Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 31. maj

Her vises alle billeder af busser taget 31. maj i forskellige år:

Indvielsestoget med Kronprins Frederik nord for Køge Nord station

Indvielsestoget med Kronprins Frederik nord for Køge Nord station

Fredag 31. maj 2019, dagen efter Kristi Himmelfartsdag, blev den første nye jernbane på dansk grund i mange år indviet. Det var den nye Køge Nord station, der dannede ramme om de fleste af festlighederne, og gæster blev bragt hertil af to særtog fra henholdsvis Ringsted med ankomst kl. 10.53 og København med ankomst kl. 11.18. Kronprins Frederik, der skulle forestå indvielsen, ankom med sidstnævnte tog, der her ses ved Egedesvej lige nord for Køge Nord station. Efter taler mv. gennembrød dette tog symbolsk et rødt bånd, og kronprinsen fik en rundvisning på stationen.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.

DSB ER 03-ER 25-ER 21 som særtog på Køge Nord station

DSB ER 03-ER 25-ER 21 som særtog på Køge Nord station

Offentligheden fik første gang mulighed for at køre en tur på den nye jernbane København-Køge Nord-Ringsted i form af tre gratis særtog i hver retning om eftermiddagen på indvielsesdagen fredag 31. maj 2019. Togene kørte mellem København H og Ringsted med stop alene på Køge Nord. Det var de to stammer elektriske ER-togsæt, der tidligere på dagen havde transporteret kronprinsen og gæster til Køge Nord, der blev anvendt i særtogene. Dermed fik publikum også en forsmag på den elektriske drift på banen. Den ordinære drift fra 1. juni 2019 bliver imidlertid det første lange stykke tid med dieseltog. Her er ER 03-ER 25-ER 21 klar til afgang fra Køge Nord mod Ringsted med det første særtog i denne retning.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.

International Blue Bird-skolebus ved Køge Nord st.

International Blue Bird-skolebus ved Køge Nord st.

Som del af festlighederne ved indvielsen af den nye jernbane København-Køge Nord-Ringsted og Køge Nord station befandt denne International Blue Bird fra 1992 sig på pladsen på stationens vestside. Bussen, der er en "amerikansk skolebus", har en fortid i Holland og er formentlig licensbygget i Europa. Den bærer stadig nummerpladen BS-JP-49.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.

Copenhagen Coach BX 26 726 ved Køge Nord st.

Copenhagen Coach BX 26 726 ved Køge Nord st.

En MAN Lion's Coach årg. 2018 fra Copenhagen Coach/Herfølge Turistfart ankommer til Køge Nord st. ad Karlsvognen. Bussen anvendtes som shuttlebus mellem den nye station og Køge, hvor der kørtes i kvartersdrift.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.

Herfølge Turistfart AP 78 592 ved Køge Nord st.

Herfølge Turistfart AP 78 592 ved Køge Nord st.

Herfølge Turistfart med en af de shuttlebusser, der kørte mellem Køge og Køge Nord station på stationens indvielsesdag 31. maj 2019. Bussen holder på den nyanlagte busvendeplads mellem S-banen og motorvejen, hvor linje 120 fra 1. juni har stoppested. Bussen er en Setra S431DT-dobbeltdækkerturistbus fra 2015.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.

Lokalbus 4440 og 4416 på Nylandsvej, Ølby

Lokalbus 4440 og 4416 på Nylandsvej, Ølby

Linje 120's korte ture til Søparken morgen og eftermiddag kørte sidste gang fredag 31. maj 2019 - samme dag som indvielsesarrangementet for Køge Nord station fandt sted. Fra den følgende dag kører linje 120 ind via Køge Nord st. i begge retninger, og dette er bl.a. finansieret ved, at Søparken-turene er inddraget. Lokalbus 4440, Irisbus Crossway LE årg. 2011, på en Søparken-tur gør plads for søstervogn 4416 som linje 120 mod Køge ved en af Nylandsvejs bussluser lidt syd for Søparken.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2019.

Arriva 1081 ved Køge st.

Arriva 1081 ved Køge st.

Arriva 1081 (opr. Wulff Bus 1010), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2002, som linje 108 ved Køge st.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2011.

