Myldretid

Menu

Billeder ➜ Fotografer ➜

Alle billeder optaget af Thomas de Laine

Thomas de Laine har taget 4.203 billeder på Myldretid:

Nobina 4155 ved Farum st.

Nobina 4155 ved Farum st.

Linje 334 mellem Farum, Bistrup og Holte var engang en af Nordsjællands mest benyttede ruter. Det var før, Farum fik S-togsforbindelse til København, og det var hurtigere at køre med bus til Holte og tage de hyppige, hurtige, elektriske S-tog til byen derfra. Sådan er det ikke længere, men fra 11. december 2022 er linje 334 også blevet elektrisk. Nobina 4155, Ebusco 2.2 årg. 2022, som linje 334 ved Farum st. med et S-tog i det nye design i baggrunden. De nye elbusser kørt af Holte garage førte flag på premieredagen.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.

Nobina 6498 ved Frederikssund st.

Nobina 6498 ved Frederikssund st.

I december 2022 overtog Nobina linjerne 313, 315, 316, 317 og 318 mellem Frederikssund og Hornsherred. Til kørslen er anskaffet busser indrettet med ekstra stor midterperron, tre dobbeltdøre og kun 27 siddepladser. For få årtier siden kørte der på de tilsvarende forbindelser ellers udprægede rutebiler med enkeltdøre, bagagerum og omtrent dobbelt så mange siddepladser! Tiderne skifter... Nobina 6498, Ebusco 2.2., som linje 313 ved Frederikssund st.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.

DitoBus 4859 ved Frederikssund st.

DitoBus 4859 ved Frederikssund st.

De nye busser til linje 230R bliver nok de sidste Movia-busser, som leveres med farvede hjørner. Trafikselskabet har nemlig i efteråret 2022 besluttet, at man går væk fra farvemarkeringen af de mange buskoncepter. Netop for R-linjerne har det heller aldrig været gennemført konsekvent, og de busser, som samtidig er blevet indsat på linje 360R og 380R i Nordsjælland, er leveret helgule. I alt har DitoBus indsat 32 Golden Dragon Pivot E12-busser på de nye Movia-kontrakter i december 2022. Yderligere to tilsvarende mangler at blive leveret. DitoBus 4859 som linje 230R ved Frederikssund st. på første dag med DitoBus på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.

Nobina 4151 ved Farum st.

Nobina 4151 ved Farum st.

Nobina 4151, Ebusco 2.2 årg. 2022, som linje 335 ved Farum st.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.

Nobina 4149 ved Farum st.

Nobina 4149 ved Farum st.

Nobina har i 2021 og 2022 indsat omkring 80 Ebusco 2.2-busser på en række linjer i Hovedstadsområdet og på bybusserne i Kolding. Knap halvdelen kom i drift i december 2022, hvor Nobina overtog kørsel fra Keolis og Kruse og desuden udskiftede dieselbusser med elbusser på flere af de linjer, som køres fra garagen i Holte. Der er dog flere forskelle på de nye busser: Materiellet leveret til garagerne i Frederikssund og Roskilde er nummereret i Nobinas egen 6000-nummerserie, mens busserne til Holte har numre i De Blaa Omnibussers 4000-serie, selvom de bærer Nobina-bomærker. Ydermere har Holte-busserne heldækkende, gule hjulkapsler, som var et nyt designkrav i Movias udbud A20, mens busserne til de to andre garager kører under udbud A19X, hvor dette påfund endnu ikke var slået igennem. Endelig er der indretningsmæssige forskelle, idet busserne til Frederikssund garage har ekstra stor midterperron på bekostning af 6 sæder. Nobina 4149, Ebusco 2.2 årg. 2022, holder pause ved Farum st.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.

Nobina 6499 ved Frederikssund st.

Nobina 6499 ved Frederikssund st.

Nobina 6499, Ebusco 2.2 årg. 2022, som linje 316 ved Frederikssund st.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.

Nobina 4152 ved Farum st.

Nobina 4152 ved Farum st.

Nobina 4152, Ebusco 2.2 årg. 2022, holder pause ved Farum st.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.

