Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 15

Tidligere linje 1.

Billeder fra andre linjer med samme nummer: 15 (fra 1908 til 1963), 15E (fra 2016).

Her vises alle 37 billeder af busser på linjen gennem tiden:

Arriva 1443 på Islevhusvej i Husum

Arriva 1443 på Islevhusvej i Husum

Arrivas 14 dobbeltdækkere er i disse år indsat på linje 15, den gamle linje 1, som på sine gamle dage er forlænget og omlagt, så den nu bl.a. kører ad Islvehusvej til Husum og Herlev. Her ses bus 1443, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, på Islevhusvej ved Husum st.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2004.

Arriva 1771 på Ålholm Plads

Arriva 1771 på Ålholm Plads

Arriva 1771 er leveret i 1997 til Bus Danmark i Vejle som nr. 3053, og fulgte med resten af Bus Danmark over i Arriva i 1999. Bussen forblev i Vejle, indtil Arriva tabte bybuskørslen i byen til Wulff Bus i 2002. Derefter blev den overført til HUR-området og omnummereret til 1771. Bemalingen blev der ikke ændret ved: den beholdt skyggebemalingen omkring vinduerne, der også kendtes fra Linjebus og De Blaa Omnibussers Säffle-busser i årene 1993-98. Siden hen har Arriva købt Wulff Bus, og i juni 2005 er bussen overført til Wulff Bus i Haderslev. Ved den lejlighed bliver den dog omlakeret. Bus 1771 på Ålholm Plads, hvor nogle af turene på linje 15 vender.

Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2005.

Arriva 1153 i Hammerichsgade, København

Arriva 1153 i Hammerichsgade, København

Arriva 1153, Volvo B10BLE-60/Aabenraa årg. 1994, som linje 15 i Hammerichsgade ved Vesterport st. Bussen er oprindeligt leveret til De Blaa Omnibusser i Holte.

Foto: Thomas de Laine, 25. maj 2005.

Arriva 1105 i Øster Allé, København

Arriva 1105 i Øster Allé, København

Øster Allé, der går fra Trianglen til Store Vibenshus, er anlagt som del af et kongeligt vejsystem. Frederik II anlagde i 1584-85 den første kongevej fra Store Vibenshus til Frederiksborg og Kronborg. Formentlig blev der ved den lejlighed trukket to veje over fælleden til Nørreport og Østerport. Disse to veje blev nyanlagt i 1740'erne som henholdsvis Nørre Allé og Øster Allé. Øster Allé fik sporvognsdrift, da linje 6 få dage før årsskiftet 1904/05 forlængedes på hver anden tur fra Trianglen ad et enkeltspor i Øster Allé til Haraldsgade, der på det pågældende sted nu hedder Ragnagade. Fra 1910 afløstes enkeltsporet af et dobbeltspor på fælleden langs Øster Allés vestlige side. Det var første gang i København, sporvognene fik eget areal isoleret fra den øvrige trafik. Denne opdeling kan i øvrigt ses i gaden den dag i dag, hvor kun den østlige del benyttes til vejbaner, mens den tidligere sporvejsdel nu anvendes til parkering. Fra 1931 fik linje 6 følgeskab af linje 15, der omlagdes fra Østerbrogade og Strandvejen til Øster Allé, Lyngbyvej og Bernstorffsvej. Denne linje blev dog nedlagt i 1963. Linje 6 blev i 1969 omstillet til busdrift, og i 1989 forsvandt den fra Øster Allé, da den byttede nordlig endestation med linje 1, som overtog strækningen via Øster Allé til Ryparken. Linje 1 skiftede i 2003 linjenummer og hedder nu, meget passende for Øster Allé, linje 15. Arriva 1105, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 15 i Øster Allé. Bemærk de parkerede biler på det tidligere sporareal til højre i billedet.

Foto: Thomas de Laine, 7. maj 2006.

Arriva 1091 ved Østerport st.

Arriva 1091 ved Østerport st.

Efter flere års ombygning kan broen med Oslo Plads ved Østerport st. nu igen benyttes i fuld bredde, og der er påny etableret stoppesteder på pladsen. Disse er nu placeret langs vejsiden og ikke, som i den gamle terminal, i midten af gaden med gangtunneler. Arriva 1091, DAB 15-1200C-bus fra 1998, som linje 15 på Oslo Plads.

Foto: Sikandar Sahil, 24. marts 2007.

