Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2004

HURs 14. udbud: To nye entreprenører

Af Thomas de Laine

De Blaa Omnibusser genopstår og Wulff Bus kommer ind. Hele to nye entreprenører har med andre ord fået kørsel i HURs 14. udbud, der blev til et større tab af trafik for især Arriva Danmark.

HURs trafikudvalg besluttede torsdag d. 26. februar, hvem der blev vinderne og taberne i det 14. udbud. Udbuddet omfattede 95 busser svarende til ca. 10 pct. af HURs samlede kørsel, der i dag køres af Arriva Danmark og Connex Danmark på kontrakter i 7. udbud fra 1998. Kørslen ligger geografisk i Roskilde-området, Lyngby-Holte-området og i den sydlige og vestlige omegn af København.

Fordelingen blev som følger:

Wulff Bus bliver ny HUR-entreprenør med 33 busser på linierne 212, 213, 215, 216, 217, 223E, 232, 561P, 601, 602, 603, 604, 605, 606 og 607 samt diverse ekstrakørsel på linierne 117, 118, 123, 212, 226, 232, 234, 358, 561P, 602 og 605. Der er tale om bybusserne i Roskilde, en række landruter med udgangspunkt i Roskilde samt ekstrakørsel i Roskilde- og Høje Taastrup-området (udbudsenhederne 5, 7 og 8).

De Blaa Omnibusser genopstår som HUR-entreprenør med 17 busser på linierne 170, 190, 191, 192, 193, 194 og 195 i Lyngby-Holte-området (udbudsenhed 4).

City-Trafik udvider sin kørselsandel for HUR med 31 busser på linierne 132, 133, 137, 539P, 200S og 335 i Københavns syd- og vestlige omegn samt linie 335, Hillerød-Allerød-Farum (udbudsenhed 1, 2 og 6).

Arriva Danmark beholder 14 busser for HUR på linie 123 mellem Roskilde og Valby (udbudsenhed 3).

Kørslen skal påbegyndes 23. maj 2004, hvor der er køreplansskift, og der skal køre 51 nye og 44 brugte busser på linierne. De nye busser kommer til at køre på linie 200S (11 stk.) samt på linie 216/217 og bybusserne i Roskilde (18 stk.). Det er ikke oplyst, hvor de resterende 22 nye busser skal indsættes. Busserne på linie 200S bliver 13,7 m-busser.

Man kan nok ikke forvente, at alle de nye busser kommer på gaden fra første dag. Der er nemlig ikke engang tre måneder til kontraktbegyndelse, så fænomenet "lĂ„nevogne" vil sikkert kunne opleves denne gang.

Af de ovenstående linier køres linie 132, 133, 137, 539P og 200S i dag af Connex Danmark med ca. 27 busser. Udbuddets øvrige ca. 70 busser køres af Arriva Danmark. Både Connex og Arriva må således notere sig et pænt tab af kørsel i denne runde.

Det er ikke sket siden 1997, at HUR og forgængeren HT har fået en ny entreprenør. Og det var Combus. I 1996 kom Swebus til, men dette selskab opslugtes i 1998 af Combus. Nyeste entreprenør, der stadig kører for HUR, er Fjord-bus, der kom til i 1992. At HUR får hele to nye entreprenører i dette udbud er med andre ord noget ret usædvanligt. Der har dog gennem årene været flere nye entreprenører på tele- og servicebuskørslen.

"De blaa" genopstår
Som nævnt "genopstĂ„r" De Blaa Omnibusser. Dette selskab havde kørsel for HT fra trafikselskabets etablering i 1974-75 og helt indtil 1998. I 1990 genvandt selskabet sin kørsel i Holte-Lyngby-området på linie 192, 193, 194 og 195, da disse linier kom i licitation for første gang i 2. udbudsrunde. Ved genudbuddet af kørslen i 1994, 4. udbud, genvandt man sin egen kørsel og vandt desuden linierne 161, 170 og 191.

Desværre tabte man det hele i 1998, 7. udbud, hvor det daværende Bus Danmark (fra 1999 en del af Arriva Danmark) løb med det meste, mens Linjebus (fra 2000 Connex) fik linie 161. De Blaa Omnibusser udgik derved som HT-entreprenør, men har dog kørt noget ekstrakørsel for HT på et tidspunkt. Turistbuskørslen under navnet Holte Turist er også blevet drevet videre.

Her i 14. udbud blev selskabets egen kørsel så igen udbudt, og De Blaa Omnibusser valgte altså at deltage. Dette har nu resulteret i, at selskabet bliver den første HUR/HT-entreprenør nogensinde, der igen vinder kørsel efter at have været helt ude. Den vundne kørsel er i øvrigt netop de linier, selskabet også i gamle dage kørte. Ifølge HURs pressemeddelelse, planlægger selskabet at drive kørslen fra det gamle busanlæg på Skovlytoften i Holte.

Wulff Bus krydser Storebælt
Wulff Bus, der har base i Hedensted i Jylland, er gennem de senere år blevet en ganske stor busvirksomhed i det jysk-fynske. Selskabet har nu ca. 235 rutebusser og ca. 20 turistbusser, men Wulffs virksomhed har aldrig bredt sig øst for Storebælt bortset fra købet af Bornholms Turisttrafik sidste år. En del af forklaringen herpå er, at Wulff tidligere slet ikke var interesseret i denne kørsel. Men det har altså ændret sig nu.

Wulff Bus har budt i både VT- og STS-området i de seneste runder, og har altså fra 23. maj vundet kørsel i HUR-området.

Der skal lyde et stort tillykke til begge de "nye" entreprenører herfra. Også HUR glæder sig over tilgangen af nye entreprenører, fremgår det af pressemeddelelsen.

Konkurrenceforholdene
HUR offentliggør fortsat ikke, hvem der har afgivet hvilke tilbud i forbindelse med udbudsrunderne. Ifølge rygter deltog dog både Connex Danmark og Østtrafik i dette udbud, men det er muligt, der har været flere bydere.

Det kunne ellers være en interessant oplysning, hvor den gennemsnitlige bustimepris endte i denne omgang, når man tager i betragtning, at HURs økonomi er presset, og at bustimepriserne generelt er steget i forhold til den pris, linierne køres til i dag. 7. udbud i 1998 havde faktisk de laveste bustimepriser nogensinde. Alligevel er det lykkedes busselskaber, der er kendt for kvalitet, at komme til fadet.

HUR har ikke oplyst prisen i pressemeddelsen, men kontraktchef John Sørensen har dog ifølge Ritzau oplyst, at den gennemsnitlige bustimepris blev 463 kr. Det er lidt mere end ved de seneste udbudsrunder, hvor det var hhv. 458 kr. og 452 kr.

Kilde: Pressemeddelelse fra HUR 26.02.04 [http://hur.dk/CB9C73EB-9FE7-468D-A6F5-65CA808F7253.W5Doc?id=772754D7-350C-420A-BD4B-5D73BF73095B, 26.02.04]; Ritzau 26.02.04