Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 350S

Her vises alle 53 billeder af busser på linjen gennem tiden:

Bus Danmark 1844 ved Sundbyvester Plads, København

Bus Danmark 1844 ved Sundbyvester Plads, København

Bus Danmark 1844, DAB 7-1200B årg. 1989, som linje 350S på Sundbyvester Plads. De fleste af busserne i denne serie (nr. 1839-1848) kørte som S-busser næsten hele deres liv på flere forskellige linjer, bl.a. 250S, 350S og 600S.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 1997.

Bus Danmark 1453 på Husum Torv, København

Bus Danmark 1453 på Husum Torv, København

Bus Danmark 1453, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1982, som linje 350S på Husum Torv. Bussen var den første til HT med denne karrosserimodel.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 1997.

Connex 6249 på Husum Torv

Connex 6249 på Husum Torv

Her ses én af Connex' DAB 15-1200C-gasbusser... Nej, vent! Hvad er det for en underlig mørk udstødning?! Skinnet bedrager, for bus 6249 er ganske vist født som LPG-gasbus, men i 2003 ombyggede Connex den til dieselbus. Dette afslører sig ikke rent karrosserimæssigt, men det kan høres og som nævnt ses på udstødningen. Afskærmningen på taget er bibeholdt, selvom gastankene deroppe ikke er der mere. Ombygningen har at gøre med overvejelser om muligheden for at ombygge busserne af denne type til dieselbusdrift. Gasbusserne er dyrere i drift, og man kan næppe forvente at kunne vinde nye kontrakter til dem, hvor betalingen er efter, at der køres med gasbusser. Ombygningen af bus 6249 er dog formentlig alligevel den sidste, så det er en ganske unik bus.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004.

Connex 6253 på Sundbyvester Plads, København

Connex 6253 på Sundbyvester Plads, København

Connex 6253, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, holder pause ved Sundbyvester Plads i forbindelse med driften på linje 350S.

Foto: Palle Nilsson, 20. august 2004.

Connex 5177 ved Husum Torv, København

Connex 5177 ved Husum Torv, København

Connex 5177, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, ved Husum Torv i forbindelse med driften på linje 350S, som 2002-05 blev klaret med denne bustype.

Foto: Thomas de Laine, 26. september 2005.

Connex 6264 i Torvegade, Christianshavn

Connex 6264 i Torvegade, Christianshavn

Christianshavn blev grundlagt af Christian IV omkring 1618, og meget af området, der dengang var vand, skulle fyldes op. Bydelen skulle både indgå i befæstningsanlæggene og være en moderne handelsby. Først fra ca. 1640 lignede Christianshavn dog en by. Torvegade er den vigtigste gade på Christianshavn og går mellem Amager ved Stadsgraven til Knippelsbro. Gaden var da også i mange år en hovedfærdselsåre for rejsende mellem Amager og byen. Ved Torvegade ligger Christianshavns Torv, som siden 2002 også huser en metrostation. Da den nuværende Knippelsbro blev bygget, udvidedes Torvegade til samme bredde som broen, dvs. 35 m. For at muliggøre denne nærmest fordobling af gadens bredde blev alle de gamle huse på gadens nordside ofret. Torvegade har været betjent af sporvogne fra 1872 til 1969. De sporvognslinjer, der i kortere eller længere perioder kørte i gaden var linje 2, 5, 8, 9 og 19. I dag betjener buslinjerne 2A, 19, 47, 66 og 350S gaden. Connex 6264, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1999, som linje 350S i Torvegade. I baggrunden ses noget af Knippelsbro med det ene kobberbeklædte brotårn, fremstillet hos B&W.

Foto: Thomas de Laine, 7. oktober 2005.

Arriva 1720 på Dragør Stationsplads

Arriva 1720 på Dragør Stationsplads

Siden Arriva overtog linje 350S i oktober 2005 har man kunnet møde Volvo B10BLE/Aabenraa-busser i drift på linjen. De fleste af disse har været midlertidige busser, som kørte, indtil nye busser blev leveret. De tre sidste nye busser har dog trukket noget ud, men forventes i drift i august 2006. Arriva 1720, Volvo B10BLE-60/Abenraa årg. 1999, på Dragør Stationsplads. Bussen kørte 1999-2005 hos Arriva i Køge.

Foto: Thomas de Laine, 19. juli 2006.

