Billeder ➜
Prøv lykken - tilfældige billeder
Her er 6 tilfældige billeder fra Myldretids billedarkiv:
Ritt Bjerregaard foran første CityCirkel-bus

Overborgmester Ritt Bjerregaard foran den første bus på CityCirkel-linjen. Linjen har fået nummeret 11, som har været brugt flere gange før - blandt andet i årene 1944-58 af en sporvognslinje, der kørte med blå/grønne linjeskilte, som det Ritt holder en lille udgave af.
Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2009.
Keolis 2607 ved Bellahøj, København

Keolis 2607, Volvo B7RLE-60/Säffle (8900LE) årg. 2011, som linje 13 i krydset Frederikssundsvej/Bellahøjvej i Brønshøj. Denne busserie har været fast inventar på linje 13 og 500S siden leveringen, men linje 13's vogne har naturligvis ikke de blå S-bushjørner. Det er dog ikke noget sjældent syn, at 500S-busserne kører enkelte løb på linje 13 og i øvrigt også på linje 21. Til gengæld forsvandt linje 13 fra Bellahøj i oktober 2019, efter at have haft endestation dér siden maj 2003.
Foto: Thomas de Laine, 22. september 2019.
Umove 7920 på Venlighedsvej, Hørsholm

Umove 7920, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S på Venlighedsvej ved Forskerparken i Hørsholm.
Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.
City-Trafik 2482 på Naverland garage

Når City-Trafik 20. december 2009 overtager linje 29 og 166 fra Arriva, bliver der indsat VDL Ambassador-letvægtsbusser på linjerne. Bortset fra de hvide klimatopmødehjørner, er det altså et realistisk syn med City-Trafiks bus 2482 som linje 29. Foto på Naverland garage.
Foto: Jeppe Steensgaard, 2. december 2009.
Busdivisionen 1406 i Tietgensgade, København

Én af 1988' kunstbusser var bus 1406, der blev dekoreret af J. Birkemose. Bussen er en Scania BR112/DAB fra april 1982 - den sidste i anden serie Scania-busser til HT. Scania/DAB-busserne var bl.a. fast inventar på linje 10/16 helt op til midten af 1990'erne, og 1406 holdt da også ud helt til april 1995. Her ses den indsat som på linje 10 i Tietgensgade, København.
Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.
Århus Sporveje 452 og 3 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

To ret forskellige udgaver af Århus Sporveje mødes på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholms forplads. Til venstre bus 452, Volvo B10MA-55/Säffle årg. 2000, som siden 2012 har tilhørt museet. Sporvejene fik leveret i alt 34 ledbusser fra Volvo i årene 1994-2000, og nr. 452 blev den sidste. Da man efter en årrække igen købte ledbusser, blev det af Solaris-typen. Til højre er det en af de motorvogne, der byggedes i midten af 1940'erne til Århus Sporveje, dengang det rent faktisk var en sporvej. Sporvejene fik ødelagt sin vognpark ved en Schalburgtage-aktion i august 1944, og ny serie vogne måtte derfor anskaffes. Den første af de nye vogne var bygget af Københavns Sporveje og i nogen grad baseret på hovedstadens såkaldte scrapvogne, som byggedes af forhåndenværende materialer for at få flere sporvogne på gaden under krigen, hvor passagertallene steg kraftigt. Efterfølgende serieproducerede Scandia typen til Århus Sporveje, og heri indgik vogn 3, der byggedes i 1945. Vognene kørte helt til omstillingen til busdrift, der i Aarhus fandt sted i 1971. Vogn 3 blev overtaget af Sporvejshistorisk Selskab allerede i 1973, og da Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm første gang slog dørene op i maj 1978, var det typisk netop Århus-vognen, der modtog gæsterne, idet man som det første havde anlagt en metersporet strækning fra museets hovedindgang og parkeringsplads til forpladsen og remisen, foran hvilken nr. 3 står. Aarhus Sporveje havde nemlig meterspor i modsætning til sporvejene i København og Odense. Museet har også nogle metersporede vogne fra udenlandske sporveje, der sammen med Århus-vognen stadig i 2023 byder museets gæster velkommen.
Foto: Thomas de Laine, 30. juli 2022.