Ex. City-Trafik 2808 som sightseeingbus i Tallinn, Estland

Ex. City-Trafik 2808 som sightseeingbus i Tallinn, Estland

Ex. City-Trafik 2808, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, som sightseeingbus hos Hansabuss i Tallinn, Estland. Bussen har været noget omkring efter udrangering fra linje 250S i København i oktober 2012, idet den både har været sightseeingbus i sin hjemby, i Gdansk i Polen og i Tallinn, hvor den her ses på havnen.

Foto: Thomas de Laine, 12. maj 2018.

Ex. City-Trafik 2817 som sightseeingbus i Tallinn, Estland

Ex. City-Trafik 2817 som sightseeingbus i Tallinn, Estland

Ex. City-Trafik 2817, Volvo B7LT/East-Lancs årg. 2001, i det centrale Tallinn. Bussen blev sightseeingbus på sine gamle dage - først i København og fra 2018 hos Hansabuss i Tallinn. Her ses den på Mere pst.

Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2018.

Ex. Auto Paaske 917 i Tallinn, Estland

Ex. Auto Paaske 917 i Tallinn, Estland

Sightseeingbusselskabet Rosemarie i Tallinn anvendte i årene 2013-19 denne MAN SD200-dobbeltdækker fra 1980 på selskabets rundture i den estiske hovedstad. Bussen blev i sin tid bygget til BVG i Vestberlin, nr. 1716, og blev ved udrangering midt i 1990'erne konverteret til "topløs" dobbeltdækker med henblik på salg til sightseeingbusoperatører. Herefter var den til 2002 i Neubrandenburg, men ikke mindst blev den fra 2002 til 2013 brugt i København af Auto Paaske som vogn 917.

Foto: Thomas de Laine, 12. maj 2018.

Ex. Auto Paaske 907 i Tallinn, Estland

Ex. Auto Paaske 907 i Tallinn, Estland

Denne MAN SD200-dobbeltdækker kørte fra 1998 til 2011 som sightseeingbus i København hos Auto Paaske, hvor den bar vognnummer 907. I 2011 kom den til Tallinn, Estland, hvor den hos busselskabet Rosemarie fik samme anvendelse. Bussen er født til BVG i Vestberlin som vogn 3262 i 1983. Vabaduse väljak, Tallinn.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.

Ex. Århus Sporveje 427 i Tallinn, Estland

Ex. Århus Sporveje 427 i Tallinn, Estland

Ex. Århus Sporveje 427, Volvo B10MA-55/Säffle-ledbus årg. 1994, på Tallinns bybuslinje 28 på Eduard Vilde tee i det vestlige Tallinn.

Foto: Thomas de Laine, 11. maj 2018.

Ex. De Blaa Omnibusser 4019 i Tallinn, Estland

Ex. De Blaa Omnibusser 4019 i Tallinn, Estland

Ex. De Blaa Omnibusser 4019, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2004, på bybuslinje 26 i Tallinn. Bussen kørte 2015-20 i den estiske hovedstad.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.

Ex. Århus Sporveje 433 i Tallinn, Estland

Ex. Århus Sporveje 433 i Tallinn, Estland

Ex. Århus Sporveje 433, Volvo B10MA-55/Säffle årg. 1995, som linje 28 på Tondi i Tallinn, Estland.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.

Ex. Århus Sporveje 112 i Tallinn, Estland

Ex. Århus Sporveje 112 i Tallinn, Estland

Ex. Århus Sporveje 112, Scania OmniLink årg. 2001, på linje 22 på Vabaduse väljak i Tallinn, Estland.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.

Ex. Århus Sporveje 398 i Tallinn, Estland

Ex. Århus Sporveje 398 i Tallinn, Estland

Ex. Århus Sporveje 398, Scania OmniLink årg. 2001, på Pae i det østlige Tallinn.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.

Ex. De Blaa Omnibusser 4022 i Tallinn, Estland

Ex. De Blaa Omnibusser 4022 i Tallinn, Estland

Ex. De Blaa Omnibusser 4022, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2004, på en busopstillingsplads i Tallinn-forstaden Priisle.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.

Ex. Århus Sporveje 104 i Tallinn, Estland

Ex. Århus Sporveje 104 i Tallinn, Estland

Ex. Århus Sporveje 104, Scania OmniLink årg. 2001, ved Seli-endestationen i Priisle-forstaden til Tallinn, Estland. I baggrunden ses Tallinna teletorn, TV-tårnet i Tallinn.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2018.

