Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜
Ring 3: Første letbanevogn er leveret - prøvekørsler og busændringer på vej
Af Thomas de Laine
I 2025 åbner Hovedstadens Letbane på Ring 3. Flere steder på strækningen fra Ishøj i syd via Vallensbæk, Glostrup, Ejby, Herlev, Gladsaxe og Lyngby til Lundtofte i nord er sporene lagt, depotet er bygget, og nu er det første vogntog også blevet leveret. Næste år begynder prøvekørslerne, og sideløbende arbejdes der med tilpasning af busnettet omkring letbanen. Men der er også malurt i bægeret, for det er blevet nødvendigt at reducere i bustrafikken på Ring 3 de sidste år frem til letbaneåbningen.
Den første letbanevogn er leveret og holder klar på kontrol- og vedligeholdelsescentret i Ejby. Det er Hovedstadens Letbane nr. 101 - den første i en serie på 29. Foto: Hans Andersen, 27. september 2023.
Første letbanevogn akommet til Ring 3
Om aftenen onsdag 23. august ankom det første letbanevogntog til depotet i Ejby. Vognen blev leveret med særtransport fra Siemens' testfaciliteter i Wildenrath nær Düsseldorf i Tyskland knap 800 kilometer fra sit endelige hjem. Undervejs blev den færget fra Puttgarden til Rødby. Vogntoget blev egentlig bygget færdigt allerede i efteråret 2022, hvilket foregik på Siemens-fabrikken i Kragujevac i Serbien, hvor hele serien produceres. Men dette første vogntog i serien skulle igennem forskellig ekstra afprøvning. Også efter leveringen til Ejby skal der foregå en række tests og kontroller. Vogntoget blev præsenteret på depotet fredag 15. september, hvor repræsentanter for ejerkommunerne, Region Hovedstaden og pressen kunne tage vidunderet i øjesyn.
Vognene er af typen Siemens Avenio, som er en videreudvikling af Combino-modellen, der er ret udbredt og f.eks. udgør hovedparten af vognparken i Amsterdam. Avenio-typen bruges f.eks. i München og Haag, men Ring 3-vognene er de første til Skandinavien. I versionen til Hovedstadens Letbane er vognene 36,9 meter lange og inddelt i fire sektioner. Der er plads til ca. 260 passagerer, heraf 64 siddende, ligesom der er fleksområder til kørestole, barnevogne og cykler. Tophastigheden er 80 km/t, men de vil højst køre 70 km/t i drift på strækningen. Og når ophold ved stoppesteder mv. medregnes, bliver gennemsnitshastigheden omkring 30 km/t.
Der kommer i alt 29 Avenio-vogntog til Hovedstadens Letbane, og den først leverede vogn bærer vognnummer 101. I løbet af oktober ventes en vogn mere leveret til depotet. Yderligere 13 af de nye vogne var ultimo august under produktion, og den sidste vogn forventes at ankomme i 2025 - letbanens åbningsår.
Prøvekørsel til foråret
Letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter ligger i Ejby på det nordvestlige hjørne af skæringen mellem Nordre Ringvej og Slotsherrensvej-Ballerup Boulevard, lige op mod Harrestrup Å. Det er omtrent midtvejs på letbanen, og det er også her, det først leverede letbanevogntog i skrivende stund befinder sig. Kontrol- og vedligeholdelsescentret skal rumme alle 29 vogne plus arbejdskøretøjer og har faciliteter til omkring 250 medarbejdere, hvortil kommer ca. 2 km spor på depotområdet. Centret, som mange nok bare vil kalde et depot eller en remise, er blevet opført, noget før resten af banen står færdig, men spiller en vigtig rolle også inden letbanens åbning. Det er på strækningen herfra og ned til Glostrup st., prøvekørslerne på gaden først vil begynde. Ligesom andre banesystemer skal letbanen igennem en omfattende godkendelsesproces, som involverer prøvekørsler.
Så vidt Myldretid er bekendt, er det meningen, man vil indlede prøvekørslen omkring 1. marts 2024. Netop mellem depotet og Glostrup st. er man da også ret langt med at lægge sporene, selvom f.eks. køreledningerne endnu mangler. Ved stoppestedet med det lidt identitetsforvirrede navn "Glostrup Ejby" har man desuden stort set færdigudrustet perronerne med læskærme, en særlig ny stander, der markerer en "letbanestation" mv. Med andre ord er det netop i dette område som det første sted muligt at få et godt indtryk af, hvordan letbanen vil kunne opleves i praksis.
