Billeder
Der er 6.082 billeder på Myldretid. Find billeder ud fra tags eller linjenummer, eller prøv lykken for at se tilfældige billeder.
SCR "Centrol" PKR 17XL på Klasztorna i Kozmin Wielkopolski, Polen
Siden 2008 har polske SCR "Centrol" været godt kørende med denne Leyland-DAB 7-1024L fra 1984. I en alder af 40 år var bussen i slutningen af 2024 endnu i aktiv tjeneste hos firmaet, der bruger sine tilbageværende aldrende DAB-busser som skolebusser i og omkring Kozmin Wielkopolski. Bussen blev bygget til Skanderborg Busselskab, vogn 16, og var siden via Ove Mandal i Slagelse, Holger Danske Bustrafik i Billund og Oves Turistfart i Vonge og Give, før salget til Polen.
Foto: Thomas de Laine, 12. september 2019.
SCR "Centrol" PKR AX26 i Kozmin Wielkopolski, Polen
En forholdsvis unik bus var denne Volvo B10M-rutebil fra 1992. Den blev bygget til DSB på Fyn (nr. 311, senere 2311) og bar oprindeligt et Aabenraa-karosseri, men efter en brand midt i 1990'erne blev den genopbygget med karosseri fra DAB! Den kørte på Fyn for DSB busser, Combus, Arriva og til sidst Terndrup Turistbusser helt til 2007. To år senere forlod den dansk grund for at gøre tjeneste i de følgende 14 år hos SCR "Centrol" i Kozmin Wielkopolski i Polen. Her tankes bussen på den offentlige tankstation foran busselskabets garageanlæg en aften i september 2019.
Foto: Thomas de Laine, 11. september 2019.
SCR "Centrol" PKR 07WF på Tysiaclecia, Kozmin Wielkopolski, Polen
SCR "Centrol" PKR 07WF som skolebus i Kozmin Wielkopolski i Polen en september-morgen i 2019. Bussen er en Leyland-DAB 7-1024L fra 1987, hvis grønne bemaling næppe overraskende hidrører fra en årrække i folden hos Wulff Bus, men den blev oprindeligt bygget til Buerup Bilruter. Bussen var i efteråret 2024 blandt de efterhånden få DAB-busser i brug i Polen.
Foto: Thomas de Laine, 12. september 2019.
Urbus-kulfiberbus i Popowice, Wroclaw, Polen
Neoplan-busfabrikken har haft en vis tradition for at designe "futuristisk" udseende busser. Midt i 1990'erne, hvor de første lavgulvsbusser kom på gaden, solgtes tre Neoplan Metroliner N8012-kulfiberbusser til danske vognmænd. På Sjælland købte Vedde Turistfart i 1994 det her viste eksemplar, som huserede i Sorø-området. Bussen er en 10,6 meter lang "midibus", og konstruktionen af kulfiber gav den en lavere vægt med reduceret brændstofforbrug og "grønnere" kørsel til følge. Bussen blev overtaget af Bus Danmark 1. januar 1997, da man vandt Vedde Turistfarts kørsel, og den forblev i trafik til cirka årsskiftet 2000/01. Hos Bus Danmark og fra 1999 Arriva bar bussen vognnummer 2031. Efter udrangering solgtes bussen til Vejstruprød Busimport, som blev den "heldige" vinder af alle tre danske eksemplarer af racen, som man havde stående til salg i flere år. Det lykkedes dog i 2006 at sælge bussen til firmaet Urbus i den polske storby Wroclaw. Hvor længe, den blev brugt her, ligger ikke helt klart, men senest foråret 2013 blev den hensat i den gård ved siden af den nedlagte Popowice-sporvognsremise, hvor den her er fotograferet i juli 2024. Bussen er leveret i Vestsjællands Trafikselskabs orange og hvide design, som den har beholdt i alle dens (foreløbigt) 30 år.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2024.
