Billeder ➜ Fotografer ➜
Alle billeder optaget af Thomas de Laine
Thomas de Laine har taget 4.191 billeder på Myldretid:
Keolis 2561 ved Allerød st.
Keolis 2561, Volvo B7RLE-60/Säffle (8900LE) årg. 2010, som linje 335 ved Allerød st.
Foto: Thomas de Laine, 9. december 2022.
DitoBus 4874 ved Helsinge st.
DitoBus 4874, Golden Dragon Pivot E12C årg. 2022, som linje 360R ved Helsinge st.
Foto: Thomas de Laine, 30. december 2022.
DitoBus 4877 ved Hillerød st.
DitoBus 4877, Golden Dragon Pivot E12C årg. 2022, som linje 380R ved Hillerød st.
Foto: Thomas de Laine, 30. december 2022.
Keolis 2456 ved Allerød st.
Keolis 2456, DAF SB4000/Jonckheere Transit årg. 2006, holder pause i driften på linje 55E ved Allerød st. Det bliver tidligt mørkt i december måned, men det var også ved at være "nat" for Jonckheere Transit-busserne på linje 55E, da billedet blev taget.
Foto: Thomas de Laine, 9. december 2022.
Umove 7655 ved Helsinge st.
Umove 7655, Iveco Crossway LE årg. 2016, som linje 390R ved Helsinge st.
Foto: Thomas de Laine, 30. december 2022.
Arriva 1962 i Jydeholmen-sløjfen, Vanløse
I vestenden af Jydeholmen i Vanløse, næsten helt ude ved Ålekistevej, findes den nuværende Helga Larsens Plads, som i årtier fungerede som vendesløjfe for sporvogne og busser. Midt i november 2024 begynder ombygningen af den gamle sløjfe til, i tidens ånd, et nyt grønt byrum med nærgenbrugsstation med byttefaciliteter - et projekt til 10 mio. kr. Pladsen, som sløjfeområdet udgør, blev i 2009 opkaldt efter fagforeningskvinden og socialdemokraten Helga Larsen (1884-1947). Sløjfen blev taget i brug, da sporvognslinje 14 pr. 1. maj 1936 forlængedes en halv kilometer fra Jernbane Allé nær Vanløse station til den nye sløjfe. Dog byttede linje 14 og linje 1 allerede i 1937 endestationer, så det var linje 1-sporvogne, der vendte i sløjfen i næsten hele dens levetid med skinner. Da linje 14 blev omstillet til busdrift 17. oktober 1965, byttede de to linjer nemlig igen endestationer, og Jydeholmen blev derefter brugt af buslinje 14 i små 50 år. Faktisk kørte linjen næsten uændret indtil 24. marts 2013, hvor den omlagdes radikalt som led i søsætningen af den nye linje 9A, der kom til at overtage 14'erens rute mellem Vesterport og Vanløse. Derfor var lørdag 23. marts dette år også den sidste dag med busser i sløjfen, der har henligget stort set urørt siden. En uge før nedlæggelsen udligner Arriva 1962, Scania OmniLink årg. 2009, i sløjfen, mens chaufføren får en velfortjent kop kaffe, der trods det kolde vejr indtages i læskærmen og ikke i folkerummet, som ses bag den. Det symbolske første spadestik til sløjfens omdannelse til moderne plads tages mandag 18. november 2024.
Foto: Thomas de Laine, 17. marts 2023.
Nobina Sverige 7512 ved Hovedbanegården, København
Øresundstogene var i et døgn fra lørdag 9. november 2024 kl. 13 til samme tid dagen efter erstattet af busser. Det skyldtes spoarbejde på dansk side, men også vedligeholdelsesarbejde ved Triangeln station i Malmö lørdag eftermiddag og aften. Da det er svenskerne, der har ansvaret for Øresundstogene (med Transdev som operatør), er togbuskørslen i sådanne situationer også svensk organiseret. I Skånetrafiken-jargon har togbusserne Malmö-København linjenummer 6804, og man måtte også finde information om dem på Skånetrafikens informationskanaler og ikke hos DSB. De fleste af togbusserne denne weekend var Skånetrafiken-rutevogne fra Nobina Sverige og turistbusser fra Bergkvarabuss, men også enkelte andre svenske operatører samt danske DD Coach deltog. Togbusserne kørte fra Københavns Hovedbanegård ved banegraven via Ørestad, Tårnby og Lufthavnen stationer til Øresundsbron og videre til Hyllie. Indtil søndag morgen kl. 6 fortsatte busserne helt til Malmö C. Østerport, Nørreport og Triangeln stationer var dermed ikke betjent af togbusserne. Skånetrafiken havde advaret om længere rejsetid og antydet risiko for pladsproblemer, og der kunne også observeres en del individualitet i, hvilke veje man kørte ad, men alt i alt gik det vist meget godt. En times tid før, det hele var slut for denne gang, forlader Nobina Sverige 7512 Københavns Hovedbanegård. Bussen er en 14,8 meter lang Scania OmniLink CNG-gasbus fra 2012.
