Pladsantal i de nye busser på 5A (var: Netbus 5a)
Lars Emerslund (skrevet 2007-10-19 19:17) | | Link | Hej så i går nogle af de nye 5a busser og lagde mærke til at de kun må have 82 pas. med hvor imod de gamle 5a busser må have 103 pass med i bussen blir der ikke problemer med det eller kommer der til at køre flere busser på linien end i dag hilsen Lars |
Thomas de Laine (skrevet 2007-10-19 21:33) | | Link | Linje 5A's nuværende busser har 44 sidde- og 59 ståpladser, altså i alt 103 passagerer, som du skriver. Netbus' nye busser har 42/40 pladser, altså i alt 82 pladser. Bus 8444 havde dog 44/40 pladser ifølge vægttabellen, da den blev præsenteret på Toftegårds Plads i august, og jeg mener også at have set 43/40 pladser på nogle af busserne. Forskellen er altså (næsten udelukkende) i antallet af ståpladser. Det antal ståpladser, en bus indregistreres til, er en lidt teoretisk størrelse. Det afhænger dels af gulvarealet, hvor der kan godkendes op til 6 personer pr. kvadratmeter, dels af bussens totalvægt og akseltryk, hvor visse grænser ikke må overskrides uanset gulvarealet. De nye busser er bygget af stål, mens de nuværende er af aluminium, der er lettere end stål. Derfor må der sikkert ikke, strengt taget, stå lige så mange mennesker pr. kvadratmeter i de nye busser. Tilsvarende kan der - i princippet - ikke være flere passagerer i en lavgulvsledbus end i en 13,7 m-laventrébybus, selvom der er meget mere midtergang i ledbussen og samme antal siddepladser. Så lige i dette tilfælde er den eneste måde at afgøre sagen på nok noget i stil med forsøgene på at slå rekorden i, hvor mange mennesker, der kan være i en telefonboks (det er jo også Nørrebrogade, vi taler om!). |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|