Myldretid

Menu

Billeder

Der er 5.965 billeder på Myldretid. Find billeder ud fra tags eller linjenummer, eller prøv lykken for at se tilfældige billeder.

Søg i Billeder efter:

Ex. Bus Danmark 1054 som MPK Lublin 2271 i Lublin, Polen

Ex. Bus Danmark 1054 som MPK Lublin 2271 i Lublin, Polen

Som noget dengang usædvanligt fik Bus Danmark i sommeren 1998 leveret til 30 Mercedes-Benz O405N-lavgulvsbusser til kørsel for HT, nemlig på de nyvundne linjer i Roskilde-området, som ikke skulle have gasbusser. De 30 busser, nr. 1051-1080, blev kun brugt én kontraktperiode, og i maj 2004 gik busserne ud af drift. Kort efter afleveredes de tilbage til sælgeren, EvoBus. Herfra blev ti af busserne i 2005 solgt til bybusselskabet MPK Lublin i Lublin i Polen, hvor de fik numrene 2268-2277. Her ses MPK Lublin 2271, alias Bus Danmark 1054, i trafik i Lublin i september 2012. Bussen forblev i drift i Lublin til 2017.

Foto: Thomas de Laine, 19. september 2012.

Ex. Bus Danmark 1059 som MPK Lublin 2274 i Lublin, Polen

Ex. Bus Danmark 1059 som MPK Lublin 2274 i Lublin, Polen

Efter seks år hos Bus Danmark og Arriva i Roskilde, hvor bussen bl.a. har været brugt på linjer som 123 og 216/217, blev bus 1059 i 2004 afleveret tilbage til EvoBus. Herfra kom den året efter til bybusselskabet MPK Lublin i Polen, hvor den kørte ti år som bus 2274. I september 2012 fremstod den sådan her.

Foto: Thomas de Laine, 19. september 2012.

Ex. De Hvide Busser 8748 som MPK Lublin 2283 i Lublin, Polen

Ex. De Hvide Busser 8748 som MPK Lublin 2283 i Lublin, Polen

De Hvide Busser i Hørsholm fik i 1999 leveret seks Mercedes-Benz O405N-busser til kørslen på linjerne 375, 377 og 388. I efteråret 2006 skiftede man dem ud med nye VDL-busser, og de fandt vej til deres søskende fra Roskilde, nemlig på bybusserne i Lublin i Polen. De Hvide Busser vogn 8748 blev til vogn 2283 i Lublin, og den var i drift helt til 2020. Her ses den i Lublin, stadig HT-gul.

Foto: Thomas de Laine, 19. september 2012.

City-Trafik 2821 på Ørestads Boulevard, København

City-Trafik 2821 på Ørestads Boulevard, København

Den engelske karosserifabrik East Lancashire Coachbuilders, der som regel blot kaldes East Lancs, byggede busser fra 1934 til 2010. Fabrikkens modeller var velkendte i hjemlandet, men har med en notabel undtagelse ikke kørt i Danmark. Men i 1999 lykkedes det - i andet forsøg - for HT at indgå en kontrakt om kørsel med Københavns første dobbeltdækkere i almindelig rute, og inden disse var kommet på gaden, fik man lavet en kontrakt mere. City-Trafik skulle køre linje 250S med dobbeltdækkere, og det samme skulle Arriva på linje 10 (som dengang havde en helt anden ruteføring og betydning). Der blev nu skelet til udlandet, og begge busselskaber valgte samme bustype: Et særligt tilpasset Volvo B7L-chassis, der fik en ekstra bagaksel og fik påbygget en ny og forlænget udgave af East Lancs' "Vyking"-dobbeltdækkerkarosseri. Engelske dobbeltdækkere er nemlig normalt kortere end de af HT krævede 12 meter. Den "nye" karosserimodel kaldtes Nordic, og der blev bygget 36 eksemplarer til København i 2000 og 2001. Herudover blev der bygget ti eksemplarer til Glasgow og 19 til så fjernt et sted som Sri Lanka! Busserne kom i drift i København med betydelig forsinkelse, og der var mange problemer med dem. East Lancs var heller ikke vant til at honorere HTs forskellige detailkrav, men derudover var der efter sigende en af City-Trafiks busser, der som leveret knælede til den forkerte side! Arrivas busser fik kun én kontraktperiode i København og blev udrangeret i oktober 2007. City-Trafiks kørte derimod fem år længere, men fra oktober 2012 var det slut med Movia-gule dobbeltdækkere. En pæn del af busserne - også af de srilankanske - fik et efterliv som open top-sightseeingbusser i København, Helsinki, Tallinn, flere polske byer, Sydney og Washington, D.C. Det blev også City-Trafik 2821's skæbne, men inden det kom så vidt, ses den her på Ørestads Boulevard i begyndelsen af april 2012, hvor linje 250S netop var blevet forlænget til Bella Center st., og Movias 9. udbud havde beseglet skæbnen for linjens dobbeltdækkere.