Arriva 1441 på Rådhuspladsen

Arriva 1441 på Rådhuspladsen

Linje 15 kører normalt ikke over Rådhuspladsen, men den var midlertidigt omlagt denne vej under triathlonmeterskabet 1. juli 2007. Linje 15 er dog identisk med den gamle linje 1, der kørte via Rådhuspladsen indtil 1996. Arriva 1441, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, på Rådhuspladsen.

Foto: Sikandar Sahil, 1. juli 2007.

Arriva 1447 i Vester Voldgade, København

Arriva 1447 i Vester Voldgade, København

Arriva 1447, en Volvo B7L/East-Lancs-dobbeltdækker fra 2001, som linje 15 i Vester Voldgade ved Rådhuspladsen. Linje 15 kører normalt ikke denne vej, men var 1. juli 2007 omlagt pga. triathlonmesterskabet.

Foto: Sikandar Sahil, 1. juli 2007.

Arriva 1451 ved Husum Torv, København

Arriva 1451 ved Husum Torv, København

Arriva 1451, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, som linje 15 på Frederikssundsvej ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2007.

Arriva 1451 på Holmens Kanal, København

Arriva 1451 på Holmens Kanal, København

Holmens Kanal i det centrale København er opkaldt efter en egentlig kanal af samme navn, som gaden indtil 1860'erne forløb parallelt med. Kanalen udgjorde den sydvestlige grænse af Gammelholm, der ikke altid har været landfast med resten af København. Kollektiv trafik fik Holmens Kanal stort set samtidig med, at man var færdig med at fylde kanalen op, nemlig i december 1863, hvor Københavns første sporvognslinje, der havde sin anden endestation ved Frederiksberg Runddel, forlængedes fra Frihedstøtten til Skt. Annæ Plads. Linjen blev drevet af det kortlivede engelske selskab Copenhagen Railway Company (CRC), men blev ved årsskiftet 1865/66 overtaget af det nye Kjøbenhavns Sporvei-Selskab. De sporvognslinjer, der siden begyndelsen af det 20. århundrede hed 1, 6, 9 og 10, var i mange år fast inventar i Holmens Kanal, men den sidste af linjerne, linje 6, omstilledes til busdrift i 1969. I dag betjenes gaden af linje 1A, 15, 19, 26, 29 og 65E. Linjerne 15, 19 og 26 er resterne af de gamle linjer 1, 9 hhv. 6. Linje 1, der altså nu hedder linje 15, er i øvrigt den linje, CRC i sin tid oprettede. CRC anvendte toetages sporvogne, hvor førstesalen var åben. I årene 2003-07 har det ligeledes engelskejede Arriva betjent linje 15 med dobbeltdækkerbusser. Busserne er enddog efter endt anvendelse i København solgt til et engelsk firma, der ombygger dem med åbne førstesale! Arriva 1451, Volvo B7L/East-Lancs-dobbeltdækker årg. 2001, i Holmens Kanal som linje 15.

Foto: Thomas de Laine, 6. august 2007.

Arriva 1100 i Ryparken, København

Arriva 1100 i Ryparken, København

Arriva 1100, DAB 15-1200C-gasbus årg. 1998, som linje 15 i Ryparken-sløjfen på Østerbro.

Foto: Thomas de Laine, 10. oktober 2007.

Arriva 1445 ved Ryparken, Østerbro

Arriva 1445 ved Ryparken, Østerbro

Arriva 1445, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, som linje 15 i Ryparken.

Foto: Thomas de Laine, 10. oktober 2007.

Arriva 1446 ved Husum Torv

Arriva 1446 ved Husum Torv

Dobbeltdækkerne er nu forsvundet fra linje 15, hvor de har kørt siden 2003. Arrivas dobbeltdækker nr. 1446, Volvo B7L/East-Lancs årg. 2001, forlader Husum Torv i retning mod byen nogle få dage før udrangeringen.

Foto: Thomas de Laine, 18. oktober 2007.

Arriva 1444 på Herlev st.

Arriva 1444 på Herlev st.

Fredag 19. oktober 2007 blev sidste dag med dobbeltdækkere på linje 15. Arriva valgte nemlig at indsætte linjens nye busser allerede fra lørdag, selvom kontrakten først trådte i kraft søndag 21. oktober. Dermed forsvandt 13 af hovedstadens 35 dobbeltdækkerbusser. De udrangerede dobbeltdækkere går en fremtid i møde som open-top-sightseeingbusser i andre europæiske storbyer.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2007.

Arriva-lånebus Ex2 ved Vesterport st.

Arriva-lånebus Ex2 ved Vesterport st.

