Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 121

Billeder fra andre linjer med samme nummer: 121 (fra 2019).

Her vises alle 30 billeder af busser på linjen gennem tiden:

Storstockholms Lokaltrafik på linje 121

Storstockholms Lokaltrafik på linje 121

I to måneder fra maj 1975 lånte HT en helt ny Volvo B58-ledbus hos Storstockholms Lokaltrafik (SL), som blev prøvekørt på linje 121 mellem Valby/Vallensbæk og Køge. Formålet var at prøve, om ledbusser var en egnet mulighed på ruten, som havde meget store passagertal, og som tilbage i DSB-tiden havde kørt med flere former for store busser: først påhængsvogne med ekstra pladser og senere en blanding af sættevogne kaldet "Røde Orm" og dobbeltdækkere. I 1975 var S-banen endnu kun nået til Vallensbæk, og resten af vejen sydpå foregik med bus. Forsøget faldt tilstrækkeligt godt ud til, at HT i 1977 indsatte Danmarks første ledbusser på netop linje 121, hvor de blev brugt, indtil S-banen i efteråret 1983 var færdig hele vejen til Køge. Her ses prøvevognen, SL nr. 5036, på vej sydover et sted langs Køge Bugt.

Foto: Torben Liebst, ukendt dato.

HT 806 i Køge garage

HT 806 i Køge garage

I årene 1977-83 kørte HT med ledbusser på linje 121 mellem Valby og Køge, mens Køge Bugt-banens tredje og fjerde etaper Hundige-Solrød Strand-Køge blev bygget. Det var Danmarks første ledbusser (udover forsøgsvogne), og de blev bygget af Leyland-DAB i Silkeborg, som i de år havde et samarbejde med schweiziske Saurer. Det var ikke mindst motoren, Saurer leverede, men senere i livet fik busserne i stedet Volvo-motorer. HT fik 10 ledbusser af typen, nr. 798-807, som efter 1983 blev flyttet til Nordsjælland. HT 806, Saurer-Leyland-DAB SLG 18-550/3 årg. 1977, på HTs garageanlæg i Køge en gang mellem 1978 og 1983.

Foto: Nils Støttrup, ukendt dato.

HT 4353 ved Valby st.

HT 4353 ved Valby st.

HT 4353 (ex. DSB 353), Volvo B58-60/DAB årg. 1972, ved Valby st. i juni 1984 i forbindelse med driften på linje 121. Stedet ligner faktisk sig selv i begyndelsen af 2011, men bussen er forlængst historie, og linje 121 kører ikke mere til Valby.

Foto: Ib Erik Nielsen, ukendt dato.

HT 4356 ved Køge st.

HT 4356 ved Køge st.

HT 4356 (ex. DSB 356), Volvo B58-60/DAB årg. 1972, som linje 121 ved Køge st. på den nye busterminal, der blev etableret i forbindelse med S-banens indføring til Køge. Billedet er taget i november 1983, altså et par måneder efter S-banens komme, og linje 121 er derfor ikke længere en linje af større betydning.

Foto: Thomas Hildebrand, ukendt dato.

DSB 355 ved Køge st.

DSB 355 ved Køge st.

DSB 355, Volvo B58-60/DAB årg. 1972, som linje 121 på Køge rutebilstation i 1974.

Foto: Arne Madsen, ukendt dato.

DSB 414 og 412 ved Valby st.

DSB 414 og 412 ved Valby st.

To splinternye DSB-busser, nr. 414 og 412, af typen Volvo B58-60/Aabenraa på garageanlægget ved Valby st. i august 1973. De nyeste DSB-busser fulgte ikke med ind i HT, så de to busser flyttedes til Jylland efter oktober 1974. Begge busserne blev udrangeret fra DSB i 1985.

Foto: Arne Unterschlak, ukendt dato.

DSB 133 ved Valby st.

DSB 133 ved Valby st.

DSB 133, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1967, som linje 121 ved Valby st. i august 1973. Bussen kom i oktober 1974 til HT som nr. 4133 og udgik af driften i februar 1981.

Foto: Arne Unterschlak, ukendt dato.

DSB 867 ved Valby st.

DSB 867 ved Valby st.

DSB 867, Volvo B655/Aabenraa årg. 1962, som linje 121 ved Valby st. Bussen blev overtaget af HT i 1974 og fik derefter nummer 4867. HT udrangerede bussen i 1976.

Foto: Arne Unterschlak, ukendt dato.

HT 804 på Solrød Strand st.

HT 804 på Solrød Strand st.

HT 804, Saurer-Leyland-DAB SLG 18-550/3 årg. 1977, som linje 121 på Solrød Strand st. en dag i 1982.

Foto: Niels Hertz, ukendt dato.

