Billeder ➜
Prøv lykken - tilfældige billeder
Her er 6 tilfældige billeder fra Myldretids billedarkiv:
City-Trafik 2726 på Østerbrogade, København

City-Trafik 2726, Volvo B12BLE-62/Aabenraa årg. 2003, som linje 1A på Østerbrogade.
Foto: Thomas de Laine, 20. april 2008.
City-Trafik 2821 på Ørestads Boulevard, København

Den engelske karosserifabrik East Lancashire Coachbuilders, der som regel blot kaldes East Lancs, byggede busser fra 1934 til 2010. Fabrikkens modeller var velkendte i hjemlandet, men har med en notabel undtagelse ikke kørt i Danmark. Men i 1999 lykkedes det - i andet forsøg - for HT at indgå en kontrakt om kørsel med Københavns første dobbeltdækkere i almindelig rute, og inden disse var kommet på gaden, fik man lavet en kontrakt mere. City-Trafik skulle køre linje 250S med dobbeltdækkere, og det samme skulle Arriva på linje 10 (som dengang havde en helt anden ruteføring og betydning). Der blev nu skelet til udlandet, og begge busselskaber valgte samme bustype: Et særligt tilpasset Volvo B7L-chassis, der fik en ekstra bagaksel og fik påbygget en ny og forlænget udgave af East Lancs' "Vyking"-dobbeltdækkerkarosseri. Engelske dobbeltdækkere er nemlig normalt kortere end de af HT krævede 12 meter. Den "nye" karosserimodel kaldtes Nordic, og der blev bygget 36 eksemplarer til København i 2000 og 2001. Herudover blev der bygget ti eksemplarer til Glasgow og 19 til så fjernt et sted som Sri Lanka! Busserne kom i drift i København med betydelig forsinkelse, og der var mange problemer med dem. East Lancs var heller ikke vant til at honorere HTs forskellige detailkrav, men derudover var der efter sigende en af City-Trafiks busser, der som leveret knælede til den forkerte side! Arrivas busser fik kun én kontraktperiode i København og blev udrangeret i oktober 2007. City-Trafiks kørte derimod fem år længere, men fra oktober 2012 var det slut med Movia-gule dobbeltdækkere. En pæn del af busserne - også af de srilankanske - fik et efterliv som open top-sightseeingbusser i København, Helsinki, Tallinn, flere polske byer, Sydney og Washington, D.C. Det blev også City-Trafik 2821's skæbne, men inden det kom så vidt, ses den her på Ørestads Boulevard i begyndelsen af april 2012, hvor linje 250S netop var blevet forlænget til Bella Center st., og Movias 9. udbud havde beseglet skæbnen for linjens dobbeltdækkere.
Foto: Thomas de Laine, 3. april 2012.
Arriva 1107 på Roskildevej, Frederiksberg

Arriva 1107, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 7A på Roskildevej ved Skellet over for den tidligere endestationssløjfe.
Foto: Thomas de Laine, 9. april 2020.
Nobina 6407 på Østbrovej, Glostrup

22. april 2018 må der have været vognmangel hos Nobina i Glostrup. I hvert fald var der - til trods for at det var søndag - intet mindre end seks Citaro'er med grønne hjørner ude at køre på linje 300S og 400S, nemlig 6404, 6405, 6406, 6407, 6408 og 6411! Disse busser hører egentlig hjemme på linje 40E. Nobina 6407, Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro årg. 2016, som linje 300S på Østbrovej i Glostrup.
Foto: Thomas de Laine, 22. april 2018.
De Hvide Busser 8783 på Usserød Kongevej, Hørsholm

De Hvide Busser 8783, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 353 på Usserød Kongevej.
Foto: Jef F.P. Pallavicini, 19. juni 2012.
City-Trafik 2107 på Birkerød st.

City-Trafik 2107, DAB 15-1200C mk. III årg. 1996, som linje 500S på Birkerød st. Denne bus og søsteren 2109 blev tidligere på året erstattet af nyt materiel i Fredericia og overført til Hovedstadsområdet, hvor begge har været anvendt ved ekstrakørselsopgaver, bl.a. til Roskilde Festivalen og på linje 500S. Nu, hvor det er overstået, bliver 2109 returneret til Fredericia, mens 2107 fortsat skal anvendes på Sjælland. Busserne nyanskaffedes i sin tid til City-Trafik i København, men flyttedes til Fredericia i 2002.
Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.