Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Thomas de Laine

Thomas de Laine har taget 4.122 billeder på Myldretid:

Tide Bus 6068 ved Aalborg Busterminal

Tide Bus 6068 ved Aalborg Busterminal

Golden Dragon viste sig første gang på den danske busscene i 2021, hvor modellen "Pivot" blev sat i trafik af Tide Bus på bybusserne i Esbjerg. Året efter fik Tide leveret flere af samme model til Vejle og Aalborg, ligesom DitoBus indsatte en serie på linjer i Hornsherred, Nordsjælland og på Læsø. Omkring 140 "gulddrager" er dermed i trafik på de danske veje. De fleste af busserne er E12-versionen, altså den almindelige 12 m lange standardbus, men DitoBus har også fået 13 m-udgaven, ligesom Vejle har fået tre ledbusser. Alle busserne er batterielbusser. Her holder Tide Bus 6068 ved Kennedy Arkaden (Aalborg Busterminal) som bybuslinje 16 på Tide Bus' første driftsdag i den nordjyske hovedstad.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2022.

Tide Bus 6086 i Hasseris, Aalborg

Tide Bus 6086 i Hasseris, Aalborg

Golden Drag Queen, Gylden Drage eller Gyldent Daggry? Enhver busproducent skal have et godt øgenavn blandt busentusiaster, og det må også gælde det kinesiske busmærke Golden Dragon. Denne busproducent blev etableret i 1992 og bygger både rute- og turistbusser, varevogne og større personbiler. I august 2022 overtog Tide Bus Aalborg bybusser fra Keolis og Arriva, og 23 af de nye busser var af typen Golden Dragon Pivot E12, nemlig Tide Bus 6067-6089. Tide Bus 6086 afgår på premieredagen som linje 15 fra den hyggelige vendesløjfe i Hasseris, der udgøres af vejtrekanten Bygaden, Gammel Hasserisvej og Jeronimusvej.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2022.

Odense Letbane 04 ved stop Vesterbro, Odense

Odense Letbane 04 ved stop Vesterbro, Odense

28. maj 2022 blev Odense by nummer to i Danmark med en letbane. Denne dag åbnede en 14,4 km lang linje fra Tarup Center nordvest for centrum via Vesterbro til Odense Banegård og videre via Rosengårdcentret, universitetet og det nye universitetshospital til Hjallese station på Svendborgbanen. Som logo for den nye transportform er valgt et 'O' for Odense med streg under. Dette modsvares i øvrigt på Ring 3 ved København, hvor logoet er et 'L' med streg under. På dette billede ses Stadler Variobahn vogn 04 ved stoppestedet Vesterbro på sin vej fra centrum mod Tarup. I t-krydset bag vognen er der sporskifter for udfletningen af den mulige etape 2-gren til Odense Zoo. Også på modsatte side af centrum er en forgrening forberedt, så man senere kan undgå et længerevarende driftsstop, nemlig i krydset Ørbækvej/Nyborgvej, hvorfra etape 2 tænkes at gå gennem Vollsmose til Seden.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2022.

Odense Letbane 14 ved Campus Odense

Odense Letbane 14 ved Campus Odense

Odense Letbane er ført gennem universitetets område ad den nord-syd-gående Campusvej, som kun er for letbane, cykler og fodgængere. Vogn 14, den ene af 16 Stadler Variobahn-vogne, ses her ved Campus Odense i retning mod banegården og Tarup.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2022.

Odense Letbane 12 på Højstrupvej, Odense

Odense Letbane 12 på Højstrupvej, Odense

Odense Letbane 12, Stadler Variobahn, på Højstrupvej i retning mod Tarup Center.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2022.

Odense Letbane 11 ved Cortex Park, Odense

Odense Letbane 11 ved Cortex Park, Odense

Odense Letbane 11, Stadler Variobahn, er netop krydset over Niels Bohrs Allé ind på universitetsområdet ved Cortex Park. Universitetet og universitetshospitalet ligger syd for byen på vejen mod endestationen ved Hjallese station på Svendborgbanen.