Veolia 6266 på Solrød Strand st.

Veolia 6266 på Solrød Strand st.

Veolia 6266, DAF SB220 GG-LF/Berkhof-gasbus årg. 1999, som linje 121 på Solrød Strand st.

Foto: Niels-Folke Vallin, ukendt dato.

DSB 355 ved Valby st.

DSB 355 ved Valby st.

DSB 355, Volvo B58-60/DAB årg. 1972, som linje 121 ved Valby st. Bussen overgik i 1974 til HT som vogn 4355 og kørte til 1985, hvorefter den kom til A. Petersens køreskole i Valby.

Foto: Arne Unterschlak, 24. marts 1973.

HT 625 ved Toftegårds Plads, Valby

HT 625 ved Toftegårds Plads, Valby

HT 625, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1975, som linje 121 på Gl. Køge Landevej ud for Toftegårds Plads. Bussen blev udrangeret i 1989, men supermarkedet eksisterer stadig. Det har dog skiftet navn flere gange siden...

Foto: Niels Hertz, 9. januar 1982.

HT 615 ved Valby st.

HT 615 ved Valby st.

HT 615, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1975, som linje 121 ved Valby st. Bussen er flagsmykket i anledning af HTs 10 års fødselsdag og er i øvrigt en af de aller første busser, der er nyleveret til HT.

Foto: Thomas Hildebrand, 1. oktober 1984.

HT 854 ved Solrød Strand st.

HT 854 ved Solrød Strand st.

HT 854, Volvo B58-60/Aabenraa årg. 1978, som linje 121 ved Solrød Strand st. Bussen kørte næsten hele sit liv i Køge Bugt-området, men sluttede dog sin karriere som "ReBUS-erstatning", dvs. som stedfortræder på forskellige garageanlæg for de busser, der var taget ind til renovering i det omfattende ReBUS-program. Ved nytår 1984/85 åndede alt dog endnu fred og ro.

Foto: Ib Erik Nielsen, 31. december 1984.

HT 1537 på Køge st.

HT 1537 på Køge st.

HT 1537, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1983, som linje 121 på Køge st. en vinterdag i 1985.

Foto: Niels Hertz, 20. januar 1985.

Bus Danmark 1337 på Køge st.

Bus Danmark 1337 på Køge st.

Bus Danmark 1337, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1981, som linje 121 på Køge st. Denne bus nåede at køre 17½ år i Køge Bugt-området, indtil den blev udrangeret i 1999. Eneste afbrydelse var de måneder i 1993, hvor bussen blev totalrenoveret under ReBUS-programmet.

Foto: Thomas de Laine, 30. juli 1996.

Bus Danmark 1316 på Køge st.

Bus Danmark 1316 på Køge st.

Bus Danmark 1316, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1981, som linje 121 på Køge st.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 1997.

Bus Danmark 1541 på Ølby st.

Bus Danmark 1541 på Ølby st.

Bus Danmark 1541, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1985, som linje 121 på Ølby st.

Foto: Thomas de Laine, 25. marts 1997.

Bus Danmark 1312 på Solrød Strand st.

Bus Danmark 1312 på Solrød Strand st.

Bus Danmark 1312, Volvo B10M-60/Aabenraa-ReBUS årg. 1981, som linje 121 på Solrød Strand st.

Foto: Thomas de Laine, 7. juli 1997.

Bus Danmark 1802 ved RASK Sygehus i Ølby

Bus Danmark 1802 ved RASK Sygehus i Ølby

Bus Danmark 1802, Volvo B10M-60/Aabenraa årg. 1988, som linje 121 ved RASK Sygehus i Ølby.

Foto: Thomas de Laine, 2. januar 1998.

Bus 1718 på linie 121, Friheden st.

Bus 1718 på linie 121, Friheden st.

Linie 121 blev ved køreplansskiftet den 14. december 2003 afkortet fra Valby st. til Friheden st. I 80 år - siden 1920 - har linien ellers kørt ind og ud ad Valby på Gl. Køge Landevej. I midten af 1930'erne blev linien forlænget til Køge, og i 1951 blev den tildelt linienummeret 121. Frem til færdiggørelsen af S-banen til Køge i 1983 spillede ruten en særdeles stor rolle, og fik derfor også i 1977 Danmarks første ledbusser. I tidligere tider har både sættevognsbusser og dobbeltdækkere trafikeret ruten. HURs seneste sparerunde betyder imidlertid, at der spares 4 ud af 10 vognløb på linien. Dette opnås ved at afkorte linien fra Valby st. til Friheden st. og at indskrænke kørslen i myldretiderne fra 20- til 30-minuttersdrift. Ved en tilsvarende indskrænkning på linie 126 spares yderligere 1 bus. Her ses bus 1718, Volvo B10BLE-59/Aabenraa årg. 1999, på Friheden st. den sidste dag med kørsel til Valby st. I baggrunden ses en DAB-gasbus årg. 1998 på linie 39, der blev helt nedlagt ved samme køreplansskift. Fra 14. december 2003 er linie 18 alene på Gl. Køge Landevej mellem Valby st. og Friheden st.

