Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Billeder efter linje > Linje 2A

Billeder af busser på linje 2A

Andre linjer med samme nummer: 2 (fra 1872 til 2002)

39 billeder

Connex 6279 ved Københavns Lufthavn Connex' bus 6279 (DAF/Berkhof-gasbus) på linie 2A ved Københavns Lufthavn.

Foto: Connex Danmark, dato ukendt

Connex 6272 ved Christiansborg Trafikpolitik? Connex' bus 6272 (DAF/Berkhof-gasbus) på linie 2A ved Christiansborg.

Foto: Connex Danmark, 3. februar 2003

Connex 6294 som linje 2A ved Hovedbanegården i København Nogle forandringer sker hurtigt. Connex 6294 er leveret i december 1999 til linje 350S, men blev i oktober 2002 overflyttet til den nyoprettede linje 2A. Efter licitationen i 2005, hvor linje 2A overgik til Arriva, er bussen foreløbigt kommet til Køge som almindelige landevejs-/forstadsbus. Bernstorffsgade ud for Hovedbanegårdens busterminal, foråret 2005.

Foto: Frank Pedersen, 24. april 2005

Connex 6292 i Tingbjerg, København I årene 2002-2005 kørte der Berkhof-gasbusser på linje 2A mellem Tingbjerg og Kastrup. Bus 6292, DAF SB220 GG-LF/Berkhof årg. 1999, på Gavlhusvej i Tingbjerg lige efter afgang fra endestationen.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2005

Connex 6289 og 6293 i Tingbjerg Dette syn er snart en saga blot! Til oktober overtager Arriva linje 2A, og Berkhof-gasbusserne bliver for den ene halvdels vedkommende beskæftiget i Køge, mens den anden halvdel fordeles mellem Vasbygade og Gladsaxe som almindelige busser. Connex nr. 6289 og 6293 holder pause i Tingbjerg, mens en tilsvarende bus holder bagved, og en fjerde spejler sig i forruden på 6289. DAF/Berkhof-gasbusserne anskaffedes oprindeligt til linje 350S, men overflyttedes i oktober 2002 til den nyoprettede linje 2A.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2005

Connex 6268 i Rosenørns Allé, Frederiksberg Rosenørns Allé blev anlagt omkring 1924 som en forbindelse mellem Rolighedsvej og Gyldenløvesgade. Stykket vest for H.C. Ørsteds Vej eksisterede i forvejen og hed Vinkelvej. Det nye gadestykkes forløb svarede stort set til de tidligere jernbaneforbindelser fra Københavns anden banegård - der lå omtrent ved nuværende Vesterport - mod Frederiksberg og Nørrebro. Disse spor blev der ikke længere brug for, da Københavns tredje og nuværende banegård åbnede i 1911, og da Boulevardbanen mellem Østerport og den tredje banegård åbnede i 1918. Ved Rosenørns Allé ligger Forum, der opførtes i 1926. Det nuværende Forum er dog fra 1947, idet stedet blev udsat for en sabotageaktion i 1944. På den anden siden af alleen ligger Radiohuset, tegnet af arkitekten Vilhelm Lauritzen. Huset opførtes 1938-45, og man begyndte at sende radio fra huset i 1940. Tidligere har denne grund bl.a. været brugt som pestkirkegård! Sporvognene kom til Rosenørns Allé i 1924, hvor linje 2 forlagdes fra Åboulevarden til den nye Rosenørns Allé. Udover linje 2 kørte også sporvognslinje 11 ad Rosenørns Allé i årene 1953-58. Linje 2 blev i 1969 omstillet til busdrift, og fra 1996 erstattedes hver anden tur af buslinje 11, der var blevet oprettet i 1989. I 2002 ændredes linje 2 til A-buslinje, mens linje 11 nedlagdes. Endvidere blev linje 67 og 68 fra 2003 ført via Rosenørns Allé, og samme år åbnede Forum metrostation i gaden. Connex 6268, DAF SB220 GG-LF/Berkhof årg. 1999, nu Arriva nr. 1888, som linje 2A i Rosenørns Allé med Radiohuset i baggrunden. August 2005.