Ex. Vedde Turistfart NV 92 785 i Popowice, Wroclaw, Polen
Den ene af de tre Neoplan Metroliner-kulfiberbusser, der i 1990'erne blev leveret til danske kunder, eksisterende endnu i sommeren 2024, selvom den nok ikke kunne starte i første forsøg... Her ses bussen i miserabel stand i den gård i Popowice-bydelen i Wroclaw, Polen, hvor den blev parkeret mindst 13 år tidligere. Bussen blev i sin tid anskaffet til Vedde Turistfarts kørsel for Vestsjællands Trafikselskab i og omkring Sorø.
Foto: Thomas de Laine, 12. juli 2024.
Anchersen 3000 og Umove 7329 ved København Syd st.
Perronkonglomeratet, der kaldes København Syd station, har fra 15.-16. januar 2025 igen fået bus til døren, idet linje 1A er omlagt ad Carl Jacobsens Vej og Sjælør Boulevard med betjening af stationen, ligesom linje 17 er forlænget hertil. Vendepladsen er dermed igen taget i brug for busser, som der nu kommer flere af end nogensinde før. Linje 1A holder i begge retninger nærmest banen, mens linje 17 har fået indrettet et nyt stoppested på modsatte side af pladsen nogenlunde ud for Spar-supermarkedet. Her er der tæt bustrafik på førstedagen, hvor Umove 7329 som linje 1A mod Hellerup passerer Anchersen 3000, der udligner på linje 17, mens Umove 7327 - endnu en 1'er mod Hellerup - også er på vej ind i baggrunden.
Foto: Thomas de Laine, 16. januar 2025.
Anchersen 3003 ved København Syd st.
Linje 17 fik lov at (gen)indtage busterminalen ved København Syd st. en dag før linje 1A. Forlængelsen fra Sjælør st. til København Syd skete fra onsdag 15. januar 2025 ved driftens begyndelse. Anchersen 3003, BYD K9 årg. 2019, ved den nye endestation sidst på eftermiddagen den første dag.
Foto: Thomas de Laine, 15. januar 2025.
Umove 7316 ved København Syd st., København
Efter flere udsættelser blev Københavns linje 1A fra torsdag 16. januar 2025 om morgenen omlagt via København Syd station i stedet for Toftegårds Plads. Det skete for nordgående busser fra ca. kl. 7 og for vestgående busser fra ca. kl. 8. Passagerer fra Hvidovre og Vigerslev kan dermed f.eks. skifte til metro ind mod centrum eller - ved brug af trappen bag bussen på dette billede - til S-tog mod Køge Bugt. Med omlægningen slipper omstigende rejsende for den dårligt skiltede spadseretur til Gl. Køge Landevej. Men en nem forbindelse fra togene til downtown Valby eller linje 8A til Amager er der stadig ikke. Umove 7316, Yutong E12LF årg. 2022, som linje 1A mod Hellerup i busterminalen ved København Syd st. på premieredagen.
Foto: Thomas de Laine, 16. januar 2025.
Umove 7311 på Toftegårds Plads, Valby
Linje 1A kører fra 16. januar 2025 ikke længere via Toftegårds Plads, hvor den ellers har været fast inventar siden linjens oprettelse i maj 2003. Umove 7311, Yutong E12LF årg. 2022, som linje 1A ved Toften en uge inden omlægningen via knudepunktsstationen København Syd.
Foto: Thomas de Laine, 9. januar 2025.
Anchersen 3019 ved Sjælør st., København
Anchersen 3019, BYD K9 årg. 2019, som linje 17 på parkeringspladsen ved Sjælør st., der midlertidigt var sydlig endestation fra linjens etablering i oktober 2024 til midten af januar 2025. I en længere periode forinden kørte linje 7A også kun hertil, mens der var vejarbejde på Carl Jacobsens Vej og ombygningsarbejde på vendepladsen ved København Syd station. Parkeringspladsen ved Sjælør st. har i flere perioder fungeret som busendestation, bl.a. for de forlængst hedengange ekspresbuslinjer 171E/172E og oprindeligt også for de korte ture på linje 4A, som ikke førtes igennem fra Østerbro til Amager.
Foto: Thomas de Laine, 9. januar 2025.
