Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 110R

Her vises alle 4 billeder af busser på linjen gennem tiden:

Regionstog 2035-2135 i Hårlev sammen med udrangerede Y-tog

Regionstog 2035-2135 i Hårlev sammen med udrangerede Y-tog

Østbanen mellem Fakse Ladeplads, Rødvig, Hårlev og Køge gennemgår i 2023-24 en tiltrængt renovering af sporet. Renoveringen har først og fremmest måttet vente på, at pengene kunne findes, men der skulle også lige laves en undersøgelse af muligheden for at erstatte banen af en "BRT" under anvendelse af banens tracé, hvilket dog ikke blev til mere end rapporten. Det er omkring 15 år siden, der sidst skete større fornyelser på Østbanen, men dengang var det banens tog, som blev udskiftet med fem nye Alstom Lint-togsæt og to få år gamle togsæt, der blev overflyttet fra Nordsjælland. Det sidste Y-tog kørte dermed på banen i efteråret 2009, og i april 2010 kunne man indføre en ny køreplan, hvor togene fra banens to grene ikke længere samledes i Hårlev for at køre som ét tog til Køge hver halve time, men i stedet begyndte at køre solo til Køge i kvartersdrift. Samtidig indførte Movia linjenumrene 110R og 210R for henholdsvis Køge-Hårlev-Fakse Ladeplads og Køge-Hårlev-Rødvig. Det var dog først i december 2010, buslinje 210 mellem Køge og Roskilde blev nedlagt! Siden 2020 har det dårlige spor på Østbanen betydet, at man igen kun har fået halvtimesdrift mellem Køge og Hårlev, men ikke med sammenkoblede tog. I stedet må passagerer til og fra Rødvig skifte tog i Hårlev. Til gengæld blev Østbanens tog fra december 2020 videreført fra Køge til Roskilde til erstatning for DSBs tog, og et par tog morgen og eftermiddag på skoledage kører med to togsæt mellem Hårlev og Roskilde af kapacitetsmæssige årsager. Når renoveringen af sporet er afsluttet i 2024, ønsker Region Sjælland at indføre en ny køreplan på Østbanen, hvor Fakse Ladeplads- og Rødvig-togene igen kører separat mellem Hårlev og Køge, som på ny får fire tog i timen (dog ikke i kvartersdrift). Det vil være togene fra Rødvig-grenen, som har flest passagerer, der vil køre til Roskilde, mens Fakse Ladeplads-togene normalt vil have endestation i Køge. Dermed kommer linje 210(R) igen til at være en linje mellem Køge og Roskilde! Kort før køreplansændringen i foråret 2010 ses her Østbanens tog mod Køge i Hårlev efter samling af de to togdele. Bageste og nærmeste togsæt til højre i billedet, togsættet 2035-2135, er netop ankommet fra Fakse Ladeplads, mens det fjerneste togsæt er ankommet fra Rødvig. Til venstre henstår en stor del af banens Y-togsmateriel, som i de sidste år talte otte 2-vognstog. De blev senere på året fjernet fra Østbanen for dels at blive ophugget på Køge Havn og dels sendt til Peru!

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2010.

Regionstog 2135-2035 ved Køge station

Regionstog 2135-2035 ved Køge station

Østbanen, der kører fra Køge til Hårlev og herfra enten til Fakse Ladeplads eller Rødvig, fik i april 2010 indført linjenumre, da banen indgår i R-nettet på Sjælland. Linje 110R er togene mellem Køge og Fakse Ladeplads, og her ankommer et sådant - behørigt skiltet med linjenummer på fronten - til Køge station. Toget er Regionstogs Alstom Lint 41-togsæt 2035-2135 fra 2009.

Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.

Lokaltog 2034-2134 krydser Køge Å

Lokaltog 2034-2134 krydser Køge Å

Østbanen mellem Køge, Hårlev, Fakse Ladeplads og Rødvig står over for en større sporrenovering efter en flerårig proces, hvor pengene til den voksende regning skulle findes, og et BRT-alternativ blev undersøgt. Banens rullende materiel blev fornyet tilbage i 2009, hvor Y-togene udskiftedes med Alstom Lint 41-togsæt. Der blev nyleveret 5 styk, men også overført 2 tog fra de nordsjællandske lokalbaner, nemlig de to ældste nordsjællændere fra 2006. De "brugte" togsæt beholdt i første omgang deres grå og gule design, men i januar 2014 blev de gule fronter folieret i rødt, så togsættene farvemæssigt kom til at ligne Lokaltogs "egne" Lint-tog, selvom der er forskel på designet. Lokaltog 2034-2134, opr. Lokalbanen 102-202, er netop afgået fra Køge og på vej over Køge Å som linje 110R mod Fakse Ladeplads over Rødvig.

Foto: Thomas de Laine, 13. april 2018.

Lokaltog 2031-2131 ved Lille Linde

Lokaltog 2031-2131 ved Lille Linde

Lille Linde trinbræt, der betjener landsbyen af samme navn et par hundrede meter mod vest og nogle få huse på østsiden af banen, er Østbanens mindst benyttede holdested. I årene 2020-24 har banens passagertal været påvirket af først Corona og derpå den etapevise lukning for renovering, men i 2019, hvor alt endnu åndede fred og ro, havde Lille Linde bare 8,6 daglige påstigere! Lokalbefolkningen skal huske at aktivere signalet på perronen, hvis de vil med toget, men til gengæld kan de nyde ventetiden i en af de efterhånden ikke så udbredte Cadovius-glasfiberbobler, som i dag har opnået kultstatus. Rejsekort-standerne har indfundet sig, og der er installeret kameraovervågning, men ellers er der ikke sket meget siden trinbrættets genoprettelse ved maj-køreplansskiftet i 1992. Trinbrættet blev første gang åbnet i 1930, og det lå oprindeligt på den modsatte side af banens skæring med landevejen. Nordgående tog holdt dog fra 1953 ved en ekstra perron på nordsiden, sådan at der i begge retninger standsedes efter passage af vejen. Østbanen nedlagde imidlertid Lille Linde trinbræt i september 1983 sammen med Store Linde under en kilometer længere mod syd plus trinbrætterne Bjælkerup og Lille Heddinge. På dette tidspunkt blev banens køreplan nemlig optimeret til at føde passagerer ind til S-toget, der samtidig forlængedes til Køge. Mandag 29. juli 2024 forårsagede en fotograf en stigning i Lille Lindes passagertal på 10-12 pct., men toget mod Fakse Ladeplads, som han ville have et billede af, havde dog heller ikke denne gang grund til at standse... Toget er Alstom Lint 41-sæt 2031-2131 fra 2007, som oprindeligt kørte på Odsherreds- og Tølløsebanerne, men som i december 2020 overflyttedes til Østbanen.

Foto: Thomas de Laine, 29. juli 2024.