Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2004

HURs 15. udbud afgjort: Partner Bus fortsætter

Af Thomas de Laine

De stakkels medlemmer af HURs trafikudvalg skal tidligt op, når der er møder i udvalget. De holdes nemlig som regel kl. 7.30 om morgenen for tiden. De muligvis morgenfriske medlemmer afjorde 2. juni det 15. udbud af almindelig rutekørsel. Kørslen omfattede alene Partner Bus kørsel, der finder sted på et antal linier i Hornsherred-området. Resultatet blev, at Partner Bus fortsætter som entreprenør i en ny kontraktperiode.

Den udbudte kørsel omfattede 19 busser og ca. 61.800 årlige vogntimer på linierne 98N, 218, 219, 220, 221, 224, 226, 227, 229E, 239, 317, 318, 322 og 323 samt enkelte ture på linie 230. Kørslen var udbudt i en enkelt udbudsenhed og udgjorde samtidig al Partner Bus' kørsel for HUR.

Kørslen skulle udføres med 13 almindelige 12 m-busser, 3 12 m-busser med mindst 40 siddepladser (inkl. klapsæder) og 3 13,7 m-busser. Som alternativ til 13,7 m-busser kunne der køres dubblering af bestemte afgange i vognplanen.

Kontrakten skal påbegyndes 10. oktober 2004 og er som udgangspunkt 6-årig. Imidlertid er det i dette udbud som noget nyt sådan, at hvis entreprenøren lever op til den kvalitet, den har valgt at tilbyde, har entreprenøren ret til at få kontrakten forlænget i to år mere eller mindre automatisk.

Partner Bus har vundet kørslen under delvis anvendelse af sit nuværende materiel. Dog indsættes der 3 nye 13,7 m-busser, der dog først vil være klar til brug i begyndelsen af november. Prisen blev 418 kr. pr. vogntime, og det må efter forholdene - kørsel på landet med få vogntimer pr. bus, delvis anvendelse af 13,7 m-busser og kørsel i HUR-området - anses for at være en konkurrencedygtig pris. I pressemeddelelsen fra HUR lægges der dog ikke skjul på, at kvaliteten har været en medvirkende grund til, at Partner Bus fik opgaven. HUR skriver ligeud, at Partner Bus "var den tilbudsgiver, der præsenterede det højeste kvalitetsniveau".

Partner Bus har haft kørsel for HT og senere HUR siden 1. april 1990, hvor man under navnet Frederikssund-Skibby Bustrafik vandt en række ruter i Hornsherred. Selskabet blev i sin tid dannet af Bent Hejlesen, St. Merløse, og Birger Simonsen, Frederikssund. Fra 1. april 1994 genvandt man sine ruter og vandt desuden de linier, der hidtil havde været kørt af Alex Jensen i Skibby. Samtidig tog selskabet navneforandring til Partner Bus. I 1998 genvandt Partner Bus sin kørsel på den kontrakt, der udløber til oktober.

Udbuddet blev gennemført som "udbud efter forhandling" med deraf følgende hemmelighedskræmmeri, men at også Wulff Bus har haft kig på kørslen afsløres af, at selskabets netop indsatte Volvo-busser i Roskilde-området alle har fået Hornsherred-destinationerne med på deres skilteruller. Sådan kan det gå.

Kilder: Pressemeddelelse fra HUR 03.06.04; udbudsmaterialet til HURs 15. udbud