Myldretid

Menu

NyhederNyhedsarkiv

Scania stopper produktionen af komplette busser

Af Thomas de Laine

London-dobbeltdækker bygget som komplet Scania-bus i Słupsk
En Scania OmniCity-dobbeltdækker på en prøvetur uden for fabrikken i Słupsk i Polen 29. september 2011 inden levering til First i London. På samme tidspunkt var man inde på fabrikken i færd med at bygge godt 100 nye OmniLink-busser til Arriva i København. Foto: Thomas de Laine.

Blot et par måneder efter Volvos tilsvarende annoncering, bekendtgjorde Scania i slutningen af maj, at man vil stoppe produktionen af komplette Scania-busser i Polen. Modellerne Citywide og Interlink udgår dermed. Scania vil dog stadig - som Volvo - kunne tilbyde komplette busser, men det vil være med karosserier bygget af andre producenter i partnerskab med Scania. Produktionen af buschassiser vil fortsætte, men det bliver uden et lavgulvschassis på programmet. Fabrikken i Słupsk i Polen vil bestå, men karosseriproduktionen her vil blive afviklet gradvist i løbet af første kvartal 2024. Op mod 850 stillinger kan være berørt af beslutningen.

Den officielle begrundelse for ændringen af Scanias strategi er ikke synderligt præcis og lyder, at markedet for rute- og turistbusser har været hårdt ramt af Corona-pandemien, og at det kun langsomt er ved at komme sig. Samtidig er konkurrencen hårdere, og kommende lovkrav kræver betydelige investeringer i ny teknologi. Det har hele tiden været hovedparten af Scanias busser, der er blevet bygget med "fremmede" karosserier, tilføjes det.

Scania ejes i dag af MAN, og det er efterhånden længe siden, der er blevet sat Scania-motorer i nye Scania-busser, som i stedet gerne har en Cummins-motor. Hvad elbusser angår, har Scania sådan set en fuldt elektrisk udgave af Citywide-modellen at tilbyde, men den er til dato ikke blevet afsat i Danmark. På europæisk plan er Scania pt. den femtestørste producent af busser over 8 ton, og der blev ifølge Sustainable Bus indregistreret 1.142 nye Scania-busser i løbet af 2022.

Tilbage i 2011 sikrede Scania sig en efter danske forhold meget stor ordre, nemlig en leverance af mere end 100 OmniLink-busser til Arriva. De kom mellem efteråret 2011 og foråret 2012, efter at Arriva havde hjemtaget hovedgevinsten i Movias udbud A8. De fleste tilbageværende af disse busser nærmer sig nu udrangering fra driften. Allerede et par år efter denne ordre lå antallet af solgte Scania-busser i Danmark meget lavt, og Myldretid har kun kendskab til en enkelt nyleveret Scania-bus i Danmark i 2022, som De Grønne Busser i Hinnerup har aftaget.

I forhold til det danske busmarked har Scania og Volvo gennem de seneste tre årtier nærmest haft en parallel historie: De opkøbte hver sin traditionelle danske busfabrik i 1994 (Scania købte DAB; Volvo købte Aabenraa), og de lukkede begge deres danske busproduktion i 2002-04, hvorefter fabrikker i Sverige og især Polen forsynede det danske marked, som andre busproducenter dog gradvist overtog mere og mere af. Både Scania og Volvo havde ellers historisk haft en betydelig del af markedet i Danmark. I løbet af 2010'erne faldt salget af Scania-busser som nævnt kraftigt, og på Volvos side ophørte man i 2019 officielt med at sælge sine busser i Danmark, selvom der senest alligevel er kommet ordrer på Volvo-elbusser til danske kunder. Begge busproducenter har dertil lukket deres busproduktion i Sverige.

Man skal snart langt væk fra lille Danmark for at finde en busfabrik, men Solaris har da fortsat produktion i Poznań i Polen.

Kilde: Sustainable Bus 30.05.23 og 15.06.23