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2022.

Odense Letbane 06 ved stop Højstrup, Odense

Odense Letbane 06 ved stop Højstrup, Odense

Odense Letbanes Stadler Variobahn-vogn nr. 06 gør holdt for at optage en enkelt passager ved stoppestedet Højstrup syd for Tarup. Vognen er på vej mod banegården og Hjallese, men er i dette tilfælde fejlskiltet "Tarup Center".

Foto: Thomas de Laine, 4. juni 2022.

Keolis 2484 på Damgårdsvej, Albertslund

Keolis 2484 på Damgårdsvej, Albertslund

Albertslund på den københavnske vestegn har siden indførelsen af linjenumre på busserne i Københavns Amt i 1951 været betjent af 140-linjerne. Og frem til 1980 var Sengeløse Rutebiler alias De gule Busser i Herstedøster fast inventar i området, hvorefter firmaet dog lod sig opkøbe af HT frem for at forny sin kontrakt med trafikselskabet. Trods utallige omlægninger kører der stadig flere 140-linjer i Albertslund, men det er noget relativt nyt, at linje 143 kommer til denne forstad. Linjen var egentlig etableret mellem Sengeløse og Ballerup i 1949, men blev i 1954 forlænget over Herstedøster til Glostrup og i 1963 fra Sengeløse til Taastrup. I 1967 blev ruten delt op, så kørslen mellem Ballerup og Taastrup blev til linje 144, og helt frem til marts 2010 var linje 143 dermed en linje mellem Glostrup og Ballerup, og det er nok sådan, de fleste husker den, for det var - med visse justeringer undervejs - sådan den kørte gennem 43 år. Foråret 2010 blev den dog omlagt til ikke at køre til Glostrup, men via Albertslund st. og videre til Vallensbæk i stedet for den samtidigt nedlagte linje 136. Dermed optræder linje 143 nu på Damgårdsvej nord for Albertslund st., hvor dette billede er taget. Skæbnen ville, at City-Trafik, der siden 2014 hedder Keolis, kom til at køre mange af De gule Bussers gamle linjer mellem 1996 og 2021. Her er det Keolis 2484, en VDL Ambassador årg. 2009, på Damgårdsvej med en sydgående linje 143 i foråret 2021.

Foto: Thomas de Laine, 20. april 2021.

Nobina 4370 på Admiralsbron, Malmö

Nobina 4370 på Admiralsbron, Malmö

Bybusdriften i Malmö er som andre steder under elektrificering i disse år. Nobina 4370 er en 18,6 meter lang Volvo B0EA/Wroclaw-ledbus (Volvo 7900A Electric) fra 2021, som her passerer Admilsbron som linje 7 på vej fra Svågertorp station mod Malmö C og videre til Ön. Det er en trafikalt stille eftermiddag, for billedet er taget på en helligdag, nemlig Sveriges nationaldag.

Foto: Thomas de Laine, 6. juni 2023.

Vikingbus 4528 ved Høje Taastrup st.

Vikingbus 4528 ved Høje Taastrup st.

Vikingbus indleder 11. februar 2024 en ny kontraktperiode på linjerne 114-119, 127/128 og 225, som herefter skal køres med elbusser. Allerede en måneds tid i forvejen tyvstartede man dog med elbuskørslen, men kun på en del af turene. Vikingbus 4528 afgår fra Høje Taastrup st. på myldretidslinje 119.

Foto: Thomas de Laine, 12. januar 2024.

Vikingbus 4532 ved Høje Taastrup st.

Vikingbus 4532 ved Høje Taastrup st.

Vikingbus 4532, MAN Lion's City 12E årg. 2024, som linje 114 mod Sengeløse ved Høje Taastrup st.

Foto: Thomas de Laine, 12. januar 2024.

Vikingbus 4534 ved Høje Taastrup st.

