Billeder
Der er 6.139 billeder på Myldretid. Find billeder ud fra tags eller linjenummer, eller prøv lykken for at se tilfældige billeder.
Umove 7736 ved Klampenborg st.

Til brug på de linjer i og omkring København, som Umove overtager i oktober og december 2025, er der leveret 53 Yutong U12-elbusser. 12 af dem er midlertidigt blevet indsat på bybusserne i Fredericia, hvor Isuzu-elbusserne fra 2023 er blevet sendt på meget tidlig pension, og 1. oktober 2025 kom den første af de øvrige i passagerdrift i Storkøbenhavn. Det var bus 7734, som kørte linje 388' korte ture mellem Lyngby, Klampenborg og Taarbæk Havn. Dagen efter var det 7736, der havde samme tjans, og bussen er her fanget ved Klampenborg station tidligt på aftenen. Bemærk de gule prikker på bakspejlene, som skal hjælpe publikum med at genkende, at der er tale om en Movia-bus!
Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2025.
Umove 7664 på Dyrehavevej, Klampenborg

Umove 7664, Iveco Crossway LE årg. 2016, som linje 388 på Dyrehavevej i Klampenborg.
Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2025.
De Blaa Omnibusser 4111 på Bernstorffsvej, Gentofte

De Blaa Omnibusser 4111, Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 på Bernstorffsvej i Gentofte. Linje 184 og 185 overtages begge af Umove 12. oktober 2025, hvor der desuden indsættes elbusser på linjerne.
Foto: Thomas de Laine, 31. august 2025.
Umove 7642 på Christiansholmsvej, Klampenborg

Linje 388, Strandvejsbussen med ruten Helsingør-Rungsted Kyst-Klampenborg-Lyngby, overgår 12. oktober 2025 fra Umove til GoCollective. Men GoCollective skal kun køre linjen i 14 måneder indtil december-køreplansskiftet 2026, hvor Nobina tager over. Det er også først ved den lejlighed, linjen får elbusser. Umove 7642, Iveco Crossway LE årg. 2014, som linje 388 på Christiansholmsvej i Klampenborg. Bussen blev nyanskaffet af Umove til bybusserne i Vejle, men blev 2022 overført til garagen i Kvistgård og linje 388.
Foto: Thomas de Laine, 31. august 2025.
GoCollective 1010 på Kongebrovej, København

Da flere af GoCollectives elektriske VDL-ledbusser på Københavns linje 2A var ukampdygtige, blev der fra 3. september 2025 midlertidigt indsat tre dieselbusser på linjen. Det er busserne 1010, 1012 og 1015 af typen Scania OmniExpress 320LE, som blev anskaffet i 2016 til linje 600S, hvor de var i trafik frem til december 2024. Siden da har de været anvendt til togbuskørsel mv. rundt omkring i landet. Alle tre busser blev sat i trafik på linje 2A med de blå S-bushjørner i behold. Bus 1010 på Kongebrovej på Holmen er netop kommet af sted fra Refshaleøen tidligt på aftenen dagen efter "premieren" på disse busser på 2'eren.
Foto: Thomas de Laine, 4. september 2025.
GoCollective 1015 på Godthåbsvej, Frederiksberg

GoCollective 1015, Scania OmniExpress 320LE årg. 2016, som linje 2A på Godthåbsvej på Frederiksberg. Med den midlertidige indsættelse af tre tidligere 600S-busser på linjen er det første gang, Scania OmniExpress kører som rutebus i København.
Foto: Thomas de Laine, 5. september 2025.
GoCollective 1012 på Christiansborg Slotsplads, København

GoCollective 1012, Scania OmniExpress 320LE årg. 2016, som linje 2A på Christiansborg Slotsplads.
Foto: Thomas de Laine, 4. september 2025.
Tivoli-sporvognstoget 312+312 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Tivoli åbnede i 1969 forlystelsen "Linie 8", hvor en gummihjulet "sporvogn" kører gæsterne rundt i haven. Der har gennem tiden været et antal vogne i brug, men i forbindelse med udskiftningen til nye, batterielektriske vogne i sommeren 2025, er et af Tivolis vogntog overgået til Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, hvortil det ankom torsdag 14. august 2025. Men er det så egentlig en sporvogn eller en bus...? Vogntoget kører på gummihjul, og motorvognen er bygget op om en Morris Mascot, selvom den nu om dage kører på flaskegas. Vogntoget er ydermere udstillet i Sporvejsmuseets busudstillingshal, hvor dette billede er taget. Begge vogne i vogntoget bærer i øvrigt nummeret 312 og er tydeligvis baseret på Københavns Sporvejes såkaldte Engelhardt-vogne.
Foto: Thomas de Laine, 7. september 2025.
Metrotogsæt 36 ud for Kastrup Fort