Ex. Århus Sporveje 420 i Tallinn, Estland

Ex. Århus Sporveje 420 i Tallinn, Estland

Ex. Århus Sporveje 420, Volvo B10MA-55/Säffle årg. 1994, som linje 36 i Tallinn.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2018.

Sidste bus går i drift fra Ryvang garage på lukningsdagen

Sidste bus går i drift fra Ryvang garage på lukningsdagen

Den sidste bus, der kørte i drift fra Ryvang garage på Østerbro, blev Arriva 1186, en Scania OmniLink fra 2012. Bussen havde udkørsel lidt efter kl. 9.30 lørdag morgen 12. november 2022, og den skulle til Kokkedal for at gå i drift på linje 150S. Med denne bus var alle linje 150S' 11 lørdagsvogne kommet på gaden. På garagens sidste driftsdag havde man derudover blot en enkelt bus ude på linje 27. Ryvang garage nåede at eksistere i 53 år. Den blev åbnet af Københavns Sporveje i oktober 1969 og fulgte med ind i HT fem år senere. Herfra kom garageanlægget via Busdivisionen og Bus Danmark med ind i Arriva i 1999. Fra søndag 13. november 2022 er det Gladsaxe garage, der kører linje 150S. Busserne med de grønne hjørner, der ses i baggrunden, hører til linje 15E, som ikke kører om lørdagen.

Foto: Thomas de Laine, 12. november 2022.

Arriva 1187 på Ryvang garage, København

Arriva 1187 på Ryvang garage, København

Arriva 1187, Scania OmniLink årg. 2012, blev den næstsidste bus, der kørte i drift fra Ryvang garage 12. november 2022, som blev garagens sidste driftsdag. Med to tredjedele af garagens vognpark og en endnu større andel af chaufførvagterne var linje 150S den absolut største af Ryvang garages tilbageværende aktiviteter, efter at linje 1A overgik til Umove i juni 2022.

Foto: Thomas de Laine, 12. november 2022.

Arriva 1178 på Sibeliusgade, København

Arriva 1178 på Sibeliusgade, København

Den tredjesidste bus, der kørte i drift fra Ryvang garage på lukningsdagen lørdag 12. november 2022, blev Arriva 1178, en Scania OmniLink årg. 2012, der lidt over kl. 9 om morgenen kørte mod Nørreport for at blive indsat som linje 150S mod Gl. Holte. Her ses bussen på vej ud ad garagen, der ligger for enden af Sibeliusgade, som ellers det meste af garageanlæggets levetid har heddet Borgervænget.

Foto: Thomas de Laine, 12. november 2022.

Lokalbus 4404 på Fændediget, Køge

Lokalbus 4404 på Fændediget, Køge

Lokalbus 4404, Irisbus Crossway LE årg. 2011, som linje 101A på Fændediget i Køge. Siden 2021 har Lokalbus heddet Vikingbus, men busserne i Køge-området var i efteråret 2022 stadig ikke ommærket. Det sker nok, når Vikingbus' nye kontrakt træder i kraft i februar 2024. Ved den lejlighed udskiftes alle Crossway-busserne også med nye elbusser, som på A-busserne i Køge bliver af typen Mercedes-Benz eCitaro.

Foto: Thomas de Laine, 13. april 2018.

Keolis 2458 på Fiskebækvej, Værløse

Keolis 2458 på Fiskebækvej, Værløse

Keolis 2458, DAB SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 55E på Fiskebækvej i Værløse. Hele Keolis' flåde af Jonckheere Transit-busser udgår af vognparken i december 2022. Busserne i 2400-serien blev i sin tid anskaffet til overtagelsen af linjerne 12 og 69 i efteråret 2006, men blev senere flyttet til andre linjer. Da Region Hovedstadens E-buseventyr i foråret 2016 blev en realitet, indsattes en serie af busserne her - deriblandt 2458, som frem til udrangeringen havde rundet 1,4 millioner kilometer, hvoraf omkring en tredjedel er tilbagelagt på linje 55E.

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2018.

Keolis 2455 på Fiskebækvej, Værløse

Keolis 2455 på Fiskebækvej, Værløse

Keolis 2455, DAB SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 55E på Fiskebækvej i Værløse.

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2018.