Myldretid

Menu

Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.

NyhederNyhedsarkiv2001

NTs 7. udbud indledt

Af Thomas de Laine

Bybusserne i den nordjyske hovedstad genudbydes som den største del af NTs 7. udbud. Udbuddet omfatter 107 busser og 332.216 årlige køreplantimer. Heraf er 90 busser og 310.645 køreplantimer bybusserne i Aalborg (A-kontrakter), mens 17 busser er lokalruter i Himmerland (B- og telebuskontrakter), der hver omfatter 600-2.000 årlige køreplantimer.

De nye kontrakter træder i kraft den 23. juni 2002. NT skriver, at de denne gang har valgt at fremrykke udbuddet, så vilkårene offentliggøres i slutningen af juni i stedet for september, der er det normale. Tilbudsfristen bliver nok 3. september, og NTs bestyrelse vil så vælge vinderen i oktober. Årsagen til fremrykningen er, at man herved kan tage hensyn til planlægningen af bybuskørslen.

Når dette læses, har NT nok besluttet, om man vil opdele bybuskørslen i flere enheder, der eventuelt kan gå til forskellige entreprenører. Bybusserne kommer med dette udbud med i kvalitetsbonusordningen, og som ved det sidste udbud af bybusserne i Aalborg, ønsker Aalborg Kommune, at busanlægget på Filstedvej bliver fraflyttet.

Kørslen udføres for de 17 lokalruters vedkommende af Døstrup-Hobro Turistfart (1 bus), Tylstrup Busser (4 busser), Fa. Niels Kristensen (1 bus), Ravnkilde Turistfart (1 bus), Solsidens Turistfart (2 busser), Byens Taxi & Turist (4 busser) og Wulff Bus (4 busser). Disse ruter var sidst i udbud i 1997/98.

Den første kontrakt på Aalborgs bybusser
Det er Arriva Danmark, der kører på bybusserne i Aalborg. Denne kontrakt er påbegyndt i juni 1996, hvor NT effektuerede sit 3. udbud. Dengang var kørslen i udbud for første gang, og kun tre selskaber bød, hvilket af nogle er blevet tolket som konsekvensen af nogle ret stramme udbudsbetingelser. Disse indebar blandt andet, at materiellet skulle overtages og at den nye entreprenør skulle leje garageanlægget på Filstedvej og nogle personalefaciliteter af kommunen.

De tre bydere var Unibus Rutetrafik, Bus Danmark og Aalborg Omnibus Selskab (AOS), der i forvejen kørte linierne. Sidstnævnte var et aktieselskab ejet af Aalborg Kommune, Combus (dengang DSB-Busser) og Thinggaard.

AOS vandt og var klart billigere end de to andre. Den 1. juni 2000 overgik kommunens og Thinggaards aktier dog til Combus, der herefter har kørt bybusserne i Aalborg. Den 1. maj 2001 blev Combus imidlertid solgt til Arriva Danmark, der ved den lejlighed overtog kørslen. Arriva Danmark har som bekendt tidligere købt både Unibus og Bus Danmark, så Arriva ville have kørt linierne i dag, uanset hvilket selskab, der havde vundet i 1996!

Kilde: På Vej nr. 2/maj 2001