Arriva 1562 i Dragør

Arriva 1562 i Dragør

HURs 17. udbud betød bl.a. nye busser til linje 350S i form af en større serie Slupsk-byggede Scania OmniLink-13,7 m-busser. Da billedet blev taget manglede de sidste tre vogne i serien, nr. 1578-1580, endnu at blive leveret, men de kommer til gengæld også til at adskille sig fra resten af serien på flere punkter, bl.a. frontens design. Bus 1562 på Linde Allé i Dragør, lige ved Stationspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 19. juli 2006.

Arriva 1579 på Sundbyvester Plads, København

Arriva 1579 på Sundbyvester Plads, København

I begyndelsen af uge 32, 2006, blev de tre sidste Scania OmniLink-busser til linje 350S endelig sat i drift, efter at leveringen har trukket ud siden foråret. De sidste tre busser adskiller sig på en række punkter, og bl.a. er lygterne ændret og placeret i nogle "moduler" i grå farve - noget, der sikkert vil blive forlangt gulmalet på fremtidige OmniLink'er. Bus 1579 på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 10. august 2006.

Arriva 1579 bagfra på Sundbyvester Plads, København

Arriva 1579 bagfra på Sundbyvester Plads, København

Det ændrede design er mest synligt på bagenden. Bemærk de grå moduler omkring lygterne og de tre striber ved nummerpladen. Bus 1579, Scania OmniLink årgang 2006, bagfra på Sundbyvester Plads med den obligatoriske skolestartsreklame i bagruden.

Foto: Thomas de Laine, 10. august 2006.

Arriva 1558 og Nettbuss 1872 på Sundbyvester Plads, København

Arriva 1558 og Nettbuss 1872 på Sundbyvester Plads, København

Linje 350S var den første linje i København, som HT i sin tid påtænkte at anvende dobbeltdækkere på. Det blev af forskellige grunde aldrig til noget, og linjen kører nu med 13,7 m-busser i stedet. På papiret har en ledbus, en dobbeltdækker og en 13,7 m-bus den samme kapacitet, så en 14,7 m-bus burde have plads til flere passagerer end en dobbeltdækker! Arriva 1558 (tv.), Scania OmniLine, fra linje 350S og 14,7 m-prøvebussen (th.), Scania/Vest, på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 12. oktober 2006.

Arriva 1566 på Nørre Søgade i København

Arriva 1566 på Nørre Søgade i København

Arrivas bus 1566 er en 13,7 m Scania OmniLink fra januar 2006. Bussen ses her en regnvåd novemberdag i København, mens den passer sin faste opgave: linje 350S. Denne dag var linjen dog bl.a. omlagt ad Nørre Søgade pga. skyderi på Nørrebro.

Foto: Sikandar Sahil, 5. november 2006.

Arriva 1565 og 1426 ved Nørrebro st. under rydningen af Ungdomshuset

Arriva 1565 og 1426 ved Nørrebro st. under rydningen af Ungdomshuset

Linje 5A og 350S holder normalt på Nørrebro st., men ved stoppestederne i Nørrebrogade. Ved rydningen af Ungdomshuset var linjerne omlagt ad bl.a. Lundtoftegade og kom derved ad en anden vej til og fra Nørrebro st. Arriva 1565 som linje 350S tv. og 1426 som linje 5A th. på Folmer Bendtsens Plads ved Nørrebro st. Busserne er hhv. en Scania OmniLink fra 2006 og en Volvo B10BLE-63/Aabenraa fra 2001.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 1. marts 2007.

Arriva 1570 i Lundtoftegade, København

Arriva 1570 i Lundtoftegade, København

Under rydningen af Ungdomshuset kørte linje 350S ad Lundtoftegade til og fra Frederiksundsvej. Her er Arrivas bus 1570, Scania OmniLink årg. 2006, fanget med telefonhuset på Borups Allé i baggrunden.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 1. marts 2007.

Arriva 1568 på Nørreport st., København

Arriva 1568 på Nørreport st., København

Arriva 1568, Scania OmniLink årg. 2006, som linje 350S på Nørreport st.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2007.

Arriva 1553 på Frederikssundsvej, København

Arriva 1553 på Frederikssundsvej, København

Arriva 1553, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Frederikssundsvej i Brønshøj.

Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2007.

Arriva 1551 ved Nørrebro st., København

Arriva 1551 ved Nørrebro st., København

Arriva 1551, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Nørrebrogade ved Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007.

Arriva 1556 ved Husum Torv, København

Arriva 1556 ved Husum Torv, København

Arriva 1556, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Frederikssundsvej ud for Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2007.

