Myldretid

Menu

Billeder

Prøv lykken - tilfældige billeder

Her er 6 tilfældige billeder fra Myldretids billedarkiv:

Interiør af MZA Warszawa 5303, bagvognen

Interiør af MZA Warszawa 5303, bagvognen

Interiøret af MZA Warszawa 5303, set fremad fra bagvognen.

Foto: Thomas de Laine, 15. august 2006.

City-Trafik 2907 på Tietgensbro, København

City-Trafik 2907 på Tietgensbro, København

City-Trafik 2907, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 650S på Tietgensbro. Bussen kørte de første to et halvt år fast på denne linje, men overførtes derefter til linje 500S og 550S. I 2003 mistede den sin S-busstatus, men kørte som en af kun få 2900-vogne videre.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 1996.

De Blaa Omnibusser 4092 på Bistrup Trafikplads

De Blaa Omnibusser 4092 på Bistrup Trafikplads

De Blaa Omnibusser har i 2012 overtaget en tidligere Volvo B7RLE-demobus, som Volvo har haft udlånt til flere forskellige busselskaber - heriblandt også netop De Blaa. Den har nu vognnummer 4092 og ses her som linje 334 på Bistrup Trafikplads.

Foto: Andreas Szekacs, 7. marts 2012.

Arriva 1362 og 1365 i Ballerup garage

Arriva 1362 og 1365 i Ballerup garage

Arrivas busser 1362 (tv.) og 1365 (th.) er blandt de busser, som er blevet renoveret til kørsel i HURs 18. udbud, der træder i kraft 22. oktober 2006. Busserne er af typen Volvo B10BLE-60/Aabenraa og er leveret i 2000. Ballerup garage.

Foto: Thomas de Laine, 14. oktober 2006.

City-Trafik 2218 ved Vejlegårdsparken, Vallensbæk

City-Trafik 2218 ved Vejlegårdsparken, Vallensbæk

Da City-Trafik i efteråret 1995 havde vundet godt halvdelen af kørslen i HTs 5. udbud og derved cirka firedoblede sin kørsel for trafikselskabet fra den følgende sommer, landede Scania-DAB en af de største danske busordrer i mange år. City-Trafik bestilte i alt 121 busser, som fordeltes med 101 DAB serie 15 mk. III-busser og 20 Scania/Lahti-laventrébusser. Ordren på serie 15-busser udvidedes senere med 1, således at der i perioden maj-august 1996 leveredes 102 busser af typen til City-Trafik, nemlig nr. 2100-2128, 2200-2221, 2300-2308, 2900-2940 og 2950. Busserne i 2900-serien var indrettet som S-busser (2950 dog uden S-bus-markering) til linjerne 500S, 550S og 650S, mens de "almindelige" busser tilfaldt bl.a. linje 1, 31, 36, 141 og 149 m.fl. Busserne satte deres præg på City-Trafiks linjer i hele kontraktens levetid, der kom til at blive syv år, og en pæn mængde af busserne fik endda en kontraktperiode mere, således at de sidste først blev taget ud af drift i efteråret 2011. Til gengæld blev der byttet godt rundt på, hvor de kørte henne i de senere år. Fra 2004 til linjens nedlæggelse i 2010 kunne man f.eks. opleve dem på linje 136 mellem Vallensbæk og Albertslund. City-Trafik 2218, der ellers var nyleveret til linje 141/149, passerer Vejlegårdsparken i Vallensbæk på linje 136 kort for nedlæggelsen. 13 år senere hang der stadig skilte på perronen på Vallensbæk station, som indikerede hvilken trappe ned, man skulle tage for at skifte til linjen...

Foto: Thomas de Laine, 20. marts 2010.

Lille Nord-lynette på Hillerød st.

Lille Nord-lynette på Hillerød st.

DSB fik i 1980'erne leveret en mindre serie lynetter til erstatning de gamle tog på Lille Nord, dvs. strækningen Hillerød-Helsingør. DSB-lynetterne adskiller sig især ved, at man ikke har styrevogne. Et tovognstog består således af to motorvogne, der hos DSB ikke hedder Ym men ML. Derudover har man nogle mellemvogne, der dog ikke er motorvogne. Dette firevognstog har således dobbelt så megen trakkræft som et firevognstog fra Lokalbanen. Selvom strækningen Hillerød-Helsingør indgår under "Hovedstadens Lokalbaner", køres strækningen ikke af Lokalbanen A/S ligesom Gribskovbanen, Frederiksværkbanen, Hornbækbanen, Nærumbanen og Østbanen. Det er derimod fortsat DSB S-tog, der betjener linien. Man har dog i alle Y-togsårene haft et samarbejde med privatbanerne om materiellet, så fra tid til anden, kan Lokalbanens vogne ses på Lille Nord. Her er det et firevognstog fra Helsingør med ML 4907 bagest, der netop er ankommet til Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 22. marts 2004.