Myldretid.dk (til forsiden)  
  Forside   Nyheder   Baggrund & historie   Billeder   Garagefakta   Busbasen   Vognlister
  Opdateringer   Om Myldretid.dk   Kontakt

  Du er her: Forside > Billeder > Billeder efter linje > Linje 5A

Billeder af busser på linje 5A

Senere linje 5C

Her vises alle billeder af busser på linjen inklusive tidligere og senere linjenumre.

Andre linjer med samme nummer: 5 (fra 1903 til 2002)

128 billeder

Arriva 1432 på Sundbyvester Plads, København Arriva 1432, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 5A på Sundbyvester Plads. Det meste af sin tid i København kørte bussen netop på linje 5A, men den blev faktisk oprindeligt købt til linje 14 og 16, hvor den dog kun kom til at køre i et års tid. Arriva mistede kørslen på linje 5A fra oktober 2007, og siden da har bussen været ude af drift. Det er sandsynligt, at den skal til Sverige at køre i fremtiden.

Foto: Thomas de Laine, 14. august 2005

Arriva 1426 som linje 5A på Rådhuspladsen, København Linje 5A, landets største buslinje med 39 busser, er sendt i udbud i HURs 19. udbud. Siden oprettelsen 20. oktober 2002 har Arriva kørt linjen med Volvo B10BLE-63/Aabenraa-13,7 m-busser fra 2000-2001. Busserne er oprindeligt leveret til linjerne 11, 14 og 16, men flyttedes til linje 5A i 2002. Bus 1426 opsamler passagerer på Rådhuspladsen inden afgang mod linjens endestation på Amager, Sundbyvester Plads. Den noget utraditionelle flagning skyldes "Dialogdagen", som København afholdt 31. marts 2006.

Foto: Thomas de Laine, 31. marts 2006

Arriva 1426 tv. og 1396 th. på Sundbyvester Plads, København 31. marts 2006 afholdt Københavns Kommune "Dialogdag" for ytringsfrihed og tolerance. Dialogdagen skulle vise, at selvom hver femte københavner har rødder uden for Danmark, er alle velkomne i byen. I den anledning var 600 HUR-busser blevet udstyret med et dansk og et udenlandsk flag. De udenlandske flag repræsenterer de lande, hvor flest københavnere kommer fra: Italien, Island, Iran, Sverige, Norge, Pakistan, Tyrkiet, Makedonien, Finland, USA, Polen m.fl. Flagene sad på A-busserne og linje 10, 12, 14, 15, 16E, 18, 19, 21, 26, 30, 32, 33, 34, 40, 42, 43, 47, 65E, 66, 67, 68, 69, 77, 78, 132, 133, 137, 250S og 350S. Myldretids fotograf var selvfølgelig på pletten. Her ses bus 1426 til venstre med pakistansk flag og 1396 til højre med bosnisk-hercegovinsk flag. Begge busserne er Volvo B10BLE-63/Aabenraa og kører fast på linje 5A. Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 31. marts 2006

Arriva 1407 som linje 5A i Lundtoftegade Rydningen af Ungdomshuset gav anledning til betydelige omlægninger af busdriften. Arrivas bus 1407, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 5A i Lundtoftegade.

Foto: John Bodholdt Nielsen, 1. marts 2007

Arriva 1395 i Veter Voldgade, København Under triathlonmesterskabet 1. juli 2007 var linje 5A omlagt, så der ikke kørtes gennem Rådhuspladsens busterminal i Jernbanegades forlængelse, men i stedet ad Vester Voldgade med stoppested i dennes vejside. Her kanter Arriva 1395, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, sig uden om en afspærring i Vester Voldgade på vej mod stoppestedet.

Foto: Sikandar Sahil, 1. juli 2007

Arriva 1413 på Rådhuspladsen, København Arriva 1413, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 5A på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 21. juli 2007

Arriva 1396 ved Brønshøj Torv, København Arriva 1396, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Brønshøj Torv.

Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2007

Arriva 1423 på Frederikssundsvej, Husum Arriva 1423 på Frederikssundsvej i Husum, mens den endnu var A-bus på linje 5A. Bussen er en Volvo B10BLE-63/Aabenraa fra 2001 og kørte det sidste lange stykke tid rundt med "for lille" A-bushjørne på fronten.

Foto: Thomas de Laine, 28. juli 2007

Arriva 1394 ved Nørrebro st., København Arriva 1394, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 5A ved Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007

Arriva 1415 ved Nørrebro st., København Arriva 1415, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 5A ved Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007

Arriva 1390 ved Nørrebro st., København Arriva 1390, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 5A på Nørrebrogade ved Nørrebro st.

Foto: Thomas de Laine, 3. august 2007

Arriva 1389 på Amagerbrogade, København Arriva 1389, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2000, som linje 5A på Amagerbrogade ved Amagerbro st.