Da ikke alle de nye Volvo B7RLE-busser til linje 15, 19 og 176 er klar til tiden, har Arriva lånt nogle fuldstændigt tilsvarende busser. Lånebus Ex2 er blandt disse og ses her ved Vesterport st. i trafik på linje 15.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007.

Arriva-lånebus Ex1 ved Hovedbanegården

Arriva-lånebus Ex1 ved Hovedbanegården

Arrivas lånebus "Ex1" som linje 15 ved Hovedbanegården. Lånebusserne var på gaden fra lørdag 20. oktober, men bliver erstattet med de resterende nye busser i løbet af kort tid.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007.

Arriva 1325 ved Østerport st.

Arriva 1325 ved Østerport st.

Linje 15 fik sine nye busser en dag før tiden, hvor Arriva kørte med bl.a. bus 1325, der her ses ved Østerport st. At de nye busser var på gaden betød også, at dobbeltdækkerne ikke kom i trafik denne dag.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007.

Arriva 1323 ved Hovedbanegården

Arriva 1323 ved Hovedbanegården

Arrivas bus 1323, en helt ny Volvo B7RLE/Säffle, som linje 15 ved Hovedbanegården. Busnummer 1323 har været benyttet tidligere: det sad i næsten 20 år på en Volvo B10M/Aabenraa-nærtrafikbus, der kørte i Køge Bugt-området.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007.

Arriva 1328 ved Østerport st.

Arriva 1328 ved Østerport st.

Arrivas nye bus 1328, Volvo B7RLE/Säffle, som linje 15 ved Østerport st.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007.

Arriva 1316 ved Husum Torv

Arriva 1316 ved Husum Torv

Veolia 6412 alias Arriva 1316, som den kom til at hedde, ved Husum Torv. Bussen er en Volvo B7RLE/Säffle, der egentlig skulle have erstattet gasbusser hos Veolia i foråret, men blev afbestilt. I stedet købte Veolia den for anden gang til linje 15, 19 og 176.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007.

Arriva 1318 ved Østerport st.

Arriva 1318 ved Østerport st.

Arrivas nye bus 1318, Volvo B7RLE/Säffle, som linje 15 ved Østerport st.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007.

Arriva 1324 på Husum Torv

Arriva 1324 på Husum Torv

Bus 1324, Volvo B7RLE/Säffle, som linje 15 ved Husum Torv. Veolia havde bestilt 26 af disse busser til linje 15, 19 og 176, som man fra 21. oktober 2007 skulle overtage fra Arriva, men inden da blev Veolia overtaget af netop Arriva. Bussen her er således bestilt af Veolia, men leveret til Arriva.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007.

Arriva 1319 ved Hovedbanegården

Arriva 1319 ved Hovedbanegården

Arriva 1319, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 15 ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007.

Arriva-lånebus Ex3 ved Hovedbanegården

Arriva-lånebus Ex3 ved Hovedbanegården

Den ene af Arrivas lånebusser som linje 15 ved Hovedbanegården. Bussen er en Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007 - nøjagtig som den bus, den erstatter!

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007.

Arriva 1326 ved Hovedbanegården

Arriva 1326 ved Hovedbanegården

Arriva 1326, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 15 i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007.

Arriva 1315 på Smallegade, Frederiksberg

Arriva 1315 på Smallegade, Frederiksberg

Arriva 1315, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 15 på Smallegade ved Fasanvej.

Foto: Jeppe Steensgaard, 16. april 2008.

Arriva 1324 på Herlev st.

Arriva 1324 på Herlev st.

Arriva 1324, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 15 på Herlev st.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2008.

Arriva 1327 ved Hovedbanegården, København

Arriva 1327 ved Hovedbanegården, København

Arriva 1327, Volvo B7RLE-60/Säffle årg. 2007, som totalreklamebus for Haribo i januar 2009. Bussen er fast vogn på linje 15 og her fanget ved Hovedbanegården.

Foto: Sikandar Sahil, 13. januar 2009.

Arriva 1694 på Trianglen, København

Arriva 1694 på Trianglen, København

Arriva 1694, Scania OmniLink årg. 2002, som linje 15 på Trianglen. Bussen har tidligere kørt som bybus i Esbjerg som Connex nr. 2855.

Foto: Sikandar Sahil, 8. oktober 2009.

Arriva 1672 på Øster Allé, København

Arriva 1672 på Øster Allé, København

Arriva 1672 (opr. Connex 6336), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som linje 15 på Øster Allé ved Parken. Bussen kører normalt på linje 6A.

