Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 26. juli

Her vises alle billeder af busser taget 26. juli i forskellige år:

City-Trafik 53 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

City-Trafik 53 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Busselskabet City-Trafik blev dannet af HTs eksisterende private entreprenører i 1989, da trafikselskabet gik i gang med at gennemføre de udbud af busdriften, som var et pålæg i den nye HT-lov, vedtaget tidligere på året. City-Trafik lykkedes også med at vinde HT-kørsel i København, som man i både 1990 og 1992 fik nyleveret DAB serie 12-bybusser til. I marts 1992 skulle man således overtage linje 9 mellem Østerbro og Lufthavnen, og til indsættelse her anskaffedes 13 stk. DAB-Silkeborg 12-1200B, der nummereredes 48-60 (i "baglæns forlængelse" af nr. 61-67, leveret i 1990). Serie 12-busserne fik en ret lang levetid hos City-Trafik, hvor enkelte af dem i 2014 nåede at komme under det nye navn Keolis, der indførtes efter sammenlægningen med Nettbuss i Danmark. På det tidspunkt havde de oprindelige danske ejere af City-Trafik forlængst solgt busselskabet til Keolis' franske ejere. Selvom mange af serie 12'erne indgik i vognparken i en lang årrække, blev de dog ret hurtigt fortrængt fra deres oprindelige opgaver. Mindre end et år efter nyleveringen til linje 9, skiftede City-Trafik nemlig halvdelen af busserne på linjen ud med det nye vidunder: lavgulvsbusser! Især fra 1996 og frem havde serie 12'erne mest opgaver som reserve- og ekstravogne. De nåede også at optræde andre steder i landet, bl.a. en kort overgang hos City-Trafik i Roskilde. Bus 53, der siden 1996 hed bus 2053, blev i en alder af 18 år i 2010 flyttet til City-Trafik i Slagelse, hvor den benyttedes til fast ekstrakørsel i en årrække - til sidst som Keolis-bus. Den blev udrangeret som 25-årig i 2017 og tilgik derefter Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm med henblik på indvinding af reservedele til museets andre busser. Man har dog et standpunkt, til man tager et nyt, og fra 2025 er bus 53 blevet placeret i busudstillingshallen på museet. Den er blevet genoplakeret i HT-gul og forsynet med City-Trafiks grønne "guirlande" i tagkanten, grønne fælge osv. Som entreprenørbus fra "privatiseringens" tidlige år har den også fået den særlige udgave af HT-bomærket med teksten "Kontraktkørsel for HT" placeret langs den venstre side af H'et. Foto fra busudstillingshallen.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2025.

Birkerød Bus Compagni 43 mellem Jystrup og Skjoldenæsholm

Birkerød Bus Compagni 43 mellem Jystrup og Skjoldenæsholm

Birkerød Bus Compagni 43 er en Leyland-DAB 7-1-TL11/8 fra 1984, der siden sommeren 2012 har været museumsbus på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm. Det nordsjællandske busselskab fik i alt 19 Leyland-DAB og DAB-Silkeborg serie 7-bybusser mellem 1983 og 1989, hvoraf vogn 43 indgik i den første leverance på fem (bus 40-44), som adskilte sig fra deres efterfølgere ved at have Leyland Hydracyclic-gear (indikeret ved 8-tallet til sidst i typebetegnelsen). Det varede dog ikke så længe, før de blev ombygget med ZF-automatgear! I april 1994 måtte Birkerød Bus Compagni afgive kørslen til Linjebus, og vogn 43 - der var blandt ganske få tilbageværende busser i Birkerød Bus Compagnis egne farver - blev overflyttet til Fjord-bus, som buscompagniets ejer Finn Sørensen havde etableret i 1992. Bussen kørte videre i Fjord-bus-regi til 2011, og undervejs blev den renoveret og fik lavet en række ændringer. Ikke mindst blev Leyland-motoren udskiftet med en DAF-motor, ligesom bussen blev opmalet i HT-gul. Efter den blev overtaget af Sporvejsmuseet, er bussen blevet tilbageført til Birkerød-udseende, men den kørte videre med DAF-motoren de første mange år. Først i 2025 er motoren udskiftet med en Leyland TL11, som bussen jo var født med. Her arbejder den "nye" motor, mens Birkerød Bus Compagni 43 er på vej fra Jystrup til Skjoldenæsholm på museets veteranbusrute.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2025.