Foto: Thomas de Laine, 5. august 2007

Arriva 1428 på Amagerbrogade, København Amagerbrogade er med sine 3,4 km den længste af de københavnske brogader. Gaden hed engang blot Amager Landevej, og gav Amager forbindelse til København via Amagerport ved Christianshavns Vold og herfra via Torvegade og Knippelsbro. Amagerport blev nedrevet i 1857, mens Christianshavns Vold vedblev med at være militær befæstning frem til 1909, hvorfor den omfattende bebyggelse, der i de mellemliggende år kom til at præge de andre brokvarterer, gik udenom Amagerbro. Den i nogle få år selvstændige Sundby Kommune blev indlemmet i Københavns Kommune i 1902, og omkring samme tidspunkt opfyldte man Kalvebod Strand, hvorved bl.a. Islands Brygge blev skabt. 1907 åbnede Amager Boulevard, der forbandt Amagerbro, Islands Brygge og Sjælland via Langebro. Sporvogne fik Amagerbrogade allerede i 1872, hvor Kjøbenhavns Sporvei-Selskab (KSS) oprettede en linje fra Kgs. Nytorv over Christianshavn til Sundby. Der var her endestation ved Englandsvej, men i 1897 forlængedes linjen nogle få hundrede meter til Augustagade, hvori der indrettedes en remise. Sporvognene på linjen bar i øvrigt et stort C. KSS blev sammenlagt med flere andre sporvejsselskaber til De kjøbenhavnske Sporveje i 1898, og elektrificeringen nåede hurtigt Amagerbrogade-linjen, idet der blev tale om elektrisk drift fra Højbro til Augustagade fra 1901. Samtidig åbnedes den nye Sundby Remise ved Amagerbrogade mellem Parmagade og Smyrnavej, og remisen i Augustagade blev taget ud af brug. Remisebygningen blev senere flyttet til et andet sted på Amager, og den levede helt frem til en brand i 1975. Sporvognslinjen forlængedes fra Augustagade til den nye remise i 1902, og samtidig blev den lagt sammen med linjen fra Højbro til Valby Remise. Senere samme år fik linjen tildelt linjenummeret 2. Stykket af Amagerbrogade forbi den gamle Augustagade-endestation blev senere også betjent af sporvogne fra linje 13 og i myldretiderne linje 9, men fra 1960'erne var det slut: Linje 13 og 9 omstilledes til busdrift i hhv. 1964 og 1966, og begge linjer forsvandt samtidig fra Amagerbrogade. Linje 2 blev buslinje i 1969, hvorefter Augustagade kun passeredes af busser. I HT-tiden kom der flere linjenumre til, idet linje 13 fra 1978 vendte tilbage. Den blev i 1989 erstattet af linje 11, og fra 1996 blev hver anden tur på linje 2 skiftet ud med linje 28, der omlagdes fra Gammelholm. S-buslinjerne 250S og 350S kom til i 1994 hhv. 1995. Linjerne 2, 11 og 28 forsvandt alle i 2002, hvor den nye linje 5A i stedet kom. Fra marts 2008 er det i øvrigt også slut med linje 250S. Linje 5A har stadig et stoppested på Amagerbrogade næsten samme sted som den gamle Augustagade-endestation. Stoppestedet ligger ved Tycho Brahes Allé, og på billedet ses Arriva 1428 som linje 5A netop her. Bussen er en Volvo B10BLE-63/Aabenraa fra 2001, og bygningen i baggrunden med den lille kuppel på toppen ligger på hjørnet af Augustagade.

Foto: Thomas de Laine, 8. august 2007

Arriva 1417 på Nørrebrogade, København Nørrebrogade er den strækning i København, hvor busserne proppes aller mest med mennesker. Gaden løber fra søerne til Nørrebro st., og i dag trafikeres den af linje 5A og 350S. Før voldenes fald var Nørrebro et landområde med spredt og sparsom bebyggelse, men fra 1852, hvor demarkationslinjen blev flyttet ud, gik omfattende byggeri igang. Frem til århundredskiftet tidobledes befolkningstallet på Nørrebro. Nørrebrogade eksisterede allerede i den landlige periode, hvor den som landevej blev benyttet at nordsjællandske bønder, der leverede landbrugsprodukter til torvehandlen i København. Den kollektive trafikforsyning kom i 1857, hvor de første hestesporvogne forbandt gaden med Kgs. Nytorv, og Nørrebrogade havde sporvognsdrift helt til linje 5 som den sidste københavnske sporvognslinje omstilledes til busdrift i 1972. Siden da har busserne været enerådende. Og busser kom der faktisk først ret sent på Nørrebrogade, nemlig da sporvognslinje 16 i 1970 blev bus. Linjerne 5, 7 og 16 var de klassiske Nørrebrogade-linjer, mens 5A og 350S først er oprettet i 2002 henholdsvis 1995. Arriva 1417, Volvo B10BLE/Aabenraa årg. 2001, som linje 5A ved Nørrebros Runddel i august 2007. Dette er allerede nu et historisk billede, idet Netbus to måneder senere overtog linjen.

