Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 600S

Tidligere linje 309E.

Her vises alle 26 billeder af busser på linjen gennem tiden:

Arriva 1953 ved Roskilde st.

Arriva 1953 ved Roskilde st.

Arriva 1953, DAB 15-1200C mk. III årg. 1995, som linje 600S ved Roskilde st. mellem august 2000 og foråret 2001. Da billedet blev taget, var linje 600S længerevarende omlagt til at køre ad Ny Østergade i stedet ad Jernbanegade og Hestetorvet i Roskilde, så stationen kun betjentes på sygehussiden.

Foto: Thomas de Laine, ukendt dato.

Bus Danmark 1765 på Roskilde st.

Bus Danmark 1765 på Roskilde st.

Bus Danmark 1765, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1986, som linje 600S på Roskilde st.

Foto: Thomas de Laine, 14. september 1996.

Bus Danmark 1210 på Jernbanegade i Roskilde

Bus Danmark 1210 på Jernbanegade i Roskilde

Bus Danmark 1210, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1980, som linje 600S på Jernbanegade i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 14. september 1996.

Bus Danmark 1206 og 1215 ved Hundige st.

Bus Danmark 1206 og 1215 ved Hundige st.

Bus Danmark 1206 og 1215, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1980, ved Hundige st. En stor del af busserne i denne serie blev, trods deres ret høje alder, efter ReBUS-renovering sat i drift som S-busser på linje 600S.

Foto: Thomas de Laine, 14. juni 1997.

Bus Danmark 1215 ved Hundige st.

Bus Danmark 1215 ved Hundige st.

Bus Danmark 1215, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1980, ved Hundige st.

Foto: Thomas de Laine, 16. maj 1998.

Fjord-bus 7495 på Hillerød st.

Fjord-bus 7495 på Hillerød st.

I foråret 2003 modtog Fjord-bus en enkelt Volvo B12BLE-62/Aabenraa, nr. 7495, til linje 600S. Bussen er anskaffet til erstatning for B10BLE-bus nr. 7491, der brændte i 2002. De første måneder kørte 7495 rundt uden S-busmarkering, men fik senere blå hjørner. På fototidspunktet havde linje 600S' øvrige busser stadig blå og hvide bolsjestriber i tagkanterne. Hillerød st.

Foto: Thomas de Laine, 4. august 2003.

Fjord-bus 7484 på Køgevej i Roskilde

Fjord-bus 7484 på Køgevej i Roskilde

Linje 600S, Hillerød-Slangerup-Ølstykke-Roskilde-Tune-Greve-Hundige, er HUR-områdets længste buslinje og en af de seks buslinjer i HUR-området, der vil have status af regionalruter fra 1. januar 2007. Entreprenør på linjen er siden 2002 Fjord-bus i Slangerup, der kører med 13,7 m lange Volvo B10BLE-63/Aabenraa. Bus 7484 på Køgevej i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 3. juli 2006.

Fjord-bus 7482 på Roskilde st.

Fjord-bus 7482 på Roskilde st.

Fjord-bus har kørt linje 600S, Hillerød-Slangerup-Ølstykke-Roskilde-Tune-Greve-Hundige, siden 2002. Selskabet har netop genvundet linjen, der fra efteråret 2008 får udskiftet busserne. Det nuværende materiel på linjen er Volvo B10BLE-63/Aabenraa-busser fra 2002 - en bustype, der samtidig stort set forsvinder fra Hovedstadsområdet, men ellers fra 2002 talte næsten 100 stk. Fjord-bus 7482 ved Hestetorvet i Roskilde.

Foto: Sikandar Sahil, 12. februar 2008.

Fjord-bus 7476 på Køgevej, Roskilde

Fjord-bus 7476 på Køgevej, Roskilde

Fjord-bus 7476, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 600S på Køgevej i Roskilde. Linjen får nye busser i efteråret 2008, hvor der indsættes et antal DAF/Jonckheere.

Foto: Thomas de Laine, 5. juli 2008.

Fjord-bus 7476 på Ølstykke st.

Fjord-bus 7476 på Ølstykke st.

Fjord-bus 7476, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 600S på Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008.

Fjord-bus 7479 på Ølstykke st.

Fjord-bus 7479 på Ølstykke st.

Fjord-bus 7479, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2002, som linje 600S på Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 25. juli 2008.

Fjord-bus 7473 på Ølstykke st.

Fjord-bus 7473 på Ølstykke st.

Fjord-bus indleder en ny kontraktperiode på linje 600S ved køreplansskiftet 19. oktober 2008. Selskabet har kørt linjen siden 2002, og busserne anskaffet dengang udskiftes i forbindelse med den nye kontrakt. Allerede i slutningen af september begyndte de nye busser at dukke op på linje 600S. Busserne er af typen DAF SBR4000/Jonckheere Transit og arver numrene fra linjens "gamle" busser. Fjord-bus 7473 nr. 2 på Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.