Vikingbus 4517 ved Lyngby st.

Vikingbus 4517 ved Lyngby st.

Vikingbus 4517, MAN Lion's City 12E årg. 2023, holder pause ved Lyngby st. under endestationsophold på linje 68.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2024.

Vikingbus 4525 ved Østerport st., København

Vikingbus 4525 ved Østerport st., København

Med kun halvanden måned på bagen brændte Vikingbus' første MAN Lion's City 12E med vognnummer 4525 i slutningen af november 2023. Men et halvt år senere leveredes en ny magen til med samme nummer. Bus 4525 nummer 2 afventer afgangstid som linje 27 ved Østerport st. en grå julidag i 2024.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2024.

Nobina 6406 ved Malmparken st.

Nobina 6406 ved Malmparken st.

Malmparken station på Frederikssundbanen åbnede i weekenden 28.-29. maj 1989, samtidig med at S-togene erstattede de lokomotivtrukne tog på strækningen Ballerup-Frederikssund. Flest busser har stationen altid haft i form af busbetjeningen på vejen Malmparken, som stationen er opkaldt efter, nemlig linjer som 7E og de sidste mange år 350S. Men der blev også indrettet en lille busterminal på sydsiden af stationen, som i midten af 2010'erne blev erstattet af den nuværende terminal. Det har været meget skiftende, hvilke linjer, der har haft endestation i terminalen, men det har især været forskellige former for myldretids- og ekspresbuslinjer - især hvis de har heddet 153 eller 153E! Nogle måneder i 2014-15 havde linjerne 142 og 145 desuden endestation ved Malmparken st. Da Region Hovedstaden indledte sit E-buseventur i marts 2016, fik Malmparken st. betjening med hele to af de nye linjer. Linje 40E passerer stationen ude på Malmparken, mens linje 55E har endestation i terminalen. Her er det en linje 40E mod Høje Taastrup, der netop er kørt under S-banebroen, som stationens perroner er placeret på ydersiderne af. Bussen er Nobina 6406, en Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro leveret til opstarten af linjen.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2021.

De Hvide Busser 8790 ved Helsingør st.

De Hvide Busser 8790 ved Helsingør st.

Sammen med de 29 Scania-busser Arriva omkring årsskiftet indsatte på linje 30 og 40 m.fl. i København, ankom der til Scania en 30. bus magen til. Den har siden forsommeren kørt som lånevogn hos en stribe Movia-entreprenører. I juli var den hos De Hvide Busser som nr. 8790 og ses her i Helsingør på linje 803.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2009.

Leyland-DAB serie II hos Tramms Turistfart, Tønder

Leyland-DAB serie II hos Tramms Turistfart, Tønder

Tramms Turistfart i Tønder har i juli 2009 anskaffet denne lækre Leyland-DAB serie II-rutebil fra Granly Bussamling. Bussen har en fortid hos vognmand Kjeld Holm på Bornholm.

Foto: Carl Tramm, 26. juli 2009.

DitoBus 611 på Slagelse st.

DitoBus 611 på Slagelse st.

DitoBus 611, Volvo B12M-60/Säffle årg. 2006, som rute 32 på Slagelse st.

Foto: Allan Ørving, 26. juli 2007.

Arriva 2933 på Slagelse st.

Arriva 2933 på Slagelse st.

Arriva 2933, Volvo B12M-60/Carrus årg. 2006, som rute 234 på Slagelse st. Bussen har senere fået nyt internnr., nemlig 5785.

