Myldretid

Menu

Billeder

Nye billeder 6. september 2009

Disse 24 billeder blev tilføjet 6. september 2009:

Arriva 3 ved Udenrigsministeriet, København

Arriva 3 ved Udenrigsministeriet, København

Arriva her i eftersommeren indsat sin tredje havnebus, som er en nyleveret såkaldt dobbeltenderbåd fra Baltec Werft i Lübeck. Båden er indsat på linje 903, Nyhavn-Operaen, hvor Arriva samtidig har overtaget driften fra Netto-Bådene. Her ses båden, der hedder "Arriva 3" og ellers ikke er navngivet, under en prøvesejlads eller indøvning ved Udenrigsministeriet i begyndelsen af august.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2009.

Ritt Bjerregaard foran første CityCirkel-bus

Ritt Bjerregaard foran første CityCirkel-bus

Overborgmester Ritt Bjerregaard foran den første bus på CityCirkel-linjen. Linjen har fået nummeret 11, som har været brugt flere gange før - blandt andet i årene 1944-58 af en sporvognslinje, der kørte med blå/grønne linjeskilte, som det Ritt holder en lille udgave af.

Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2009.

Første bus på CityCirkel-linjen forlader Højbro Plads, København

Første bus på CityCirkel-linjen forlader Højbro Plads, København

Første bus på CityCirkel-linjen (linje 11) blev Arriva 1952, der bærer navnet Tove Ditlevsen. Den forlod indvielsesarrangementet på Højbro Plads med flere stående passagerer, og dermed var Københavns første batteribusser i almindelig drift.

Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2009.

Arriva 1954 på Højbro Plads, København

Arriva 1954 på Højbro Plads, København

Arriva 1954, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, på Højbro Plads ved indvielsen af CityCirkel-linjen. Bussen er navngivet "Christian 4." Denne serie busser er den foreløbig eneste i København, der lyser hvidt i destinationsskiltet.

Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2009.

Arriva 1952 på Højbro Plads, København

Arriva 1952 på Højbro Plads, København

Arriva 1952, Car. Ind. Urban 40 Elettrico årg. 2009, som linje 11 på sin første omgang forbi Højbro Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2009.

Arriva 1956 i Krystalgade, København

Arriva 1956 i Krystalgade, København

Arriva 1956 alias Emma Gad, Car. Ind. U40E595 årg. 2009, som CityCirkel-bus i Krystalgade ved Rundetårn. I Krystalgade var ensretningen kort forinden blevet vendt af hensyn til ruten for den nye CityCirkel-linje!

Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2009.

Lars Iversen HT 92 302 i Niels Hemmingsens Gade, København

Lars Iversen HT 92 302 i Niels Hemmingsens Gade, København

København har før haft "citybusser", nemlig 16. oktober-31. december 1981, hvor Københavns City Centerforening stod for en ringlinje, der med udgangspunkt på Israels Plads kørte ad en række af den gamle bys små gader. Også dengang var intervallet ca. 7 minutter, men ruten var væsentligt kortere. Her ses den ene af linjens tre små Steyr-busser i Niels Hemmingsens Gade.

Foto: Torben Liebst, ukendt dato.

Lars Iversen HT 92 302 på Israels Plads, København

Lars Iversen HT 92 302 på Israels Plads, København

Det var Københavns City Centerforening, der havde hyret Lars Iversen som entreprenør på citybuslinjen, der kørte i efteråret 1981. I forsøgsperioden stillede den østrigske fabrik Steyr de tre minibusser vederlagsfrit til rådighed for busselskabet. Alle tre busser var totalreklamer, og Steyr-minibussen HT 92 302 reklamerede således for Irma. Foto på Israels Plads.

Foto: Torben Liebst, ukendt dato.

To af citybusserne på Israels Plads, København

To af citybusserne på Israels Plads, København

De citybusser, der kørte i København i 1981, havde endestation på Israels Plads. Her ses to tredjedele af vognparken i Linnésgade ved pladsen, nemlig Irma-bussen og Magasin-bussen. Den tredje bus var reklame for Daells Varehus.

Foto: Torben Liebst, ukendt dato.

Arriva 1956 fra siden på Ryvang garage, København

Arriva 1956 fra siden på Ryvang garage, København

Arriva 1956, en helt ny Urban 40 Elettrico-batteribus, i Ryvang garage. Bussen er udsmykket med miljøsommerfugl, linjefrise i tagkanten og "CityCirkel"-reklamer mm. Tilsyneladende er den under "optankning" fra den grønne stander til højre i billedet.

Foto: Torben Liebst, 31. maj 2009.

Arriva 1956 i Ryvang garage, København

Arriva 1956 i Ryvang garage, København

Arriva 1956, en af de nye batteribusser til CityCirkel-linjen, i Ryvang garage, endnu inden driften var påbegyndt.

Foto: Torben Liebst, 31. maj 2009.