Aarsleff Rails sporstoppemaskine "Lillan" i gang med at justere letbanesporet ved Glostrup Hospital 5. september 2023. Foto: Thomas de Laine.
Nyt Ringnet - busnettet efter letbanens åbning
Når letbanen åbner, bliver der gennemført en større omlægning af busnettet langs strækningen. Siden 1990 har buslinje 300S kørt på Ring 3 ad næsten samme rute som letbanen hele vejen fra Ishøj til Lundtofte. Linje 300S har dog en anden ruteføring gennem Glostrup og ved DTU, ligesom den fortsætter længere mod nord end letbanen, nemlig fra Lundtofte ad Helsingørmotorvejen via Nærum st. til Gl. Holte. Linje 300S har i alt 15 stoppesteder mere, end letbanen får. Det har hele tiden ligget fast, at linje 300S skulle nedlægges, når letbanen kom, men andre buslinjer bliver også justeret.
Movia, 13 kommuner fra Rudersdal i nord til Greve i syd og såvel Region Hovedstaden som Region Sjælland har nu i nogle år arbejdet på "Nyt Ringnet", som er navnet på det fremtidige busnet omkring letbanen. Det er et arbejde, som minder en del om, hvordan "Nyt Bynet" blev tilrettelagt forud for Metrocityringens åbning i 2019. Det er meningen, at den endelige udformning af "Nyt Ringnet" skal besluttes i de første måneder af 2024. I "Nyt Ringnet" tages der bl.a. højde for de nye trafikknudepunkter, der opstår med letbanen, og forskellig planlagt byudvikling langs med banen i årene efter dens åbning. Det indgår, hvordan busser kan føde passagerer ind til letbanen, hvor parallelkørsel skal undgås, og hvordan et par huller, som linje 300S' nedlæggelse efterlader, skal fyldes.
Eftersom "Nyt Ringnet" endnu ikke er færdigbehandlet, er det stadig kun en gruppe foreslåede ændringer, der kan oplyses. Et ukomplet og altså endnu ikke vedtaget udpluk af de væsentligste ændringer er:
Linje 300S, 161, 190, 193, 195 og 199 samt pendulbuslinjerne 180/181 mellem Lyngby st. og DTU nedlægges helt.
Mulig sammenlægning af linjerne 5C og 350S til én linje fra Amager via Nørreport st. til Husum/Herlev og Ballerup.
Linje 7A forlænges fra Rødovrehallen til letbanestoppet Rødovre Nord, lige ved kontrol- og vedligeholdelsescentret.
Linje 12 føres ad Slotsherrensvej til letbanestoppet Rødovre Nord.
Linje 13 forlænges i den ene ende fra Rødovre Centrum til letbanestoppet Rødovre Nord og i den anden ende, som erstatning for linje 166, fra Brøndby Strand st. til Vallensbæk st.
Linje 22 erstattes på stykket sydvest for Glostrup st. af den nye linje 135 og afkortes dermed til Glostrup st.
Linje 40E omlægges mellem Lyngby og DTU til at følge linje 300S' nuværende linjeføring i stedet for at køre ad Klampenborgvej og Lundtoftegårdsvej, som bliver letbanens linjeføring.
Linje 55E forlænges fra Malmparken st. ad Ballerup Boulevard til letbanestoppet Rødovre Nord.
Linje 123 får øget frekvens, da linjen ses som vigtig tilbringer til letbanen.
Linje 127 får en simplere og mere direkte linjeføring, hvor den i dag dels har "zig-zag-rute" gennem Ishøj Strand-området og dels føres ad Industribuen i myldretiderne, men ikke uden for. Linjen forlænges desuden til Arken til erstatning for linje 128, som nedlægges. Ændringerne medfører, at en række veje i Ishøj Strand ikke længere har busbetjening.
Der etableres kun muligvis en ny linje mellem Ishøj st., Ishøj Landsby og Torslunde, som erstatter busbetjeningen de fleste steder, som linje 127 ikke mere vil betjene.
Ny linje 131 mellem Rødovre st. og Tingbjerg, som erstatter dele af linjerne 132 og 161.
Linje 132 afkortes fra Tingbjerg til Rødovre Centrum.
Ny linje 135, der erstatter dele af linje 22 og 166 mellem Brøndbyvester, Glostrup st. og Brøndby Strand inklusive kørsel på Strandesplanaden i Brøndby Strand.