Metrotogsæt 36, leveret 2020, mellem Femøren og Amager Strand stationer ud for Kastrup Fort.
Foto: Thomas de Laine, 3. september 2025.
Metrotogsæt 28 og 14 ved Lindevang st., Frederiksberg

Vest for Lindevang station krydser metrotogsæt 28 på linje M1 på vej fra Vestamager mod Vanløse med togsæt 14, der kører linje M2 fra Vanløse mod Lufthavnen. De i alt 34 togsæt leveret mellem 1999 og 2005 skal gennem en renovering i Rotterdam, så de kan køre omkring ti år mere, før de midt i 2030'erne skal afløses af nyt materiel.
Foto: Thomas de Laine, 2. september 2025.
Ex. Arriva 8802 "Bryggen" i Sønderborg Havn

Efter tyve års sejlads i Københavns Havn blev de to oprindelige havnebusser, Bryggen og Holmen, erstattet af nye elektriske færger i sommeren 2020. Det følgende år blev de begge solgt til firmaet "Namm 2019 Aps" i Mommark, som ville bruge dem til at sejle på Alssund. Forinden skulle de ombygges med borde og stole, så der f.eks. kunne indtages mad undervejs. Projektet blev tilsyneladende ikke til noget, men begge færger lå i april 2024 i Sønderborg Havn, ligesom firmaet Namm 2019 stadig eksisterer i sommeren 2025. Hos Namm skulle "Bryggen" i øvrigt i 2021 have nået at være blevet omdøbt til "Vesterby", men både Movia-logo, Arriva-bomærke og navnet "Bryggen" var stadig at finde på færgen tre år senere.
Foto: Jeppe Steensgaard, 23. april 2024.
Ex. Arriva 8801 "Holmen" i Sønderborg Havn

Den tidligere københavnske havnebus "Holmen", alias Arriva 8801, blev i 2021 solgt til firmaet "Namm 2019" i Mommark med henblik på sejlads på Alssund. Det blev øjensynligt ikke til noget, men i foråret 2024 var færgen stadig at finde i Sønderborg Havn.
Foto: Jeppe Steensgaard, 23. april 2024.
GoCollective 8817 "Refshaleøen" ud for Islands Brygge Syd, København

Havnebus "Refshaleøen", GoCollective nr. 8817, er på vej mod Teglholmen. Den passerer her Nordtårnet, Vesttårnet og Østtårnet, der står ved sydenden af Islands Brygges moderne bebyggelse - nogenlunde hvor HTs Artillerivej-garageanlæg lå indtil 1996.
Foto: Thomas de Laine, 2. august 2025.
GoCollective 8813 "Nyhavn" ved Teglholmens Sydkaj, København

Havnebus "Nyhavn" alias GoCollective nr. 8813 ligger ved havnebussernes sydlige endestation siden 2011, nemlig Teglholmens Sydkaj. Til højre i billedet ses Sluseholmens bebyggelse, og Teglværksbroen, der fra januar 2011 skabte nem forbindelse mellem Teglholmen og Sluseholmen, ligger til højre, bag fotografen.
Foto: Thomas de Laine, 2. august 2025.
GoCollective 8812 "Holmen" ved Levantkaj, København

Havnebus "Holmen", GoCollective bus 8812, under indsejling til Orientkaj. I baggrunden kraner på Levantkajs containerterminal.
Foto: Thomas de Laine, 29. juni 2025.
GoCollective 8814 "Nordhavn" ud for H/F Nokken, København

Havnebus Nordhavn, GoCollective bus 8814, på vej mod nord med haveforeningen Nokken for sydenden af Islands Brygge i baggrunden.
Foto: Thomas de Laine, 2. august 2025.
Hovedstadens Letbane 111 ved Vallensbæk st.