Foto: Thomas de Laine, 10. november 2024.
Nobina Sverige 7946 på Banegårdspladsen, København
Nobina Sverige 7946, Solaris Urbino 15LE CNG-gasbus årg. 2014, ankommer til Københavns Hovedbanegård som togbus fra Malmö.
Foto: Thomas de Laine, 10. november 2024.
Nobina Sverige 2575 ved Hovedbanegården, København
En 14,6 meter lang CNG-gasbus er ikke nogen ualmindelig "rutebil" hos Skånetrafiken. Nobina Sverige 2575 er en Solaris Urbino 15LE årg. 2010, som i weekenden 9.-10. november 2024 kunne opleves i København som togbus til erstatning for Øresundstogene. Foto ved afgang fra Københavns Hovedbanegård.
Foto: Thomas de Laine, 10. november 2024.
Nobina Sverige 3563 ved Hovedbanegården, København
Nobina Sverige 3563, en 13,1 meter lang Volvo B8RLE/Wroclaw (8900LE) fra 2017, opsamler passagerer foran Københavns Hovedbanegård, inden turen går mod Hyllie som togbus til erstatning for Øresundstogene. Dette stoppested, hvor busser må slås om pladsen med bl.a. taxaer, bruges jævnligt af togbusser, f.eks. når DSB må erstatte Hamburg-togene helt eller delvist med bus.
Foto: Thomas de Laine, 10. november 2024.
Nobina Sverige 7973 på Banegårdspladsen, København
Nobina Sverige 7973, en 14,6 meter lang Solaris Urbino 15LE CNG-gasbus fra 2014, ved Hotel Astoria efter ankomst til Københavns Hovedbanegård som togbus fra Hyllie i Malmö.
Foto: Thomas de Laine, 10. november 2024.
Keolis 2580 med solceller på taget på Tuborgvej, Hellerup
I foråret 2021 blev to af Keolis' busser på Københavns linje 21 forsøgsmæssigt forsynet med solceller på taget, der skal bidrage til, at bussernes batterier holdes opladet. Dermed skal generatoren arbejde mindre med sparet brændstofforbrug og CO2-udledning til følge. Bus 2580, Iveco Crossway LE årg. 2014, er den ene af forsøgsbusserne. Man skal lidt til vejrs for at kunne se selve solcellerne, men Movias "reklame" over venstre forhjul afslører også, at denne dieselbus er "grøn". Tuborgvej i Hellerup.
Foto: Thomas de Laine, 6. april 2024.
Nobina 6017 på Nordre Ringvej, Glostrup
Nobina 6017, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S på Nordre Ringvej mellem Glostrup og Ejby.
Foto: Thomas de Laine, 27. august 2024.
Arriva 1095 ved Rødovre st.
Arriva 1095, Scania OmniLink årg. 2011, på vej ind i busterminalen ved Rødovre st. I efteråret 2024 er linje 200S stort det eneste sted i Movialand, man stadig kan finde de engang så talrige OmniLink'er.
Foto: Thomas de Laine, 6. april 2024.
Keolis 2569 i Ryparken, København
Da Keolis måtte aflevere sin kørsel fra Helsinge garage i Nordsjælland til DitoBus og Nobina/De Blaa Omnibusser i december 2022, fik visse busser nye opgaver på andre garageanlæg. Bl.a. tilfaldt bus 2567 og 2569, Iveco Crossway LE årg. 2014, garagen på Naverland, der først brugte dem på linje 12. Senere har busserne været metrobusser og har kørt på linje 14. Bus 2569 soler sig her i linje 14's sløjfe i Ryparken, inden turen går i zig-zag tilbage til Nørreport st. I skyggen bag ved holder bus 8438.
Foto: Thomas de Laine, 4. august 2024.
Nobina 6039 på Nordre Ringvej, Ejby
Nobina 6039, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S på Nordre Ringvej ved Ejby. Hovedparten af denne serie busser, som blev leveret til Nobinas overtagelse af linje 300S og 400S, var i en alder af 16 år stadig i drift i efteråret 2024.
Foto: Thomas de Laine, 27. august 2024.