Foto: Thomas de Laine, 19. august 2007

Arriva 1405 ved Hovedbanegården, København Arriva 1405, Volvo B10BLE-63/Aabenraa årg. 2001, som linje 5A ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 23. august 2007

Netbus 8477 ved Husum Torv, København Det var en af de mere velforberedte linjeovertagelser, da Netbus i oktober 2007 skulle afløse Arriva på linje 5A. Der blev kørt en del indøvning på linjen frem til skiftedagen, og nogle dage i den sidste uge medtog indøvningsbusserne endda passagerer! Netbus "tyvstartede" således, og torsdag 18. oktober var bl.a. bus 8477, en splinterny Volvo B12BLE-61/Vest, ude at køre med passagerer på linje 5A. Her er den netop ankommet til Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 18. oktober 2007

Netbus 8474 på Rådhuspladsen, København En af Netbus' forpremierebusser: Bus 8474 som passagerbefordrende linje 5A på Rådhuspladsen fredagen inden overtagelsen.

Foto: Thomas de Laine, 19. oktober 2007

Arriva 1385 på Rådhuspladsen, København Arriva måtte aflevere linje 5A, Danmarks største buslinje, til Netbus i oktober 2007. Lørdag 20. var således sidste dag med Arriva-busser på linjen, og sidste tur sent om aftenen blev kørt af bus 1385. Bussen ses her på Rådhuspladsen tidligere på dagen. Det er en Volvo B10BLE-63/Aabenraa fra 2000, der oprindeligt er leveret til linje 11, som linje 5A delvist erstattede i 2002.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2007

Netbus 8456 på Sundbyvester Plads Den første Netbus på linje 5A efter ankomsten til Sundbyvester Plads tidligt om morgenen 21. oktober 2007.

Foto: Sikandar Sahil, 21. oktober 2007

En kort tale inden første Netbus afgår fra Stamholmen Et større antal A-busser og A-mennesker var samlet på Netbus' nye garageanlæg på Stamholmen tidligt om morgenen søndag 21. oktober 2007, hvor den første Netbus på linje 5A skulle sendes af sted. Det skete naturligvis med manér: Direktør Erik Hein (nummer to fra højre) holdt en kort tale, hvor han bl.a. fremhævede chaufførens vigtige arbejde. Efter snoren var klippet over, var der (alkoholfri) champagne.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Snoren klippes for første Netbus på linje 5A Chauffør Per Bukhave (midterst i billedet) har netop klippet snoren for den første Netbus, der kører i drift på linje 5A. Det er bus 8456, der naturligvis er flagsmykket. Stamholmen garage.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8480 på Sundbyvester Plads, København De nye busser på linje 5A fik bl.a. tv-omtale. Bus 8480 som linje 5A med journalist og fotograf fra TV2/Lorry på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8465 på Husum Torv, København Netbus 8465 ankommer til Husum Torv. Bussen er en helt ny Volvo B12BLE-61/Vest, der netop samme dag er blevet indsat på linje 5A.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8468 på Husum Torv To af Netbus' nye busser på linje 5A på Husum Torv; forrest nr. 8468. Til venstre ses Movias trafiktjeneste på arbejde.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8448 i Jernbanegade, København Københavnske linje 5A kører bl.a. gennem Jernbanegade, der i dag forbinder Vesterport st. med Rådhuspladsen. Netbus 8448 i Jernbanegade.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8448 på Rådhuspladsen, København Netbus 8448 krydser H.C. Andersens Boulevard på vej ind på Rådhuspladsen som linje 5A mod Husum Torv. Det er første dag, Netbus kører på linjen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8470 på Sundbyvester Plads, København Netbus 8470 som helt ny ved linje 5A's endestation på Amager: Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8481 på Rådhuspladsen, København De sorte dørpartier er et markant træk ved Vest Center-karrosseriet, som linje 5A's nye busser har. Netbus 8481 på vej fra Vester Voldgade ind i Rådhuspladsens busterminal.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8448 på Husum Torv, København Netbus 8448, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, i linje 5A's endestation på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8471 på Rådhuspladsen, København Linje 5A og 6A mødes i Rådhuspladsens busterminal. Netbus 8471 som linje 5A den første dag, Netbus kørte linjen.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8476 ved Husum Torv, København Netbus 8476 på Frederikssundsvej lige efter afgang fra endestationen på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 21. oktober 2007

Netbus 8452 på Sundbyvester Plads, København En af Netbus' nye Volvo B12BLE-61 med Vest Center-karrosseri soler sig på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007