Vikingbus 4534 ved Høje Taastrup st.

Der har kørt bybusser i Taastrup siden 1968. Oprindeligt kørte vognmand Lars Iversen, De Blaa Rutebiler, som entreprenør for Høje-Taastrup Kommune. Han var heldig at kunne flytte sin forretning herud, efter at hans gamle område lidt længere mod øst, Rødovre Kommune, i 1967 havde valgt at lave en aftale med Københavns Sporveje, om at sporvejenes buslinjer blev forlænget ud i Rødovre Kommune til erstatning for Iversens. Fra 1975 til 1990 kørte Iversen videre som HT-entreprenør, men herefter begyndte licitationerne. 1990-98 havde Linjebus kørslen, som Combus vandt herefter. Linjenettet bestod siden 1986, hvor den nye banegård i Høje Taastrup var åbnet, af de dobbeltrettede ringlinjer 117 og 118, som dog fra 1993 fik selskab af en myldretidslinje 119 i Høje Taastrup. Combus' kørsel overtoges i 2001 af Connex, som dog tabte den til Arriva i 2005. Lokalbus vandt Taastrup bybusser med virkning fra december 2011 og har kørt dem siden. Februar 2024 påbegyndes en ny kontraktperiode af samme foretagende, som nu hedder Vikingbus, og det kommer meget sandsynligt til at betyde, at Vikingbus vil have kørslen til 2036 eller længere. Dermed vil Lokalbus/Vikingbus blive det busselskab, som historisk set har kørt Taastrup bybusser længst. På den nye kontrakt indsætter Vikingbus MAN Lion's City 12E-elbusser, og de første kom i drift fra uge 2, en god måneds tid før kontraktbegyndelse. Bus 4534 opsamler passagerer ved Høje Taastrup st. som linje 117 - bybuslinjen, der kører i urets retning.

Foto: Thomas de Laine, 12. januar 2024.

Vikingbus 4531 på Taastrup Torv

Vikingbus 4531 på Taastrup Torv

Busterminalen ved Taastrup st. blev for omkring 10 år siden flyttet lidt mod vest for at gøre plads til et nyt butikscenter på stationens sydside. Pladsen, som den nye busterminal ligger på, hedder Taastrup Torv. Vikingbus 4531, en helt ny MAN Lion's City 12E, ses her på Taastrup Torv med den busterminal i baggrunden, bussen lige er afgået fra. Det er ikke nemt at være en skinnende ny bus i sådan en gang snevejr.

Foto: Thomas de Laine, 12. januar 2024.

Vikingbus 4533 ved Taastrup st.

Vikingbus 4533 ved Taastrup st.

Vikingbus 4533, MAN Lion's City 12E-elbus årg. 2024, som linje 127 fra Ishøj mod Høje Taastrup i busterminalen ved Taastrup st. Der er på denne tur en ægte viking bag rattet, hvis man skal tro hovedbeklædningen!

Foto: Thomas de Laine, 12. januar 2024.

Vikingbus 4430 ved Høje Taastrup st.

Vikingbus 4430 ved Høje Taastrup st.

I Høje Taastrup-, Ishøj- og Greve-området har Vikingbus siden slutningen af 2011 anvendt en vognpark af Irisbus Crossway-busser, som i øvrigt stadig kører rundt med bomærker fra det gamle firmanavn "Lokalbus". I vinteren 2024 sendes busserne dog på pension. Modellen har været en stabil og økonomisk bustype, som derfor også er blevet anskaffet af flere andre busselskaber, men med 12 år på bagen og over 1,1 mio. km på tælleren, er leverancen fra 2011 nu også ved at være slidt op. Vikingbus 4430 (med Lokalbus-bomærke) som linje 127 ved Høje Taastrup st. Til februar 2024 går Vikingbus ind i en ny kontraktperiode, hvor linjerne skal køres med elbusser.

Foto: Thomas de Laine, 12. januar 2024.