Linje 141 bliver gjort lidt mere direkte og får udvidet frekvensen. Desuden forlænges den til erstatning for linje 166 fra Glostrup st. mod nordøst og hen til letbanestoppet "Glostrup Ejby".
Linje 142 får en mere direkte linjeføring gennem Skovlunde.
Linje 149 erstattes mellem Glostrup st. og Herstedøster af letbanen og får ny endestation ved letbanestoppet Glostrup Nord. Den forlænges til gengæld fra Albertslund st. til i stedet at nå Glostrup st. på sydsiden - dels som en ny kollektiv trafikforbindelse mellem Albertslund og Glostrup, og dels som led i en forenkling af busbetjeningen syd for Glostrup st., hvor linje 22 i dag kører.
Linje 166 afkortes væsentligt i sydenden, nemlig fra Vallensbæk st. til letbanestoppet Glostrup Ejby. Mellem den nye endestation og Glostrup træder linje 141 i stedet, mellem Glostrup og Brøndby Strand kommer den nye linje 135, og mellem Brøndby Strand og Vallensbæk vil linje 13 køre.
Ringlinje 182/183 opløses i sin nuværende form. Begge linjenumre dækker i stedet almindelige, dobbeltrettede linjer med helt forskellige ruter. Linje 182 skal køre fra Paradiskvarteret ved Øverød via Holte st., Virum st. og Frederiksdal til Lyngby st. og videre over Fortunbyen til Hjortekær og Lundtofte med mulighed for, at enkelte ture i stedet kan få endestation i Raadvad. Linje 182 erstatter dele af linje 182/183, 190 og 191. Linje 183 skal køre fra Lyngby st. via Lyngby Lokal st., Lundtofte, Ørholm st., Søllerød, Nærum st., Gl. Holte og Trørød til Vedbæk st. Denne linje vil erstatte andre dele af linje 182/183, men også en del af linjerne 193 og 195.
Linje 191 ændres for at imødekomme noget af den kritik, der er kommet siden sammenlægningen med linje 170 tilbage i sommeren 2021, hvor der bl.a. har været savnet direkte forbindelse fra Virum og Sorgenfri til Lyngby st. ad Lyngby Hovedgade. Desuden lægges linjerne 191 og 199 sammen. Den nye linje 191 skal køre fra Lyngby st. via Sorgenfri st. og Virum til Holte st. og derfra direkte ad Øverødvej, Langhaven og Gøngehusvej gennem Gl. Holte og Trørød til Vedbæk st.
Linje 192 omlægges via letbanestoppestedet Gammelmosevej.
Linje 194 ændres til at køre fra Holte st. via Nærum st. til Skodsborg st., således at den overtager kørslen mellem Holte og Nærum fra linje 195 og til gengæld ikke længere kommer til Lyngby.
Linje 225 forlænges til Ishøj st. ad Hundigevej, Ishøj Strandvej og Vejlebrovej.
Linje 400S og 400 samles igen til én linje. Aftenkørslen på linje 400S blev tilbage i 2006 udskilt som en særlig linje 400 med betjening af flere stoppesteder og lidt afvigende ruteføring, hvorved forskellige lokale ruter kunne spares væk i de trafiksvage timer. Nu er det imidlertid ønsket at forenkle betjeningen, også som forberedelse til det mulige BRT-projekt på linje 400S, og desuden er der relativt få passagerer, der bruger de stoppesteder, som kun linje 400 betjener.
Linje 500S føres i hele driftstiden gennem Hersted Industripark, hvor linjen i dag er ført ad motorvejen og Ring 3 aften og weekend. Desuden forlægges linjen til Smedeland i stedet for Ring 3. Disse ændringer hænger også sammen med forventninger til byudviklingen i netop dette område.
Linje 600S forlænges fra Hundige st. til Ishøj st. ad linje 400S' rute, idet linje 400S samtidig bortfalder på samme strækning. Også denne ændring er i praksis en forberedelse af BRT-projektet på linje 400S.
Servicebuslinje 848 forlænges til letbanestoppet Rødovre Nord.
"Rødovre Nord st." skal i forbindelse med disse forslag forsynes med en busterminal og være et af de nye knudepunkter i "Nyt Ringnet". Busterminalen ved Ishøj st., som i forvejen er påvirket af letbanens endestation ved terminalen, skal derudover måske bygges om, så den kan være knudepunkt for både linje 400S, 600S og de to lokale buslinjer 127 og 225. Hertil kommer etablering af nye stoppesteder på en række lokaliteter i hele "Nyt Ringnet"-området.
