Myldretid

Menu

BillederSe billeder fra en bestemt buslinje

Billeder af busser på linje 334

Tidligere linje 187.

Her vises alle 13 billeder af busser på linjen gennem tiden:

Birkerød Bus Comapgni 29 på Bistrup Trafikplads

Birkerød Bus Comapgni 29 på Bistrup Trafikplads

I 1993 overførtes nogle DAB 12-1200B-busser fra Fjord-bus til Birkerød Bus Compagni (BBC). Busserne var nyleveret til den kørsel, Fjord-bus vandt i HTs 3. udbud i 1992, men allerede året efter modtog Fjord-bus DAB 15-1200C-lavgulvsbusser i stedet. En del af serie 12'erne overførtes derfor til BBC, Fjord-bus' moderselskab. BBC vogn 29 kom til Birkerød i november 1993 og kørte i trafik indtil 1. april 1994, hvor BBC som bekendt indstillede driften. Derefter blev bussen solgt til City-Trafik, hvor den blev bybus i Fredericia. På billedet ses bus 29 i sving på Bistrup Trafikplads som linje 334 mellem Holte og Farum. Vognnummeret 29 var i øvrigt genbrug: Dette nummer tilhørte 1976-92 en Leyland-DAB serie 3-bybus.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Birkerød Bus Compagni 40 på Holte st.

Birkerød Bus Compagni 40 på Holte st.

Vogn 40 var Birkerød Bus Compagnis første serie 7'er. Bussen er mere præcist af typen Leyland-DAB 7-1-TL11/8, idet bussen oprindeligt leveredes med Leyland Hydracyclic-automatgear. Dette blev dog i 1985 erstattet med ZF. Bussen kørte fra 1983 til 1994 hos BBC, hvorefter den gjorde en kort karriere hos Holger Danske Bustrafik i Billund. Efterfølgende blev den overført til Fjord-bus som vogn 15 og i 1996 omnummereret til 7415. Den er senere eksporteret.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Birkerød Bus Compagni 52 ved Farum st.

Birkerød Bus Compagni 52 ved Farum st.

Birkerød Bus Compagnis vogn 52 ligner ved første øjekast en helt almindelig Leyland-DAB 7-1200B årg. 1986. Bussen er dog speciel derved, at den i 1992 blev ombygget til flaskegasdreven bus. Bussen opnåede derved bl.a. øgenavnet "Sneglen". Efter at det mislykkedes at videreføre bussen som flaskegasbus efter 1. april 1994, overførtes bussen til Fjord-bus, hvor den igen blot er almindelig dieselbus. Hos Fjord-bus fik vognen internnr. 26, og den kører stadig i dag som vogn 7426 hos Fjord-bus i Slangerup. Dens tid er dog nok snart ved at rinde ud, selvom Fjord-bus havde held til at genvinde sin kørsel i endnu seks år fra efteråret 2006.

Foto: Dennis Holm Petersen, ukendt dato.

Linjebus 6000 ved Holte st.

Linjebus 6000 ved Holte st.

Da Linjebus i 1992 overtog en del kørsel i forbindelse med HTs 3. udbud, anskaffede man i alt 4 busser med karrosseri fra den Volvo-ejede karrosserifabrik i Säffle. Det var usædvanlige busser efter datidens danske standard, men de var kun begyndelsen. Senere blev karrosserimodellen Säffle System 2000 særdeles udbredt i Danmark, bl.a. fordi Volvo i 1994 købte Aabenraa Karrosserifabrik. Linjebus 6000, Volvo B10M-60/Säffle årg. 1992, som linje 334 ved Holte st.

Foto: Thomas de Laine, 16. oktober 1996.

De Blaa Omnibusser 4031 på Holte st.

De Blaa Omnibusser 4031 på Holte st.

Linje 334, Holte-Bistrup-Farum(-Stenløse), var engang, før S-toget kom til Farum, én af nordsjællands mest benyttede busruter. I dag går det mere stille af. De Blaa Omnibusser 4031 på den nys overtagne linje 334 forlader stoppestedet på Holte st. Linje 334 kørtes frem til 1994 af Birkerød Bus Compagni. Derefter har Linjebus, Bus Danmark og Arriva stået for kørslen. 22. oktober 2006 tog De Blaa Omnibusser over.

Foto: Thomas de Laine, 27. oktober 2006.

De Blaa Omnibusser 4038 på Holte st.

De Blaa Omnibusser 4038 på Holte st.

De Blaa Omnibusser 4038, DAF SB4000/Jonckheere årg. 2006, som linje 334 på Holte st.

Foto: Thomas de Laine, 23. august 2009.

De Blaa Omnibusser 4015 ved Holte st.

De Blaa Omnibusser 4015 ved Holte st.

De Blaa Omnibusser 4015, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2004, forlader Holte st. som linje 334.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2011.

De Blaa Omnibusser 4015 på Holte Stationsvej, Holte

De Blaa Omnibusser 4015 på Holte Stationsvej, Holte

De Blaa Omnibusser 4015, Volvo B12BLE-59/Säffle årg. 2004, som linje 334 på Holte Stationsvej.

Foto: Thomas de Laine, 2. juni 2011.

De Blaa Omnibusser 4092 på Bistrup Trafikplads

De Blaa Omnibusser 4092 på Bistrup Trafikplads

De Blaa Omnibusser har i 2012 overtaget en tidligere Volvo B7RLE-demobus, som Volvo har haft udlånt til flere forskellige busselskaber - heriblandt også netop De Blaa. Den har nu vognnummer 4092 og ses her som linje 334 på Bistrup Trafikplads.

Foto: Andreas Szekacs, 7. marts 2012.

De Blaa Omnibusser 4094 på Bistrup Trafikplads

De Blaa Omnibusser 4094 på Bistrup Trafikplads

De Blaa Omnibusser 4094, Volvo B7RLE/Säffle (8900LE) årg. 2012, som linje 334 på Bistrup Trafikplads.

Foto: Thomas de Laine, 8. september 2012.

De Blaa Omnibusser 3602 ved Farum st.

De Blaa Omnibusser 3602 ved Farum st.

De Blaa Omnibusser 3602 (opr. Schmidts Turisttrafik 3602), Volvo B7RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2013, forlader Farum st. som linje 334. En uge senere var nedrivningen af det karakteristiske tag over busterminalen i gang. Denne type tag er i de senere år også blevet fjernet fra Køge og Taastrup stationer.

Foto: Thomas de Laine, 24. juli 2019.

De Blaa Omnibusser 3602 på Holte Stationsvej, Holte

De Blaa Omnibusser 3602 på Holte Stationsvej, Holte

De Blaa Omnibusser 3602, Volvo B7RLE/Wroclaw (8900LE) årg. 2012, som linje 334 på Holte Stationsvej, omgivet af andre Volvo'er fra De Blaa, som jo er helt dominerende i området.

Foto: Jef F.P. Pallavicini, 16. december 2020.

Nobina 4155 ved Farum st.

Nobina 4155 ved Farum st.

Linje 334 mellem Farum, Bistrup og Holte var engang en af Nordsjællands mest benyttede ruter. Det var før, Farum fik S-togsforbindelse til København, og det var hurtigere at køre med bus til Holte og tage de hyppige, hurtige, elektriske S-tog til byen derfra. Sådan er det ikke længere, men fra 11. december 2022 er linje 334 også blevet elektrisk. Nobina 4155, Ebusco 2.2 årg. 2022, som linje 334 ved Farum st. med et S-tog i det nye design i baggrunden. De nye elbusser kørt af Holte garage førte flag på premieredagen.

Foto: Thomas de Laine, 11. december 2022.