Myldretid

Menu

Billeder ➜ Optagelsesdato ➜

Billeder taget 14. december

Her vises alle billeder af busser taget 14. december i forskellige år:

GoCollective 1013 på Slangerup rutebilstation

GoCollective 1013 på Slangerup rutebilstation

Da HT ved køreplansskiftet 21. oktober 1990 åbnede de første tre S-buslinjer, var linje 600S den ene. Linje 300S kørte på Ring 3, mens linje 400S lå på Ring 4 og Motorring 4. Linje 600S gik ad bl.a. den tidligere hovedvej A6 (primærrute 6) mellem Hillerød, Slangerup, Ølstykke, Jyllinge og Roskilde, og ligesom dens søskende nærmere København erstattede S-bussen nogle tidligere (ekspres)buslinjer på samme strækning. S-busserne fik hurtigt en god søgning, og man gjorde dengang meget ud af komforten og designet på S-buslinjerne, hvor materiellet indrettedes med færre og mere komfortable sæder med ekstra god benplads og deraf følgende reduceret kapacitet i busserne. Hertil kom bl.a. tonede ruder og gulvtæpper. Busserne fik blå og hvide "Matas-striber" i tagkanten, blå baggrund på destinationen og blå "produktfarve" på linjekort mv. Desuden var køreplanen ambitiøs med relativt mange afgange på faste minuttal, og der standsedes kun ved de vigtigste stoppesteder. Det var HT i Frederikssund, der oprindeligt kørte linje 600S, men ved privatiseringen af dette garageanlægs øvrige linjer 1. april 1992, lukkede garagen, og linje 600S flyttedes til Hillerød garage. 26. september 1993 blev linje 600S forlænget fra Roskilde via Tune og Greve til Hundige og erstattede derved en ældre buslinje på samme strækning, og i øvrigt udvidedes køreplanen betragteligt i de år, så man endte med 10-minuttersdrift i myldretiden. Den oprindeligt ikke så store linje 600S var dermed blevet lidt af en transportmaskine med over 20 busser. Linjen kom først i udbud i 2002, hvor Fjord-bus vandt kontrakten, og Fjord-bus genvandt kørslen i 2008. I løbet af denne kontraktperiode blev Fjord-bus til Umove, som tabte linjen til Arriva i 2016. Herefter fulgte otte år med Arriva og til sidst GoCollective på linjen, før Umove erobrede den tilbage fra december 2024. Alle årene siden 2002 har linjen været stationeret på samme anlæg i Slangerup, der blev åbnet af Fjord-bus i 1992, og som 2016-24 var udlejet til Arriva/GoCollective. Seneste ændring på linje 600S fandt sted 15. december 2024, hvor den forlængedes til Ishøj st., og Umoves nye batteribusser blev indsat. På den sidste dag med GoCollective på linjen, ses dette selskabs bus 1013, Scania K280UB/Lahti årg. 2016, på Slangerup rtb. som linje 600S mod Hundige via Roskilde. Til venstre holder søstervogn 1021, der skal til Hillerød. Netop på Slangerup rutebilstation har der i mange år været chaufførafløsning på linjen, og det kan tilføjes, at 600S i en vis forstand virkeliggør det aldrig færdigbyggede stykke af den sjællandske midtbane fra Slangerup til Hillerød. 15. december 2024 overtog Umoves BYD B13E-elbusser linje 600S, og samtidig forsvandt de blå hjørner, som siden 2002-04 har markeret S-busserne i stedet for Matas-striberne. Under kontrakterne i det nye udbud er der heller ikke længere komfortmæssig forskel på S-busser og almindelige busser, så S-busidentiteten er i det store hele visket ud. Bus 1013 er nu overført til Jylland, hvor GoCollective anvender den som reservetogbus. De fleste busser i serien har fået enten denne opgave eller en rolle som reservebusser i Midttrafiks 66. udbud.

Foto: Thomas de Laine, 14. december 2024.

DitoBus 4887 i Kirke Hyllinge

DitoBus 4887 i Kirke Hyllinge

DitoBus 4887, Golden Dragon Pivot E12 årg. 2022, som linje 219 i busterminalen i Kirke Hyllinge.

Foto: Sikandar Sahil, 14. december 2022.

Arriva 1472 på Hovedgaden i Glostrup

Arriva 1472 på Hovedgaden i Glostrup

Movialands sidste Volvo B10BLE, der ikke kun kører ekstrakørsel, er bus 1472 hos Arriva i Roskilde. Det er dog bestemt ikke en bus, man skal forvente at møde i ret meget af driftstiden, men derimod som hovedregel kun i myldretiderne på linje 202A eller 123. Og det varer højst, indtil Arriva i Roskilde lukker i april 2019, hvor kørslen er tabt. Bus 1472 blev i sin tid leveret til linje 400S, hvor den kørte indtil 2008. Her ses den som linje 123 på Hovedgaden i Glostrup.

Foto: Nikolaj Barfoed-Thaysen, 14. december 2018.

City-Trafik 2235 ved Slagelse st.

City-Trafik 2235 ved Slagelse st.

City-Trafik 2235 (ex. Arriva 1235), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, ved Slagelse st.

Foto: Thomas Weidekamp, 14. december 2012.

DitoBus 4681

DitoBus 4681

DitoBus 4681 (opr. Østtrafik 170), DAB 12-1200L årg. 1996, var i december 2012 stadig i trafik.

Foto: Thomas Weidekamp, 14. december 2012.

City-Trafik 2682 i Slagelse garage

City-Trafik 2682 i Slagelse garage

City-Trafik 2682, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2005, på City-Trafiks garageanlæg i Slagelse. Bussen blev i 2011 overtaget fra Arriva, hvor den havde internnummer 1682. Oprindeligt byggedes den til Connex som vogn 6373.

Foto: Thomas Weidekamp, 14. december 2012.

City-Trafik 2545 ved Farum st.

City-Trafik 2545 ved Farum st.

City-Trafik 2545, DAB 15-1200C mk. III årg. 1997, ved Farum st. i forbindelse med kørslen på linje 335. Årgang 1997 af serie 15 mk. III er i øvrigt ganske sjælden.

Foto: Thomas Weidekamp, 14. december 2009.

De Blaa Omnibusser 4043 ved Farum st.

De Blaa Omnibusser 4043 ved Farum st.

De Blaa Omnibusser 4043, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, ved Farum st.

Foto: Thomas Weidekamp, 14. december 2009.

De Blaa Omnibusser 4044 på Frederiksborgvej, Farum

De Blaa Omnibusser 4044 på Frederiksborgvej, Farum

De Blaa Omnibusser 4044, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 333 på Frederiksborgvej i Farum. De Blaa har kun kørt linjen siden oktober 2006, men den er allerede igen sendt i udbud. Det skyldes, at der er flyttet nogle linjer rundt mellem firmaets 2004- og 2006-kontrakter.

Foto: Thomas Weidekamp, 14. december 2009.

Fjord-bus 7460 ved Farum st.

Fjord-bus 7460 ved Farum st.

Fjord-bus 7460, Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2002, som linje 309E ved Farum st.

Foto: Thomas Weidekamp, 14. december 2009.

Arriva 1667 ved Femøren st., København

Arriva 1667 ved Femøren st., København

Arriva 1667 (opr. Connex 6331), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som linje 82N ved Femøren st. natten til 14. december 2009.

Foto: Nicholas Jensen, 14. december 2009.