Foto: Thomas de Laine, 3. april 2012.

Frederiksberg Sporveje 50 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Frederiksberg Sporveje 50 på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm

Der var engang, hvor man kunne køre med dobbeltdækkersporvogne i København. Flere eksempler på disse er bevaret på Sporvejsmuseet Skjoldenæsholm, og Frederiksberg Sporveje nr. 50 er det ene. Vognen blev bygget i 1915 af N. Larsens vognfabrik og er en ret traditionel kort, toakslet motorvogn. Øverste etage er delvist åben, så på museets strækning gennem skoven kan man sidde kun under dække af trækronerne - og så trolleystangen! Vognen blev overtaget af Københavns Sporveje fire år efter leveringen, hvor Frederiksberg forpagtede sin sporvognskørsel til den omgivende hovedstadskommune. Ved den lejlighed blev vognen til KS nr. 419, og den forblev i trafik til 1933. Her har den netop krydset med KS 100 ved stoppestedet "Skovkanten" på museet.

Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2024.

Vikingbus 4540 på linje 128 på Skovvej, Ishøj Strand

Vikingbus 4540 på linje 128 på Skovvej, Ishøj Strand

Straks, da Kunstmuseet Arken åbnede ved Ishøj Strandpark 15. marts 1996, blev der etableret busforbindelse til museet. Det blev en ny linje, som fik nummeret 128, og den kørte fra Ishøj station ud til museet nær enden af Skovvej, cirka to kilometer fra stationen. Linjen opstod således uden for de normale HT-køreplansskift, som dengang lå ultimo maj og ultimo september, og i første omgang blev linjen kørt af Unibus' garage på Avedøre Holme, selvom den enlige bus lå lidt afsides i forhold til Unibus' øvrige HT-kørsel. Efter 2½ måned, fra 2. juni 1996, overtog Bus Danmark i Køge kørslen, som siden har været vognløbsmæssigt koblet sammen med linje 127 mellem Ishøj og Taastrup. Dermed har linjerne også været samme tur gennem operatør- og navneskift, og der har således efter 1996 nået at stå Arriva, Connex, Arriva igen, Lokalbus og til sidst Vikingbus på linje 128's busser. Også Linjebus' garage på Blushøjvej i København har optrådt på linjen, men kun med ekstrakørsel. Ved køreplansskiftet 30. juni 2024 blev der gennemført nogle busomlægninger i Ishøj-området, og ved denne lejlighed blev linje 127 gjort mere direkte og samtidig forlænget ud til Arken. Det blev enden på linje 128, og få dage før nedlæggelsen er Vikingbus 4540, MAN Lion's City 12E årg. 2024, netop vendt 180 grader i den lille rundkørsel for enden af Skovvej for at returnere mod Ishøj station.

Foto: Thomas de Laine, 25. juni 2024.