Men først nedskæringer på linje 300S
Efteråret 2023 var også tidspunktet, hvor Region Hovedstaden besluttede at gennemføre besparelser på buslinje 300S. Der skulle samlet findes 50-60 mio. kr. i regionens budget til kollektiv trafik i 2024. Passagertallene er lavere efter Corona-pandemien, hvilket giver lavere billetindtægter. Dokumenter til Movias bestyrelsesmøde 18. september fortæller, at øget hjemmearbejde (også for uddannelsessøgende) har resulteret i 3-6 mio. færre passagerer hos trafikselskabet årligt, og at effekten er størst i Storkøbenhavn. Samtidig er brændstofudgifterne steget, og det resulterer i højere kontraktbetaling til busoperatørerne. Endelig er letbanebyggeriet blevet dyrere end forventet. Alt dette påvirker Region Hovedstadens budget til kollektiv trafik. Regionen er "ejer" af linje 300S i denne sammenhæng.
Resultatet er blevet en besparelse på 14,5 mio. kr. årligt i resten af linje 300S' levetid. Frekvensen på linjen vil blive reduceret, og selvom den endelige køreplan endnu ikke er på plads, så er oplægget, at den i myldretiderne reduceres til 8 afgange i timen mellem Glostrup st. og DTU i stedet for de nuværende 9-10 afgange, mens der på yderstrækningerne Glostrup-Ishøj og DTU-Gl. Holte kun vil være 3 busser i timen i stedet for 4. Den reducerede køreplan træder i kraft 10. december i år.
En af Nobinas efterhånden aldrende Volvo B12BLE-busser i drift på linje 300S på Nordre Ringvej i Glostrup med letbanens tracé, endnu uden skinner, i baggrunden i juli 2022. Denne serie busser blev anskaffet til linje 300S i 2008 og kommer formentlig til at køre linjen helt til ende. Foto: Thomas de Laine.
Ved at reducere driften på linje 300S, har regionen i denne omgang undgået at skulle finde besparelser på andre buslinjer, men linje 300S er jo netop den kollektive trafik, der i dag transporterer hovedparten af de passagerer, som skal overflyttes til letbanen. Og linjen indgår i hver tiende rejse med kollektiv trafik, som i det nuværende system med busser og S-tog foretages i de 13 kommuner i "Nyt Ringnet"-korridoren. At fastholde linjens passagerer bedst muligt frem til åbningen af letbanen ville formodentlig have en god effekt på letbanens kommende passagertal, især i de første år, frem for at strækningen skal "genopdyrkes", når letbanen er kommet i drift.
Linje 300S har gennem flere år har været stærkt påvirket af netop letbaneanlægsarbejdet, hvilket også har givet anledning til både stærkt stigende udgifter til at drive linjen i kraft af den forlængede køretid. F.eks. kører 300S i øjeblikket ikke ad normal rute forbi Buddinge og Vallensbæk S-togsstationer, men er sendt ud på omveje via henholdsvis Stengården st. og Vallensbæk Torvevej-Vallensbæk Strandvej. Desuden har anlægsarbejdet givet mange uregelmæssigheder i driften. Samtidig har linjen tabt et stort antal passagerer. For at dæmme op for driftsproblemerne lod man i august 2022 linje 300S opsuge den særlige ekspresbuslinje 30E, og dengang var det netop et af argumenterne for sammenlægningen, at det var vigtigt at holde buslinje 300S nogenlunde attraktiv, fordi den senere skulle overlevere sine passagerer til letbanen.
"Man gaaer først saa gruelig meget Ondt igjennem," som en hr. Andersen engang skrev. I det mindste venter der en noget mere højfrekvent betjening på den anden side af alle genvordighederne, for letbanen skal køre hvert 5. minut i myldretiden, når den er åbnet - en firedobling i forhold til det, S-bussen mellem Glostrup og Ishøj nu kommer ned på.
Kilder: Pressemeddelelser fra Hovedstadens Letbane 25.08.23 og 15.09.23; TV2Kosmopol.dk 28.08.23 og 08.09.23; notater om Nyt Ringnet til Region Hovedstaden og Glostrup, Brøndby, Rødovre, Ishøj og Lyngby-Taarbæk kommuner, udarbejdet af Movia på forskellige tidspunkter i løbet af 2023; "Fælles om fremtiden - Budgetaftale 2024", Region Hovedstaden, september 2023; mødedokumenter til Movias bestyrelsesmøde 18.09.23