Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 2

Billeder fra andre linjer med samme nummer: 2A (fra 2002).

Her vises alle 25 billeder af busser på linjen gennem tiden:

HT 356 på Brønshøjvej, København

HT 356 på Brønshøjvej, København

HT 356, Leyland-DAB serie II årg. 1968, på Brønshøjvej i Brønshøj lige ved Vandtårnet og umiddelbart før linje 2's mangeårige endestation på Brønshøj Torv. HT 356 var blandt de busser, HT i 1980'erne gav en renovering, hvorved den fik den helgule farve og i øvrigt omkring 20 år i drift. Billedet er taget i februar 1988.

Foto: Kim Løvenskjold, ukendt dato.

KS 889 på Brønshøj Torv

KS 889 på Brønshøj Torv

KS-ledvogn 889 i endestationssløjfen på Brønshøj Torv cirka februar 1967. Vognen er i selskab med én af de 8 "Dukkelise"-vogne (serien 701-708) fra 1950'erne, som kun kørte på linje 2.

Foto: John Kåre Bjørnson, ukendt dato.

HT 1478 på Rådhuspladsen, København

HT 1478 på Rådhuspladsen, København

Da HT i 1981 modtog sine første nye busser med bagperron og dobbelte bagdøre blev de bl.a. indsat på linje 2, der dengang var en af byens største linjer målt på passagertal. Der var tale om 25 busser af typen Leyland-DAB 6-3-690/5 (serie 6), og de fleste af dem blev udrangeret i 1994. Bus 1478, den sidste i serien, på Rådhuspladsen engang i sidste halvdel af 1980'erne.

Foto: Felix Ormerod, ukendt dato.

Busdivisionen 1570 i Vindebrogade, København

Busdivisionen 1570 i Vindebrogade, København

Busdivisionen 1570 er en Scania BR112/DAB fra august 1983. Den ses her som linje 2 i Vindebrogade i totalreklamebemaling for Radion. Den blev totalreklame i maj 1991, og så ud som på billedet til april 1993.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Busdivisionen 1581 på Sundbyvester Plads

Busdivisionen 1581 på Sundbyvester Plads

De sidste af HTs Scania'er med DABs serie 6½-karrosseri var ikke af typen BR112, men N112CLB. Bus 1581 fra august 1984 er således en Scania N112CLB/DAB, og den er nyleveret i helgul bemaling. Den var fra december 1990 til januar 1992 totalreklame for Politiken, og derefter for Schweppes indtil december 1993. Her holder den i linje 2s endestation på Sundbyvester Plads i Schweppes-bemaling.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

KS 890 og 887 på Christianshavns Torv, København

KS 890 og 887 på Christianshavns Torv, København

På linje 2's sidste dag som sporvogn mødtes ledvognene 890 (tv.) og 887 (th.) på Christianshavns Torv. Vognene skulle om natten blive de to sidste sporvogne nogensinde på linje 2.

Foto: Torben Liebst, 18. oktober 1969.

KS 887 som sidste linje 2-sporvogn på Københavns Rådhusplads

KS 887 som sidste linje 2-sporvogn på Københavns Rådhusplads

KS-ledvogn nr. 887 som sidste sporvogn mod Brønshøj Torv på linje 2 ved Rådhuspladsen natten til 19. oktober 1969. Næste dag tog busserne over.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

KS 887 bagfra på Rådhuspladsen, København

KS 887 bagfra på Rådhuspladsen, København

KS 887 bagfra på Rådhuspladsen på den sidste tur som linje 2 mod Brønshøj.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

KS 890 på Amagerbrogade, København

KS 890 på Amagerbrogade, København

KS 890 på Amagerbrogade ud for Sundby Remise ved ankomsten på sin sidste tur på linje 2.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

KS 890 på Brønshøj Torv

KS 890 på Brønshøj Torv

KS 890 på Brønshøj Torv inden afgang som linje 2 mod Sundby Remise natten til 19. oktober 1969 - en af de sidste sporvognsafgange på linje 2 fra Brønshøj Torv.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

KS 887 på Brønshøj Torv, København

KS 887 på Brønshøj Torv, København

KS-ledvogn 887 som sidste sporvogn fra Brønshøj Torv som linje 2.

Foto: Torben Liebsts arkiv, 19. oktober 1969.

KS 887 fra vinduessiden på Brønshøj Torv, København

KS 887 fra vinduessiden på Brønshøj Torv, København

Sidste afgang med sporvogn på linje 2 fra Brønshøj Torv blev kørt af ledvogn nr. 887.

Foto: Torben Liebsts arkiv, 19. oktober 1969.