Fjord-bus 7474 på Ølstykke st.

Fjord-bus 7474 på Ølstykke st.

Ved udgangen af september 2008 var de første seks nye busser på linje 600S sat i drift, nemlig nr. 7470-7475. De gamle busser med samme numre er samtidig taget ud af drift. I alt modtager Fjord-bus 25 nye busser, som alle er blevet indregistreret i september måned. Fjord-bus 7474, DAF SBR4000/Jonckheere, som helt ny på linje 600S på Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2008.

Fjord-bus 7475 på Greve Centervej, Greve

Fjord-bus 7475 på Greve Centervej, Greve

Fjord-bus 7475, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som helt ny i trafik på linje 600S. Greve Centervej.

Foto: Ib Erik Nielsen, 4. oktober 2008.

Fjord-bus 7479 ved Slangerup rtb.

Fjord-bus 7479 ved Slangerup rtb.

Da dette billede blev taget, havde Fjord-bus sat mindst 11 af de nye Jonckeere-busser i drift på linje 600S, nemlig busserne 7470-7480. Der kommer i alt 25 busser af typen. Bus 7479, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som linje 600S på Stationsvej i Slangerup - lige ved rutebilstationen.

Foto: Thomas de Laine, 9. oktober 2008.

Fjord-bus 7471 ved Slangerup rtb.

Fjord-bus 7471 ved Slangerup rtb.

En af Fjord-bus' helt nye busser som linje 600S ved Slangerup rutebilstation. Bus 7471, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008.

Foto: Thomas de Laine, 9. oktober 2008.

Fjord-bus 7479 på Jernbanegade, Roskilde

Fjord-bus 7479 på Jernbanegade, Roskilde

Fjord-bus 7479, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som linje 600S på Jernbanegade i Roskilde.

Foto: Thomas de Laine, 11. oktober 2008.

Fjord-bus 7493 på Slangerup rtb.

Fjord-bus 7493 på Slangerup rtb.

Fjord-bus 7493, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som linje 600S på Slangerup rutebilstation.

Foto: Thomas Weidekamp, 26. januar 2010.

Fjord-bus 7493 bagfra på Slangerup rtb.

Fjord-bus 7493 bagfra på Slangerup rtb.

Fjord-bus 7493, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, bagfra som linje 600S på Slangerup rutebilstation.

Foto: Thomas Weidekamp, 26. januar 2010.

Fjord-bus 7484 ved Ølstykke st.

Fjord-bus 7484 ved Ølstykke st.

Fjord-bus 7484, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som linje 600S ved Ølstykke st.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Fjord-bus 7486 på Frederiksborgvej, Ølstykke

Fjord-bus 7486 på Frederiksborgvej, Ølstykke

Fjord-bus 7486, DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, som linje 600S på Frederiksborgvej i Ølstykke.

Foto: Thomas de Laine, 15. maj 2015.

Arriva 1010 ved Greve st.

Arriva 1010 ved Greve st.

I forbindelse med renovering af forpladsen ved Greve station er den gamle, overdækkede busterminal fra 1979 fra 22. januar 2017 blevet spærret af, og imens er busserne på linje 224, 225 og 600S/91N henvist til en midlertidig busterminal indrettet på et område, hvor der normalt er parkeringspladser. Arriva 1010, Scania OmniExpress 320LE årg. 2016, ses her som linje 600S i den midlertidige busterminal. Linje 600S holder i begge retninger sådan her, mens stoppestedet i baggrunden til venstre bruges af linje 224 og 225.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017.

Arriva 1012 ved Greve st.

Arriva 1012 ved Greve st.

Arriva 1012, Scania OmniExpress 320LE årg. 2016, ankommer til den midlertidige busterminal ved Greve station. Arriva indsatte 23 busser af typen på linje 600S i december 2016.

Foto: Thomas de Laine, 4. februar 2017.

Arriva 1008 ved Hillerød st.

Arriva 1008 ved Hillerød st.

Arriva 1008, Scania K280UB/Lahti årg. 2016, som linje 600S ved Hillerød st.

Foto: Kim Løvenskjold, 11. april 2019.