Netbus 8484 ved Hovedbanegården, København Som nogle af landets første bybusser lever linje 5A's nye vognpark op til Euro 5-normen. Movia reklamerer lidt for dén sag med den grønne "sommerfugl" i forreste siderude i dørsiden. Netbus 8484, Volvo B12BLE-61/Vest, efter afgang fra Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007

Netbus 8466 ved Hovedbanegården, København I forbindelse med oktoberkøreplansskiftet 2007 blev A-busserne udstyret med en reklame i forreste venstre siderude, hvor linjens laveste interval oplyses. For linje 5A er det 4 minutter. En helt ny Volvo B12BLE-61/Vest ankommer til Hovedbanegården fra Amager dagen efter Netbus' overtagelse af linje 5A. Bussen er nr. 8466.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007

Netbus 8450 på Sundbyvester Plads, København Netbus 8452, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 22. oktober 2007

Netbus 8458 og 8477 på Husum Torv, København To af Netbus' Volvo/Vest-busser, nr. 8458 og 8477, i sløjfen i Husum. Efter planen skal linje 5A ikke længere have endestation her fra oktober 2008, hvor det er meningen, linjen skal forlænges til Husum st. nogle hundrede meter borte.

Foto: Sikandar Sahil, 3. februar 2008

Netbus 8454 som første 5A-bus i Kastrup Lufthavn Første 5A-bus fra Lufthavnen blev bus 8454, som afgik 16. marts 2008 kl. 5.46. Her ses den inden afgang.

Foto: Sikandar Sahil, 16. marts 2008

Netbus 8454 på Sundbyvester Plads, København Den første 5A-bus fra Lufthavnen er nået til Sundbyvester Plads. Den holder ved det nye stoppested i vejsiden af Amagerbrogade ud for pladsen. Stoppestedet er netop blevet etableret af hensyn til busserne fra Lufthavnen.

Foto: Sikandar Sahil, 16. marts 2008

Netbus 8454 i Kastrup Lufthavn Linje 5A blev forlænget til Lufthavnen 16. marts 2008 - dog kun på en del af turene. Netbus 8454, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Ellehammersvej i Lufthavnen. Faktisk har Lufthavnen haft A-busbetjening før, nemlig med linje 2A i 2002-03.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

Netbus 8448 ved Skottegården, Kastrup Ved Skottegården i Kastrup mødes linje 2A, 5A, 36 og den nye servicebuslinje 875. Netbus 8448 ved Skottegården med en linje 36 bagved.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

Netbus 8449 på Amager Landevej, København Netbus 8449, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, på Amager Landevej på vej mod Lufthavnen.

Foto: Thomas de Laine, 16. marts 2008

Netbus 8495 på Sundbyvester Plads, København Netbus har suppleret beholdningen af Volvo B12BLE/Vest-busser til linje 5A med yderligere tre busser, nemlig numrene 8493-8495. De tre busser var første gang i trafik mandag 20. oktober 2008, og her ses 8495 på Sundbyvester Plads. Busserne er egentlig anskaffet som følge af linje 5A's forlængelse til Lufthavnen i marts, men linjen gik dengang samtidig over til en sommerhalvårskøreplan med reduceret drift. Først ved overgangen til vinterkøreplanen i oktober blev der således behov for de ekstra busser.

Foto: Thomas de Laine, 20. oktober 2008

Netbus 8474 på Irlandsvej, København Linje 5A kørte mod Husum ad Sundbyvestervej, Irlandsvej, Englandsvej, Sundholmsvej og Amagerfælledvej, mens Amagerbrogade var spærret for nedtagning af tårnet på "Sønderborg". Netbus 8474, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Irlandsvej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009

Netbus 8485 på Sundholmsvej, København Netbus 8485, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Sundholmsvej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009

Netbus 8465 på Sundbyvestervej, København Netbus 8465, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Sundbyvestervej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009

Netbus 8445 på Sundholmsvej, København Netbus 8445, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Sundholmsvej.

Foto: Thomas de Laine, 17. april 2009

Netbus 8473 på Frederikssundsvej, København Netbus 8473, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, er én af de busser, der for tiden kører rundt med A-bus-totalreklame. Den seksakslede bus ses her på Frederikssundsvej som linje 5A.

Foto: Torben Liebst, 12. oktober 2009

Netbus 8487 på Dronning Louises Bro, København Netbus 8487, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Dronning Louises Bro. Bussen har de første år af sit liv kørt hos Netbus i Skibby, men i 2009 overførtes til den København og linje 5A/84N.

Foto: Sikandar Sahil, 2. januar 2010

Netbus 7000 på Amagerbrogade, København Denne VDL Citea CLE-demobus på 13,7 m er efter en uge i trafik hos Netbus i Skibby blevet udstyret med røde hjørner og kører cirka tre uger i maj 2010 på linje 5A. Her ses bussen, der bærer nummeret 7000, på Amagerbrogade ved Sundbyvester Plads én af de første dage i trafik som A-bus.