KS 890 på Rådhuspladsen, København

KS 890 på Rådhuspladsen, København

Sidste sporvogn på linje 2 blev ledvogn nr. 890, der her ses på Rådhuspladsen natten til 19. oktober 1969.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

KS 402 på Rådhuspladsen, København

KS 402 på Rådhuspladsen, København

Første bus på linje 2 efter omstillingen til busdrift blev KS-vogn 402, der var en nyleveret Leyland-DAB serie II. Foto på Rådhuspladsen.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

KS 402 på Sundbyvester Plads, København

KS 402 på Sundbyvester Plads, København

Første linje 2-bus fra Sundbyvester Plads blev KS 402, en nyleveret Leyland-DAB serie II.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

KS 400 i Irlandsvej garage, København

KS 400 i Irlandsvej garage, København

Indvielse af busdriften på linje 2 i Irlandsvej garage tidligt om morgenen 19. oktober 1969. Bussen er KS nr. 400, en Leyland-DAB serie II leveret samme måned. Irlandsvej garage lå under en kilometers kørsel fra linje 2's endestation på Sundbyvester Plads. Sporvejene havde haft planer om en forlængelse af linje 2 ad Amagerbrogade og Gyldenrisvej til et nyt remiseanlæg på Irlandsvej, men ingen af delene blev nogensinde til noget. Grunden blev i stedet brugt til et nyt busanlæg, som åbnedes i 1967 og fungerede som garage for linje 2 fra omstillingen til busdrift og frem til garagens nedlæggelse i marts 1992.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

KS 402 i Irlandsvej garage, København

KS 402 i Irlandsvej garage, København

KS 402, Leyland-DAB serie II årg. 1969, i Irlandsvej garage, inden den gik i drift på linje 2 for første gang.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

Linje 2-busser i Irlandsvej garage, København

Linje 2-busser i Irlandsvej garage, København

En stribe helt nye Leyland-DAB serie II-busser parat til indsættelse på buslinje 2 i Irlandsvej garage. Det er første morgen med busdrift på linjen.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

KS 416 på Sundbyvester Plads, København

KS 416 på Sundbyvester Plads, København

Københavns Sporvejes linje 2-bus nr. 416 i sløjfen på Sundbyvester Plads efter omstillingen til busdrift. Linjen fortsatte med at have endestation her resten af sin levetid. En tidlig morgen 33 år senere kørte den første bus på linje 5A, som erstattede den nedlagte linje 2 mellem Sundbyvester Plads og Amager Boulevard.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

KS 403 m.fl. på Brønshøj Torv, København

KS 403 m.fl. på Brønshøj Torv, København

KS 403 og andre Leyland-DAB serie II-busser på Brønshøj Torv den første dag med busdrift på linje 2. I alt leveredes der 70 nye serie II-busser til Københavns Sporveje i efteråret 1969, herunder linje 2-vognene.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

KS 416 på nært hold på Sundbyvester Plads, København

KS 416 på nært hold på Sundbyvester Plads, København

KS 416, Leyland-DAB serie II årg. 1969, som linje 2 på Sundbyvester Plads den første dag med busser på linjen.

Foto: Torben Liebst, 19. oktober 1969.

HT 433 på Rådhuspladsen, København

HT 433 på Rådhuspladsen, København

HT 433, Leyland-DAB serie II årg. 1969, som linje 2 på Rådhuspladsen. Bussen blev i sin tid anskaffet til linje 2's omstilling til busdrift.

Foto: Niels Hertz, 26. april 1983.

HT 1565 ved Christiansborg, København

HT 1565 ved Christiansborg, København

Indtil 1983 havde Ørnevej garage været hjemsted for alle HTs Scania-busser, men i sommeren dette år begyndte Irlandsvej garage også at modtage typen. Irlandsvej-busserne blev bl.a. indsat på linje 2, og her ses HT 1565, Scania BR112/DAB, som linje 2 ved Christiansborg i august 1983. Bussen er funklende ny, idet den er leveret tidligere på måneden.

Foto: Niels Hertz, 27. august 1983.

HT 915 i Vindebrogade, København

HT 915 i Vindebrogade, København

HT 915, Volvo B59-59/Aabenraa årg. 1978, som linje 2 i Vindebrogade. Bussen blev oplakeret i den nye gule farve i sommeren 1985 og nåede således lige at have kombinationen af helgul bemaling og det gamle femkantede HT-bomærke.

Foto: Niels Hertz, 8. september 1985.

Unibus 7117 på Sundbyvester Plads, København

Unibus 7117 på Sundbyvester Plads, København

Unibus 7117, DAB 15-1200C mk. II årg. 1994, som linje 2 på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 1997.