Billeder ➜
Nye billeder 18. januar 2006
Disse 9 billeder blev tilføjet 18. januar 2006:
A.P. Hansen, Roskilde, vogn 14 ved Roskilde st.

A.P. Hansen, Roskilde Turisttrafik, var blandt de entreprenører, der drejede nøglen om i april 1990 i forbindelse med HTs 2. udbud. Roskilde Turisttrafik havde dog faktisk genvundet sin kørsel, men interne uenigheder om, hvorvidt man skulle fortsætte, endte med, at kontrakten blev overdraget til City-Trafik, der således stod for kørslen frem til 1994. Bus 14, Leyland-DAB 7-1200L fra december 1984, blev selskabets sidste bus i de gamle røde og hvide farver. I april 1990 blev bussen til City-Trafiks vogn 14, og i 1993 blev den solgt til DAB. Herfra er den senere kommet til Skjern Rute & Turist og senere igen til Malling Turistbusser. Bussen har dørarrangement 1-1-0 og ses her på vej ud af den gamle busterminal ved Roskilde station kort før overgangen til City-Trafik.
Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.
A.P. Hansen vogn 5 på Østrup Trafikplads

A.P. Hansens linjer 146 mellem Roskilde og Ballerup og 147 mellem Jyllinge og Høje Taastrup mødtes på Østrup Trafikplads, hvor der var omstigning. Sådan er det faktisk stadig, men nu hedder linjerne bare 216 og 217. A.P. Hansens vogn 5 ses på Østrup Trafikplads juleaftensdag 1989. Bussen fulgte med over i City-Trafik, hvor den kørte med nr. 5. I 1994 solgtes den til DAB og blev ombygget med ekstra bagdør som S-bus til Unibus, der gav den nr. 82.
Foto: Dennis Holm Petersen, 24. december 1989.
A.P. Hansen vogn 1 på Østrup Trafikplads

A.P. Hansens vogn 1 var en DAB-Silkeborg 7-1200B med DAF-motor fra december 1988. Bussen overgik i 1990 til City-Trafik som nr. 1 og blev i 1994 solgt til DAB og ombygget til S-bus til Unibus. Hos Unibus blev den til vogn 84, fra 1996 nr. 7084, og i 1999 overgik bussen til Arriva, hvor den beholdt nr. 7084. Bussen ses her på Østrup Trafikplads kort før City-Trafiks overtagelse.
Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.
City-Trafik vogn 7 på Roskilde st.

A.P. Hansens vogn 7 leveredes i december 1989 sammen med den tilsvarende vogn 3 som selskabets to sidste nye busser. Busserne anskaffedes til erstatning for Leyland-DAB serie 3-busser, og begge vogne overgik i april 1990 med firmaets kørsel til City-Trafik i Roskilde, hvor de beholdt deres numre. Eftersom bussen på billedet har fået de ovale gule HT-bomærker, er billedet formentlig taget efter City-Trafiks overtagelse. Bussen holder pause i den gamle busterminal ved Roskilde st. I 1994 blev bussen solgt til DAB, og den blev ombygget til S-bus med ekstra bagdør mv. til Unibus, hvor den fik internnr. 86. Søstervognen gik i øvrigt samme vej og blev til Unibus nr. 85.
Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.
A.P. Hansen vogn 3 på Østrup Trafikplads

Vogn 3 var den ene af de to sidste busser, A.P. Hansen, Roskilde Turisttrafik, fik leveret i december 1989. Her ses bussen senere på leveringsmåneden i trafik på linje 146 på Østrup Trafikplads. De særlige linjenummerruller, der kunne vise to linjenumre ad gangen, var i øvrigt en særlig A.P. Hansen-specialitet. Før HT-tiden kunne man endda opleve hele tre linjenumre ad gangen i form af linje 146/147/202. Også syd for Roskilde, på linje 213 og 214, kunne fænomenet ses.
Foto: Dennis Holm Petersen, 24. december 1989.
Roskilde Omnibusselskab 4 ved Roskilde st.

Roskilde Omnibusselskabs vogn 4 var en Volvo B10M/Aabenraa fra oktober 1986. Bussen overgik i 1990 til DSV i København som vogn 34, og kom herfra ind i Linjebus i 1992, hvor den fik internnr. 8654, fra 1994 nr. 6654. Ved køreplansskiftet i maj 1998, hvor Linjebus tabte størstedelen af sin HT-kørsel, blev bussen udrangeret. I 1999 blev den eksporteret til Polen.
Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.
Kurt W. Knudsen 6 på Roskilde st.

Kurt W. Knudsens vogn 6 var en Leyland-DAB 7-1200B fra 1984. Vognmand knudsen kørte linje 211 mellem Roskilde, Tune og Greve. Ved HTs 2. udbud i 1990 tabte vognmanden kørslen til Linjebus, og på billedet ses bussen på Roskilde st. på Knudsens sidste driftsdag. Linjebus overtog også hele vognparken, og bus nr. 6 blev derved til Linjebus nr. 8551, senere 6551. I 1996 udrangeredes bussen og kom i trafik hos SMT Bus i Struer. Herfra kom den i 1999 til Wulff Bus i forbindelse med SMTs konkurs, og senere samme år eksporteredes den til Polen.
Foto: Dennis Holm Petersen, 31. marts 1990.
Kurt W. Knudsen 7 på Roskilde st.

Kurt W. Knudsens vogn 7 var søsterbus til nr. 6, og den kom hos Linjebus til at hedde 8552 og fra 1994 6552. Også den kom i 1996 til SMT Bus og herfra i 1999 via Wulff Bus til Polen. Bussen er en Leyland-DAB 7-1200B årgang 1984, og den ses her på Roskilde st.
Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.
Kurt W. Knudsen 5 på Roskilde st.

Knudsens vogn 5 var en Leyland-DAB 6-1-TL11/3 fra december 1982. Bussen fulgte med vognmandens kørsel over i Linjebus, hvor den fik nr. 8549. Den forblev i trafik til 1995 - det sidste år som vogn 6549 - hvor den solgtes til Bushistorisk Selskab. Der blev investeret en del i istandsættelsen af denne bus, men i 2003 opgav foreningen alligevel bussen, der efterfølgende blev ophugget. Her ses den i 1989 på Roskilde st.
Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.