⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2005 ➜
S-tog stødte sammen ved Lyngby
Af Thomas de Laine
Af endnu ukendte årsager stødte to S-tog sammen omkring 300 meter nord for Lyngby station mandag den 14. februar lige efter kl. 12.00.Lykkeligvis slap alle med livet i behold, men 51 tilskadekomne blev bragt til sygehuse i Københavnsområdet i forbindelse med ulykken. Efter et døgn var fem personer endnu indlagt, heriblandt en 14-årig dreng med sprængt milt, et spædbarn, der væltede ud af sin barnevogn, og den ene lokomotivfører, der har indre kvæstelser.
I forbindelse med redningsaktionen blev Lyngby Omfartsvej spærret, så ambulancer mv. kunne komme frem.
Et S-tog på linie E mod Køge (SA 69), der holdt stille nord for Lyngby station på grund af tekniske problemer, blev påkørt bagfra af et S-tog på linie B+ mod Høje Taastrup (SA 46), der kort forinden var afgået fra Sorgenfri station. De to togfronter, der kolliderede, blev skrællet op, og de bageste to sektioner på E-toget blev afsporet.
Efter ulykken indsattes busser på en del af strækningen mellem Holte og Hellerup, og resten af S-togene kørte uregelmæssigt. Først natten til tirsdag lykkedes det at få transporteret de to havarerede S-tog væk, og sporene blev repareret. Tirsdag morgen fra kl. 7.30 var S-togsdriften genoptaget på strækningen.
Burde ikke kunne ske
Ulykken burde for så vidt ikke kunne ske, idet strækningen er omfattet af det såkaldte HKT-system (Hastigheds-Kontrol og Togstop), der bl.a. bremser et tog, hvis det kører forbi et rødt signal. Et signal vil vise rødt, hvis der er tog i det sporafsnit, der ligger efter signalet. Derfor skulle ulykken ikke være mulig alene som følge af, at lokomotivføreren i B+-toget skulle have kørt forbi et rødt signal.
På strækningen til Hillerød er der faktisk kun en begrænset udgave af HKT-systemet, men også dette system skulle bremse et tog, der kører over for rødt. Derfor er det bl.a. et spørgsmål, om systemet har fungeret korrekt, og om togenes bremser virkede som de skulle. E-toget holdt nemlig stille, fordi det havde bremseproblemer. Det er dog endnu alt for tidligt at sige noget om årsagerne til ulykken, men spørgsmålet er selvfølgelig ved at blive undersøgt af Havarikommissionen. En rapport foreligger ikke før om cirka 14 dage.
Ulykker på S-togsnettet er forholdsvis sjældne, og togtransport er fortsat sikrede end landevejen. De seneste 15 år er der kun sket to alvorligere uheld, hvor tog er stødt sammen:
I november 2002 skete en ulykke ved Holte, hvor et tomt B/B+-tog, der skulle vende, kørte ind i vendesporet mellem strækningssporene nord for stationen. Toget bremsede for sent, kørte ind i stopbommen, afsporede og kom over i det sydgående strækningsspor. Kort efter kørte et sydgående E-tog ind i toget. Én blev dræbt og fem kvæstet.
August 1991 overså en lokomotivfører et rødt signal og kørte op bag i et tog på Dybbølsbro station, hvorved én dræbtes og 70 kom til skade. HKT-systemet afværgede ikke ulykken, da det var ude af funktion på strækningen efter en påsat brand i forbindelse med et indbrud.
De fleste dødsfald skyldes personpåkørsler (ofte selvmord) og lignende.
Kilder: Pressemeddelelser fra DSB 14.-15.02.05; Toginfo.dk 14.-15.02.05; dk.fritid.jernbaner; nyheder på tv2.dk [http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1973766&cbox2, http://nyhederne.tv2.dk/article.php?id=1972708, http://nyhederne.tv2.dk/baggrund/article.php?id=42155, 15.02.05]