⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 2004 ➜
HURs 16. udbud igang
Af Thomas de Laine
Efteråret 2004 gennemføres HURs 16. udbudsrunde. Runden er et genudbud af en del af kørslen fra 7. udbud i 1998, og al kørslen finder sted i det centrale København og på Amager.Efter endt prækvalifikationsfase usendtes udbudsmaterialet i august, og tilbudsfristen var 21. september 2004. HURs Trafikudvalg forventes at at træffe beslutning om resultatet på et møde 14. december.
Kontraktbegyndelse vil være 29. maj 2005, og kontrakten bliver som udgangspunkt 6-årig med udløb efterår/vinter 2011. Der er som i 15. udbud obligatorisk kontraktforlængelse i 2 år, hvis entreprenøren leverer den aftalte kvalitet, og der gælder de sædvanlige regler for kontraktforlængelse i øvrigt.
Udbuddet omfatter i alt ca. 282.000 årlige vogntimer og 68 busser fordelt på 4 enheder som følger:
- Linie 10 og 83N med 13 busser og ca. 58.800 vogntimer/år
- Linie 18 med 18 busser og ca. 70.100 vogntimer/år
- Linie 26 og 85N med 12 busser og ca. 61.500 vogntimer/år
- Linie 30, 32, 33, 36, 75E og 82N med 25 busser og ca. 92.000 vogntimer/år
Enhed 1 og 3 køres i dag af Arriva Danmark, mens enhed 2 og 4 køres af Connex Danmark. I enhed 4 køres linie 75E og 82N dog af Arriva. Alle linierne med undtagelse af linie 75E køres i dag med flaskegasbusser.
Der er mulighed for at byde med busser, der anvender alternative drivmidler, f.eks. flaskegasbusser. Alle busserne skal være 12 m-busser, og der kan bydes med både nye og brugte busser.
Gasbussernes skæbne
Et interessant spørgsmål i forbindelse med dette udbud er, om det vil være muligt for enteprenørerne at få nye kontrakter med flaskegasbusserne.
Flaskegasbusserne indsattes i 1997-99 i HTs 6.-8. udbud, og der var i alt ca. 260 gasbusser i drift, da der var flest. Det var en periode, hvor bustimepriserne var i bund og der i det hele taget var flere penge at bruge på f.eks. kvalitets- og miljøforbedringer. Dengang valgte man at bede om alternative tilbud med flaskegasbusser på en række linier i byområder, og man var villig til at betale 6 pct. ekstra for kørsel med flaskegasbusser. Den gode økonomi er siden forsvundet, og gasbusserne har vist sig en del dyrere i drift end almindelige dieselbusser, der tilmed er blevet endnu renere.
I 13. og 14. udbud i 2003-04 var de første gasbuskontrakter i genudbud. Connex fik ca. 50 gasbusser på en ny kontrakt 2003-09 i 13. udbud, mens alle gasbusser i 14. udbud - der kørte på bybusserne i Roskilde - forsvandt. Disse holder endnu uvirksomme og ikke med gode udsigter for fremtidig anvendelse. En mulighed er eksport, hvis køberne kan få EU-tilskud el.lign. til dem. Markedet for disse busser er dog så godt som ikke-eksisterende.
Det er generelt ikke entreprenøren, der hænger på disse busser, men nogle leasingselskaber. De i maj 2004 udrangerede gasbusser fra Roskilde henstår således nu hos leasingselskabet.
De resterende gasbusser, med undtagelse af et antal af Arrivas, der er flyttet til linie 29 i 10. udbud, er udbud i 16. og 17. udbud med virkning fra 2005.
Kilde: Udbudsbetingelser for 16. udbud af almindelig rutekørsel, HUR, Trafikdivisionen, august 2004