Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv2011

Ny rutebilmodel fra Scania

Af Thomas de Laine

Scania OmniExpress 3.20 i Herning
Scanias nye OmniExpress 3.20-model på Transport 2011 i Herning. Den fremviste udgave var en 13,7 m-rutebil med 55 siddepladser (heraf 2 på klapsæder), midterdør, midterperron og bagagerum under gulvet. Den har en 9,3 l-motor, der leverer 320 HK og efterlever EEV-emissionsnormen, og er forsynet med 6-trins ZF-automatgear. Foto: Lars Budtz.

På Transport 2011 i Herning har Scania præsenteret en ny model i Omni-serien kaldet OmniExpress 3.20. Det er så at sige en lavere version af den eksisterende turistbus OmniExpress 3.40 og 3.60. Bussen er en højgulvsbus udviklet til kollektiv trafik, og den lukker hullet efter OmniLine, som gik ud af produktion for et års tid siden.

De fleste steder er rutebiler i dag laventré- eller lavgulvsbusser og typisk varianter af samme modeller, som udvikles til og leveres som bybusser. Fra Scania vil det f.eks. sige en OmniLink-laventrébus bygget med enkeltdøre, og man ser også busser som Volvo B7RLE, Irisbus Crossway LE og sågar Solaris Urbino LE-busser brugt som rutebiler i Danmark. En væsentlig del af forklaringen er, at de fleste af trafikselskaberne efterhånden stiller krav om lav ind- og udstigning, også på landruterne. Men derudover er det som busselskab nok værd at overveje mulighederne - eller mangel på samme - for at genplacere en højgulvsrutebil efter kontraktudløb. For mon ikke de få trafikselskaber, der stadig accepterer højgulvsbusser, med tiden går samme vej som de andre? Hvis handicapegnede busser da ikke slet og ret bliver et politisk pålæg?

Det er således ikke mærkeligt, at det er laventrébusserne, der har indtaget rutebilmarkedet. I de senere år har Scania således udfaset OmniLine-rutebilen, mens Volvo har indstillet produktionen af B12M-chassiset. Begge modeller var højgulvsbusser, som ikke blev solgt i særlig mange eksemplarer længere.

Men den nye OmniExpress 3.20 er altså en højgulvsbus med gulvhøjden 860 mm, og den er først og fremmest udviklet til kollektiv trafik. Den blev præsenteret på Transport 2011 i Herning og opfylder trafikselskabernes krav til højgulvsbusser, oplyser Scania. Bussen kan have op til 55 siddepladser (13,7 meter), og den præsenterede version havde dørarrangement 1-1-0. Reelt sigter bussen vist også på brug som halvturistbus. På rutekørselsområdet er X-Bus-kørsel måske noget af det mest oplagte, den kan anvendes til.

OmniExpress adskiller sig forholdvis klart fra de tidligere Omni-seriebusser til rutekørsel, altså OmniCity, OmniLink og OmniLine. Den nu lukkede busfabrik i Silkeborg, som Scania ejede fra 1994 til 2002, spillede en væsentlig rolle i udviklingen af disse bustyper med de "smilende" fronter, men det er efterhånden et gammelt design (OmniCity blev lanceret som den første i september 1996). Et mere kasserolleformet "smil" er siden introduceret af Scania, og det findes f.eks. på den nye OmniExpress 3.20. Den præsenterede bus er udviklet i samarbejde med karrosserifabrikken Lahden Autokori Oy i Lahti i Finland og har naturligvis en vis lighed med OmniExpress-turistbusmodellen, der har været på markedet i flere år.

OmniExpress 3.20 bygges i 12 forskellige længder mellem 11 og 14,9 meter og i både 2- og 3-akslet udgave. Den fås med 9 eller 13 liters EEV- eller Euro 5-motor på mellem 230 og 440 HK, og den kan også leveres i biodiesel- eller ethanoludgave. Bussen fås med enten ZF- eller Scania Opticruise-gear.

Kilde: Pressemeddelelse fra Scania 06.04.11