Billeder ➜
Stationsnær søndag: Nobina 6406 ved Malmparken st.
Optaget 26. juli 2021 af Thomas de Laine (© Copyright) og offentliggjort på Myldretid 14. maj 2023. Se billedteknik
Kamera: NIKON D7200 Brændvidde: 65 mm (~ 97 mm) Lukkertid: 1/640 s. Blænde: ƒ/8 ISO: 400 - kan være redigeret og beskåret - Skjul
Malmparken station på Frederikssundbanen åbnede i weekenden 28.-29. maj 1989, samtidig med at S-togene erstattede de lokomotivtrukne tog på strækningen Ballerup-Frederikssund. Flest busser har stationen altid haft i form af busbetjeningen på vejen Malmparken, som stationen er opkaldt efter, nemlig linjer som 7E og de sidste mange år 350S. Men der blev også indrettet en lille busterminal på sydsiden af stationen, som i midten af 2010'erne blev erstattet af den nuværende terminal. Det har været meget skiftende, hvilke linjer, der har haft endestation i terminalen, men det har især været forskellige former for myldretids- og ekspresbuslinjer - især hvis de har heddet 153 eller 153E! Nogle måneder i 2014-15 havde linjerne 142 og 145 desuden endestation ved Malmparken st. Da Region Hovedstaden indledte sit E-buseventur i marts 2016, fik Malmparken st. betjening med hele to af de nye linjer. Linje 40E passerer stationen ude på Malmparken, mens linje 55E har endestation i terminalen. Her er det en linje 40E mod Høje Taastrup, der netop er kørt under S-banebroen, som stationens perroner er placeret på ydersiderne af. Bussen er Nobina 6406, en Mercedes-Benz O530LE MÜ Citaro leveret til opstarten af linjen.
Bussens data, historie og billeder
Flere billeder: Fra samme lokalområde Af linje 40E Optaget 26. juli