⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2004 ➜
Wulff Bus stopper som HUR-entreprenør
Af Thomas de Laine
Onsdag d. 1. september ophørte Wulff Bus som HUR-entreprenør. Det sker bare tre måneder efter, at selskabet påbegyndte driften for HUR. Wulff nåede ikke engang at få leveret alle sine nye busser.Efter Wulff Bus' salg til Arriva stod det klart, at der skulle ske en samordning af driften i Vejle og Roskilde, hvor både Arriva og Wulff Bus havde kørsel. I første omgang stod det til at være Wulff Bus, der skulle overtage Arrivas resterende kørsel i Roskilde, hvor selskaberne i øvrigt deler garageanlæg, men i stedet bliver det altså Arriva, der overtager Wulff Bus' aktiviteter. Nye logoer til busserne og uniformer til chaufførerne er på vej.
Dermed går HUR-linierne 212, 213, 215, 216, 217, 223E, 232, 233, 561P, 601, 602, 603, 604, 605, 606 og 607 tilbage til Arriva Danmark, der også kørte dem før 23. maj 2004.
Wulff Bus' HUR-vognpark bestod dels af 16 brugte Volvo-busser fra 1997 fra Connex, der er blevet renoveret, dels 26 fabriksnye Volvo-busser. Af de nye busser, er der imidlertid i skrivende stund endnu kun 8 stk. i drift, idet leveringen er forsinket. Busserne bliver i øvrigt de absolut sidste danskbyggede busser nogensinde, da de udgør finalen i Aabenraa Karrosserifabriks produktion. Indtil de nye busser leveres, har Wulff 25 stk. Scania-laventrébusser fra 1994-95 i drift. Disse er også købt brugt fra Connex og har fået en heloplakering. Alle Volvo-busserne går med over til Arriva, mens Scania-busserne ikke skal anvendes mere, når de nye busser er ankommet.
Wulff Bus' karriere som HUR-entreprenør blev altså kort - kun lidt over tre måneder. I denne periode har driften ikke været problemfri: Wulff Bus i Roskilde hører til blandt de entreprenørgarager, der har mange udgåede ture.
Det er i øvrigt blevet oplyst fra Arriva, at prisen for overtagelsen af Wulff Bus var 111 millioner kr. Disse penge havner selvfølgelig langt fra alle i ejerens lommer, men Flemming Wulff er nok alligevel hermed blevet en af de danskere, der har tjent aller flest penge på busdrift i nyere tid. Nu skal han så blot leve med at være en afdeling af Arriva i mindst fem år. Mon det passer til hans natur?