør og Helsingør-Hornbæk-Gilleleje. Alle de nye tog ventes at være indsat på disse baner i sommeren 2007, og de første tilgår trafikken i begyndelsen af oktober 2006. Lokalbanens Y-tog, IC 2-tog og det enlige Desiro-tog samt DSBs Y-tog (litra ML) tages ud af drift. Lokalbanen A/S overtager 1. januar 2007 driften af strækningen Hillerød-Helsingør fra DSB S-tog og indsætter eget materiel, da der til den tid er tilstrækkeligt med Lint-tog til rådighed. HUR køber derfor ikke ML-togene fra DSB, som der ellers var hensat midler til.

Under Hovedstadens Lokalbaner hører også strækningerne Jægersborg-Nærum og Køge-Hårlev-Fakse Ladeplads/-Rødvig. Nærumbanens tog er fra 1999 og udskiftes ikke, mens banen på Stevns først forventes at få nye tog i 2009 i forbindelse med et påtænkt samlet udbud af DSB-strækningen Roskilde-Køge-Næstved og lokalbanen.

Kilder: Forummet på Transport-siden.dk; diverse pressemeddelelser og mødedokumenter fra HUR