Foto: Thomas de Laine, 19. august 2005

KS 322 og Connex 6278 på Godthåbsvej Under et udflugtsarrangement i august 2005 arrangeredes på Godthåbsvej en opstilling med KS-bussen Leyland-DAB serie II nr. 322 th. som linje 2 mod Sundbyvester Plads ved siden af Connex-bussen DAF SB220 GG-LF/Berkhof nr. 6278 tv. som linje 2A mod Kastrup. Både den gamle linje mellem Brønshøj Torv og Sundbyvester Plads og den nye mellem Tingbjerg og Kastrup har betjent Godthåbsvej. Den første linje 2 fik sit linjenummer 1. november 1902 og nåede at leve i 99 år, 11 måneder og 19 dage, idet den nedlagdes ved metroens åbning 20. oktober 2002. Til trods for, at 6278 kun er 6 år gammel (mens 322 er over 35 år gammel) kommer den ikke ud at køre mere. Den er nemlig udrangeret efter brand...

Foto: Thomas de Laine, 20. august 2005

Connex 6298 på Kastruplundgade, Kastrup Connex 6298, DAF SB220 GG-LF/Berkhof årg. 2000, som linje 2A på Kastruplundgade nær linjens endestation i Kastrup. Efter udrangering fra København kom denne bus til Connex i Holland, der dog senere returnerede den "uden tak for lån"! Man havde nemlig en del problemer med disse busser.

Foto: Thomas de Laine, 23. august 2005

Connex 6290 som linje 2A i Kastrup Connex modtog i 1999-2000 34 DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbusser til linje 350S, nr. 6266-6299. Busserne blev 20. oktober 2002 overflyttet til den nye linje 2A, som de kom til at præge de næste tre år. Efter licitation overgik linjen imidlertid til Arriva fra oktober 2005, og busserne trafikerer følgelig ikke længere linje 2A. En del af busserne fordeltes til Connex' nyvundne kørsel i Køge Bugt-området, mens andre i første omgang blev arbejdsløse. Blandt de sidste var bus 6290, der dog har nået at optræde i Køge. Nu er de tiloversblevne busser imidlertid på vej til Holland. Her ses bus 6290 i drift på linje 2A i Kastrup i august 2005.

Foto: Thomas de Laine, 23. august 2005

Connex 6332 på Frederikssundsvej Linje 2A har i perioden 2002-05 kørt med DAF/Berkhof-gasbusser suppleret med Volvo B10BLE/Aabenraa som reserve. Det er dog sket nogle gange, at linje 6As busser har optrådt på linje 2A. I september 2005 har bus 6332 fra Gladsaxe og linje 6A således været i trafik på linje 2A, idet Ejby åbenbart har lånt vognen. Årsagen til lånet kan meget vel være, at en del af Ejbys DAF/Berkhof-gasbusser var ved at blive gjort klar til deres nye opgaver fra køreplansskiftet i oktober. Bussen, der er en Volvo B12BLE/Aabenraa fra 2003, ses her på Frederikssundsvej i Brønshøj som linje 2A.

Foto: Thomas de Laine, 25. september 2005

Connex 6269 ved Christiansborg, København Connex' Berkhof-gasbusser er nu forsvundet fra linje 2A. Bus 6269, DAF SB220 GG-LF/Berkhof, sætter passagerer af ved Christiansborg på den sidste dag med Connex-drift på linjen. Bussen er nu flyttet til Køge.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2005

Arriva 1999 som linje 2A ved Københavns Hovedbanegård Arriva overtog ved køreplansskiftet 23. oktober 2005 linje 2A og 350S fra Connex. Til denne kørsel bestiltes mere end 60 nye Scania OmniLink-busser, men disse leveredes dog ikke alle til kontraktbegyndelse. I stedet indsatte Arriva diverse andet materiel, bl.a. bus 1999. Denne bus og en søstervogn til Fredericia er leveret i 1997 og har hos Bus Danmark/Arriva primært været anvendt ved nordsjællandske garager. Blandt andet var bus 1999 i en periode fast reservevogn på linje 150S. Bus 1999 fik kun kort tid på linje 2A, idet den snart vendte tilbage til Hillerød. I 2006 er bussen flyttet til Silkeborg, hvor dens søstervogn for øvrigt også er havnet. Her ses bus 1999 på første dag som A-bus i busterminalen ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2005