Arriva 1564 på Amagerbrogade, København

Arriva 1564 på Amagerbrogade, København

Linje 350S mistede fra 16. marts 2008 de korte ture, der kun kørte til Sundbyvester Plads. Disse ture kører nu kun mellem Husum og Nørreport. Tidligere har linjen også haft ture, der vendte ved Amager Centret. Arriva 1564, Scania OmniLink årg. 2006, på Amagerbrogade på en Sundbyvester Plads-tur.

Foto: Thomas de Laine, 14. marts 2008.

Arriva 1550 på Ballerup st.

Arriva 1550 på Ballerup st.

Arriva 1550, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Ballerup st.

Foto: Thomas de Laine, 10. maj 2008.

Arriva 1237 ved Hulgårds Plads, København

Arriva 1237 ved Hulgårds Plads, København

En onsdag eftermiddag valgte man hos Arriva i Gladsaxe at lade bus 1237 (ex. Veolia 6380), DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, køre enkelt omgang Ballerup-Nørreport-Ballerup om eftermiddagen. Normalt ses ellers kun Scania OmniLink-busser på linjen. Foto ved Hulgårds Plads.

Foto: Sikandar Sahil, 28. januar 2009.

Arriva 1551 på Sundholmsvej, København

Arriva 1551 på Sundholmsvej, København

Torsdag aften 16. april 2009 udbrød en kraftig brand i taget på ejendommen "Sønderborg" på hjørnet af Amagerbrogade og Prags Boulevard. Slukningsarbejdet betød, at Amagerbrogade var spærret over et stykke, og busserne på linje 2A, 5A og 350S måtte omlægges resten af aftenen. Næste morgen kørte linjerne igen normalt, men det varede kun til omkring middagstid, hvor Amagerbrogade igen afspærredes, denne gang dog kun i nordgående retning. Årsagen var frygt for, at et tårn på bygningen skulle styrte ned. Mens kraner indenfor afspærringen arbejdede med at fjerne tårnet, blev linjerne 5A og 350S omlagt i retning mod City, og linjerne 2A, 77/78 og 871 omlagt i begge retninger. Det varede til omkring klokken tyve - et døgns tid efter, at branden brød ud. Arrivas bus 1551, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på afveje på Sundholmsvej ved Skotlands Plads.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009.

Arriva 1577 på Englandsvej, København

Arriva 1577 på Englandsvej, København

Under sikringen af den brændte bygning på hjørnet af Amagerbrogade og Prags Boulevard, måtte linje 350S i retning mod Husum omlægges ad Englandsvej, Sundholmsvej og Amagerfælledvej. Bus 1577, Scania OmniLink årg. 2006, som linje 350S på hjørnet af Englandsvej og Sundholmsvej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009.

Arriva 1580 på Sundholmsvej, København

Arriva 1580 på Sundholmsvej, København

Arriva 1580, Scania OmniLink årg. 2006, som linje 350S på Sundholmsvej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009.

Netbus 8445 på Sundbyvester Plads, København

Netbus 8445 på Sundbyvester Plads, København

Den traditionelle ekstrakørsel til Ullerup Marked fandt ikke sted i 2009 af den simple årsag, at foretagenet bag arrangementet gik i betalingsstandsning i 2008. Erstatningen med navnet "Ama'r Kræmmermarked" afholdes første gang i august 2010. I "tomrummet" var der så i stedet Dragør Høstmarked, der lå i dagene 7.-9. august 2009. Netbus kørte ekstra på linje 350S mellem Sundbyvester Plads og høstmarkedet med nogle af sine 5A-busser. Her ses bus 8445, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, der er ved at forlade Sundbyvester Plads. Bemærk i øvrigt skiltningen: "350X Dragør Høstmarked" - Netbus kan skilte meget! Søstervognen til højre er en ordinær 5A'er.

Foto: Thomas de Laine, 8. august 2009.

Netbus 8447 ved Tårnby st.

Netbus 8447 ved Tårnby st.

Netbus 8447, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 350X til Dragør Høstmarked på Tårnby st. Netbus' busser kan også jævnligt opleves som f.eks. tog- eller metroerstatningsbusser.

Foto: Thomas de Laine, 8. august 2009.

Netbus 8445 som ekstrabus på Tårnby st.

Netbus 8445 som ekstrabus på Tårnby st.

Netbus 8445, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 350X mod Dragør Høstmarked ved Tårnby st.

Foto: Thomas de Laine, 8. august 2009.