Foto: Allan Ørving, 26. juli 2007.

DitoBus 282 på Slagelse st.

DitoBus 282 på Slagelse st.

DitoBus 282, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 2001, som rute 28 på Slagelse st.

Foto: Allan Ørving, 26. juli 2007.

Arriva 1716 på Hillerød st.

Arriva 1716 på Hillerød st.

Arriva 1716, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 702 på Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2007.

Odense Bybusser 57 ved Odense Banegård Center

Odense Bybusser 57 ved Odense Banegård Center

Odense Bybusser/FynBus vogn 57 som totalreklame for Spar Nord som linje 41 i Odense ved Odense Banegård Center.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 26. juli 2007.

Gislinge Turistfart 52 ved Høje Taastrup st.

Gislinge Turistfart 52 ved Høje Taastrup st.

DAF/Jonckheere-laventrébussen kører også i Danmark som rutebil, idet Gislinge Turistfart i 2005 modtog fire eksemplarer med dørarrangement 1-1-0 til brug for nyvunden kørsel for Vestsjællands Trafikselskab. Samme selskab overtog i april kørslen på Hurtigbussen, dvs. ruterne 555 og 666 mellem Høje Taastrup og Sjællands Odde hhv. Rørvig Havn. Gislinge Turistfart vogn 52 på Rørvig-ruten ved Høje Taastrup st.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2006.

Metrotog i svinget mellem Islands Brygge og Universitetet station

Metrotog i svinget mellem Islands Brygge og Universitetet station

Metroens højbane svinger kraftig lige nord for Universitetet station og lige inden, bane føres ned i tunellen ved Islands Brygge station. Et metrotog mod Vestamager på vej gennem kurven ses her fra Universitetet station, der ikke som navnet antyder ligger ved Universitetet men ved en større byggeplads. Blandt andet skal DR-Byen ligge her. Stationens rette navn er da også "Universitetet - DR-Byen". Passagerer til Københavns Universitet Amager skal dog benytte Islands Brygge station! Fejlen er endnu ikke rettet, selvom metroen har været i drift siden oktober 2002.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2004.

Metrotog på højbanen nord for Ørestad station

Metrotog på højbanen nord for Ørestad station

Der bygges på livet løs omkring metroens højbane på Amager i sommeren 2004. Bella Center station set fra Øretad station. Sundby metrostation anes svagt i baggrunden. Toget kører mod Vestamager.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2004.

De Blaa Omnibusser 4014 på Lyngby st.

De Blaa Omnibusser 4014 på Lyngby st.

De Blaa Omnibussers nye busser er begyndt at komme. På dagen, hvor billedet blev taget, var mindst nr. 4010-4014 leveret. Busserne får alligevel ikke numre i 8800-serien, som tidligere oplyst. De fleste af busserne bygges hos Säffle, men tre er bygget i Aabenraa. Her ses den helt nye bus 4014 indsat på linie 190 på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2004.

Arriva 1830 på Lyngby st.

Arriva 1830 på Lyngby st.

Arrivas Scania OmniLink-bus 1830 kører normalt som linie 4A hos Arriva i Ryvang, men i sommerregnen er denne bus og nogle af dens søskende i stedet trafik hos Arriva i Ballerup på linie 300S og 400S. I den anledning er de røde hjørner erstattet af lyseblå. Linie 300S på Lyngby st.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2004.

Den sidste tur med linie 231 fra Roskilde st.

Den sidste tur med linie 231 fra Roskilde st.

Den sidste afgang med linie 231 fra Roskilde st. lørdag d. 26. juli 2003. Dette var dog ikke den sidste bus på linien, idet den aller sidste afgang kørte knap to timer senere fra Kirke Hyllinge. Bussen er vogn 8417 fra Partner Bus - en DAB-Silkeborg serie 15-lavgulvsbus leveret i forbindelse med 4. udbuds kontraktbegyndelse 1. april 1994.

Foto: Thomas de Laine, 26. juli 2003.