Foto: Thomas de Laine, 8. maj 2010

Netbus 7000 på Husum Torv, København Netbus' VDL Citea-demobus på Husum Torv som linje 5A.

Foto: Peter Hobel, 16. maj 2010

Netbus 8000 fra vinduessiden på Rådhuspladsen, København Første tur med hybridprøvebussen på linje 5A fandt sted tirsdag 25. maj 2010 ved 12-tiden. Turen gik fra Rådhuspladsen mod Amager, og her er den fanget før afgang fra Rådhuspladsen.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 fra dørsiden på Rådhuspladsen, København Netbus 8000, Volvo 7700-hybridbussen, ved afgang fra Rådhuspladsen som linje 5A.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 og 8457 på Husum Torv, København Netbus 8000, Volvo 7700-hybridbus årg. 2010, og bus 8457, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007 - begge som linje 5A på Husum Torv.

Foto: Sikandar Sahil, 25. maj 2010

Netbus 8000 ved Sundbyvester Plads, København Hybridprøvebussen på linje 5A umiddelbart inden afgang fra Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2010

Netbus 8000 og 8473 på Sundbyvester Plads, København Netbus 8000, Volvo 7700-hybridprøvebus årg. 2010, og Netbus 8473, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, mødes som linje 5A på Sundbyvester Plads.

Foto: Thomas de Laine, 26. maj 2010

Netbus 8000 i Bernstorffsgade, København Når busselskaber låner busser til afprøvning, skal man ofte være heldig for at støde på dem i trafik, fordi de ikke bliver brugt særlig meget. Sådan er det tilsyneladende ikke med Netbus 8000, som er en hybridbus, der i maj-juni 2010 prøvekøres på linje 5A. Her ses den i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården - klokken 5.55 lørdag morgen!

Foto: Thomas de Laine, 29. maj 2010

Netbus 8472 ved Bellahøj, København Netbus 8472, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Bellahøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. juni 2010

Netbus 8483 ved Bellahøj, København Netbus 8483, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Bellahøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. juni 2010

Netbus 8451 ved Bellahøj, København Netbus 8451, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Bellahøj.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. juni 2010

Netbus 7000 ved Hovedbanegården, København Netbus 7000, VDL Citea CLE-demobus årg. 2009, som linje 5A ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 2. oktober 2010

Netbus 8487 på Husum Torv, København Netbus 8478, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Husum Torv.

Foto: Sikandar Sahil, 21. december 2010

Nettbuss 8479 bagfra på Nørrebrogade, København Nettbuss 8479, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som totalreklame for Tyrkiet på linje 5A på Nørrebrogade. Bussen har faktisk tidligere været totalreklame, nemlig i særdeles kort tid i maj 2008, hvor den bar en Canon-reklame.

Foto: Thomas Weidekamp, 1. februar 2011

Nettbuss 8479 ved Nørreport st., København Nettbuss 8479, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Nørreport st. - udsmykket som totalreklame for Tyrkiet.

Foto: Thomas de Laine, 6. februar 2011

Nettbuss 8445 ved Jarmers Plads, København Nettbuss 8445, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A i Vester Voldgade ved Jarmers Plads.

Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011

Nettbuss 8457 ved Jarmers Plads, København Nettbuss 8457, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Jarmers Plads.

Foto: Nicholas Jensen, 11. maj 2011

Nettbuss 8954 på Amager Strandvej, Kastrup Volvo 8900-demobussen er i sommeren 2011 på prøve hos Nettbuss i København, hvor den kan opleves på linje 5A. Bussen er i den anledning blevet forsynet med røde hjørner mm. Tidligere har den bl.a. besøgt Nettbuss i Århus og Arrivas Ryvang-garage. Her ses bussen på Amager Strandvej i Kastrup.

Foto: Thomas de Laine, 2. juli 2011

Nettbuss 8954 på Rådhuspladsen, København Nettbuss 8954, Volvo 8900-demobussen, som linje 5A på Rådhuspladsen med dertil hørende brostensbunke, der er begyndt at trille ud i busterminalen... Byggeriet af metrostationen på pladsen forventes afsluttet i 2018.

Foto: Thomas de Laine, 2. juli 2011

Nettbuss 8954 på Ellehammersvej i Lufthavnen, Kastrup Nettbuss 8954, Volvo B7RLE-60/Säffle (8900) årg. 2011, som linje 5A på Ellehammersvej i Kastrup Lufthavn - i begyndelsen af det skybrud, der i løbet af de næste timer leverede Amager 150 mm regn.

Foto: Thomas de Laine, 2. juli 2011

Nettbuss 8486 ved Hovedbanegården, København Nettbuss 8486, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Hovedbanegården.