KS 701 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 701 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

"Dukkelise"-vogn nr. 701 i sløjfen ved Eilers Eg på Sporvejsmuseet i maj 2003. Vognen er passende skiltet som linje 2, hvor den jo kørte al sin tid i København.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 31. maj 2003.

Arriva 1956 fra siden på Ryvang garage, København

Arriva 1956 fra siden på Ryvang garage, København

Arriva 1956, en helt ny Urban 40 Elettrico-batteribus, i Ryvang garage. Bussen er udsmykket med miljøsommerfugl, linjefrise i tagkanten og "CityCirkel"-reklamer mm. Tilsyneladende er den under "optankning" fra den grønne stander til højre i billedet.

Foto: Torben Liebst, 31. maj 2009.

Arriva 1956 i Ryvang garage, København

Arriva 1956 i Ryvang garage, København

Arriva 1956, en af de nye batteribusser til CityCirkel-linjen, i Ryvang garage, endnu inden driften var påbegyndt.

Foto: Torben Liebst, 31. maj 2009.

En udbrændt gasbus i Ryvang garage, København

En udbrændt gasbus i Ryvang garage, København

En af Arrivas kasserede gasbusser med udbrændt bagende. Ryvang garage.

Foto: Torben Liebst, 31. maj 2009.

KS 587 ved Eilers Eg på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

KS 587 ved Eilers Eg på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Københavns sporvognslinje 6 blev oprettet i juli 1902 mellem Vestre Kirkegård og Kgs. Nytorv som en elektrificering af Istedgades Sporvej, som var åbnet i oktober 1893 mellem Vestre Kirkegård og Højbro Plads, idet der mellem Vester Voldgade og Højbro Plads kørtes ad eksisterende spor. I november 1902 fik linjen tildelt nummeret 6 og forlængedes via Østerport til Trianglen, idet man valgte at "Hovedlinjen" (linje 1) skulle suppleres af 6'eren på strækningen gennem byen. To år senere forlængedes linjen påny på Østerbro, nemlig ad Øster Allé og Lyngbyvej til Haraldsgade, og fra 1909 yderligere et stykke frem til baneoverskæringen ved den nuværende Hans Knudsens Plads. Sporet i Øster Allé kom fra 1910 som det første sted i København til at ligge i reserveret areal i gadens vestlige side (hvor der i dag er parkeringspladser). Ligeledes fra 1909 forlængedes cirka hver anden tur ad Vigerslev Allé til Trekronergade. Sammenslutningen af sporvejene i København og på Frederiksberg betød, at linje 10 i oktober 1919 overtog kørslen ad Istedgade til Vestre Kirkegård og Trekronergade, mens linje 6 i stedet kom til at køre over Rådhuspladsen og ad Vesterbrogade, Pile Allé og Valby Langgade til Nørretofte Allé i stedet for linje 2. Den senere endestation ved nuværende Ålholm Plads nåede linjen først fra oktober 1932, og de første seks år kun i vintermyldretiderne. Endelig forlængedes linjen i november 1948 til Ryparken som følge af indskrænkninger på linje 15, og linje 6' rute lå nu fast frem til omstillingen til busdrift i 1969. I de sidste år blev driften bestredet af de nye moderne Düsseldorfer-sporvogne suppleret med bogievogne i myldretiden. Her ses bogievogn nr. 587 fra 1940 som linje 6 i sløjfen ved Eilers Eg. Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 31. maj 2003.

Connex 6351 på Folke Bernadottes Allé, København

Connex 6351 på Folke Bernadottes Allé, København

Connex 6351, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, som helt ny på linje 26 på Folke Bernadottes Allé - lige ved Østerport st.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2005.

Connex nr. 6359 ved Østerport st.

Connex nr. 6359 ved Østerport st.

Connex vandt bl.a. linje 26 fra Arriva i HURs 16. udbud, og 29. maj 2005 var der kontraktbegyndelse. Egentlig skal der køre DAB-gasbusser på alle ture i kontrakten, men da en del af gasbusserne først frigøres fra linje 350S til oktober, har Connex anskaffet 28 nye busser til kørslen: 24 stk. DAF SB4000/Jonckheere og 4 stk. Volvo B12BLE/Aabenraa. Jonckheere-busserne er magen til den i foråret 2005 leverede bus 4029 til De Blaa Omnibusser. Jonckheere-busserne forekommer foreløbigt på linjerne 18, 26, 30, 32, 33 og 36, der alle køres af Connex i Vasbygade. På linje 26 er de stort set enerådende. Her ses nr. 6359 på vej over krydset ved Østerport st.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2005.

