Bevaring af busser
Svend Christensen (skrevet 2006-01-26 11:12) | | Link | I tråden "Buskanon" har Frank Pedersen et udmærket indlæg om bevarelse af busser. I samme tråd anfører forskellige andre skribenter et ønske om bevaring af busser med bestemte numre. Jeg vil derfor forklare lidt om Sporvejsmuseets anskaffelsespolitik. De vogne der bevares, skal repræsentere en bestemt type fra et givet trafikselskab. Hvis vi har valget mellem anskaffelse af flere vogne, må vognens tekniske stand veje tungest. Hvis flere vogen er lige gode, er der intet i vejen for at vi vælger et "sjovt" nummer - eksempelvis den første i serien, den sidste eller lignende. Hvis vognen med det "sjove" nummer er i ringere stand, må den fravælges. Vi vil ikke gentage HT-museums fejl med at vælge at bevare ledbus 801, der var ringere end andre vogne i samme serie, bare fordi 801 også var nummeret på den første ledsporvogn hos KS. Når vi vælger typer, betyder det ikke så meget, om den valgte vogn faktisk har kørt på bestemte linjer, bare den pågældende type har gjort det. Derfor vil vi uden betænkning skilte en vogn som linje A, hvis typen har kørt på linje A, selv om den konkrete vogn måske har henslæbt hele sit aktive liv på linje B og C (indsæt selv relevante linjenumre i forhold til konkrete vogne), så længe vognen fremstår i den bemaling tilsvarende vogne brugte på linje A. Sporvejsmuseet kan desværre ikke bevare enhver variant i flere eksemplarer for derved at dække alle linjer i alle tidsperioder. Så må vi leve med, at enkelte entusiaster måske korser sig og siger: "Hvor forfærdeligt, vogn 7890 har da aldrig kørt på linje 59!" eller noget i den retning. Det vigtige er at typen har kørt på den pågældende linje. Nå jeg konsekvent har skrevet "vogne" og ikke "busser" er det fordi museets politik på området ogsø gælder for sporvogne. Med venlig hilsen Svend Christensen, bestyrelsesmedlem Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm |
Der kan ikke skrives nye indlæg til dette emne.
|