Foto: Thomas de Laine, 13. december 2003.

Arriva 1710 på Solrød Strand st.

Arriva 1710 på Solrød Strand st.

Arriva 1710, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1999, som linje 121 på Solrød Strand st.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005.

Veolia 6277 på Hundige st.

Veolia 6277 på Hundige st.

Veolia 6277 er en DAF/Berkhof-gasbus fra 2000. Bussen begyndte sin karriere på linje 350S, men blev i 2002 overflyttet til den nyoprettede linje 2A. I HURs 17. udbud, der havde virkning fra oktober 2005, tabte Veolia (der dengang hed Connex) linje 2A til Arriva, men vandt til gengæld Arrivas Køge Bugt-linjer, heriblandt linje 121. Bus 6277 som linje 121 på Hundige st.

Foto: Thomas de Laine, 6. juli 2006.

Veolia 5103 på Ølby st.

Veolia 5103 på Ølby st.

Veolia 5103, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 121 på Ølby st.

Foto: Thomas de Laine, 20. juli 2007.

Arriva 1863 ved Køge st.

Arriva 1863 ved Køge st.

Arriva 1863 (opr. Combus 5023), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1997, som linje 121 ved Køge st.

Foto: Thomas Hildebrand, 17. maj 2010.

Arriva 1880 ved Køge st.

Arriva 1880 ved Køge st.

Arriva 1880 (opr. Combus 5116), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 121 på vej ind til Køge st. på linjens 90 års fødselsdag.

Foto: Thomas de Laine, 20. maj 2010.

Arriva 1905 ved Køge st.

Arriva 1905 ved Køge st.

Arriva 1905 (opr. Veolia 6401), Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2006, forlader Køge st. som linje 121 på linjens jubilæumsdag. Bussen repræsenterer den nyeste vogntype på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 20. maj 2010.

Arriva 1875 på Nørre Boulevard, Køge

Arriva 1875 på Nørre Boulevard, Køge

Ved Movias udbud A8 tabte Arriva alle linjerne i Køge Bugt-området til firmaet Handicap Befordring, der bliver ny Movia-entreprenør på rutekørselsområdet. Arriva 1875 (opr. Combus 5109), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 121 på Nørre Boulevard i Køge i april 2011, få dage efter afgørelsen på udbuddet.

Foto: Thomas de Laine, 3. april 2011.

Arriva 1873 på Jersie Strandvej, Jersie

Arriva 1873 på Jersie Strandvej, Jersie

Både linje 121, Køge-Hvidovre, og linje 126, Solrød Strand-Taastrup, bliver nedlagt 11. december 2011. Her ses Arriva 1873 (opr. Combus 5105), Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1998, som linje 121 på Jersie Strandvej ved Cordozasvinget - et trafikhistorisk ikke helt uinteressant sted. Cordozasvinget (og senere også den nærliggende Cordozavej) er opkaldt efter Harry Cordosa (uden 'z'), som var føreren i Danmarks første automobilulykke med tab af menneskeliv. Ulykken fandt sted i sommeren 1911 på et sted, hvor landevejen mellem Taastrup og Køge dengang gjorde et sving. Vejen Cordozasvinget ligger ikke præcist, hvor ulykken skete, men derimod hvor betonvejen langs Køge Bugt ved åbningen i 1935 stødte til Taastrup-Køge-landevejen, idet Cordozasvinget er en stump af denne landevejs gamle linjeføring. Her mødtes desuden busruten til Valby langs Køge Bugt (linje 121) med busruten til Taastrup (linje 126), og DSB havde i en årrække en opstillingsplads til rutebiler i umiddelbar nærhed af stedet. 100 år efter Cordosas uheld er der bare et relativt svagt benyttet busstoppested med 1-2 busser i timen. Fra december 2011 vil det være en ny linje 120, som er en slags sammenbinding af linje 121 og 126, der betjener stedet.

Foto: Thomas de Laine, 19. november 2011.

Sidste linje 121 på Køge st.

Sidste linje 121 på Køge st.

Den sidste linje 121-bus efter ankomsten til Køge station natten til 11. december 2011. Linjen nåede at eksistere i 91½ år. Bussen er Arriva 1873 (opr. Combus 5105), Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 1998, som efterfølgende blev udrangeret.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2011.