Nobina 6413 ved Rungsted Kyst st. vest
Ved køreplansskiftet 30. juni 2024 ophørte mange års busbetjening af Rungsted Kyst stations vestside; i køreplaner betegnet "Rungsted Kyst st. vest". Busser på visse linjer, der ankom til Rungsted Kyst st., tog først turen ned til vestsiden, hvor der vendtes på en lille holdeplads foran Heinrich Wencks fine gamle stationsbygning fra Kystbanens åbning i 1897. Derefter kørtes over broen nord for stationen til busterminalen på østsiden, hvor der var endestation. Efter afgang fra Rungsted Kyst kørtes der ikke via vestsiden af stationen. Arrangementet gav mulighed for, at man som ankommende buspassager kunne fortsætte rejsen med tog mod København uden at skulle forcere trapper. Nobina 6413, Mercedes-Benz O530LE Citaro årg. 2018, har netop rundet Rungsted Kyst st. vest på linje 383, "Hørsholm bybus", som også blev nedlagt ved køreplansskiftet.
Foto: Thomas de Laine, 26. juni 2024.
Nobina 6440 på Taastrup Hovedgade, Taastrup
Nobina 6440, Iveco Crossway LE årg. 2019, som linje 123 på Taastrup Hovedgade nord for Taastrup st.
Foto: Thomas de Laine, 6. april 2024.
De Blaa Omnibusser 4112 på Lyngbyvej, København
De Blaa Omnibusser 4112, Volvo B8RLE-60/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 184 på Lyngbyvej i København.
Foto: Thomas de Laine, 4. august 2024.
De Blaa Omnibusser 4111 på Lyngbyvej, København
De Blaa Omnibusser 4111, Volvo B8RLE-60/Wroclaw (8900LE) årg. 2014, som linje 185 på Lyngbyvej i København.
Foto: Thomas de Laine, 4. august 2024.
Nobina 6047 på Nordre Ringvej, Glostrup
Nobina 6047, Volvo B12BLE-62/Säffle (8500LE) årg. 2008, som linje 300S på Nordre Ringvej i Glostrup, lidt syd for Fabriksparken. To år efter nedlæggelsen af linje 30E bærer bussen stadig grønne hjørner, som til gengæld matcher de letbanevogne, der siden august 2024 kører prøvekørsel parallelt med linje 300S mellem Glostrup st. og letbanens kontrol- og vedligeholdelsescenter ved Ejby.
Foto: Thomas de Laine, 27. august 2024.
Keolis 430 på Anlægsvej, Nibe
Keolis 430, Ebusco 3.0 årg. 2024, som NT-rute 50 fra Aalborg mod Løgstør på Anlægsvej i Nibe. Keolis bestilte 31 busser af denne type i 2022, og i eftersommeren 2024 manglede halvdelen endnu at blive leveret.
Foto: Thomas de Laine, 31. juli 2024.
Keolis 398 på Anlægsvej, Nibe
Keolis 398, Scania Citywide LE årg. 2014, som rute 100 fra Hvalpsund til Aalborg på Anlægsvej i Nibe. Bussen fremstår i Movia-gul, da det er en midlertidig bus, som i 2022 blev overført fra Movialand til Nordjylland som en midlertidig bus, mens Keolis ventede på at få leveret nye Ebusco-elbusser. Men de nye busser har ladet vente på sig, så i sommeren 2024 var bus 398 endnu i trafik på de nordjyske landeveje.
Foto: Thomas de Laine, 31. juli 2024.
Arriva 1194 som linje 161 på Ring 3 ved Harrestrup Å
Linje 161, som i 2024 kører mellem Herlev og Rødovre stationer ad Ring 3, Slotsherrensvej, Bjerringbrovej, Islevdalvej, Jyllingevej, Tårnvej, Nørrekær og Agerkær, er en af Storkøbenhavns ældre buslinjer. HT arvede den i 1974 fra Forenede Rutebiler, men linjen har ændret sig en hel del i årenes løb. Og posen bliver snart rystet igen, for når Ring 3-letbanen i 2025 åbner, skal busnettet tilpasses. Det er planlagt til at ske 14. december 2025, og den dag bliver linje 161 nedlagt. I sommeren 2022 var Ring 3 (også) præget af anlægsarbejderne for letbanen, men 161-bussen i form af Arriva 1194, Scania OmniLink leveret til linjen i 2012, formår at sno sig igennem det hele ud for letbanens kommende depot.
Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2022.
Transdev 8515 på Per Dubbsgatan, Göteborg, Sverige
Mercedes-Benz sælger en ekstra lang udgave af den kendte Citaro-ledbus, som man har navngivet "CapaCity". Efter samme logik kunne Sprinter-minibussen være blevet markedsført som en "SimpliCity", men denne mulighed har man indtil videre ladet gå til spilde. CapaCity-ledbusserne er til gengæld blandt andet at finde hos Transdev i Göteborg, som bruger dem på kontraktkørsel for Västtrafik på byens linje 16. På Per Dubbsgatan kører her vogn 8515 med totallængden 20,995 meter.
Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2022.