Foto: Thomas de Laine, 24. august 2013

MAN-prøveledbus på Københavns Rådhusplads Den ene af de fire ledbusser, der august-september 2013 blev prøvekørt på linje 5A i København, var denne MAN med hele fem dobbeltdøre. Her ses den ved præsentationen af ledbusserne, der fandt sted på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 29. august 2013

Keolis 8487 på Nørrebros Runddel, København Et længerevarende vejarbejde på den ydre del af Nørrebrogade betyder, at linje 5A og 350S siden 1. november 2014 har kørt ad Mimersgade og Jagtvej til Nørrebros Runddel. Keolis 8487, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, foretager i den anledning sit venstresving i Nørrebros Runddel. Der køres ad normal rute ud af byen.

Foto: Thomas de Laine, 2. maj 2015

Keolis 8456 på Søtorvet, København Keolis 8456, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 5A på Søtorvet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Keolis 8450 på Søtorvet, København Keolis 8450, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, som linje 5A på Søtorvet.

Foto: Thomas de Laine, 14. maj 2015

Keolis 8484 i +Way-design ved Nørreport st., København Keolis 8484, Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, var en periode i efteråret 2015 forsøgsvist folieret i det planlagte +Way-design, idet linje 5A fra april 2017 skal overgå til dette koncept. Cirklerne med +'er i var gennemgående i designet. Det endelige design kommer dog til at have et andet logo end cirklen med et +-tegn.

Foto: Thomas de Laine, 5. november 2015

Arriva 1675 fra dørsiden efter uheldet i Jernbanegade, København Onsdag 10. februar 2016 om eftermiddagen kørte Arriva 1675 (opr. Nettbuss 8475) på linje 5A ind i Cirkusbygningen i Jernbanegade. Bussen gled, fordi en forankørende 5A-bus havde tabt diesel på vejbanen. 1675 fik, som det ses, et ordentligt hak i tuden ud af det, men ingen kom til skade, og huset led heller ikke den helt store overlast. Bemærk, hvordan man er i gang med at rense vejbanen bag ved bussen.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. februar 2016

Arriva 1675 fra vinduessiden efter uheldet i Jernbanegade, København Arriva 1675 (opr. Nettbuss 8475), Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, i Jernbanegade efter uheldet, hvor bussen var kørt ind i Cirkusbygningen.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. februar 2016

Arriva 1685 i Nørre Voldgade, København Da Arriva 1675 på linje 5A onsdag 10. februar 2016 kørte ind i Cirkusbygningen i Jernbanegade ved Rådhuspladsen, skyldtes det, at Arriva 1685 af samme type, der kørte en lidt tidligere tur, havde lækket diesel. Faktisk havde 1685 efterladt sig diesel hele vejen fra Jernbanegade over Rådhuspladsen og gennem Vester Voldgade op til Jarmers Plads/Nørre Voldgade, hvor bussen stoppede. Den blev efterladt i Nørre Voldgade med havariblinket tændt og en stank af diesel. Efterfølgende måtte gaderne spærres af og vaskes rene, ligesom der selvfølgelig måtte ryddes op efter uheldet i Jernbanegade. Arriva 1685 (opr. Nettbuss 8485), Volvo B12BLE/Vest årg. 2007, venter på at blive hentet i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas Weidekamp, 10. februar 2016

Arriva 1685 bagfra i Nørre Voldgade, København "Synderen" fra dieselspildet ved Rådhuspladsen, Arriva 1685, henstår med nødlys i Nørre Voldgade...

Foto: Thomas Weidekamp, 10. februar 2016

Første nye 5C-bus hos MAN i Greve Den første af de nye MAN-gasledbusser til Københavns linje 5C er ankommet til MAN i Greve. Bemærk det særlige CityLine-design og de mange døre. Der kommer i alt 41 busser af typen, vogn 1600-1640.

Foto: Bjarne Korsgaard, 27. januar 2017

Arriva 1610 på Toftegårds Plads, Valby Arriva 1610, den ene af de 41 nye MAN NG313-CNG-gasledbusser til linje 5C, der oprettes 23. april 2017. Bussen blev 1. marts 2017 præsenteret foran Movias hovedsæde på Toftegårds Plads. Designet er en let revideret version af det, en enkelt af de nuværende 5A-busser forsøgsvist var folieret i en periode i 2015.

Foto: Jeppe Steensgaard, 1. marts 2017

Arriva 1610 fra højre baghjørne på Toftegårds Plads, Valby De nye ledbusser til linje 5C er forsynet med ekstra mange døre: Hele fire dobbeltdøre samt en enkelt fordør. Men så bliver der også mulighed for cykelmedtagning på linjen, hvilket nok skal blive spændende!

Foto: Jeppe Steensgaard, 1. marts 2017

Arriva 1610 fra venstre baghjørne på Toftegårds Plads, Valby Arriva 1610, MAN-ledbus til den nye linje 5C, set fra venstre baghjørne på Toftegårds Plads. Der er ikke sparet på +'erne langs siden.