Siden 15. juli 2025 køres der "driftssimulering" på den del af Ring 3-letbanen, som åbner i efteråret 2025, nemlig fra depotet ved Rødovre Nord via Glostrup station til Ishøj station. Det betyder, at der er 10-minuttersdrift fra tidlig morgen til efter midnat, men det er altså først senere, man som passager kan køre med. Hovedstadens Letbane vogn 111, Siemens Avenio leveret 2024, holder ved stoppestedet på Søndre Ringvej ud for Vallensbæk st. som del af driftssimuleringen. Her vil man kunne skifte til S-togene på linje A. Bemærk, at der skiltes med linjenummer 1.
Foto: Thomas de Laine, 23. juli 2025.
City-Trafik 53 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Busselskabet City-Trafik blev dannet af HTs eksisterende private entreprenører i 1989, da trafikselskabet gik i gang med at gennemføre de udbud af busdriften, som var et pålæg i den nye HT-lov, vedtaget tidligere på året. City-Trafik lykkedes også med at vinde HT-kørsel i København, som man i både 1990 og 1992 fik nyleveret DAB serie 12-bybusser til. I marts 1992 skulle man således overtage linje 9 mellem Østerbro og Lufthavnen, og til indsættelse her anskaffedes 13 stk. DAB-Silkeborg 12-1200B, der nummereredes 48-60 (i "baglæns forlængelse" af nr. 61-67, leveret i 1990). Serie 12-busserne fik en ret lang levetid hos City-Trafik, hvor enkelte af dem i 2014 nåede at komme under det nye navn Keolis, der indførtes efter sammenlægningen med Nettbuss i Danmark. På det tidspunkt havde de oprindelige danske ejere af City-Trafik forlængst solgt busselskabet til Keolis' franske ejere. Selvom mange af serie 12'erne indgik i vognparken i en lang årrække, blev de dog ret hurtigt fortrængt fra deres oprindelige opgaver. Mindre end et år efter nyleveringen til linje 9, skiftede City-Trafik nemlig halvdelen af busserne på linjen ud med det nye vidunder: lavgulvsbusser! Især fra 1996 og frem havde serie 12'erne mest opgaver som reserve- og ekstravogne. De nåede også at optræde andre steder i landet, bl.a. en kort overgang hos City-Trafik i Roskilde. Bus 53, der siden 1996 hed bus 2053, blev i en alder af 18 år i 2010 flyttet til City-Trafik i Slagelse, hvor den benyttedes til fast ekstrakørsel i en årrække - til sidst som Keolis-bus. Den blev udrangeret som 25-årig i 2017 og tilgik derefter Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm med henblik på indvinding af reservedele til museets andre busser. Man har dog et standpunkt, til man tager et nyt, og fra 2025 er bus 53 blevet placeret i busudstillingshallen på museet. Den er blevet genoplakeret i HT-gul og forsynet med City-Trafiks grønne "guirlande" i tagkanten, grønne fælge osv. Som entreprenørbus fra "privatiseringens" tidlige år har den også fået den særlige udgave af HT-bomærket med teksten "Kontraktkørsel for HT" placeret langs den venstre side af H'et. Foto fra busudstillingshallen.
Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2025.
Birkerød Bus Compagni 43 mellem Jystrup og Skjoldenæsholm

Birkerød Bus Compagni 43 er en Leyland-DAB 7-1-TL11/8 fra 1984, der siden sommeren 2012 har været museumsbus på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Det nordsjællandske busselskab fik i alt 19 Leyland-DAB og DAB-Silkeborg serie 7-bybusser mellem 1983 og 1989, hvoraf vogn 43 indgik i den første leverance på fem (bus 40-44), som adskilte sig fra deres efterfølgere ved at have Leyland Hydracyclic-gear (indikeret ved 8-tallet til sidst i typebetegnelsen). Det varede dog ikke så længe, før de blev ombygget med ZF-automatgear! I april 1994 måtte Birkerød Bus Compagni afgive kørslen til Linjebus, og vogn 43 - der var blandt ganske få tilbageværende busser i Birkerød Bus Compagnis egne farver - blev overflyttet til Fjord-bus, som buscompagniets ejer Finn Sørensen havde etableret i 1992. Bussen kørte videre i Fjord-bus-regi til 2011, og undervejs blev den renoveret og fik lavet en række ændringer. Ikke mindst blev Leyland-motoren udskiftet med en DAF-motor, ligesom bussen blev opmalet i HT-gul. Efter den blev overtaget af Sporvejsmuseet, er bussen blevet tilbageført til Birkerød-udseende, men den kørte videre med DAF-motoren de første mange år. Først i 2025 er motoren udskiftet med en Leyland TL11, som bussen jo var født med. Her arbejder den "nye" motor, mens Birkerød Bus Compagni 43 er på vej fra Jystrup til Skjoldenæsholm på museets veteranbusrute.
Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2025.
Linietrafik EC 92 717 ved Ryparken st., København

