Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 29. september

Her vises alle billeder af busser taget 29. september i forskellige år:

Ikarus-trolleybus i Galati, Rumænien

Ikarus-trolleybus i Galati, Rumænien

Ikarus 415T-trolleybus på et busanlæg i Galati.

Foto: Kim Løvenskjold, 29. september 2009.

Maz-trolleybus i Galati, Rumænien

Maz-trolleybus i Galati, Rumænien

Trolleybus 1407 i den rumænske by Galati er bygget på den hviderussiske Maz-fabrik. Her ses den på en garage i Galati.

Foto: Kim Løvenskjold, 29. september 2009.

Sporvogn 4653 i Braila, Rumænien

Sporvogn 4653 i Braila, Rumænien

Braila har et lille sporvognssystem på tilsammen 15 km, grundlagt i 1900. Her er det en af byens mange brugte ledvogne, nr. 4653, der er af den kendte Düsseldorfer-type, men licensbygget i Østrig. Vognen har tidligere kørt i Wien.

Foto: Kim Løvenskjold, 29. september 2009.

Sporvogn 1611 i Braila, Rumænien

Sporvogn 1611 i Braila, Rumænien

Braila har en del brugtimportede sporvogne fra Tyskland. Denne Düwag-ledvogn er en af dem.

Foto: Kim Løvenskjold, 29. september 2009.

Arriva 1853 ved Lergravsparken, København

Arriva 1853 ved Lergravsparken, København

Arriva 1853 på linje 4A holder i linjens endestation ved Lergravsparken st. den sidste dag, linjen kørte hertil. Fra næste morgen var 4A omlagt til Femøren st., hvilket også er årsagen til, at teksten er forsvundet fra den røde top på stoppestedsstanderen. Endestationen var i øvrigt en vendeplads på hjørnet af Øresundsvej og Østrigsgade.

Foto: Thomas de Laine, 29. september 2007.

Arriva 1857 på Elbagade, København

Arriva 1857 på Elbagade, København

Med omlægningen af linje 4A til Femøren st. mister Elbagade sin busbetjening. Arriva 1857, Scania OmniLink årg. 2004, på Elbagade den sidste dag inden omlægningen. Stoppestedsstanderen er blevet hentet og erstattet af en midlertidig af den gamle model!

Foto: Thomas de Laine, 29. september 2007.

Veolia-bus til Køge under bygning i Säffle, Sverige

Veolia-bus til Køge under bygning i Säffle, Sverige

Veolia har 15 nye Volvo B7RLE-busser på vej til Køge Bugt-linjerne. Busserne skal leveres i ugerne 45-47 og får, i modsætning til de nye vogne på linje 18, karrosseri fra Säffle. Her er en af busserne, den med karr.nr. S060087, under bygning på Säffle-fabrikken i Sverige.

Foto: Kim Løvenskjold, 29. september 2006.

Veolia-bus til Køge på Säffle-fabrikken, Sverige

Veolia-bus til Køge på Säffle-fabrikken, Sverige

En af de nye Volvo B7RLE/Säffle-busser til Veolia i Køge på Säffle-fabrikken i Sverige.

Foto: Kim Løvenskjold, 29. september 2006.

City-Trafik 2115 i Trørød

City-Trafik 2115 i Trørød

Linje 174E forsvinder ved oktober-køreplansskiftet og kører dermed sidste gang fredag 20. oktober 2006. Linjenummeret har været i brug i to omgange: 1983-1991 betegnede nummeret en rute fra Lyngby st. via Buddinge st., Gladsaxe Trafikplads, Husum og Rødovre til Avedøre Holme, som fra 1987 videreførtes til Sundbyvester Plads. Linjen blev i 1991 erstattet af den nye linje 200S og ændringer på linje 139E og 161. I 1995 opstod den nuværende linje 174E som omnummerering og nedklassificering af den særlige linje 303S. Linjen havde oprindeligt, i modsætning til 303S, også en gren, der ikke kørte til Trørød, men til Kokkedal, men Kokkedal-grenen bortfaldt senere. Fra oktober 2006 omlægges og forlænges linje 353 fra Hørsholm via Trørød, Nærum og DTU til Lyngby st. City-Trafiks bus 2115, DAB 15-1200C mk. III fra 1996, på Langhaven ud for Trørødskolen.