Foto: Jeppe Steensgaard, 1. marts 2017

Arriva 1626 i Ryvang garage, København Arriva 1626, MAN NG313-gasledbus til den nye linje 5C, i Ryvang garage i København. Linje 5C skal køres fra Gladsaxe ligesom linje 5A hidtil har været gjort, men de nye busser kommer lige en tur via Ryvang - ellers ikke et sted, man i reglen kan træffe ledbusser!

Foto: Sikandar Sahil, 2. marts 2017

Arriva 1617 i Ryvang garage, København Arriva 1617, MAN NG313-ledbus til den kommende linje 5C, i Ryvang garage i forbindelse med leveringen til Arriva.

Foto: Sikandar Sahil, 2. marts 2017

Arriva 1661 på Otto Mønsteds Plads, København Arriva 1661 (opr. Nettbuss 8461), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Otto Mønsteds Plads.

Foto: Sikandar Sahil, 7. marts 2017

Arriva 1659 ved Brønshøj Torv, København Tiden nærmer sig "C-dag", hvor linje 5A bliver transformeret til Cityline-linje 5C. I den anledning er der bl.a. kommet reklamer på nogle af linje 5A's busser med sloganet "Plads til alle". Arriva 1659 (ex. Nettbuss 8459), Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Frederikssundsvej ved Brønshøj Torv.

Foto: Thomas de Laine, 9. april 2017

Arriva 1098 på Dronning Louises Bro, København I linje 5A's sidste tid sås Scania OmniLink-busserne fra linje 6A lejlighedsvist på linjen. Her passerer Arrivas bus 1098 over Dronning Louises Bro som linje 5A til Husum.

Foto: Kim Andersen, 21. april 2017

Arriva 1114 på Langebro, København På linje 5A's sidste dag var både bus 1110 og 1114 i drift på linjen. Begge busser er Scania OmniLink'er leveret i 2011 til linje 6A, som 5A siden december 2015 har delt garage med. Arriva 1114 på Langebro.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1660 på Dronning Louises Bro, København Arriva 1660, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Dronning Louises Bro på linjens sidste driftsdag. Den turkise Cityline-reklame er markant...

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1679 på Amager Strandvej, Kastrup Arriva 1679, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Amager Strandvej.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1658 på Langebro, København Arriva 1658, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Langebro på linjens sidste driftsdag. Bussen er blandt dem, der var blevet opmalet med de nye røde hjørner med "knæk". Busserne fortsætter, efter en miljøopgradering, på linjerne 2A og 350S.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1663 på Amager Strandvej, Kastrup Arriva 1663, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Amager Strandvej.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1685 i Jernbanegade, København Arriva 1685, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A i Jernbanegade.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1649 på Amager Strandvej, Kastrup Arriva 1649, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Amager Strandvej.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1656 i Nørre Voldgade, København Arriva 1656, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A i Nørre Voldgade på linjens sidste dag. Ved Nettbuss' overtagelse af driften på linje 5A tilbage i oktober 2007 var denne bus den første, der forlod garagen tidligt om morgenen, hvilket blev fejret med (alholfri) champagne mv. i garagen på Stamholmen.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1655 i Hambrosgade, København Arriva 1655, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A i Hambrosgade.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1693 på Jarmers Plads, København Arriva 1693, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2008, som linje 5A på Jarmers Plads. Denne bus var én ud af tre "efternølere" til hovedparten af linje 5A's buspark, idet Nettbuss anskaffede ekstra vogne i forbindelse med linje 5A's forlængelse fra Sundbyvester Plads til Lufthavnen i 2008.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1671 på Axeltorv, København Arriva 1671, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A på Axeltorv. Som det ses, bærer bussen "Plads til alle"-reklamen for den nye linje 5C.

