⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2001 ➜
Wulff og Thykjær går sammen
Af Thomas de Laine
Wulff Bus og Bent Thykjær har ifølge Børsen hver ca. 180 rutebusser og noget turistkørsel. De to konkurrenter går nu sammen, og danner et endnu unavngivent selskab, der skal tage konkurrencen op med de store.På landsplan er det først og fremmest Connex Transport og Arriva, der er de store. City-Trafik kan også være med, men har dog næsten al sin kørsel i HT-området. Andre busselskaber i samme vægtklasse er Århus Sporveje og Odense Bytrafik, men de deltager i øjeblikket ikke i kampen om de danske landeveje.
To jyske selskaber har imidlertid længe også gjort sig gældende, nemlig Wulff Bus og Bent Thykjær. Ingen af selskaberne har kørsel øst for Storebælt. De to selskaber har tilsammen en omsætning på mellem 250 og 300 mill. kr. om året.
"Vi beholder hver vores firma og driver hver vores forretning. Men vi har planer om sideløbende at lave et aktieselskab, hvor vi sammen kan byde på buskørslen. Det er nødvendigt, hvis vi skal klare os i selskab med de store, Arriva og Connex", siger Bent Thykjær.
I første omgang er der tale om fælles indkøb og fælles karrosseriværksted. De to kan spare ca. 10 pct. på indkøb ved at gå sammen, mener Flemming Wulff fra Wulff Bus. Det fælles aktieselskab bliver måske allerede en realitet i år. "Men indtil videre er vi fortsat konkurrenter," siger han. Han oplyser også, der måske kan blive tale om at byde ind i HT-området.
Samarbejdende busselskaber i Danmark
"Jeg går nu sammen med Flemming Wulff, som i mange år har været en af mine argeste konkurrenter. Vi har egentlig aldrig kunnet lide hinanden..." Bent Thykjærs udtalelser tyder på, at der er tale om en slags fornuftsægteskab. Den nyere bushistorie har flere eksempler på sammenslutninger af busselskaber eller vognmænd. De har med større eller mindre held har forsøgt at vinde kørsel ved licitationerne.
I 1989 dannede de gamle HT-entreprenører City-Trafik i fællesskab. Dette selskab har vokset sig stort, og kører den dag i dag. Midt i 1990'erne dannedes også Jyske Busser og Bus 2000. Ingen af disse selskaber har nogensinde fået kørsel - selvom 55 busvognmænd via sidstnævnte selskab forsøgte at købe det skandaleramte Combus.
To andre samarbejder har haft succes, omend mere begrænset: Det er Sydtrafik i Slagelse, der i et par år kørte for Vestsjællands Trafikselskab men herefter blev solgt til City-Trafik. Og så er det Ri-Bus, der som bekendt er bybusentreprenør i Esbjerg og desuden har en turistbusafdeling.
Kilder: Børsen 03.05.01; Horsens Folkeblad 03.05.01 citeret på Busfrontens e-mail-debatliste