⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2004 ➜
Flintholm station er åbnet
Af Thomas de Laine
Lørdag formiddag den 24. januar blev Flintholm station indviet. Stationen går også under den uformelle betegnelse "Københavns vestkryds" og ventes at blive Danmarks tredje største station, efter Nørreport og Københavns Hovedbanegård, der er hhhv. nummer ét og to. Ved "størrelse" forstås her passagertal.Indvielsen skete om formiddagen, hvorefter de passerende tog begyndte at standse ved stationen, og Ringbanen forlængedes til Flintholm. De første S-tog burde efter planen være ankommet/afgået som følger:
11.22 Linie H mod Farum
11.24 Linie H+ mod Frederikssund
11.25 Linie F+ fra Klampenborg
11.30 Linie C mod Klampenborg
11.30 Linie C mod Ballerup
11.34 Linie F+ mod Klampenborg
11.35 Linie F fra Klampenborg
11.36 Linie H+ mod Farum
11.37 Linie H mod Frederikssund
11.44 Linie F mod Klampenborg
Indvielsestoget var af en eller anden grund et grafittiramt andengenerationstog. Fra cirka kl. 10 til indvielsen kørte der hverken busser eller tog på Ringbanen.
Som oversigten antyder, er der ganske mange afgange fra Flintholm. I myldretiden er det faktisk cirka hvert minut, når metroen engang kommer op på sit planlagte kørselsomfang.
Metroen har siden åbningen af Vanløse-etapen den 12. oktober blot kørt forbi Flintholm station, idet stationen først annonceredes som normalt efterfulgt af "Toget standser ikke ved denne station".
Og det er da bestemt et flot bygningsværk, der er kommet op at stå. Det store glastag er meget markant og kan ses på lang afstand, og det er vel meget værdigt for Danmarks kommende tredje største station. Omstigningsforholdene til busserne er også ganske gode.
Til gengæld er stationen noget vanskelig at få overblik over. Af en eller anden grund var der ikke råd til skilte til at fortælle, hvilket spor S-togene mod Hellerup kører fra. Et enkelt fast skilt på perronen, hvor togene ankommer fra Hallerup, peger dog hen på en trappe over til afgangsperronen. Det er dog ikke meget synligt, og mon ikke, der også vil forekomme sporændringer på Flintholm fra tid til anden?
På Flintholm station ankommer togene fra Hellerup/Klampenborg i det vestlige spor, hvor der afsættes passagerer. Herfra bortrangeres toget ud på sporene syd for stationen, hvor toget vendes og kører til afgangsperronen ved det østlige spor.
I forbindelse med stationens oprettelse, blev buslinie 10 afkortet fra C.F. Richs Vej til den nye station. Linie 21 blev omlagt til at køre forbi Flintholm station, og kører altså ikke længere ind via Vanløse. Endelig blev linie 142 forlænget til Flintholm. S-togsbus F1 mellem Vanløse og C.F. Richs Vej station er følgelig nedlagt.
I ugen op til åbningen var S-togstrafikken på Ringbanen ændret. Efter sidste tog fra C.F. Richs Vej fredag d. 16. januar blev denne "station" nedlagt. Hele weekenden 17.-18. januar var Ringbanen erstattet af busser, og i dagene fra 19. januar og frem til indvielsen kørte Ringbanen til Grøndal station. Herfra var der etableret forbindelse med bus til Vanløse.
Afkortningen af Ringbanen "før tid" skyldtes prøvekørsler på Ringbanen mellem Flintholm og Peter Bangs Vej.