Keolis 2962 på Skovgårds Alle, Værløse
Fra begyndelsen af januar 2025 er to Volvo B7RLE-48/Irizar-midibusser fra 2013 blevet overført fra Keolis' afdeling i Slagese til Naverland garage og linje 151 og 152 i og omkring Værløse. Hvis busserne bliver her, er der tale om den tredje udskiftning af busserne på kontrakten med Movia om linje 151 og 152, siden kørslen blev overtaget i december 2024! Bus 2962 som linje 151 på Skovgårds Alle i Værløse.
Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2025.
Keolis 2959 på Hareskovhvilevej, Værløse
Keolis 2959, Volvo B7RLE-48/Irizar årg. 2013, som linje 151 på Hareskovhvilevej ved Værløse st. Bussen var første gang i trafik i Værløse nytårsdag 2025 efter godt ti års trafik på bl.a. linje 425 på Vestsjælland.
Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2025.
Keolis 2545 på Kollekollevej, Værløse
Keolis 2545, MAN NL263 Lion's City årg. 2009, er nu den eneste tilbageværende MAN-midibus på linjerne 151 og 152 i Værløse. Der blev ellers overført fire af slagsen til linjerne til erstatning for de Mercedes Sprinter-minibusser, som var anskaffet til kørslen ved kontraktens begyndelse i 2014. I 2024 blev de tre af MAN'erne erstattet med brugte Irisbus Crossway LE-midibusser fra Vikingbus i Køge. Bus 2545 som linje 152 mod Måløv i krydset mellem Kollekollevej og Ballerupvej i Værløse.
Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2025.
Keolis 2981 på Nordre Stationsvej, Slagelse
Keolis overtog i december 2024 Movias linjer 437 og 494 fra Kruse i Slagelse. Der er kun tale om en kort kontrakt, hvor der er indsat brugte dieselbusser. På linje 437, som skal køres med 12 m-bus, er der indsat en Scania CityWide fra 2016 med fortid i Norge og siden 2020 hos Keolis i først Aalborg og senere Odense. Her ses den på Nordre Stationsvej i Slagelse.
Foto: Thomas de Laine, 3. januar 2025.
Anchersen 3008 på Thyregodsvej, Valby
Der er ofte kø på Toftegårds Allé mellem Toftegårds Plads og Valby station, og en (uofficiel?) genvej for busser på linje 8A, der ankommer til Valby st. fra Amager, er derfor at køre ad Vigerslev Allé og f.eks. Thyregodsvej til stationen. Anchersen 3008, BYD K9 årg. 2019, på Thyregodsvej.
Foto: Thomas de Laine, 2. januar 2025.
Vikingbus 4451 på Svend Gønges Torv, Præstø
Fra begyndelsen af december 2024 blev det midlertidigt nødvendigt at gå tilbage til dieselbusser på Præstø-turene på linje 102A, Køge-Herfølge-Præstø. To af Vikingbus' elbusser var blevet beskadiget i busslusen på Karlemosevej i Ølby (linje 101A), og det gjorde det nødvendigt at inddrage opladningen af en elbus i Præstø natten over. Det er dog kun på hverdage, linjen er gået tilbage til dieselbusser, og altså kun på Præstø-turene. Bus 4451, Iveco Crossway LE årg. 2016, opsamler passager på Svend Gønges Torv alias "Præstø station" i slutningen af december 2024.
Foto: Thomas de Laine, 30. december 2024.
GoCollective 1408 ved Holbæk st.
Mutares overtog som bekendt i 2023 Arrivas aktiviteter i Danmark, som siden foråret 2024 kører under navnet GoCollective. Desuden byder man igen på nye kontrakter, og 15. december 2024 skete den første kørselsovertagelse i Movialand i lang tid, hvor 9 driftsbusser på et antal linjer omkring Holbæk kom ind under GoCollective. Der er indsat i første omgang 12 BYD K9UD-elbusser på kørslen, som er stationeret på et nyindrettet anlæg i Holbæk. Her får flere linjer, der først overtages i 2026, også garage. Bus 1408 på linje 504 afgår fra Holbæk st. kort efter overtagelsen.
Foto: Thomas de Laine, 23. december 2024.
GoCollective 1410 ved Holbæk st.