Arriva 1525 ved Hovedbanegården, København Første dag med Arriva på linje 2A. Cirka tolv af de nye Scania OmniLink-busser var klar til overtagelsesdagen. Bus 1525 ses her ved Hovedbanegården. Visuelt adskiller denne serie busser sig fra de tidligere leverede OmniLink-busser ved at ruderne i dørene er ført helt ned til dørenes underkanter, og ved at busserne har de orange lysdiodeskilte. Resten af de nye busser til linje 2A og 350S kommer drypvis frem til januar 2006.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2005

Arriva 1519 på Rådhuspladsen, København Bus 1519, en af Arrivas nye Scania CL94UB 6x2/Baltcoach-busser, på linje 2A på overtagelsesdagen. Foto på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2005

Arriva 1709 ved Forum st., København Da Arriva i oktober 2005 overtog linje 2A blev der indsat tre Volvo-busser fra 1999 på linjen. Disse tre busser var en del af kontrakten, fordi linjen alligevel skulle skæres ned med tre busser, når metrostrækningen fra Lergravsparken til Kastrup åbnede i efteråret 2007. Arriva 1709 som linje 2A på Rosenørns Allé ud for Forum st.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2005

Arriva 1711 ved Lergravsparken st., København Det var kun kort tid, busserne 1709-1711 fik på linje 2A. Her ses bus 1711, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, ved Lergravsparken st. et par dage efter Arrivas overtagelse af linjen.

Foto: Thomas de Laine, 24. oktober 2005

Arriva 1543 på Christianshavns Torv, København På Christianshavns Torv kunne man på Dialogdagen møde Arrivas nye bus 1543 med filippinsk og dansk flag. Bussen er en polskbygget Scania OmniLink.

Foto: Thomas de Laine, 31. marts 2006

Arriva 1543 i Kastrup Arriva i Glostrup betjener linje 2A, Kastrup-Tingbjerg, med en serie Scania OmniLink-busser fra 2005, nr. 1518-1549. Her har nr. 1543 netop forladt endestation på Ved Stationen i Kastrup. Den nye Kastrup metrostation åbner her cirka oktober 2007, og så bliver linje 2A formentlig afkortet til et sted omkring Amagerbro eller Sundbyøster.

Foto: Thomas de Laine, 19. juli 2006

Arriva 1538 i Tingbjerg, København Arriva 1538, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A ved endestationen i Tingbjerg. Til højre i billedet ses den brandhærgede, men afdækkede, Veolia-bus nr. 6326.

Foto: Sikandar Sahil, 3. juni 2007

Arriva 1536 ved Hovedbanegården, København Arriva 1536, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 15. juli 2007

Arriva 1547 på Terrasserne, Tingbjerg Gennem et stykke tid har det hørt til dagens uorden, at der er blevet kastet sten og andet godt efter busserne i Tingbjerg-området. Det har flere gange betydet omlægninger af busdriften i bydelen, så Ruten, Langhusvej og Gavlhusvej har været uden busbetjening, og busserne på linje 2A og 15 i stedet har kørt til vendepladsen direkte ad Terrasserne. Det var også tilfældet lørdag 28. februar 2009, hvor bus 1547, Scania OmniLink årg. 2005, blev fotograferet på Terrasserne lige inden ankomst til endestationen.

Foto: Sikandar Sahil, 28. februar 2009

Arriva 1538 på Islevhusvej, Husum De første to weekender i marts kørte linjerne 2A og 15 af sikkerhedsmæssige årsager slet ikke til Tingbjerg om aftenen. Busserne på linje 2A fortsatte i stedet ad Frederikssundsvej til Husum Torv. Arriva 1538, Scania OmniLink årg. 2005, gør ophold på Islevhusvej ved chaufførernes pauselokale nær Husum Torv.

Foto: Sikandar Sahil, 6. marts 2009

Arriva 1541 på Primulavej, Vanløse Arriva 1541, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Primulavej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2009

Arriva 1530 på Primulavej, Vanløse Arriva 1530, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Primulavej i Vanløse.

