⛐
Denne side har et kendt layoutproblem, som venter på at blive løst. Myldretid beklager fejlen.
Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜ 1999 ➜
Sydbus' udbud afgjort
Af Thomas de Laine
Sydbus' udbudsrunde er nu afgjort. Det skal måske lige bemærkes, at første runde strengt taget fandt sted i 1994, hvor der uden udbud blev indgået kontraktforlængelser med alle entreprenører undtagen Combus (dengang DSB-Busser), der ønskede sine ruter udbudt, og ved licitationen vandt dem selv. Den nyligt afgjorte udbudsrunde er således Sydbus' andet udbud. Udbuddet omfattede 123 busser og ca. 222.482 køreplantimer. Der kom 291 tilbud fra 27 bydere.De store vindere i denne omgang blev Bent Thykjær og Wulff Bus A/S. Begge selskaber vandt lidt over 20 busser, og begge er i øvrigt helt nye i området (Sønderjyllands Amt). Derimod mistede 17 lokale busselskaber al kørsel for Sydbus.
De 17 selskaber var Ruth Tramm, Fischer-Tønder, Bundesens Buslinier, Ottesens Rutetrafik, Frederik Andersen, Løjt Busser, Becks Busser, Hjordkjær Buslinier, Grænselandets Bilrute, Haderslev Bybusser, Jepsens Busser, Klemensøs Eftflg., Viggos Biler, Sehstedt Turistfart, Clausens Busser, Hejlsminde Biler og Johns Rutebiler. Visse af disse selskaber havde valgt slet ikke at afgive tilbud.
Udover de store vindere har en række andre selskaber dog også (gen)vundet kørsel. Således bliver Ribe Rutebiler og Sdr. Bjert Rute- og Turistkørsel Sydbus-entreprenører, mens Rutebilselskabet Haderslev, City-Trafik A/S (ex. Brændekilde), Bajstrup Rejser, Snitgaards Rutebiler, Kurt Asmussen, Toftlund, og Jens Peter Jensen, Løgumkloster, fortsætter med samme eller lidt større kørselsomfang. Combus vandt lidt kørsel på Als, men tabte den kørsel man i 1997 købte med Aabenraa Automobilselskab.
(Afsnit tilføjet 22.06.:) City-Trafiks kørsel, der udgik fra Jels, blev tabt til Bent Thykjær, mens City-Trafik vandt kørsel i Tønder; dels sine egne gamle ruter, der udgik fra Tønder, dels de ruter, der kørtes af Tramms Rutebiler og Ulla Fischer, Tønder.
Udbuddet af noget lokalkørsel i Lundtoft Kommune er udskudt til senere. Dette skyldes en forventet større kørselsomlægning.
Besparelsen er ca. 15,5 pct. i forhold til den hidtidige betaling. Kontrakterne gælder fra køreplansskiftet den 30. maj 1999.
Jeg vil forsøge at fremskaffe udbudsresultatet m.h.t. linienumre m.m.
Kilde: Danske Busvognmænd nr. 4/april 1999; Jørgen Rydahl (tak!)