GoCollective 1410, BYD K9UD årg. 2024, som linje 505 ved Holbæk st.
Foto: Thomas de Laine, 23. december 2024.
GoCollective 1406 ved Holbæk st.
GoCollective 1406, BYD K9UD årg. 2024, afgår fra Holbæk st. som linje 228 mod Kirke Hyllinge. Bemærk, at selvom 1400-serien af busser er leveret til udpræget rutebilkørsel, og Movia nu ellers blot kræver dørarrangement 2-2-0, også i byerne, har GoCollective valgt at få disse busser bygget med dobbelte bagdøre!
Foto: Thomas de Laine, 23. december 2024.
GoCollective 1411 ved Holbæk st.
GoCollective 1411, BYD K9UD årg. 2024, som linje 530 ved Holbæk st.
Foto: Thomas de Laine, 23. december 2024.
Umove 7572 ved Frederiksberg Rådhus
Ved køreplansskiftet 15. december 2024 blev yderligere 66 driftsbusser i Movialand elbusser, og dermed nåedes det symbolske punkt, hvor halvdelen af busbestanden er elektrisk. Andre nyheder var Yutong E9-typen på dansk grund og indførelsen af linjenummer på destinationsskiltet med "produktfarven" som baggrund. Linje 72 er en "gul bus" og har derfor gul baggrund på linjenummeret. Det er kun linjenummeret, lovgivningen tillader at have farvet baggrund på, men da dette også vises forholdsvis stort, modgår det i nogen grad, at kombinationen af farvepunkterne reelt reducerer skiltets læselighed på afstand, hvilket ville have været et større problem for selve destinationsteksten. I "gamle dage" havde man også farver på bussernes rullefilm, men her var det destinationen og ikke linjenummeret, der fik "produktfarve" som baggrund under visse buskoncepter, nemlig blå på S-busser og grøn på E-, H- og P-linjer. Dette bortfaldt dog fra 1998 i forbindelse med den gradvise overgang til først punktmatrixskilte og senere LED-skilte. Umove 7572, Yutong E9 årg. 2024, som linje 72 ved Frederiksberg Rådhus.
Foto: Thomas de Laine, 15. december 2024.
Umove 7571 ved Forum st., Frederiksberg
Umove 7571, Yutong E9 årg. 2024, som linje 71 på Rosenørns Allé ved Forum st. på Frederiksberg. Bussen kører med flag i anledning af overgangen til eldrift på "Frederiksbergbusserne", linje 71, 72 og 74.
Foto: Thomas de Laine, 15. december 2024.
Umove 7574 ved Frederiksberg Rådhus
De fleste Movia-busser får ikke motioneret kørestolsramperne meget, men på servicebuslinjer og lignende sker det lidt oftere. Allerede på premieredagen for elbusser på "Frederiksbergbusserne" blev der således brug for rampen i midterdøren på bus 7574. Bussen var i øvrigt ikke den, der først var sendt i drift på linjen denne dag, men et problem med bus 7573 gjorde, at den blev byttet ud. Dermed kom linje 71, 72 og 74 på den første dag til - meget passende - at blive kørt af henholdsvis bus 7571, 7572 og 7574! Foto ved Frederiksbergbussernes fælles udgangspunkt i Smallegade ved Frederiksberg Rådhus, hvor et indvielsesarrangement også havde fundet sted lidt tidligere på dagen. Bussen er af typen Yutong E9.
Foto: Thomas de Laine, 15. december 2024.
Umove 7961 ved Forum st., Frederiksberg
Umove 7961, BYD B13E årg. 2024, som linje 250S ved Forum st. De 47 BYD-busser, Umove midt i december 2024 har sat i drift på linje 250S og 600S, introducerer linjenumre med blå baggrund på S-buslinjerne. Til gengæld er markeringen med blå hjørner på front/dørside og bagende/vinduesside bortfaldet.
Foto: Thomas de Laine, 15. december 2024.
Umove 7943 ved Dragør Skole
Umove 7943, BYD B13E årg. 2024, som linje 250S på Vestgrønningen i Dragør ved Dragør Skole.
Foto: Thomas de Laine, 15. december 2024.