Arriva 1554 på Nørrebrogade, København

Arriva 1554 på Nørrebrogade, København

Arriva 1554, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Nørrebrogade ved Elmegade.

Foto: Thomas de Laine, 3. november 2009.

Arriva 1693 ved Husum Torv, København

Arriva 1693 ved Husum Torv, København

Arriva 1693, Scania OmniLink årg. 2002, som linje 350S ved Husum Torv.

Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2009.

Arriva 1043 ved Ballerup st.

Arriva 1043 ved Ballerup st.

Arriva 1043, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2010, som linje 350S ved Ballerup st. Bussen er egentlig en linje 10-bus.

Foto: Sikandar Sahil, 18. januar 2010.

Arriva 1553 på Ballerup st.

Arriva 1553 på Ballerup st.

Arriva 1553, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S og totalreklame for Telenor på Ballerup st.

Foto: Peter Hobel, 17. april 2010.

Arriva 1573 bagfra ved Bellahøj, København

Arriva 1573 bagfra ved Bellahøj, København

Arriva 1573, Scania OmniLink årg. 2006, på Frederikssundsvej ved Bellahøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. juni 2010.

Arriva 1563 ved Bellahøj, København

Arriva 1563 ved Bellahøj, København

Arriva 1563, Scania OmniLink årg. 2006, som linje 350S på Frederikssundsvej ved Bellahøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. juni 2010.

Arriva 1709 på Sundbyvester Plads, København

Arriva 1709 på Sundbyvester Plads, København

Arriva 1709, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som ekstrabus på linje 350S til Dragør Marked. Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 11. juni 2010.

Arriva 8644 på Sundbyvester Plads, København

Arriva 8644 på Sundbyvester Plads, København

Arriva 8644, Volvo B10MA-55/Säffle-ledbus årg. 1999, benyttes i sommeren 2010 af Arriva i Gladsaxe til S-togsbuskørslen i Nordsjælland. Da man i weekenden 11.-13. juni skulle køre ekstrakørsel på linje 350S mellem Sundbyvester Plads og Dragør Marked, var den dog også i brug her en del af lørdagen.

Foto: Thomas de Laine, 12. juni 2010.

Arriva 1560 ved Husum Torv

Arriva 1560 ved Husum Torv

Arriva 1560, Scania OmniLink årg. 2006, som linje 350S ved Husum Torv.

Foto: Thomas Weidekamp, 12. august 2010.

Arriva 7000 i Frederiksborggade, København

Arriva 7000 i Frederiksborggade, København

Arriva 7000, VDL Citea-demobus årg. 2009, som linje 350S i Frederiksborggade ved Nørre Farimagsgade. Da bussen skal videre til City-Trafik og linje 1A, har den beholdt sine røde hjørner trods kørslen på linje 350S.

Foto: Bartosz Czekalski, 29. oktober 2010.

Arriva 1414 ved Husum Torv, København

Arriva 1414 ved Husum Torv, København

Arriva 1414, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 350S ved Husum Torv.

Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2010.

Arriva 1577 på Frederikssundsvej, Brønshøj

Arriva 1577 på Frederikssundsvej, Brønshøj

Arriva 1577, Scania OmniLink årg. 2006, som linje 350S på Frederikssundsvej i Brønshøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 1. april 2011.

Arriva 1426 ved Brønshøj Torv, København

Arriva 1426 ved Brønshøj Torv, København

Arriva 1426, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 350S på Frederikssundsvej ved Brønshøj Torv.

Foto: Thomas Weidekamp, 1. april 2011.

Arriva 1115 på Frederikssunsvej, København

Arriva 1115 på Frederikssunsvej, København

Ved Arrivas overtagelse af linje 200S i oktober 2011 blev der leveret en enkelt ny 13,7 m-Scania OmniLink til linjen. Bussen var dog fra begyndelsen også at træffe på linje 350S. Glæden blev imidlertid kort, for allerede en måneds tid senere blev bussen overført til linje 6A. Arriva 1115, Scania OmniLink årg. 2011, som linje 350S på Frederikssundsvej nær Bellahøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 8. november 2011.

Arriva 1519 på Frederikssundsvej, København

Arriva 1519 på Frederikssundsvej, København

Arriva 1519, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Frederikssundsvej i Københavns nordvestkvarter.

Foto: Thomas Weidekamp, 15. maj 2012.