Keolis 8431 ved Lille Triangel, København

Keolis 8431 ved Lille Triangel, København

Linje 14 i København blev oprettet 30. december 1908 og kunne således i slutningen af 2023 fejre sin 115-års fødselsdag. Lidt afhængigt af definitioner er linjen den ældste linje i København, som stadig kører på en del af sin oprindelige rute (hvis linje 2A og 5C godtages som direkte aflæggere af sporvognslinje 2 og 5, er de dog begge ældre). Sporvognslinje 14 blev ved oprettelsen udskilt fra den daværende sporvognslinje 4 som et selvstændigt linjenummer for dennes Klampenborg-ture. Linjen udgik fra Rådhuspladsen og førtes ad Farimagsgaderne, Østerbrogade og Strandvejen til Svanemøllen, Hellerup, Charlottenlund og Klampenborg. Fra 1918 kørte den via den nye Nørreport station, og i 1931 blev den forlænget til Vanløse. Linje 1 og 14 byttede dog vestlige endestationer i 1937, men ved linje 14's omstilling til busdrift i 1965, byttedes endestationerne igen, og frem til 2013 kørte linje 14 derfor på ny til Vanløse. I nordenden afkortedes linjen etapevist fra Klampenborg til Charlottenlund til Hellerup i årene 1949-53, men fra omstillingen til busdrift blev den nordlige endestation Svanemøllen. Herefter var linjen reelt uændret frem til maj-køreplansskiftet 2003, hvor den igen forlængedes til Hellerup, Charlottenlund og Klampenborg. Linjen blev til gengæld radikalt omlagt i marts 2013, og siden da har kun stykket fra krydset Frederiksborggade/Nørre Farimagsgade til Trianglen været tilbage af den oprindelige linjeføring. Keolis 8431 ved Lille Triangel, dvs. krydset Øster Farimagsgade/Østerbrogade, på 115-årsdagen. Bussen er en VDL Citea SLE 120, som blev leveret til Keolis' overtagelse af linjen i 2013, hvilket var sammenfaldende med dens omkalfatring.

Foto: Thomas de Laine, 30. december 2023.

Keolis 8436 på Østerbrogade, København

Keolis 8436 på Østerbrogade, København

Københavnske linje 14 har nu været fast inventar på Østerbrogade gennem 115 år. I 2023 er dog kun stykket mellem Trianglen og Lille Triangel tilbage. Keolis 8436, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 på Østerbrogade ved Ryesgade på linjens 115-års fødselsdag.

Foto: Thomas de Laine, 30. december 2023.

Keolis 8438 i Øster Farimagsgade, København

Keolis 8438 i Øster Farimagsgade, København

Keolis 8438, VDL Citea SLE 120 årg. 2013, som linje 14 i Øster Farimagsgade, hvor linjen denne dag havde kørt uafbrudt som sporvogn og senere bus i 115 år.

Foto: Thomas de Laine, 30. december 2023.

Keolis 2704 ved Hørsholm Posthus

Keolis 2704 ved Hørsholm Posthus

Keolis 2704, Yutong E12LF årg. 2023, som linje 500S ved Hørsholm Posthus.

Foto: Thomas de Laine, 27. december 2023.

DSB S-tog SA 33 på Favrholm st.

DSB S-tog SA 33 på Favrholm st.

S-banens station nummer 87 (Høvelte fraregnet) åbnede søndag 10. december 2023, nemlig Favrholm station lige syd for Hillerød. Den formelle indvielse fandt først sted et par dage senere, men stationen blev betjent fra første tog søndag morgen. Det gjaldt såvel S-togene som Frederikværkbanens tog. Der er endnu ikke meget at køre med, men en del passagerer havde straks fra første dag fundet ud af, at man kan skifte mellem S-tog og Lokaltog her. DSB SA 33 (i nyt design) har optaget en mængde skiftende rejsende og er klar til afgang på linje A mod København og Køge, mens SA 60 (i gammelt design) som linje A mod Hillerød ankommer ved siden af.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2023.

