Nyheder ➜ Nyhedsarkiv ➜
Omkring 250 nye elbusser på vej til Storkøbenhavn og Aarhus
Af Thomas de Laine
I august 2019 kom de første elbusser på gaden i Aarhus. De var af typen Volvo 7900 Electric, som nu også skal leveres til Hovedstadsområdet. Her er det Aarhus Sporvejes bus 183 ved indvielsesarrangementet på Park Allé 11. august 2019. Siden har AarBus, som bybusselskabet nu hedder, bl.a. indsat 29 ledbusser af samme slags. Foto: Peter Berggrén Brandsen.
Overgangen til elektrisk busdrift skrider hastigt frem landet over. Alene i Storkøbenhavn og Aarhus kommer der yderligere cirka 250 nye elbusser på gaden over det næste halvandet år. Tallet svarer til en udskiftning af 5-6 procent af alle de rutebusser, der er i trafik for trafikselskaberne, når der medregnes behov for reservebusser.
Nye busser til Movias A21-kontrakter
De fire busselskaber Umove, Vikingbus, DitoBus og Keolis anskaffer til sammen 220 elbusser til kørslen på deres respektive nye kontrakter fra Movias udbud A21, som blev afgjort i august sidste år. Disse kontrakter træder i kraft på forskellige datoer i perioden oktober 2023-marts 2024 og omfatter også nogle linjer uden for Storkøbenhavn.
Der skal være bestilt følgende busser til kørslen:
94 stk. Yutong til Umove. Heraf bliver de 73 i normal længde, og Umove har i forvejen et større antal 12 m-elbusser fra Yutong, men som noget nyt bliver en del af disse busser ikke af E12-typen, men i U12-versionen, som har et noget anderledes design. De sidste 21 Yutong'er er lange busser af typen E15, som skal bruges på linje 150S.
45 stk. MAN Lion's City 12E til Vikingbus (se også tidligere omtale af denne ordre).
31 stk. Mercedes-Benz eCitaro til Vikingbus.
33 stk. Volvo 7900 Electric til DitoBus, hvoraf de fleste dog skal bruges uden for Storkøbenhavn. Selvom Volvo for flere år siden officielt holdt op med at sælge busser i Danmark, bliver Aarhus altså ikke længere alene om at køre med Volvo-elbusser.
17 stk. Yutong E12 til Keolis, der også i forvejen bruger typen flere steder i landet, herunder på bybusserne i Odense.
En detalje, som bryder med hidtidig praksis er, at ingen af A21-busserne får døre bag bagakslen med undtagelse af de lange Yutong-busser til Umove. Det tegner til, at Movia-busser fremover kun forsynes med bagdør, når der enten er tale om deciderede bybuslinjer eller busser længere end omkring 12 meter.
Elektriske ledbusser til Aarhus
Bybusserne i Aarhus vil fra cirka august 2024 til cirka august 2025 blive tilført 56 nye elektriske ledbusser. Her er der ikke sat navn på leverandøren endnu, idet AarBus - tidligere Busselskabet Aarhus Sporveje - foreløbig blot har iværksat udbud af busindkøbet, hvortil der er frist for at søge om prækvalifikation 17. marts. Afgørelsen ventes til sommer.
De nye ledbusser skal leveres i to portioner: 31 busser i august 2024 og yderligere 25 et år senere. Blandt kravene til busserne er, at de skal kunne køre mindst 240 km på en opladning, og at AarBus forlanger elektroniske sidespejle. De 31 første busser skal have garage på Station Syd, mens 2025-leverancen placeres på Station Vest. Først fra 2026 kommer der elbusser på Station Nord, hvilket angiveligt skyldes pladsproblemer i denne garage.
AarBus råder i forvejen over en flåde på 62 elbusser, fordelt med 4 Volvo 7900 Electric 12 m-busser fra 2019, 29 Volvo 7900 Electric-ledbusser fra 2021 og 29 Solaris Urbino 18 Electric fra 2022. Det svarer til godt en tredjedel af Aarhus' samlede bybuspark.
Kilder: Udbudsbekendtgørelse afsendt af AarBus 15.02.23; AarBus' nyhedsbrev af 23.02.23; Trafikstyrelsens entreprenørstatistik for 2021-22, 03.02.22