GoCollective 1013 på Slangerup rutebilstation

GoCollective 1013 på Slangerup rutebilstation

Da HT ved køreplansskiftet 21. oktober 1990 åbnede de første tre S-buslinjer, var linje 600S den ene. Linje 300S kørte på Ring 3, mens linje 400S lå på Ring 4 og Motorring 4. Linje 600S gik ad bl.a. den tidligere hovedvej A6 (primærrute 6) mellem Hillerød, Slangerup, Ølstykke, Jyllinge og Roskilde, og ligesom dens søskende nærmere København erstattede S-bussen nogle tidligere (ekspres)buslinjer på samme strækning. S-busserne fik hurtigt en god søgning, og man gjorde dengang meget ud af komforten og designet på S-buslinjerne, hvor materiellet indrettedes med færre og mere komfortable sæder med ekstra god benplads og deraf følgende reduceret kapacitet i busserne. Hertil kom bl.a. tonede ruder og gulvtæpper. Busserne fik blå og hvide "Matas-striber" i tagkanten, blå baggrund på destinationen og blå "produktfarve" på linjekort mv. Desuden var køreplanen ambitiøs med relativt mange afgange på faste minuttal, og der standsedes kun ved de vigtigste stoppesteder. Det var HT i Frederikssund, der oprindeligt kørte linje 600S, men ved privatiseringen af dette garageanlægs øvrige linjer 1. april 1992, lukkede garagen, og linje 600S flyttedes til Hillerød garage. 26. september 1993 blev linje 600S forlænget fra Roskilde via Tune og Greve til Hundige og erstattede derved en ældre buslinje på samme strækning, og i øvrigt udvidedes køreplanen betragteligt i de år, så man endte med 10-minuttersdrift i myldretiden. Den oprindeligt ikke så store linje 600S var dermed blevet lidt af en transportmaskine med over 20 busser. Linjen kom først i udbud i 2002, hvor Fjord-bus vandt kontrakten, og Fjord-bus genvandt kørslen i 2008. I løbet af denne kontraktperiode blev Fjord-bus til Umove, som tabte linjen til Arriva i 2016. Herefter fulgte otte år med Arriva og til sidst GoCollective på linjen, før Umove erobrede den tilbage fra december 2024. Alle årene siden 2002 har linjen været stationeret på samme anlæg i Slangerup, der blev åbnet af Fjord-bus i 1992, og som 2016-24 var udlejet til Arriva/GoCollective. Seneste ændring på linje 600S fandt sted 15. december 2024, hvor den forlængedes til Ishøj st., og Umoves nye batteribusser blev indsat. På den sidste dag med GoCollective på linjen, ses dette selskabs bus 1013, Scania K280UB/Lahti årg. 2016, på Slangerup rtb. som linje 600S mod Hundige via Roskilde. Til venstre holder søstervogn 1021, der skal til Hillerød. Netop på Slangerup rutebilstation har der i mange år været chaufførafløsning på linjen, og det kan tilføjes, at 600S i en vis forstand virkeliggør det aldrig færdigbyggede stykke af den sjællandske midtbane fra Slangerup til Hillerød. 15. december 2024 overtog Umoves BYD B13E-elbusser linje 600S, og samtidig forsvandt de blå hjørner, som siden 2002-04 har markeret S-busserne i stedet for Matas-striberne. Under kontrakterne i det nye udbud er der heller ikke længere komfortmæssig forskel på S-busser og almindelige busser, så S-busidentiteten er i det store hele visket ud. Bus 1013 er nu overført til Jylland, hvor GoCollective anvender den som reservetogbus. De fleste busser i serien har fået enten denne opgave eller en rolle som reservebusser i Midttrafiks 66. udbud.

Foto: Thomas de Laine, 14. december 2024.

Umove 7982 ved Greve st.

Umove 7982 ved Greve st.

Fra foråret 2025 kører der over 150 BYD-elbusser på Movias linjer. I Danmark findes BYD-rutebusser foreløbigt kun øst for Storebælt, men her er det så også mere end hver tiende bus, der kommer fra bemeldte kinesiske producent, selvom en mindre del af de nyeste er bygget på europæisk grund, nemlig på BYDs fabrik i Ungarn. Det gør BYD-busser nogenlunde lige så almindelige i Movia-regi som busser fra MAN, Mercedes, VDL og Volvo. Hele dette felt ligger til gengæld et pænt stykke bag en anden kinesisk elbusproducent: Yutong. At man på denne måde bliver meget afhængig af kinesiske mærker har i øvrigt vakt kritik i bladet Ingeniøren i vinteren 2024-25, men hvis man ønsker ændringer på det område, skal man nok gå ind i politik. Det kniber i forvejen jævnligt med pengene til busdrift hos trafikbestillerne, og busoperatørerne er i konkurrence med hinanden om kontrakterne. Så der bliver købt busser efter pris, batterirækkevidde, pålidelighed, leveringssikkerhed og lignende kvalitetsparametre og ikke ud fra langsigtede geopolitiske overvejelser! Største bruger af BYD-busser er Umove med små 100 BYD'er fordelt på K9- og B12E-standardbusserne samt de 13 meter lange B13E-busser. Sidstnævnte variant findes på linje 250S og 600S og indsættes fra april 2025 desuden på linje 123. Umove 7982, BYD B13E årg. 2024, ses her ved Greve st. som helt ny og efterhånden ganske typisk Movia-bus.

Foto: Thomas de Laine, 21. december 2024.