Foto: Thomas de Laine, 29. september 2006.

Arriva 1517 på Kokkedal garage

Arriva 1517 på Kokkedal garage

I 2005-06 modtog Arriva en større serie nye Scania Omnilink-busser til linje 2A og 350S. Busserne blev nummereret fra 1518 til 1580, til trods for, at Arriva har ubenyttede numre helt nede fra 1474. Årsagen? Den gamle bus 1517 figurerede stadig i Arrivas lister, og der var således ikke "plads" til en nummerserie fra f.eks. 1474! Bus 1517, Leyland-DAB 6-31-TL11/5 fra 1982, på Kokkedal garage i 2001.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. september 2001.

Arrivas Leyland-ledbus 1517 på Kokkedal garage

Arrivas Leyland-ledbus 1517 på Kokkedal garage

Selvom billedet af Arrivas Leyland-DAB 6-31-ledbus nr. 1517 er taget i 2001, så var bussen nu ikke i almindelig drift på dette tidspunkt. HT fik i begyndelsen af 1980'erne leveret 10 stk. af typen, nr. 1510-1519, hvoraf de fleste udrangeredes 2. juni 1996. Én, nr. 1512, faldt dog lidt tidligere efter en brand (ledbusbrande er ikke noget helt nyt!), mens en anden, nr. 1518, blev skadet en januar-nat i 1996, da den rundede Køge station som natbus på linie 921. Omkring 1993-94 blev busserne "P64-renoverede", hvilket bl.a. dækker over en heloplakering i HT-gul og nyt sædebetræk. Her ses fronten af bus 1517. Bussen var i drift igen i en kort periode i september-oktober 1999, da HT fejrede sit 25 års jubilæum ved at indrette den som "jubi-bus" - med biografsæder mv. nede bag i bussen. Formålet med at beholde bus 1517 er dog noget helt andet, nemlig (formentlig) indøvning af chauffører, der skal kunne køre ledbusser.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. september 2001.

Arriva 1517 set fra siden

Arriva 1517 set fra siden

Ledbussen er på vej retur! HUR har besluttet, at ledbusserne udfases, så Hovedstadsområdet har nok set sin sidste nyleverede gule ledbus. I folkemunde er ledbusserne kendt som "harmonika-busser", opkaldt efter harmonika-overgangen i midten. Ledbussernes ejendommelige udseende er under alle omstændigheder fascinerende.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. september 2001.

Arriva 1517 set bagfra

Arriva 1517 set bagfra

Sad man bag i en ledbus, kunne man se forenden dreje, før man selv drejede med. Var den HT-ledbus, man sad bag i, skulle man samtidig sørge for at skynde sig ud, mens dørene var åbne. Dørene i det bageste led lukkede nemlig automatisk efter et antal sekunder - en virkelig praktisk indretning, når en fyldt myldretidsbus skal tømmes ved endestationen!

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. september 2001.

Udsnit af Arrivas Kokkedal-vognpark anno 2001

Udsnit af Arrivas Kokkedal-vognpark anno 2001

Blandede Arriva-busser på garagen i Kokkedal i september 2001. Ingen af busserne på billedet kører hos garagen i maj 2004! Fra højre ses en Volvo B10M/Aabenraa, en Mercedes-Benz O.405N, en Scania/Berkhof, en Volvo B10M/Aabenraa, en Volvo B10M/DAB og endelig endnu en Volvo B10M/Aabenraa. Med undtagelse af Berkhof-Scania'en er alle busserne udrangeret. Scania'en kører i Ballerup garage.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. september 2001.

Blandede Volvo- og Mercedes-ledbusser hos Arriva i Kokkedal

Blandede Volvo- og Mercedes-ledbusser hos Arriva i Kokkedal

I 2003 fik linie 150S nye busser i forbindelse med, at linien kom på ny kontrakt i 12. udbudsrunde. Volvo B10LA-52/Säffle-ledbusserne, der leveredes til linien ved dens oprettelse i 1998, og nogle Mercedes-Benz-ledbusser fra 1994 prægede linien frem til busudskiftningen i 2003. Her ses blandede Volvo B10LA- og Mercedes-Benz-ledbusser på Arrivas garageanlæg i Kokkedal i 2001.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 29. september 2001.