⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 1999 ➜
38 dobbeltdækkere til København
Af Thomas de Laine
Ved HTs næste køreplansskift d. 28. maj 2000 bliver der indsat dobbeltdækkerbusser på linie 250S mellem Lufthavnen og Buddinge st. og om natten på linie 97N mellem Rådhuspladsen og Køge-Herfølge. Fra 2001 følger linie 300S Hundige-Ishøj-Glostrup-Lyngby-Kokkedal.HTs 9. udbudsrunde er nu indledt. Blandt de udbudte linier er 250S og 97N, der anvender samme busser, og HT har altså valgt, at der nu skal køre dobbeltdækkere i København. I april 1998 var en dobbeltdækker fra Berlin på prøve indsat på linie 250S. Det var for at undersøge, om dobbeltdækkere var en løsning i København. Både chauffører og passagerer vendte tommelfingeren opad, mens tidligere forsøg i København i 60'erne viste, at folk generelt var uvillige til at gå ovenpå. Til gengæld kører passagererne i S-busser typisk over længere strækninger.
Det var ellers nær blevet til, at der skulle indsættes dobbeltdækkere på linie 350S, som Linjebus netop har overtaget, allerede fra den 30. maj i år. Da førnævnte forsøg faldt heldigt ud, bad HT om parallelle tilbud med dobbeltdækkere, da linie 350S blev udbudt. Der kom da også tilbud med toetages busser, men HT mente, at ståhøjden indendørs var for lav. En ny type med den rette ståhøjde var på vej, men HT ønskede ikke en uprøvet type. Det blev så til flaskegasbusser på linie 350S i stedet.
Men nu er den rette type åbenbart til stede. I alt 38 stk. kommer der - først fra maj 2000 på linie 250S og 97N og senere fra juni 2001 på linie 300S. Arriva (dengang Bus Danmark) har ellers i årene 1993-96 indsat intet mindre end 28 nye lavtgulvsledbusser på netop disse linier. Som noget nyt vil kontraktperioden for dobbeltdækkerlinierne blive 8 år, hvilket hænger sammen med vogntypens højere pris.
HT vil desuden følge Nordjyllands Trafikselskabs eksempel og indsætte 13,7 meter-busser på linie 11.
Kilde: Berlingske Tidende 01.06.99