Foto: Thomas de Laine, 11. april 2009

Arriva 1539 på Brønshøjvej, København Arriva 1539, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Brønshøjvej.

Foto: Thomas de Laine, 12. september 2009

Arriva 1546 ved Kastrup st. Arriva 1546, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A ved Kastrup metrostation en decemberaften.

Foto: Sikandar Sahil, 6. december 2009

Arriva 1529 ved Rådhuspladsen, København Arriva 1529, Scania OmniLink årg. 2005, lægger an til landing ved sit nye stoppested på Rådhuspladsen 20. juni 2010. Stoppestedsrefugen er indrettet, hvor "Amagerterminalen" indtil april lå.

Foto: Thomas de Laine, 20. juni 2010

Arriva 1535 ved Brønshøj Torv, København Arriva 1535, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Frederikssundsvej ved Brønshøj Torv.

Foto: Thomas Weidekamp, 27. september 2010

Arriva 1527 ved Hovedbanegården, København Arriva 1527, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010

Arriva 7000 ved Hovedbanegården, København Arriva havde i oktober 2010 lånt den VDL Citea CLE-demobus, der tidligere har kørt hos Netbus. Den benyttedes på linje 2A og ses her ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 23. oktober 2010

Arriva 1473 ved Hovedbanegården, København Arriva 1473, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 2A ved Hovedbanegården. Bussen er senere blevet forsynet med røde hjørner. Den har i øvrigt ført en noget omskiftelig tilværelse, idet den oprindeligt leveredes til linje 400S, men senere flyttedes til bybusserne i Aalborg. Efter at være kommet retur til Hovedstadsområdet har den haft lidt forskellige opgaver og sågar været udlånt til Arriva i Malmö!

Foto: Thomas Weidekamp, 9. november 2010

Arriva 1548 på Frederikssundsvej, Brønshøj Arriva 1548, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Frederikssundsvej i Brønshøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 1. april 2011

Arriva 1538 på Rådhuspladsen, København Arriva 1538, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på H.C. Andersens Boulevard ved Rådhuspladsen.

Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011

Arriva 1548 på Vesterbrogade, København Arriva 1548, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Vesterbrogade ved Rådhuspladsen.

Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011

Arriva 1011 på Holmbladsgade, København Arriva har i maj 2011 sat en brugt Volvo B12BLE-62/Aabenraa fra 2004 i drift på københavnske linje 2A. Bussen har en fortid som metrobus i Aalborg. Som ny blev den leveret til Connex i den nordjyske hovedstad som vogn 8436. Det skete i foråret 2004 i forbindelse med åbningen af metrobussystemet i byen. Efter en licitation kom bussen til Arriva i 2006, hvor den fik nummer 8484. I juni 2010 blev den udrangeret fra Aalborg og har siden bl.a. været brugt til S-togsbuskørsel. Her ses bussen i ny forklædning som bus 1011 som linje 2A i Holmbladsgade på Amager.

Foto: Thomas de Laine, 30. maj 2011

Arriva 1523 på Gyldenløvesgade, København Arriva 1523, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Gyldenløvesgade.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1542 på Gyldenløvesgade, København Arriva 1542, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Gyldenløvesgade.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1532 på Gyldenløvesgade, København Arriva 1532, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på Gyldenløvesgade.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Arriva 1528 på Frederikssundsvej, København Scania OmniLink-busserne på linje 2A synger på sidste vers. De busser, Arriva busovertog med linje 5A i december 2015 og med linje 600S i december 2016, bliver nemlig i foråret 2017 flyttet til linjerne 2A, 200S og 350S, hvis Scania OmniLink-busser af årgang 2004-06 for de flestes vedkommende udrangeres. De overflyttede busser er lidt nyere, nemlig fra 2007 og 2008 og kommer formentlig til at køre kontraktperioden ud på de tre linjer. En håndfuld af 2A-Scania'erne forventes dog at overleve i drift. Arriva 1528, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 2A på hjørnet af Åkandevej og Frederikssundsvej i Brønshøj.

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2017

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
23. november 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis_linje.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.