Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 213

Her vises alle 6 billeder af busser på linjen gennem tiden:

A.P. Hansen 5/DC 90 997 på Køgevej, Roskilde

A.P. Hansen 5/DC 90 997 på Køgevej, Roskilde

A.P. Hansen, Roskilde, vogn 5/DC 90 997 som linje 213 på Køgevej i Roskilde.

Foto: Thomas Hildebrand, 15. april 1982.

Linjebus 6560 på Solrød Strand st.

Linjebus 6560 på Solrød Strand st.

Linjebus 6560, DAB 7-1200B årg. 1989, som linje 213 på Solrød Strand st.

Foto: Thomas de Laine, 7. juli 1997.

Arriva 1074 på Roskilde st.

Arriva 1074 på Roskilde st.

Bus 1074, Mercedes-Benz O.405N årg. 1998, på Roskilde st. med både dansk og australsk flag i anledning af brylluppet. Bussen er indsat på linie 213, der 23. maj 2004 overgår til Wulff Bus sammen med flere andre linier i Roskilde-området. Samtidig tages Mercedes-Benz-busserne 1051-1080 ud af drift, hvorefter de eneste af Arrivas engang forholdsvis talrige Mercedes-busser, der er tilbage, er ledbusserne 1971-1972, 1974-1984 og 1988 fra Ballerups linie 300S samt 1892 i Kokkedal.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2004.

Arriva 1935 på Roskilde st.

Arriva 1935 på Roskilde st.

Den sidste dag med Arriva-drift på linie 212, 213 m.fl. var præget af, at Mercedes-busserne 1051-1080 ikke var i drift, hvorfor alskens andre busser optrådte på linierne. Bus 1935, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1994, kørte f.eks. på linie 213, og ses her på Roskilde st. Linie 213 har skiftet entreprenør i hver eneste licitation, den har været igennem: I 1990 genvandt Roskilde Turisttrafik ganske vist linien, da den første gang blev udbudt, men man valgte at overdrage linien til City-Trafik uden licitation, da man besluttede ikke at fortsætte. I 1994 tabte City-Trafik linien til Linjebus, der igen i 1998 tabte den til Bus Danmark, som i 1999 blev til Arriva Danmark. 23. maj 2004 overtog Wulff Bus kørslen. Hvis der da overhovedet er nogen af lineins chauffører fra før 1990 tilbage, så værdsætter de nok virksomhedsoverdragelsesloven...

Foto: Thomas de Laine, 22. maj 2004.

Arriva 1024 som linje 213 ved Havdrup st.

Arriva 1024 som linje 213 ved Havdrup st.

Siden december 2019 er Køge Bugt-området syd for Karlslunde Strand busmæssigt næsten isoleret fra resten af Hovedstadsområdet mod nord og vest. Der er kun linje 215 fra Hvalsø/Osted/Havdrup i den fulde driftstid, som dog i hverdagsdagtimerne får selskab af linje 220 fra Roskilde og linje 246 fra Borup/Ejby/Lille Skensved samt om natten af linje 97N fra København. Sparekniven blev for alvor svunget ved decemberkøreplansskiftet 2010. Her havde der bl.a. været arbejdet med et forslag om en ringlinje i Solrød Kommune, der fra Solrød Strand st. skulle gå via Jersie Strand, Jersie landsby, Havdrup stationsby, Gammel Havdrup og Solrød landsby tilbage til Solrød Strand st. og omvendt, mens betjeningen af de øvrige busstrækninger i kommunen skulle ophøre. Denne idé endte ikke med at blive realiseret, men fra 12. december 2010 bortfaldt alle busforbindelser mellem Havdrup og Roskilde - både de direkte og via Snoldelev. Også kørslen mellem Havdrup og Kirke Skensved forsvandt, bl.a. med henvisning til planlagte nye cykelstier på strækningen! Alt i alt udgik linjerne 210, 212 og 213 helt i Solrød Kommune. Den første linje blev helt nedlagt, mens de to sidste kun fortsatte mellem Roskilde og Snoldelev. Den eksisterende linje 215 fik i stedet en ny rute fra Solrød Strand st. via Solrød landsby og Gammel Havdrup til Havdrup st. og videre via Osted til Avnstrup, hvorfra den fem år senere forlængedes til Hvalsø st. Indtil 2010 havde linjerne 212 og 213 haft hver sin rute mellem Havdrup og Solrød, men med omlægningen ophørte betjeningen af Tykmosevej og det sydøstlige Havdrup. Et år senere fulgte så nedlæggelsen af de historiske linjer 121 mellem Køge og København og 126 mellem Solrød Strand og Taastrup, og en ny linje 120 fra Høje Taastrup via Karlslunde og Solrød Strand stationer til Køge erstattede delvist linjerne. Men linje 120 holdt kun til december 2019, hvor den blev nedlagt syd for Karlslunde st. og en ny linje 121 mellem Køge og byudviklingsområdet ved Trylleskoven nord for Solrød Strand kom til. Mellem Karlslunde og Trylleskoven er der herefter kun busbetjening om natten! Her ses Arriva 1024, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, som linje 213 ved Havdrup st. på vej fra Roskilde mod Solrød Strand en snefuld eftermiddag lidt mere end en uge, før Havdrup mistede sine busforbindelser til og fra nord. En passager spurgte fotografen, om han vidste noget om den forestående nye køreplan for hendes daglige rejse, og selvom hun sagde pænt tak for hjælpen, virkede hun ikke oprigtigt glad for svaret...

Foto: Thomas de Laine, 3. december 2010.

Arriva 1269 ved Roskilde st.

Arriva 1269 ved Roskilde st.

Arriva 1269 (opr. Arriva 3069), Volvo B12BLE-69/Aabenraa årg. 2004, som linje 213 på Roskilde st.

Foto: Thomas Weidekamp, 15. april 2011.