Jomfruturen for EC 92 717 hos det nyetablerede busselskab Linietrafik blev som "Orange togbus" fra Ryparken st. uden stop til Holte om eftermiddagen lørdag 28. juni 2025. Ejeren, der vist må være Danmarks yngste vognmand, ses til venstre for bussen inden afgangen fra Ryparken. I baggrunden en af hans andre busser.
Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.
Linietrafik EC 92 717 ved Holte st.

Linietrafik EC 92 717, Volvo B12BLE-61/Vest Center årg. 2009, som "Orange togbus" mod Ryparken i busterminalen ved Holte st. Bussen var i trafik hos Linietrafik første gang 28. juni 2025. Så sent som den foregående morgen var den i brug på fast ekstrakørsel hos den foregående ejer, nemlig Umove! Den havde dér været stationeret i Slangerup og haft busnr. 7969. Det nordjyske design skyldes, at bussen i cirka to år kørte for Keolis på først Aalborgs bybusser og dernæst på regionalruter. Den er dog oprindeligt leveret til Tide Bus' daværende bybuskontrakt i Odense.
Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.
Linietrafik 83 på Lyngbyvej, Gentofte

Linietrafik vogn 83, Volvo B12BLE/Wroclaw årg. 2010, som "Orange togbus" uden stop fra Ryparken st. til Holte st. på Lyngbyvej i Gentofte. Bussen er i juni 2025 erhvervet af det nystartede busselskab Linietrafik i Kirke Hyllinge, som foreløbigt kører med en bus for Vikingbus på togbuskørslen på Nordbanen i sommeren 2025. Bussen er blandt dem, der kørte hos Morsø Bustrafik (vogn 83) indtil konkursen. Den er nyleveret til Norgesbuss i Norge.
Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.
DHT-Bus EJ 80 110 på Lyngbyvej, København

Efter Morsø Bustrafiks konkurs har en del af selskabets busser fundet nyt arbejde rundt omkring i landet. Flere optræder således på ekstrakørsel og som togbusser. Ex. Morsø Bustrafik vogn 79 er kommet til DHT-Bus i Skovlunde, som bruger den og en søstervogn på togbuskørsel under Vikingbus for DSB. Her er den lige afgået fra Ryparken st. som "Gul togbus" mod Holte med stop undervejs ved Lyngby st. Bussen er en Volvo B12BLE/Wroclaw årg. 2010, som er nyleveret til Norgesbuss, og som kom til Morsø Bustrafik i 2020.
Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.
Ballerup Turistfart 3 ved Holte st.

Ballerup Turistfart vogn 3, Scania Citywide LE årg. 2013, som togbus Holte-Ryparken ved Holte st. Bussen fremstår stadig i gult NT-bybusdesign fra sin tid hos Arriva i Aalborg som bus 3132, men siden udrangering fra den nordjyske hovedstad har bussen nået at køre som lånevogn hos BAT på Bornholm.
Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.
Busselskabet Pletten DX 92 537 på Lyngbyvej, København

Busselskabet Pletten i Hellerup deltager i 2025 i den omfattende togbuskørsel på Nordbanen. Bussen med reg.nr. DX 92 537 er en Mercedes-Benz O550 Integro fra 2004, som oprindeligt blev nyleveret til Østtrafik som bus 207. Ved slutningen af den kontrakt, bussen leveredes til, blev den busovertaget af Ørslev Turisttrafik, som dog meget hurtigt skilte sig af med den. Senere har bussen tilhørt Venø Bussen i en årrække, men i 2025 har Pletten anskaffet den. Her kører den "Orange togbus", der er direkte mellem Holte og Ryparken, på Lyngbyvej i København.
Foto: Thomas de Laine, 28. juni 2025.