Holger Danske Bustrafik 119 på Måløvvej nær Ganløse

Holger Danske Bustrafik 119 på Måløvvej nær Ganløse

En ægte Leyland-DAB serie 7-rutebil med gammeldags halvautomatisk Wilson-gear og "brun stue" indvendigt hører naturligvis hjemme i Busbevarelsesgruppens samling! I 2009 er der da også kommet sådan én ind i foretagenet i form af en 7-1024L fra 1986. Bussen kørte oprindeligt på Samsø, men har 1994-2009 kørt hos Holger Danske Bustrafik, i hvis farver den stadig fremstår. Måløvvej mellem Knardrup og Ganløse.

Foto: Thomas de Laine, 22. august 2009.

HT 1585 ved Høje Taastrup st.

HT 1585 ved Høje Taastrup st.

Ex. HT 1585, endnu i Tallinn-farver, ved Høje Taastrup st. Bussen blev i maj 2009 hjemtaget fra Tallinn og indgår nu i Busbevarelsesgruppen Danmarks samling. Med tiden får den forhåbentlig sin gule farve igen, men det grønne/hvide TAK-design er da også meget pynteligt og harmonerer fint med linje 33H-beskiltningen, der også er i autentiske grønne farver. Bussen er en Scania N112CLB/DAB årg. 1984 og har kørt i København indtil 1996.

Foto: Thomas de Laine, 22. august 2009.

DSB 098 ved Måløv Kirke

DSB 098 ved Måløv Kirke

Busbevarelsesgruppen blev i 2008 ejer af en tidligere DSB-rutebil, nemlig bus 098, der er en Volvo B10M-60/DAB årg. 1987. I DSB-tiden slog den først sine folder i Østjylland og senere på Fyn. Foto ved Måløv Kirke i november 2008.

Foto: Thomas de Laine, 22. november 2008.

Bus Danmark 1585 på Smallegade, Frederiksberg

Bus Danmark 1585 på Smallegade, Frederiksberg

Bus Danmark 1585, Scania N112CLB/DAB årg. 1984, som linje 14 på Smallegade ved Frederiksberg Rådhus i januar 1996. Senere samme år udgik denne vogntype af vognparken, men bussen kørte videre 13 år endnu i den estiske hovedstad Tallinn.

Foto: Mick Bruce, ukendt dato.

Arriva 1449 hos Volvo i Taastrup

Arriva 1449 hos Volvo i Taastrup

Arriva 1449, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1982, hos Volvo i Taastrup kort efter udrangeringen fra linje 11 i sommeren 2000.

Foto: Mick Bruce, ukendt dato.

Solaris InterUrbino 12

Solaris InterUrbino 12

Den polske busfabrikant Solaris er nu også leveringsdygtig i den mere traditionelle rutebil i form af modellen InterUrbino. Her et Solaris-pressefoto af en InterUrbino 12.

Foto: Solaris (pressefoto), 15. juli 2009.

Arriva 1693 på Klampenborg st.

Arriva 1693 på Klampenborg st.

Arriva 1693, Scania OmniLink årg. 2002, som linje 85N på Klampenborg st. natten til 6. september 2009.

Foto: Sikandar Sahil, 6. september 2009.

Arriva 5706 på Nykøbing F st.

Arriva 5706 på Nykøbing F st.

Arriva 5706, Volvo B6LE/Vest årg. 1997, som bybuslinje 7/3 ved Nykøbing F rutebilstation.

Foto: Ronni Bjørn Svensson, 22. juni 2009.

Arriva 5728 ved Næstved st.

Arriva 5728 ved Næstved st.

Arriva 5728 (opr. Combus 2764), Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 2001, som rute 75 ved Næstved st.

Foto: Ronni Bjørn Svensson, 23. februar 2009.

Arriva 9061 på Sjællandsringen, Tjæreby

Arriva 9061 på Sjællandsringen, Tjæreby

Arriva 9061, Volvo B10M-60/DAB årg. 1986, bagfra hos Sjællandsringen ved Tjæreby. Bussen er nyleveret til DSB som vogn 061 og er fulgt med via Combus til Arriva.

Foto: Philip Sabinsky, 7. juni 2009.

Arriva 8641 på Sjællandsringen, Tjæreby

Arriva 8641 på Sjællandsringen, Tjæreby

En af Arrivas busser på Sjællandsringen ved Tjæreby: Bus 8641, Volvo B10M-60/DAB årg. 1993, oprindeligt DSB nr. 372. Bussen har kørt i Århus-området næsten hele sit liv - de sidste år som skolebus hos Connex, hvorfra den kom ind i Arriva.

Foto: Philip Sabinsky, 7. juni 2009.

Arriva 5513 ved Odense st.

Arriva 5513 ved Odense st.

Arriva 5513 (ex. Veolia 3164), Volvo B12M-60/Carrus årg. 2007, som linje 800 på Odense st.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 18. marts 2009.

DitoBus 4292 ved Næstved st.

DitoBus 4292 ved Næstved st.

Busterminalen ved Næstved station var i februar 2009 under ombygning. Her ses DitoBus 4292, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 2001, midt i byggerodet.

Foto: Ronni Bjørn Svensson, 23. februar 2009.