Connex nr. 6352 på Ålholm Plads

Connex nr. 6352 på Ålholm Plads

Jonckheere er sammen med bl.a. Berkhof en del af VDL-gruppen. Arbejdsdelingen er således, at Berkhof producerer turistbusser, mens Jonckheere leverer bybusser. Dette er forklaringen på, at der kan spores et vist slægtsskab med Connex' DAF/Berkhof-gasbusser nr. 6266-6299, der kendes fra linje 2A. Bussen her er Connex 6352 på Ålholm Plads i Valby. I baggrunden en Arriva-dobbeltdækker på linje 15.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2005.

City-Trafik-højgulvbusser på Avedøre garage

City-Trafik-højgulvbusser på Avedøre garage

City-Trafik anvender for tiden nogle ældre DAB-busser af højgulvsmodellerne, indtil de nye Scania-busser er leveret. Her ses nogle stykker hjemme i garagen på Avedøre Holme. Fra venstre er det DAB 12-1200B nr. 2053, 2056 og 2052 samt yderst til højre en Volvo B10M/DAB - formentlig 2086.

Foto: Michael Salomonsen, 31. maj 2004.

City-Trafik 2517 på Avedøre garage

City-Trafik 2517 på Avedøre garage

En funklende ny bus 2517 på City-Trafiks garageanlæg i Avedøre - endnu uden reklamer.

Foto: Michael Salomonsen, 31. maj 2004.

City-Trafik 2060 på Lyngby st.

City-Trafik 2060 på Lyngby st.

City-Trafik overtog 23. maj 2004 linje 200S, Friheden st.-Lyngby st., fra Connex. Selskabet har anskaffet i alt 13 nye busser til linien, men kun tre af dem er leveret. Indtil videre kører der derfor en 13,7 m Scania OmniLink som lånevogn, nr. 4050, og et antal højgulvsbusser. Her ses bus 2060, DAB 12-1200B årg. 1992, som linje 200S på Lyngby st. Bussen blev oprindeligt anskaffet, da City-Trafik i 1992 overtog linje 9 i København.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2004.

City-Trafik 2501 på Allerød st.

City-Trafik 2501 på Allerød st.

Linje 335, Hillerød-Allerød-Lynge-Farum, overgik 23. maj 2004 til City-Trafik, der kører den fra Helsinge garage. Helsinge har derfor fået tilført nogle DAB 15-1200C-busser til brug på linjen. Anden pinsedag havde man dog åbenbart nyere busser nok til, at linje 335 trafikeredes af to sådanne. Her er det således bus 2501, Volvo B10BLE/Vest årg. 2002, på Allerød st. På søn- og helligdage kører linje 335 slet ikke til Farum. Kun strækningen Hillerød-Allerød-Lynge betjenes, og halvdelen af turene kører kun mellem Allerød og Lynge.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2004.

De Blaa Omnibusser 1048 på Lyngby st.

De Blaa Omnibusser 1048 på Lyngby st.

De Blaa Omnibusser har nu fået sat navnetræk på sine lånevogne: Henover Arriva-logoet er klistret et stort hvidt felt med teksten "DE BLAA OMNIBUSSER A/S" i blåt. Bus 1048, Volvo B10BLE/Säffle årg. 1998, på Lyngby st. som linje 170.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2004.

De Blaa Omnibusser 1044 på Holte st.

De Blaa Omnibusser 1044 på Holte st.

Linje 193 er De Blaa Omnibussers "egen" gamle linje, som altså nu er tilbagerobret - dog kun for en seksårig periode. Med 17 kontraktbusser og kun 19 nyanskaffede busser kunne man godt forestille sig, at det bliver nødvendigt for "De Blaa" at supplere vognparken på den ene eller anden måde.

Foto: Thomas de Laine, 31. maj 2004.