Arriva 1520 på Frederikssundsvej, København

Arriva 1520 på Frederikssundsvej, København

Arriva 1520, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Frederikssundsvej ved Bellahøj. Denne bus har nu prøvet at køre med både røde hjørner, med blå hjørner og som helgul bus.

Foto: Thomas Weidekamp, 16. maj 2012.

Arriva 1553 på Søtorvet, København

Arriva 1553 på Søtorvet, København

Arriva 1553, Scania OmniLink årg. 2005, som linje 350S på Søtorvet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.

Arriva 1566 på Søtorvet, København

Arriva 1566 på Søtorvet, København

Arriva 1566, Scania OmniLink årg. 2006, som linje 350S på Søtorvet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015.

Arriva 1802 på Nørrebrogade, København

Arriva 1802 på Nørrebrogade, København

Arriva 1802, Scania OmniLink årg. 2003, som linje 350S på Nørrebrogade i København.

Foto: Sikandar Sahil, 16. marts 2017.

Arriva 1569 på Holmens Kanal, København

Arriva 1569 på Holmens Kanal, København

Arriva 1569, Scania OmniLink årg. 2006, som linje 350S på Holmens Kanal ved Niels Juel.

Foto: Thomas de Laine, 6. maj 2017.

Arriva 1412 i den midlertidige bushavn ved Ballerup st.

Arriva 1412 i den midlertidige bushavn ved Ballerup st.

Arriva 1412 (ex. Umove/Fjord-bus 7472), DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, holder pause ved Ballerup st. i den midlertidige "bushavn" på Ahornsvej, der bruges af pauserende busser, personaletransportbiler og Flextrafik-vogne. Bussen er indsat på linje 350S, og den anden bus i baggrunden er en af Roskilde garages Volvo B12BLE-busser, der er kører linje 216.

Foto: Thomas de Laine, 27. december 2017.

Arriva 1680 ved Herlev st.

Arriva 1680 ved Herlev st.

Arriva 1680 (opr. Nettbuss 8480), Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 350S ved Herlev st. Linje 350S er planlagt til at overleve åbningen af metrocityringen i sommeren 2019, men kun vest for Nørreport st., og ingen ture vil længere køre ind og have endestation ved Herlev st.

Foto: Thomas de Laine, 27. januar 2018.

Arriva 1678 ved Ballerup st.

Arriva 1678 ved Ballerup st.

Den nye busterminal ved Ballerup st. er indrettet med en bushavn for pauserende busser, der er placeret samme sted, som den gamle terminal havde indkørsel. Bushavnen fungerer desuden som udkørsel efter afgang fra stoppestederne. Arriva 1678 (opr. Netbus 8478), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, under endestationsophold som linje 350S ved Ballerup st. Til venstre holder en Keolis-bus fra linje 42 pause.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2018.

Arriva 1412 ved Ballerup st.

Arriva 1412 ved Ballerup st.

Arriva 1412 (ex. Fjord-bus 7472), DAF SBR4000/Jonckheere årg. 2008, forlader den endnu ikke helt færdige busterminal ved Ballerup st. som linje 350S. Bemærk destinationsvisningen "City", der dækker over, at bussen har endestation ved Nørreport st.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2018.

Arriva 1689 i Gothersgade ved Nørreport st.

Arriva 1689 i Gothersgade ved Nørreport st.

Fra oktober 2019 er det slut med kollektiv trafik i den indre del af Gothersgade - gaden der sågar engang rummede Københavns Sporvejes hovedsæde, som HT også anvendte i sine første år. Arriva 1689 er en Volvo B12BLE/Vest, som blev nyleveret til Nettbuss' linjer i Hornsherred i 2007. Bussen har kørt i København siden 2012, hvor den fik røde hjørner og blev indsat på linje 5A. Efter at 5A blev ændret til C-linje, kom bussen over på linje 350S, hvor den her ses i Gothersgade ved Nørreport st. Den bærer EU-flag, men mangler Dannebrog, som ellers er den flagkombination, Movia-busserne kører med hvert år 9. maj.

Foto: Thomas de Laine, 9. maj 2019.

Arriva 1426 på Børsbroen, København

Arriva 1426 på Børsbroen, København

Arriva 1426 (opr. Fjord-bus 7486), DAF SBR4000/Jonckheere Transit årg. 2008, svinger fra Børsbroen ind i Børsgade som linje 350S. Det blev den sidste sommer for busser ad denne rute, idet linje 350S fra oktober 2019 er afkortet til ruten Ballerup st.-Nørreport st.

Foto: Kim Løvenskjold, 11. juli 2019.