Lokaltog LB 106-206 på Favrholm st.

Lokaltog LB 106-206 på Favrholm st.

Lokaltogs Lint-togsæt LB 106-206 fra Frederiksværk mod Hillerød ankommer til den nye station Favrholm på første dag med standsning her. Ganske mange passagerer benyttede muligheden for at skifte til S-toget mod København. I baggrunden ses parkeringspladsen (uden biler), busstoppestederne (uden busbetjening) og Hillerød Kraftvarmeværk (så vidt vides med varme). Uden for billedet til højre, på den modsatte side af Overdrevsvejen, bygges det nye nordsjællandske hospital, som stationens egentlige formål er at betjene. Muligvis vil der i de kommende år også ske en ombygning af Hillerød station, der vil muliggøre videreførelsen af lokalbanerne nordfra til Favrholm. Frederiksværkbanens perron er derfor også bygget som en øperron, som endnu ikke har spor på modsatte side.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2023.

DitoBus 4901 ved Hillerød st.

DitoBus 4901 ved Hillerød st.

Hillerød bybusser har i årtier været Volvo-land. Jørgen Andersen, som i 1979 overtog trafikken, svor til dette mærke, og da De Hvide Busser i 1994 tog over, var det også Volvo-busser, man indsatte. I Arriva- og Nobina-tiden har bybusserne ligeledes kørt med Volvo. Eneste undtagelse var perioden 1999-2005, hvor Arriva brugte DAB-gasbusser på bybuslinjerne. Volvo-traditionen bliver videreført af DitoBus, som 10. december 2023 har erstattet Nobina som bybusoperatør i den nordsjællandske by. DitoBus indsætter nemlig Volvo B0E-elbusser. De er dog forsinket i leveringen, så de første måneder køres der med indlånte busser, hvoraf en god del dog også er Volvo'er. Men om søndagen, hvor der ikke skal bruges så mange busser, og hvor Hillerød garage heller ikke skal have linje 55E på gaden, har man lige fra overtagelsen kunnet indsætte Volvo B0E'erne fra 55E som bybusser. Her ses således på overtagelsesdagen DitoBus 4901, Volvo B0E/Wroclaw (7900 Electric) årg. 2023, som linje 302 ved Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 10. december 2023.

DitoBus-lånevogn 1122 på Søndre Jernbanevej, Hillerød

DitoBus-lånevogn 1122 på Søndre Jernbanevej, Hillerød

Arriva 1122, Scania OmniLink årg. 2011, i brug som lånevogn hos DitoBus på linje 337 på Søndre Jernbanevej i Hillerød.

Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.

DitoBus-lånevogn 1053 ved Hillerød st.

DitoBus-lånevogn 1053 ved Hillerød st.

DitoBus-lånevogn 1053, Volvo B7RLE/Säffle (8500LE) årg. 2009, som linje 302 i busterminalen ved Hillerød st. Den 14 år gamle bus er lånt fra Arriva, indtil DitoBus' nye elbusser bliver leveret. De skal køre på linjerne 301, 302, 303, 305, 307 og 337, som fra overtagelsen i december 2023 og et stykke ind i 2024 må klare sig med indlejede dieselbusser.

Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.

DitoBus-lånevogn 1128 og 1124 ved Hillerød st.

DitoBus-lånevogn 1128 og 1124 ved Hillerød st.

Til opstarten af Hillerød bybusser lånte DitoBus en håndfuld Scania OmniLink-busser fra Arriva, som i oktober 2023 var blevet udrangeret fra linje 26 i København. Busserne blev efter et par måneders henstand dermed igen sat i drift fra 10. december 2023, men et pænt stykke fra deres hjemmebane. Bus 1128, Scania OmniLink årg. 2011, afgår fra Hillerød st. som bybuslinje 302, mens søstervogn 1124 holder hvil til højre.

Foto: Thomas de Laine, 20. december 2023.