Nobina 6027 som metrobus ved Østerport st., København

Nobina 6027 som metrobus ved Østerport st., København

Nobina 6027, Volvo B12BLE-62/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2008, som metrobus på linje M3 på Oslo Plads ved Østerport st. Det er ikke så tit, der indsættes metrobusser på linje M3, altså selve Metrocityringen, hvor der normalt enten opretholdes metrodrift i den ene køreretning eller blot henvises til alternativ transport.

Foto: Sikandar Sahil, 3. november 2020.

Keolis 8465 som metrobus ved Vestamager st., København

Keolis 8465 som metrobus ved Vestamager st., København

Keolis 8465 (ex. Nettbuss 8465), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som metrobus på linje M1 ved Vestamager st., der anes i baggrunden.

Foto: Sikandar Sahil, 2. september 2014.

Nobina 6015 som metrobus på Kgs. Nytorv, København

Nobina 6015 som metrobus på Kgs. Nytorv, København

Nobina 6015, Volvo B12BLE-62/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2008, som metrobus på linje M4 på Kgs. Nytorv.

Foto: Sikandar Sahil, 17. november 2020.

Arriva 1790 og Keolis 8467 som metrobusser ved Vestamager st., København

Arriva 1790 og Keolis 8467 som metrobusser ved Vestamager st., København

Arriva 1790, Scania OmniLink årg. 2003, og Keolis 8467 (ex. Nettbuss 8467), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som metrobusser på linje M1 ved Vestamager st. Denne del af Ørestad er blevet væsentligt mere udbygget siden billedet blev taget i det tidlige efterår 2014.

Foto: Sikandar Sahil, 3. september 2014.

Arriva 1185 som metrobus på Øresundsvej, København

Arriva 1185 som metrobus på Øresundsvej, København

Arriva 1185, Scania OmniLink årg. 2012, som metrobus på linje M2 på Øresundsvej ved Sundparken.

Foto: Sikandar Sahil, 19. juli 2016.

Nobina 6015 som metrobus i Århusgade, København

Nobina 6015 som metrobus i Århusgade, København

Nobina 6015, Volvo B12BLE-62/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2008, som metrobus på linje M4 i Århusgade under jernbanebroen.

Foto: Sikandar Sahil, 18. november 2020.

Keolis 8486 som metrobus ved Vestamager st., København

Keolis 8486 som metrobus ved Vestamager st., København

Keolis 8486 (ex. Nettbuss 8486), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som metrobus på linje M1 på Asger Jorns Allé ved Vestamager st.

Foto: Sikandar Sahil, 2. september 2014.

Arriva 1051 på Langebro, København

Arriva 1051 på Langebro, København

Arriva 1051, Volvo B7RLE-60/Säffle (Volvo 8500LE) årg. 2009, som linje 68 på Langebro i København.

Foto: Thomas de Laine, 8. oktober 2023.

Vikingbus 818 som Fleet-bus i Carsten Niebuhrs Gade, København

Vikingbus 818 som Fleet-bus i Carsten Niebuhrs Gade, København

En af Vikingbus' 13 Fleet-brandede busser i Carsten Niebuhrs Gade i København, på vej ind til den nye fjernbusterminal ved Dybbølsbro. Bussen er vogn 818, en Irizar i6 fra 2015, og den skal køre søndagens afgang kl. 16.45 mod Aarhus via Odense og Middelfart.

Foto: Thomas de Laine, 9. juni 2024.

Centrum Turist VK 90 046 i garagen, Tilst

Centrum Turist VK 90 046 i garagen, Tilst

Blandt de Volvo B10M-ledbusser med Van Hool Alizée-karosserier, Gråhundbus indsatte på Bornholmerbussen, var denne fra 1991, som hos Gråhundbus var vogn 95. Efter udrangering fra Gråhundbus' fjernbuskørsel kom bussen til en anden fjernbusoperatør, nemlig Centrum Turist i Østjylland, som brugte den under Billigbus.dk-konceptet. Her står den parkeret på Centrum Turists garageanlæg i Tilst.

Foto: Thomas de Laine, 21. april 2012.