Foto: Thomas de Laine, 22. april 2017

Arriva 1630 på Dronning Louises Bro, København Arriva 1630, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Dronning Louises Bro.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1614 på Husum Torv Arriva 1614, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1638 på Herlev Ringvej Arriva 1638, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1611 i Nørre Voldgade, København Arriva 1611, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1611 i Bernstorffsgade, København Arriva 1611, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Bernstorffsgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1630 på Herlev Ringvej Arriva 1630, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1627 på Axeltorv, København Arriva 1627, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Axeltorv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1624 på Herlev Ringvej Arriva 1624, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej, lige efter afgang fra endestationen ved Herlev Hospital.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1600 ved Husum Torv Arriva 1600, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, ankommer som linje 5C til endestationen på Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1629 ved Husum Torv Arriva 1629, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1617 på Herlev Ringvej Arriva 1617, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1620 på Dronning Louises Bro, København Arriva 1620, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Dronning Louises Bro.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1601 i Nørre Voldgade, København Arriva 1601, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Nørre Voldgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1628 på Herlev Ringvej Arriva 1628, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1618 på Husum Torv De nye 5C-busser er 18,75 meter lange og ganske velforsynede med døre. Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, afgår fra Husum-sløjfen.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1617 i Frederiksborggade, København Arriva 1617, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Frederiksborggade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1601 ved Herlev Hospital Arriva 1601, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, i den nyindrettede linje 5C-endestation på Hyldemorsvej i Herlev - lige over for Herlev Hospital.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1618 i Bernstorffsgade, København Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C i Bernstorffsgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1621 på Herlev Ringvej Arriva 1621, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Ringvej.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1610 ved Husum Torv Arriva 1610, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Frederikssundsvej ved Husum Torv.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1614 på Herlev Hovedgade, Herlev Arriva 1614, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Herlev Hovedgade.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Første linje 5C ved Nørreport st., København Første linje 5C blev Arrivas bus 1601, der afgik fra Herlev Hospital kl. 0.00. Her er jomfruturen nået til Nørreport station.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1618 på Rådhuspladsen, København Arriva 1618, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som linje 5C på Rådhuspladsen den første nat på Cityline-linjen.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1621 ved Nørreport st., København Arriva 1621, MAN NG313 CNG-ledbus årg. 2017, som enten den første linje 5C i retning mod Husum eller indsat på linje 5A, hvor den i så fald har afløst en af Volvo/Vest-busserne, ved Nørreport st.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Første linje 5C og sidste 5A på Rådhuspladsen, København Den første linje 5C og den sidste linje 5A på Rådhuspladsen! Eftersom linje 5C begyndte driften ved midnat, mens den sidste linje 5A først sluttede kl. 1.55, var der en times tid, hvor man kunne træffe både 5A- og 5C-busser gennem City. Her er det bus 1601, der var første 5C-bus fra Herlev til Sundbyvester Plads, som på sin vej retur mod Herlev ligger lige foran den absolut sidste 5A-bus, vogn 1684, der gjorde turen fra Lufthavnen til Husum. Klokken er cirka 1.30.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Sidste linje 5A ved Hovedbanegården, København Den definitivt sidste linje 5A forlader Hovedbanegården. Det blev bus 1684, oprindeligt Nettbuss vogn 8484, der blev nyleveret ved Nettbuss' overtagelse af linjen i oktober 2007. Pudsigt nok var det netop denne bus, der en periode i efteråret 2015 forsøgsvist var folieret i det +Way-design, der i tilpasset udgave bruges på de nye Cityline-busser.

Foto: Sikandar Sahil, 23. april 2017

Arriva 1676 ved Nørreport st., København Arriva 1676, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Nørreport st., lige inden det var helt "nat" for linjen.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1687 ved Nørreport st., København En af de 5A'ere, der var i drift til efter midnat ved omstillingen til Cityline: Arriva 1687, Volvo B12BLE-61/Vest årg. 2007, som linje 5A ved Nørreport st.

Foto: Thomas de Laine, 23. april 2017

Arriva 1608 og 1623 ved Hovedbanegården, København Arriva 1608 og 1623, MAN NG313 CNG-ledbusser, i Bernstorffsgade ved Hovedbanegården. Begge vogne kører mod Herlev Hospital, så der mangler en Husum Torv-bus i mellem dem.

Foto: Thomas de Laine, 29. april 2017

Bagender af 5C-ledbusser på Rådhuspladsen, København De nye ledbusser på linje 5C fylder godt op, når de klumper sig sammen på ruten. Her har de to bageste 5C'ere i en kolonne mod Husum ikke helt kunnet komme ind på Rådhuspladsen.

Foto: Thomas de Laine, 29. april 2017

Ophavsret
Alle billeder er beskyttet af lov om ophavsret. Gengivelse af billederne er forbudt uden tilladelse fra fotografen. Du finder fotografens navn i tilknytning til hvert enkelt billede. Er du i tvivl om, hvordan du kommer i kontakt med fotografen, kan du skrive til admin@myldretid.dk eller via kontakt-siden. Det er fuldt tilladt at kopiere billederne til privat brug, når dette ikke sker i erhvervsøjemed. Mere om ophavsret...

 Opdateret sidst:
19. oktober 2017

 

 Billeder
Nyeste billeder

Blad alle billeder igennem

Se tilfældige billeder

Søg i Billeder

Nøgleord

Linjenummer

Dato for optagelse

Billedserier

Billedagenten - nye billeder på danske bussider

Om billederne
Ophavsret

Busbilleder uden at spørge først?

 
Tilbage til toppen

Forside | Nyheder | Baggrund & historie | Billeder | Garagefakta | Busbasen | Vognlister
Opdateringer | Om Myldretid.dk | Kontakt


Denne sides adresse (URL): http://myldretid.dk/billeder/vis_linje.php
Copyright © 1999-2017 by Thomas Mark de Laine (admin@myldretid.dk), all rights reserved.