⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2000 ➜
HTs 10. udbud igang
Af Thomas de Laine
Store linier i det centrale København, hvoraf flere sikkert fra næste år skal betjenes af dobbeltdækkere, er nu sendt i udbud. Den 18. juli udsendte HT udbudsmaterialet til 10. runde.Der er udbudt kørsel svarende til enten 82 eller 97 driftsbusser. Forskellen skyldes, at busantallet er forskelligt alt efter, hvilken størrelse busser, entreprenøren indsætter: er det dobbeltdækkere eller 13,7 meter-busser, kan linierne klare sig med lidt færre busser i alt. Der er kun 6 udbudsenheder denne gang, og de omfatter hver fra 10 til 24 busser. Driften svarer til ca. 10 pct. af al HTs kørsel og ca. 400.000 vogntimer pr. år. Kontrakterne vil blive 6-årige med ikrafttrædelsesdato 17. juni 2001 - dvs. ved næste køreplansskift. Kontrakterne kan forlænges til 7 år og til 8 år ved enighed. Der er tilbudsfrist 8. september kl. 12, og afgørelsen vil blive truffet i oktober eller november.
De udbudte linier er 10, 14, 16, 30, 37, 84N, 92N, 93N, 96N, 171E, 173E, 176, 340, 345, 346, 347, 801, 802, 803, 805 og 806. Herefter vil alle buslinier i det centrale København og alle købstadsbybusserne (linie 801-806 er bybusserne i Helsingør) have været i licitation. I hele HT-området vil det kun være nogle Arriva-linier i Nordsjælland, der endnu aldrig har været i udbud. Disse skal førstegangudbydes i 2002, hvorefter al HTs kørsel vil have været udbudt. Alle linierne i 10. udbudsrunde, og alle de linier, der aldrig har været udbudt, køres af Arriva Danmark A/S.
Som omtalt kan man afgive tilbud med dobbeltdækkere på nogle af linierne. Det er også muligt at byde med 13,7 meter-busser, ligesom almindelige 12 meter-busser og f.eks. flaskegasbusser kan komme på tale. Der er mulighed for, at der indsættes op til 40 dobbeltdækkere på linierne 10, 14 og 16, eller op til 45 13,7 meter-busser på linie 10, 14, 16 og 173E. På de tilhørende natbuslinier skal der dog køre almindelige 12 meter-busser evt. i kombination med ledbusser. Dette skyldes, at det ikke er muligt at udføre kørslen med dobbeltdækkere, og udelukker vel egentlig entreprenører der ikke også/i forvejen har anden kørsel for HT, eftersom kørslen på dag- og natlinier skal finde sted med forskelligt materiel.
Enhed 1/1a er linie 10 (10-16 busser), enhed 2/2a er linie 14 og 92N (10-18 busser), enhed 3/3a er linie 16 og 93N (18-27 busser), enhed 4 er linie 30, 37 og 84N (11 busser), mens enhed 5 omfatter linie 171E, 173E og 176 samt linie 96N (14 busser). Alle linierne i Nordsjælland (linie 340 m.fl. og Helsingør bybusser) er udbudt i samme enhed, enhed 6, omfattende 17 busser. Det kan oplyses, at disse linier til dels benytter samme busser. Bl.a. kører linie 340-busserne de korte ture på linie 803 Helsingør st.-Vapnagård og Hellebo Park-Vapnagård.
I 5. udbudsrunde i 1996 var City-Trafiks og Unibus' kontrakter på tilsammen ca. 155 busser 5-årige. HT havde dog i udbudsmaterialet dengang sikret sig muligheden for at forlænge kontrakterne i op til 2 år, og det er, hvad der er sket. Årsagen skulle være, at åbningen af metroen er forsinket, og at der skal skæres ned på kørslen, når metroen åbner (planen siger for tiden 2002-03) og stambusnettet evt. indføres. City-Trafiks kørsel på linierne 1, 9, 19, 31, 32, 36, 46, 72E, 79E, 85N, 141, 149, 169, 174E, 179, 182, 183, 500S, 548P, 549P, 550S, 590P, 591P og 650S og Arriva Danmarks kørsel på linie 151 og 400S (opr. Unibus) skal således først genudbydes i 12. runde i 2003.
Som nævnt havde HT i udbudsmaterialet sikret retten til at forlænge kontrakterne 2 år. Det kom dog ikke med i kontrakten med City-Trafik, der vist nok taber penge på kørslen. Hverken City-Trafik eller Arriva har ønsket kontrakterne forlænget, hvorfor City-Trafik har anlagt sag mod HT. I august forventes en voldgiftssag om dette afgjort, og resultatet skulle være bindende, skriver Busfronten.
Linier i udbud i 10. runde - 2001:
10, 14, 16, 30, 37, 84N, 92N, 93N, 96N, 171E, 173E, 176, 340, 345, 346, 347, 801, 802, 803, 805, 806
Alle linierne køres af Arriva Danmark A/S, Ryvang, Ballerup, Kokkedal og Gilleleje.
Endnu aldrig udbudte linier - udbydes 2002:
91N, 305, 306, 331, 336, 339, 341, 342, 356, 357, 360, 363, 575P, 600S, 731, 732, 733E, 734, 735
Alle linierne køres af Arriva Danmark A/S, Hillerød, Kokkedal og Gilleleje.
Linier fra 5. udbud, hvor kontrakten er forlænget - udbydes 2003:
1, 9, 19, 31, 32, 36, 46, 72E, 79E, 85N, 141, 149, 151, 169, 174E, 179, 182, 183, 400S, 500S, 548P, 549P, 550S, 590P, 591P, 650S
Alle linierne køres af City-Trafik A/S undtagen linie 151 og 400S, der køres af Arriva Danmark A/S, Ballerup.
Kilder: Danske Busvognmænd nr. 7-8/juli-august 2000; Busfronten nr. 147/aug. 2000; Busfrontens mailingliste; Jesper Kiby Denborg