Ex. Gråhundbus 91 på Sjælsmark Kaserne

Ex. Gråhundbus 91 på Sjælsmark Kaserne

En Volvo B10M fra 1984 med Van Hool Alizée-karosseri på Sjælsmark Kaserne i foråret 2010. Bussen kørte oprindeligt på Færøerne, hvor den dog blev totalskadet som forholdsvis ny. Da det kom til stykket, blev bussen alligevel genopbygget og solgt til Gråhundbus i Ballerup, hvor den blev til vogn 91. Her sluttede den karrieren som Edelskov-bus frem til udrangeringen i 2010.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2010.

Busforsyningens "Smeden" i Kvægtorvsgade, København

Busforsyningens "Smeden" i Kvægtorvsgade, København

Denne Volvo B12 med Van Hool Altano-karosseri blev i 1993 nyleveret til Schmidts Turisttrafik i Glostrup. På sine gamle dage ombyggedes den til transportopgaver for bands mv. og anvendt fra 2008 til 2014 af firmaet Busforsyningen. Her ses den, navngivet "Smeden", i brug hos Busforsyningen i Kvægtorvsgade på Vesterbro i København.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2009.

Tide Bus 6005 i Østerågade, Aalborg

Tide Bus 6005 i Østerågade, Aalborg

Tide Bus 6005, Van Hool A13 årg. 2022, som linje 1 i Østerågade.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2022.

Tide Bus 6044 på John F. Kennedys Plads, Aalborg

Tide Bus 6044 på John F. Kennedys Plads, Aalborg

Tide Bus 6044, Van Hool A13 årg. 2022, som linje 12 på John F. Kennedys Plads i Aalborg. Der køres med flag, da det er første dag med Tide Bus og nye elbusser på Aalborgs bybusser.

Foto: Thomas de Laine, 7. august 2022.

DitoBus 4808 på Kristiansholmsvej nær Skafterup

DitoBus 4808 på Kristiansholmsvej nær Skafterup

Blandt de sidste højgulvsbastioner i Movialand er i foråret 2024 linje 615 mellem Sorø, Fuglebjerg og Bisserup. DitoBus 4808 (ex. Thykjær 3544), Volvo B12M-62/Carrus (Volvo 8700) årg. 2005, i den lille bussløjfe på Kristiansholmsvej sydøst for Skafterup.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 17. maj 2024.

Arriva 1173 som sidste dieselbus på linje 150S ved Nørreport st., København

Arriva 1173 som sidste dieselbus på linje 150S ved Nørreport st., København

Sidste afgang med Arriva- og dieselbus på linje 150S sent om aftenen lørdag 23. marts 2024. Turen blev gjort af Arriva 1173, Scania OmniLink årg. 2012, som i løbet af sine tolv års daglige slid på linjen fik præsteret omkring 1,1 mio. km.

Foto: Sikandar Sahil, 23. marts 2024.

Umove 7901 som første elektriske linje 150S ved Nørreport st., København

Umove 7901 som første elektriske linje 150S ved Nørreport st., København

Første elektriske afgang på linje 150S blev kørt af Umove 7901, Yutong E15 årg. 2024, med afgang fra Nørreport st. i København kl. 0.15 natten til 24. marts 2024. Her ses bussen opsamle passagerer, inden den første tur nord på.

Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.

Umove 7917 ved Kokkedal st.

Umove 7917 ved Kokkedal st.

Umove 7917, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S ved Kokkedal st. Firkantet sagt er Yutong E15-elbusserne den fjerde generation af busser på linje 150S, siden linjen blev oprettet i 1998: Indtil 2003 var grundstammen i vognparken Volvo B10L-ledbusser, 2003-2012 var det 13,7 meter lange Scania OmniLink, og tredje generation fra 2012 til 2024 var 14,6 meter lange, noget nyere Scania OmniLink.

Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.

Umove 7905 på Bøge Allé, Hørsholm

Umove 7905 på Bøge Allé, Hørsholm

Umove 7905, Yutong E15 årg. 2024, som linje 150S på Bøge Allé i Forskerparken ved Hørsholm.

Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2024.