Foto: Sikandar Sahil, 8. oktober 2009.

Arriva 1644 på Nørre Allé, København

Arriva 1644 på Nørre Allé, København

Arriva 1644 (opr. Connex 6308), Volvo B12BLE-59/Aabenraa årg. 2003, som linje 15 på Nørre Allé nær Vibenshus Runddel. Bussen var én ud af hele tre busser med røde hjørner, der kørte på linje 15 denne dag. Måske fordi flere af linjens sædvanlige busser skulle til syn?

Foto: Sikandar Sahil, 8. oktober 2009.

Arriva 1317 på Østre Allé, København

Arriva 1317 på Østre Allé, København

24. marts 2013 nedlagdes københavnske linje 15, og en ny linje 9A opstod. Grundstammen i linje 9A's vognpark var de tidligere linje 15-busser, og i de sidste par uger op til skiftedagen kunne man derfor møde busser på linje 15 med røde A-bus-hjørner. Den gamle sporvognslinje, der blev nedlagt i 1963, havde netop linjefarverne gul og rød, og dens rute var sammenløbende med den senere buslinje 15 fra Hans Knudsens Plads til Lille Triangel. Så en gul og rød linje 15 på Østre Allé burde få en sporvognsklokke til at ringe hos københavnere, der kan huske 40 år tilbage...

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2013.

Arriva 1330 på Øster Allé, København

Arriva 1330 på Øster Allé, København

Arriva 1330, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, som linje 15 på Øster Allé.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 23. marts 2013.

Arriva 1914 i Smallegade, Frederiksberg

Arriva 1914 i Smallegade, Frederiksberg

Arriva 1914, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2006, var i trafik på linje 15 hele linjens sidste dag. Bussen var indsat i det løb, der sluttede af med den definitivt sidste tur på linjen, og kørte rundt med et skilt som den gamle sporvognslinje 15 på fronten. Derudover havde alle busserne på 15'eren et hvidt skilt med teksten "Sidste dag" i forruden. Foto i Smallegade.

Foto: Thomas de Laine, 23. marts 2013.

Arriva 1272 på Øster Allé, København

Arriva 1272 på Øster Allé, København

På linje 15's sidste dag optrådte en del busser på linjen, som ikke normalt kørte der. En af dem var bus 1272, Volvo B7RLE/Carrus årg. 2006, som normalt kører på linje 18. Her ses den på Øster Allé. Flagene skyldtes "Nordens dag" og ikke nedlæggelsen.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 23. marts 2013.

Arriva 1331 i Ryparken, København

Arriva 1331 i Ryparken, København

I buslinje 15's sidste dage kørte de fleste busser rundt med røde hjørner til den nye A-buslinje 9A, som busserne skulle overføres til. Farvekombinationen rød og gul var også linjefarverne for den gamle sporvognslinje 15, som blev nedlagt for 50 år siden - i 1963. Buslinje 15 og sporvognslinje 15 havde endda strækningen Hans Knudsens Plads-Trianglen til fælles. Sporvejshistorisk Selskabs navnkundige fotograf Torben Liebst (med medlemsnummer 15) i selskab med Arriva 1331, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2007, og sin bil, en Peugeot årg. 2002, der ikke kun har linje 15-skilte på kofangeren i denne anledning, ved linje 15's endestation i Ryparken. Han var også med til at tage afsked med sporvognslinjen i sin tid...

Foto: Torben Liebst, 23. marts 2013.

Sidste linje 15-bus på Kgs. Nytorv

Sidste linje 15-bus på Kgs. Nytorv

Den sidste tur på linje 15 er nået til Kgs. Nytorv. Klokken er cirka kvart i ét natten til søndag 24. marts, og bussen er vogn 1914, Volvo B7RLE/Säffle årg. 2006. Linjen har kørt under nummeret 15 siden maj 2003, men hed indtil da linje 1 og kan føre sin historie tilbage til den første sporvognslinje i København, der indledte driften i oktober 1863. Det er således i en vis forstand Københavns ældste linje, der har ladet livet.

Foto: Thomas de Laine, 24. marts 2013.

Sidste linje 15 efter ankomst til Ryparken

Sidste linje 15 efter ankomst til Ryparken

Den sidste linje 15-bus, behørigt udsmykket med smag og skilte, efter ankomsten til Ryparken natten mellem lørdag 23. og søndag 24. marts 2013.

Foto: Torben Liebst, 24. marts 2013.